تحقیق حقوق حیوانات ، مبانی و جنبه های حمایتی حقوق حیوانات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حقوق حیوانات ، مبانی و جنبه های حمایتی حقوق حیوانات دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: سوابق تاریخی و حقوقی حقوق حیوانات و مبانی آن    ۵
مبحث اول :  سوابق حقوقی وتاریخی    ۵
گفتار اول : پیشینه رفتار با حیوانات    ۶
گفتار دوم : حمایت از حقوق حیوانات در ادیان و مکاتب    ۸
گفتار سوم : حقوق حیوانات از دیدگاه اسلام    ۱۰
گفتار چهارم : سوابق حقوقی و وضع قانون برای حمایت از حیوانات    ۱۷
بند اول : بررسی حقوق حیوانات در ایران معاصر    ۱۸
بند دوم : کلیات حقوق حیوانات در ایالات متحده    ۱۹
بند سوم : تاثیر پیشرفت علم در اصول ابتدایی حقوق حیوانات    ۲۰
مبحث دوم : مبانی حقوق حیوانات    ۲۳
گفتار اول : حیات وحش و میراث مشترک بشریت    ۲۳
گفتار دوم : نفی ضرر    ۲۴
فصل دوم:جنبه های حمایتی حقوق حیوانات    ۲۷
مبحث اول : نهی از آزار و اذیت حیوانات    ۲۷
گفتار اول : مفهوم ممنوعیت آسیب رساندن به حیوانات    ۲۸
گفتار دوم : مصادیق ممنوعیت آسیب رساندن به حیوان    ۳۱
الف) مصادیق عینی    ۳۱
۱٫ ممنوعیت کشتن حیوان :    ۳۱
۲٫ ممنوعیت شلاق زدن به حیوان :    ۳۲
۳٫ موارد جواز زدن حیوان به صورت استثناء :    ۳۲
۴٫ ممنوعیت زدن به صورت حیوان :    ۳۳
۵٫  ممنوعیت عقیم نمودن و مثله کردن حیوان :    ۳۴
۶٫  ممنوعیت سوزاندن حیوان :    ۳۴
۷٫ ممنوعیت داغ کردن حیوان :    ۳۶
۸٫ منع پی کردن حیوانات    ۳۶
ب) مصادیق قانونی    ۳۸
مبحث دوم : مبانی شکار و صید حیوانات    ۳۹
گفتار اول : جواز صید و شکار و محدودیت ها    ۳۹
۱٫ شکار نوزاد حیوانات :    ۴۰
۲٫ شرایط ذبح حیوانات :    ۴۱
۳٫ فلج کردن حیوانات برای ذبح    ۴۲
۴٫ ممنوعیت ذبح حیوانات در برابر یکدیگر :    ۴۳
۵٫ ممنوعیت شکار در شب :    ۴۴
گفتار دوم : شکار در قانون ایران    ۴۵
۱ . اصطلاحات و اطلاعات مربوط به قوانین شکار و صید :    ۴۶
۲٫ قوانین موجود در ایران :    ۴۷
۳٫ تطبیق با قانون امریکا :    ۴۷
مبحث سوم : حقوق حیوانات در حفظ و نگاهداری    ۴۸
گفتار اول : حق بهره مندی حیوان از محیط مناسب    ۴۹
بند اول : گستره نفقه حیوانات در فقه    ۵۲
الف :  موارد نفقه حیوان    ۵۲
ب ـ وظایف مالک و حاکم در زمینه نفقه حیوان    ۵۲
بند دوم : نفقه حیوانات در حقوق امریکا    ۵۴
منابع و مآخذ    ۵۶

منابع

قرآن کریم .

نهج البلاغه ، ترجمه علی شیروانی ، نشر اسلامیه ، چ یازدهم ، نامه ۲۵ ، ۱۳۸۹٫

ژی‍ان‍ی ، آزی‍ت‍ا ، ح‍ی‍وان‍ات‌ ب‍اغ‌وح‍ش‌ ، نشر اش‍ت‍اد ، ت‍ه‍ران ،۱۳۷۹.

فریدونی ، حسین ، بررسی حقوق حیوانات در اسلام و قوانین روز ، پایان نامه دکترای دانشگاه تهران، دانشکده دامپزشکی ، سال ۴۴-۴۵ ، ش ۷۹۷٫

محمدى رى شهرى ، محمد ، میزان الحکمه ، دارالحدیث ، قم ، ۱۳۷۵٫

شیخ انصاری ، مرتضی ، فرائد الاصول ، ج ۲ ، دارالعلم ، قم ، ۱۳۷۵٫

۷ . مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه ، تهران ، انتشارات دار الکتب الاسلامیه چاپ ۱۸، ۱۳۸۰٫

مکارم شیرازی , ناصر . قواعد الفقهیه . قم . نشر مدرسه امیرالمومنین علیه السلام .۱۳۸۰٫

نایینی ، علیرضا ، ربانی ، محمد ، « حقوق حیوانات از دیدگاه قرآن و احادیث » ، فصلنامه دانشور ، سال هفتم ، تهران ، دانشگاه شاهد ، ۱۳۷۸ .

حلی ، ابوالقاسم ، شرایع الاسلام فی مسایل الحلال و الحرام ، دارالاضوا ، بیروت ، ۶۰۲ه‍.

حلی ، محمد بن ادریس ، کتاب السرایر حاوی لتحریر الفتاوی ، مؤسسه النشر الاسلامی ، قم ، ۱۴۱۱ه‍ .

جعفری ، محمد تقی ، رسایل فقهی ، مؤسسه نشر کرامت ، تهران ، ۱۳۷۷ .

 Hartog, – J. den, 2001, HACCP in the animal feed industry, Summary of a paper presented at 4th International Meeting of the Noordwijk Food Safety & HACCP Forum.

Robert Proctor (1999). The Nazi War on Cancer. Princeton University Press.

Thomas R. DeGregori (2002). Bountiful Harvest: Technology, Food Safety, and the Environment. Cato Institute.

Arnold Arluke, Clinton Sanders (1996). Regarding Animals. Temple University Press.

مقدمه

هر موجود زنده ای حق بر حیات دارد  ولی اگر به ما اجازه کشتن و مصرف حیوانات داده شده به هیچ وجه این اذن در معنای نامحدود قرار ندارد و لذا یکی از محرمات بزرگ الهی این است که کسی فقط برای تفریح به شکار برود و این به دلیل این است که حیوان نمی تواند نطق کند و ببخشد بنابراین در روایات مضامینی وجود دارد که ” گناهی که به انسان ها می شود اگر آن انسان ببخشد ، بخشیده می شود ولی حیوان که زبان ندارد که بگذرد  او فقط جان دارد که شما باید از او حمایت می کردید ولی نکردید” .

در حدیثی است از کتاب (عیون اخبار الرضا علیه السلام) ، حضرت رضا علیه السلام که از پدرش و او از پدرش تا مولا امیرالمؤمنین علیهم السلام که : ” همراه پیامبر داشتیم راه می رفتیم ، دیدیم کسی می خواهد اسبش را بخواباند و اسب سرکشی می کند . او نیز ظرف خالی جای علوفه را برای گول زدن اسب جلوی او می آورد و از دهانش دور می کند تا اسب بخوابد  پیامبر (ص) فرمودند ، حیوان را گول می زنید ! هیچ موجودی ولو حیوان را نباید فریب داد ” ؛ به طریق اولی کشتن و آزار حیوانات بدون دلیل ثابت می گردد .

این نوشتار در دو فصل تنظیم شده است. در فصل اول به سوابق تاریخی و حقوقی حقوق حیوانات و مبانی آن اختصاص دارد ، در فصل دوم به حقوق طبیعی موجود برای حیوانات و ممنوعیت های مرتبط با آن پرداخته شده است،

فصل اول: سوابق تاریخی و حقوقی حقوق حیوانات و مبانی آن

 مبحث اول :  سوابق حقوقی وتاریخی

 در روش تحقیق معمولا  قاعده بر این است که قبل از ورود به ماهیت هر مبحثی تاریخچه آن قید گردد ، این امر فارق از اینکه مخاطب را با سوابق بحث آشنا می کند ، ذهن مخاطب را به فرآیند بحث و چیستی آن متمرکز می کند و حوزه ی آگاهی عمومی مخاطب را در برخورد با موضوع بحث گسترش می دهد .

در همین راستا قبل از ورود به بحث لازم می نماید پیشینه ی تاریخی بحث به اجمال توضیح داده شود و ذهن مخاطب جهت ورود به بحث آماده گردد .

 گفتار اول : پیشینه رفتار با حیوانات

 رابطه انسان و حیوان رابطه ای طولانی و دو طرفه بوده است ، از دوره شکار و جمع آوری آذوقه رابطه تغذیه ای بین انسان و حیوان برقرار می شود و دیری نمی گذرد که اهلی کردن حیوانات به منظور تغذیه و بهره برداری شروع می شود و این روند اهلی کردن سنتی تا همین یکصد سال گذشته ادامه داشت و فقط با ورود صنعت به جهان حیوانات است که این توازن به شدت دگرگون می شود و حیوانات  اهلی و حتی وحشی  فصلی تاریخی را در زندگی خود آغاز می کنند .

هورمون ، تلقیح مصنوعی ، زندگی در اصطبل های در بسته و بی نور ، وزن زیاد ، ناراحتی های قلبی ، قطع عضو و مرگ های دسته جمعی ،  سرنوشت  زندگی این حیوانات در جهان جدید است ، فقط این حیوانات پرورشی نیستند که زندگی شان دگرگون شده است حتی حیونات وحشی هم از این قافله بی بهره نمانده اند ، از تخریب زیستگاه هایشان گرفته تا شکار های گسترده ، از نمایش در سیرک تا باغ وحش ها و یا تجارت پرسود پوست . زندگی گاوها در دامداری های صنعتی یکی از این خرده جنایت ها رقم می زند ، گاوها در دامداری های صنعتی به دو گونه تقسیم بندی می شوند گاوهای شیری و گاوهای گوشتی .

گاوهای شیرده در حالت طبیعی بین ۲۰ تا ۲۵ سال عمر می کنند ، اما در دامداری های صنعتی بیشتر از ۵ سال دوام نمی آورند این گاوها بیشتر زندگی خود را در اصطبل های پر ازدحام یا سلول های انفرادی می گذرانند ، در حالت طبیعی یک گاو بین نیم تا ۲ کیلو در روز می تواند شیر تولید کند ، اما در دامداری های صنعتی با استفاده از تغییرات ژنتیکی ، غذاهای هورمونی و خوراندن غلات به جای علوفه این مقدار را به ۲۵ تا۵۰ کیلو می رسانند .

از بیماری های شایع این حیوانات وزن بالا ، ناراحتی قلبی ، تورم و عفونت سینه ها و جنون گاوی است . گاوهای گوشتی هم وضع بهتری ندارند ، بیشتر این گاوها از هوای آزاد و نورخورشید محروم هستند ، در اصطبل های کوچک زندگی می کنند ، قطع شاخ ها ، داغ خوردن و اخته شدن بدون بی حسی از دردناک ترین قسمت های زندگی یک گاو پرورشی است . گوسفند ها دیگر قربانیان صنعتی سازی زندگی حیوانات هستند ، آنها پرورش داده    می شوند تا در مدت کوتاهی خورده شوند ، انتقال فله ای و تل انبار حیوانات در هنگام انتقال به کشتارگاه ها از فجایعی است که به کرات دیده می شود .

زندگی مرغ ها وخروس ها ، اردک ها و غازها هم از جنبه ای جالب است آنها در محیط های سر بسته به دنیا می آیند و با تیغه های الکتریکی کشته می شوند و نیمه زنده ، پوست آنها کنده می شود و در طی دوران زندگی شان از انواع بیماری ها و داروهای هورمونی رنج می برند ، حتی ماهی ها هم در امان نبوده اند ، ماهی در پرورشگاه های با تراکم زیاد زندگی می کنند که در آن انواع انگل ها رشد می کنند ، این انگل ها گوشت ماهی ها را می خورند و باعث افتادن فلس ها و ایجاد زخم های بزرگ می شوند ، ماهی دراین شرایط ، بسیار مضطرب و تهاجمی می شوند آنها اغلب با هم می جنگند و این جنگ ها بیشتر باعث کشته شدن ماهی های کوچکتر می شود . آنها در کشتارگاه ها بر اثر خفگی و یا پاره شدن آبشش ها با رنج و تشنج فراوان می میرند .[۱]

فراز دیگر زندگی حیوانات در آزمایشگاه ها رقم می خورد ، در قرن اخیر برخی از دانشمندان برای اثبات تئوری خود یا آزمایش داروها به طور گسترده ای  بر روی حیوانات آزمایشات  مختلفی را انجام داده اند . بسیاری از کشورها خود را ملزم به اعلام آمار آزمایشات نمی دانند و به همین دلیل آمار سالیانه دقیقی از تعداد حیوانات  آزمایش شده در جهان وجود ندارد ، اما با توجه به همین ارقام اعلام شده می توان تخمین زد که در هر ثانیه تعداد ۳۳ حیوان درآزمایشگاه ها کشته می شوند . مرگ های پر از درد و رنج  سهم این حیوانات است ، برای مثال در آزمایشاتی که برای تشخیص مواد سمی به کار می برند ، میزان مواد سمی خورانده شده یا تزریق شده را مرتب افزایش می دهند تا جایی که ۵۰ درصد حیوانات بمیرند ، این حیوانات قبل از مرگ ۴۰ ساعت شدید ترین دردها را تحمل می کنند . بعد از پایان آزمایشات ، حیوانات ارزان مانند موش ها کشته می شوند اما حیوانات گران تر ممکن است در چند آزمایش دیگر شرکت کنند ، آزمایش روی میمون ها معمولا چندین سال طول می کشد !

[۱]. آزی‍ت‍ا ژی‍ان‍ی‌ ، ح‍ی‍وان‍ات‌ ب‍اغ ‌وح‍ش ، نشر اش‍ت‍اد ، ت‍ه‍ران‌ ، ۱۳۷۹ .چ اول . ص۸۷ .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.