پیشینه تحقیق حقوق بشر و کمیسیون حقوق بشر و کمیته حقوق بشر دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اوّل:حقوق بشر ۴
بند اول-تاریخچه و خاستگاه حقوق بشر ۴
۱-۱حقوق بشر در دوران باستان ۴
۲-۱- حقوق بشر در دوران اسلام ۵
۳-۱- حقوق بشر در غرب ۷
۴-۱- حقوق بشر در دوران معاصر ۱۰
بند دوم – مفهوم حقوق بشر ۱۳
بند سوم – منابع بین المللی حقوق بشر ۱۶
بندچهارم – اسناد حقوق بشری معاصر ۱۶
۱-۴-اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۷
۲-۴-میثاق های بین المللی ۱۸
بند پنجم – سایر اسناد حقوق بشری ۲۰
بند ششم – نهادهای جهانی حقوق بشر ۲۱
فصل دوم:کمیسیون حقوق بشر ۲۲
بند اول-تاسیس کمیسیون حقوق بشر ۲۳
۱-۱- ساختار و ترکیب اعضای کمیسیون حقوق بشر ۲۵
۲-۱- صلاحیت و اختیارات کمیسیون ۲۶
۳-۱-آیین کار کمیسیون ۲۷
۴-۱- رویه رسیدگی به شکایت ها ۲۸
۱-۴-۱- شکایت و موضوع قطعنامه ۱۲۳۵ ۲۸
۲-۴-۱- رویه رسیدگی و شکایت ها بر اساس قطعنامه ۱۵۰۳ ۲۹
بند دوم- پنجاه و چهارمین اجلاس کمیسیون حقوق بشر ۲۹
۱-۲- رد قطعنامه پیشنهادی علیه کوبا ۳۰
۲-۲- راًی منحصر بفرد آمریکا در حمایت از اسراییل ۳۰
۳-۲- گزارش آمریکا نسبت به گزارش اعدام های غیر قانونی، اختصاری و خودسرانه ۳۰
بند سوم – نهادهای ملی و کمیسیون حقوق بشر ۳۱
بند چهارم-اقدامات نهایی کمیسیون حقوق بشر ۳۲
بند پنجم – کمیته حقوق بشر ۳۳
فهرست منابع : ۳۵
دومینک کارو و دیگران، مباحثی از حقوق بین الملل اقتصادی ،مترجم محمد امامی تلارمی ،تهران،انتشارات واحد امور اقتصادی و بین المللی وزارت امور اقتصادی و دارایی،۱۳۶۷٫
رنجبران ، امیر حسین، حمایت از غیر نظامیان در مخاصمات مسلحانه ،بررسی تحولات اخیر حقوق بشر دوستانه بین الملل،(تهران:دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشر دوستانه ، سرسم،)۱۳۸۲٫
حمیدی، علی، سیر تکاملی حقوق در بریتانی،(تهران،نشر سحاب،۱۳۷۴).
جعفری، محمد تقی.تحقیقی در دو نظام حقوقی جهان بشر از دیدگاه اسلام و غرب و تطبیق آن دو با یکدیگر.تهران:دفتر خدمات حقوقی بین المللی جمهوری اسلامی ایران،چاپ اول،۱۳۷۰٫
طاهری، ابوالقاسم، تاریخ اندیشه های سیاسی در غرب،چاپ پنجم،(تهران،نشر قومس ،۱۳۸۳).
ذوالعین، پرویز،مبانی حقوق بین الملل عمومی ،دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل، انتشارات وزارت امور خارجه ،چاپ سوم،۱۳۸۴،ص۳۰۱٫سوم،۱۳۸۴٫
ارفعی، عالیه، حقوق بشر از دیدگاه مجامع بین المللی،(تهران،:دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی،۱۳۷۲).
منصوری ،لاریجانی ،اسماعیل،سیر تحول حقوق بشرو بررسی تطبیقی حقوق بشر در اسلام،(تهران ،انتشارات تابان ،۱۳۷۴)،
امامی، سیدحسن، حقوق مدنی،اسلامیه، چ ششم، ج ۴،تهران ،۱۳۶۴٫
عباسی شلقی، مجید، تحول نظری مفهوم حقوق بشر و جایگاه آن در روابط بین الملل، نشریه اطلاعات سیا سی واقتصادی،تهران،شماره۲۰۱و۲۰۲، صص۹۰-۱۰۱٫
فلسفی،هدایت الله، جایگاه بشر در حقوق بین الملل معاصر ،مجله تحقیقات حقوقی،شماره۱۸،۱۳۷۴،صص۲۱۱-۲۶۸٫
فلسفی هدایت، هدایت ا…،تدوین و اعتلای حقوق بشر در جامعه بین المللی ، مجله تحقیقات حقوقی، شماره ۱۶،۱۷،سال ۱۳۷۴،۱۳۷۵،ص ص ۹۳-۱۳۶٫
از دیدگاه تاریخ روابط بین الملل در نیم قرن بعد از جنگ جهانی دوم عوامل متعددی در شکل گیری اندیشه حقوق بشر و پذیرش اصل رعایت حقوق انسانها، موثر واقع شده اند. در واقع به نظر می رسد که ماهیت مسائل بین المللی به نحوی بوده که مطرح شدن و پیشبرد حقوق بشر اجتناب ناپذیر بوده است.
با این وصف منشور در هیچ مورد نخواسته است که با تصریح به عوامل و وسایل معیّن، دست سازمان جهانی را در انتخاب راههای مناسب ببندد؛ زیرا حقوق بشر اصولا متضمن مفاهیم ظریف و دقیقی است که انطباق هریک از آنها بر موارد عینی، در هر زمان، مستلزم وسیله و عاملی مناسب است. بدیهی است که این عوامل و وسایل را هیچگاه نمیتوان از پیش معین کرد. زمان خود بهترین وسیلهء تشخیص مؤثرترین ابزار است.[۱]
انسانها گذشته از تفاوت ها و سلیقه ها و تمایلات گوناگونشان برای رفع نیازهای مشترک ، رهایی از آسیب ها و بلایا و نیز برای رسیدن به وحدت معنوی در ابعاد مختلف گردهم آمده و اجتماعاتی را تشکیل داده اند زیست مشترک با صلح و امنیت و آرامش، هدف غایی این اجتماعات است، از این رو ناگزیر بر هر اجتماعی باید مقررات و هنجارهایی حاکم شود که حافظ ارزشها و منافع عمومی می باشد، قواعد حقوقی که نقش و کارکرد عوامل گوناگون اجتماع را تعیین کند و آزادی فردی و اجتماع پذیری و روحیه جمعی انسانها را سازش دهد و هماهنگ کند.[۲]
اندیشه حمایت از حقوق بشر از دیرباز برای مبارزه با ظلم و بیعدالتی، همواره مورد توجه بوده است،با این هدف که حداقل حقوق برای افراد جامعه تامین شود. بنابراین،قدمت حقوق بشر به درازای تاریخ است، یعنی از هنگامی که فرد یا افرادی، ظالمانه، حقوق دیگران را نادیده انگاشتند و از هنگامی که صاحبان قدرت ،بر دیگران چیره شدند و خودسری پیشه کردند،پیکار برای حقوق بشر آغاز شده است.در هر جا مبارزه ای برای حقوق بشر آغاز شده،سیر تاریخ دگرگون گشته و باز چندی بعد، با غفلت یا بد اندیشی صاحبان قدرت شرایطی به وجود آمده که مبارزه ای دیگر برای احیای حقوق از دست رفته بشری را ایجاب کرده است.از این رو تاریخ همواره عرصه رقابت دو نیروی متقابل،یعنی صاحبان حقوق و ظالمان بوده است. بی جهت نیست که در این دوران، حقوق بشر و تلاش برای حفظ و توسعه آن، کانون توجه پژوهشگران شده است، هر چند صاحبان قدرت در نظام بین المل آن را به گونه ای در راستای منافع خویش قرار داده اند.[۳]
هرنظام حقوقی از جمله نخستین مجموعه قوانین مکتوب هامورابی سلطان بابل که هزاران سال پیش از مسیح نگاشته شد – قدر مسلم “حقوقی” را به شهروندان مشمول این حقوق اعطا میکند، و حداقل آنها را در مفهومی سلبی مستحق آن میداند که به هر شیوهای که به طور اخص در آن نظام حقوقی منع نشده، رفتار کنند. مجموعه قوانین کهن دولت – شهرهای یونانی و امپراطوری روم با اینکه چنین حقوقی را اعطا میکردند، اما به طبقاتی خاص از شهروندان بیش از سایر طبقات اجتماع و به شیوهای متمایز از آنان قدرت مطلق میبخشیدند. مذاهب نیز در جوامع دین سالار، قوانین و تابوهایی را به موقع اجرا میگذاشتند که از آنان امکان استنتاج حقوق و امتیازات مطلق وجود داشت. مسیحیت از این نیز فراتر میرود و قوانین خود را در مورد تمام افراد زنده – بدون توجه به مقام اجتماعی یا ملیت آنان – به کار میگیرد. به عنوان مثال، میتوان از فرمان الهی “دزدی مکن” این نتیجه را گرفت که هر کس واجد یک حق اخلاقی است که طبق آن میتواند ازاموال شخصی برخوردار شود. اما نزد حقوقدانان کهن، نزدیکترین مفهوم به جهانی بودن برخی از حقوق خاص مفهوم رومی “حقوق ملتها” [۴] بود: منظور از “حقوق ملتها”، حقوق مشترکی بود که آنها در میان تمام جوامع متمدن یافته بودند و از همینرو میتوان آنها را صرفاً تحت عنوان قوانین بین المللی فهرست کرد. بنابراین، قوانین نه بر اساس ارزش یا اعتبار ذاتی یا بدیهی خود بلکه تنها به دلیل تأمین نیازهای جوامع متمدن طبقهبندی میشدند.[۵]
کوروش ، موسس وآغازگر سلسله هخامنشی در ۵۳۸ سال قبل از میلاد مسیح، به طور جدی به این امر (رعایت حقوق بشر )توجه کرد.کوروش پس از تسخیر بابل، اعلام عفو عمومی نمود، ادیان بومی را آزاد کرد.انسانها را به بردگی نگرفت و سپاهیان از تجاوز به مال و جان رعایا باز داشت و تمامی ساکنین پیشین سرزمین ها را گرد هم آورده و منزلگاه آن ها به ایشان باز گردانید.[۶]
«منشور کوروش» یا «فرمان کوروش» که به استوانه کوروش [۷]معروف است، از نظر اهمیت موضوع و تفویض حقوق اجتماعی و آزادی به ملت ها در ان عصر، چنان اهمیت دارد که در محافل حقوقی جهان به عنوان نخستین و قدیم ترین سند کتبی از دادگستری و مراعات حقوق بشر در تاریخ محسوب می شود و در سال ۱۹۷۱ سازمان ملل متحد آن را به تمامی زبان های سازمان ملل منتشر کرد.[۸]
اندیشه حقوق بشر در اسلام بر مبنای تفکر توحیدی است نه اومانیسم، آنگونه که در تفکر غرب دیده میشود.بر اساس تفکر فلسفی اسلام، انسان یک موجود خود آفریده و یا مخلوق فعل و انفعالات کور و مر طبیعت بطور کلی یک موجود مستقل نیست. انسان مخلوق خداوند علیم و حکیم و تابع قوانین کلی آفرینش و اراده تکوینی خداوند است که در عمل نیز باید از اراده تشریعی خدا پیروی نماید ولی در عین حال، در اندیشه اسلامی، بشر در عمل آزاد است واجبار در عمل چه از ناحیه خداوند و چه از طرف دیگر انسانها نفی شده است و همین پیچیدگی فلسفی است که جبر تکوینی را با اختیار علمی از یک سو و تکلیف الهی و تکامل انسان را از سوی دیگر در صحنه زندگی فردی و اجتماعی انسان آیه حاکی از آن است که بنیآدم، به تنهائی میتواند سبقت و قدمت اندیشه حقوق بشر در اسلام را به اثبات برساند.[۹]
در آیه ۷۰ سوره اسراء مقام و ارزش بشر به روشنی بیان شده است: و لقد کرّمنا بنی آدم و حملنا هم فی البرّ و البحّر و رزقناهم من الطّیبات و فضّلناهم علی کثیر ممّن خلقنا تفصیلا : ما بشر و اولاد آدم را تجلیل و تکریم کردیم و بیابانها و دریاها را در اختیارش گذاردیم و هرچه خوب و نیکو بود برای تغذیه باو تفویض نمودیم و او را از سایر موجودات رجحان و برتری دادیم که در رأس همه قرار گیرد.
در آزادی مذهب: و لا تسّبوا الّذین یدعون من دون اللّه فیسبّو اللّه عدوا بغیر علم : به بتپرستان و کسانیکه شما را بغیر از خدا دعوت میکنند فحش و ناسزا ندهید تا اینکه از روی جهل معامله متقابله نمایند.[۱۰]
اصولی چون کرامت انسان و آزادی و مساوات و برخورداری از امنیت و دفاع مشروع و تامین اجتماعی و تعلیم و تربیت و نفی اکراه و اجبار و حمایت از حقوق زن و کودک و محرومان جامعه و احترام به مالکیت و دیگر مفاهیم حقوق طبیعی و فطری و قراردادی انسان، از مفاهیم و مقولههای حقوقی و سیاسی آشنا در فقه و تاریخ اسلام میباشد.[۱۱]
نمونه دیگری که در تاریخ اسلامی، از اهمیت والایی برخوردار است، پیمان مشهور به «حلف الفضول» است که در مکه، قبل از اسلام به منظور حمایت از زائر و غریب، یاری مظلوم و صله ارحام میان تنی چند از اعیان و قبایل براساس مفاهیم و شیوه عقد و پیمان خاص آنان منعقد شد و پیامبراکرم (ص) نیز در آن شرکت کرد و حتی فرمود: این پیمان چنان عقدی بود که اگر در دوره اسلام هم به شرکت در آن فراخوانده میشدم، میپذیرفتم.[۱۲]
[۱] – فلسفی هدایت، هدایت ا…،تدوین و اعتلای حقوق بشر در جامعه بین المللی، مجله تحقیقات حقوقی، شماره ۱۶،۱۷، ۱۳۷۴ ،۱۳۷۵ ص ص ۹۳-۱۳۶،ص۱۰۰٫
[۲] – دومینک کارو و دیگران، مباحثی از حقوق بین الملل اقتصادی ،مترجم محمد امامی تلارمی، تهران، انتشارات واحد امور اقتصادی و بین المللی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۱۳۶۷، ص۴۵٫
[۳] – عباسی شلقی، مجید، تحول نظری مفهوم حقوق بشر و جایگاه آن در روابط بین الملل، نشریه اطلاعات سیا سی واقتصادی، تهران، شماره۲۰۱و۲۰۲، ص ص۹۰-۱۰۱،ص۹۰-۹۱٫
۹-Robertson,Geoffrey,Crime Against Humanitiy,New Press, New York,NY roo13,United State,2006,Chapter1,p1-2.
[۶] – رنجبران ، امیر حسین، حمایت از غیر نظامیان در مخاصمات مسلحانه ،بررسی تحولات اخیر حقوق بشر دوستانه بین الملل، تهران: دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشر دوستانه ، سرسم،)۱۳۸۲، ص،۱۴٫
[۸] – محمد لی ، شیرین، «کوروش؛ بنیانگذار حقوق بشر»، گزارش، شماره ۲۱۴،سال نوزدهم ،۱۳۸۸، ص ۱۶٫
[۹] – زنجانی، عمید، تاریخچه حقوق بین الملل در اسلام ،مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره ۲۷، ۱۳۷۰، ص ص۲۵-۷۰،ص ۲۶٫
[۱۰] – سرشار، محمود، حقوق بشر در اسلام، مجله کانون وکلا، شماره ۵۷، تهران،۱۳۳۶، ص ص۸۹-۹۱، ص۸۹٫
[۱۱] – زنجانی ، عمید ، پیشین، ص۲۶٫
[۱۲] – ویسی، زاهد، تاسیس نظام حقوق بشر در اسلام،مجله کتاب نقد، شماره۳۶،تهران،۱۳۸۴، ص ص۱۵۵-۱۸۸،ص ۱۶۱٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر