تحقیق حقوق متقابل غیرمالی کودک و ولی در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حقوق متقابل غیرمالی کودک و ولی در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
تعاریف،:    ۶
فصل اول : معانی ، اقسام و قلمرو ولایت قهری در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۸
۱-۱٫ معانی ولایت در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۸
۱-۱-۱٫ معانی ولایت در فقه امامیه    ۸
۱-۱-۲٫ معانی ولایت در حقوق موضوعه    ۸
۱-۲٫ اقسام ولایت در فقه امامیه و حقوق موضوعه :    ۹
۱-۲-۱٫ اقسام ولایت در فقه    ۹
۱-۲-۲٫ اقسام ولایت در حقوق موضوعه :    ۱۰
۱-۳٫ قلمرو ولایت قهری در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۱۰
۱-۳-۱٫ قلمرو ولایت قهری در فقه امامیه    ۱۰
۱-۳-۲٫ قلمرو ولی قهری در حقوق موضوعه    ۱۱
۱-۴٫ رابطه ولایت و حضانت در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۱۲
۱-۴-۱٫ رابطه ولایت و حضانت فقه امامیه    ۱۲
۱-۴-۲٫ رابطه ولایت و حضانت در حقوق موضوعه    ۱۳
۱-۵٫ اشخاص واجد صلاحیت جهت تعیین وصی بر صغار در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۱۴
۱-۵-۱٫ اشخاص واجد صلاحیت جهت تعیین وصی بر صغار در فقه امامیه    ۱۴
۱-۵-۲٫ اشخاص واجد صلاحیت جهت تعیین وصی بر صغار در حقوق موضوعه :    ۱۴
۱-۶٫ شرایط وصی در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۱۴
۱-۶-۱٫ شرایط وصی در فقه امامیه    ۱۴
۱-۶-۲٫ شرایط وصی در حقوق موضوعه    ۱۵
۱-۷٫ ولایت حاکم و قیم و شرایط قیم در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۱۵
۱-۷-۱٫ ولایت حاکم و قیم و شرایط قیم در فقه امامیه    ۱۵
۱-۷-۲٫ ولایت حاکم و قیم و شرایط آن در حقوق موضوعه    ۱۶
۱-۸٫ صغیر و اقسام آن در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۱۷
۱-۸-۱٫ صغیر و اقسام آن در فقه امامیه    ۱۷
۱-۸-۲٫ صغیر و اقسام آن در حقوق موضوعه    ۱۸
۱-۹٫ جایگاه بلوغ در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۱۹
۱-۹-۱٫ جایگاه بلوغ در فقه امامیه    ۱۹
۱-۹-۲٫ جایگاه بلوغ در حقوق موضوعه    ۱۹
۱-۱۰٫ تعاریف، معانی، چگونگی و زمان احراز رشد در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۲۰
۱-۱۰-۱٫ تعاریف، معانی، چگونگی و زمان احراز رشد در فقه امامیه    ۲۰
۱-۱۰-۲٫ تعاریف، معانی، چگونگی و زمان احراز رشد در حقوق موضوعه    ۲۳
فصل دوم : حقوق متقابل غیرمالی کودک و ولی در مراحل مختلف و روشهای تحقق آن    ۲۵
۲-۱٫ حقوق غیرمالی کودک بر ولی، در مراحل مختلف و روشهای آن در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران    ۲۵
۲-۱-۱٫ حقوق غیرمالی کودک بر ولی، قبل از ولادت در فقه امامیه و موضوعه    ۲۵
۲-۱-۱-۱٫ حقوق غیرمالی کودک بر ولی، قبل از ولادت در فقه امامیه    ۲۵
۲-۱-۱-۲٫ حقوق غیرمالی کودک بر ولی، قبل از ولادت در حقوق موضوعه    ۲۷
۲-۱-۲٫ حقوق غیرمالی کودک در ایام ولادت در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۲۸
۲-۱-۲-۱٫ حق نسب و شرایط اثبات آن در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۲۸
۲-۱-۲-۱-۱٫ حق نسب و شرایط اثبات آن در فقه امامیه    ۲۸
۲-۱-۲-۱-۲٫ حق نسب و شرایط اثبات آن در حقوق موضوعه    ۲۹
۲-۱-۲-۲٫ نفی نسب (ولد) و انواع آن در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۳۰
۲-۱-۲-۲-۱٫ نفی نسب و انواع آن در فقه امامیه    ۳۰
۲-۱-۲-۲-۲٫ نفی نسب و انواع آن در حقوق موضوعه    ۳۰
۲-۱-۲-۳٫ انواع نسب در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۳۱
۲-۱-۲-۳-۱٫ انواع نسب در فقه امامیه    ۳۱
۲-۱-۲-۳-۲٫ انواع نسب در حقوق موضوعه    ۳۲
۲-۱-۲-۴٫ حق برخورداری از امنیت شخصی و اجتماعی در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۳۳
۲-۱-۲-۴-۱٫ حق برخورداری از امنیت شخصی و اجتماعی در فقه امامیه    ۳۳
۲-۱-۲-۴-۲٫ حق برخورداری از امنیت شخصی و اجتماعی در حقوق موضوعه    ۳۳
۲-۱-۳٫ حقوق غیرمالی کودک بر ولی، بعد از ولادت در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۳۳
۲-۱-۳-۱٫ حق حضانت، شرایط و پایان آن در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۳۴
۲-۱-۳-۱-۱٫ حق حضانت، شرایط و پایان آن در فقه امامیه    ۳۴
۲-۱-۳-۱-۲٫ حق حضانت، شرایط و پایان آن درحقوق موضوعه    ۳۴
۲-۱-۳-۲٫ حق بازی و تعلیم و تربیت در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۳۵
۲-۱-۳-۲-۱٫ حق بازی و تعلیم و تربیت در فقه امامیه    ۳۵
۲-۱-۳-۲-۲٫ حق بازی و تعلیم و تربیت در حقوق موضوعه    ۳۷
۲-۱-۳-۳٫ حق تکریم و احترام در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۳۸
۲-۱-۳-۳-۱٫ حق تکریم و احترام در فقه امامیه    ۳۸
۲-۱-۳-۳-۲٫ حق تکریم و احترام در حقوق موضوعه    ۳۹
۲-۱-۳-۴٫ ولایت اولیای قهری در عقد نکاح صغار و تعارض آنها در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۳۹
۲-۱-۳-۴-۱٫ ولایت اولیای قهری در عقد نکاح صغار و تعارض آنها در فقه امامیه    ۳۹
۲-۱-۳-۴-۲٫ ولایت اولیای قهری برعقد نکاح صغار و تعارض آنها در حقوق موضوعه    ۴۰
۲-۱-۳-۵٫ ولایت وصی برنکاح صغار در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۴۱
۲-۱-۳-۵-۱٫ ولایت وصی بر نکاح صغار در فقه امامیه    ۴۱
۲-۱-۳-۵-۲٫ ولایت وصی برنکاح صغار در حقوق موضوعه    ۴۱
۲-۱-۳-۶٫  ازدواج صغار توسط قیم در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۴۱
۲-۱-۳-۶-۱٫ ازدواج صغار توسط قیم در فقه امامیه    ۴۲
۲-۱-۳-۶-۲٫ ازدواج صغار توسط قیم در حقوق موضوعه    ۴۲
۲-۱-۳-۷٫ حق استیفای قصاص در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۴۲
۲-۱-۳-۷-۱٫ حق استیفای قصاص در فقه امامیه    ۴۲
۲-۱-۳-۷-۲٫ حق استیفای قصاص در حقوق موضوعه    ۴۴
۲-۲٫ حقوق غیرمالی ولی بر کودک در دوران حیات در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۴۴
۲-۲-۱٫ حق احترام و اطاعت در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۴۵
۲-۲-۱-۱٫ حق احترام و اطاعت در فقه امامیه    ۴۵
۲-۲-۱-۲٫ حق احترام و اطاعت در حقوق موضوعه    ۴۵
۲-۲-۲٫ حق تادیب و حدود آن در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۴۶
۲-۲-۲-۱٫ حق تأدیب و حدود آن در فقه امامیه    ۴۶
۲-۲-۲-۲٫ حق تادیب و حدود آن در حقوق موضوعه    ۴۷
۲-۲-۳٫ قتل فرزند بوسیله پدر، مادر، جدپدری و قصاص آنها در فقه امامیه و حقوق موضوعه    ۴۷
۲-۲-۳-۱٫ قتل فرزند بوسیله پدر، مادر و جدپدری و قصاص آنها در فقه امامیه    ۴۷
۲-۲-۳-۲٫ قتل فرزند بوسیله پدر، جدپدری، مادر و قصاص آنها در حقوق موضوعه    ۴۸
منابع:    ۴۹

منابع

قرآن کریم

وزیری، مجید، حقوق متقابل کودک و ولی در اسلام، چاپ دوم، تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ۱۳۸۷٫ ﻫ .ش.

طاهری، حبیب الله، حقوق مدنی، جلد (۱)و(۲)و(۳)و(۵)، تهران: انتشارات دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۷۵ ﻫ.ش.

زراعت، عباس، شرح قانون مجازات اسلامی، جلد(۱)، چاپ سوم، تهران: انتشارات نشر فیض، ۱۳۷۹ ﻫ .ش.

کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی خانواده، جلد(۲)، تهران : انتشارات شرکت انتشار، ۱۳۷۵ ﻫ .ش.

امامی، سیدحسن، حقوق مدنی، جلد (۲)و(۴)و(۵)، چاپ چهاردهم، تهران : انتشارات کتابفروشی اسلامیه، ۱۳۷۷ ﻫ .ش.

طبسی، محمدجواد، حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت، چاپ دوم، تهران: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۶ ﻫ .ش.

محقق داماد، سیدمصطفی، بررسی فقهی خانواده،نکاح و انحلال آن، چاپ هفتم، تهران: انتشارات مرکز نشر علوم اسلانی، ۱۳۷۹ ﻫ .ش.

محمدیان، بهرام، نگاهی دیگر به حقوق فرزندان از دیدگاه اسلام، چاپ اول، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان، ۱۳۷۷ ﻫ .ش.

عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۳هـ .ش.

امینی،ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت، چاپ پنجم، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان،۱۳۷۹ ﻫ . ش.

موسوی خمینی، سیدروح الله، تحریر الوسیله، جلد(۲)، چاپ دوم، نجف: انتشارات مطبعه الادب، ۱۳۹۰ ﻫ .ق.

موسوی خمینی، سیدروح الله، کتاب البیع، چاپ چهارم، قم: انتشارات موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، ۱۴۱۰ ﻫ. ق.

مقدمه

«ولایت» (به فتح و کسر واو) در لغت، به معنی: حکومت و تسلط پیدا کردن، دوست داشتن، یاری دادن، دست یافتن و تصرف کردن آمده است. «قهری» در لغت، بمعنی: جبری و اضطراری می‌باشد.در اصطلاح حقوق مدنی، «ولایت»: قدرت و اختیاری است که برابر قانون به یک شخص صلاحیتدار، برای اداره امور محجور واگذار شده است.این ولایت دارای اقسامی است:ممکن است به حکم مستقیمِ قانون به شخص داده شده، یا به موجب وصایت واگذار گردیده، و یا به حکم دادگاه برقرار شده باشد.ولایتی که به حکم مستقیم قانون واگذار شده باشد؛ اصطلاحاً ولایت قهری نامیده می‌شود، که قانون مدنی مواد ۱۸۰۷ تا ۱۱۹۴ از آن سخن گفته است.وظیفه و سمت وصی که از جانب پدر و جدپدری برای سرپرستی محجور تعیین شده باشد (ماده ۱۱۸۱ ق.م) نیز یک نوع ولایت است که غیر از ولایت قهری است، هرچند که مشمول عنوان ولایت خاص می‌باشد.چه اصطلاح ولی خاص، برابر ماده ۱۱۹۴ قانون مدنی، شامل ولی قهری و وصی منصوب از جانب پدر یا جدپدری است. هرگاه محجور ولی خاص نداشته، و ولایتِ دادگاه به شخصی واگذار شده باشد، این ولایت را قیمومت گویند، که دارای احکام ویژه‌ای است.گاهی نیز شخصی که بوسیله دادگاه برای اداره محجور تعیین شده است، امین نامیده می‌شود (ماده ۱۱۸۷ ق.م و ماده ۱۵ قانون جدید حمایت خانواده).بنابراین، ولی قهری، شخصی است که به حکم قانون تعیین می‌شود، و سمت خود را مستقیماً از قانون می‌گیرد، و ولایت او یک وظیفه خانوادگی و اجتماعی و به تعبیر دیگر، اجباری است نه اختیاری، و شاید به همین جهت آنرا قهری نامیده‌اند.حتی بعضی از حقوق‌دانان ولایت قهری را به ولایت اجباری تعریف کرده‌اند.در فقه امامیه، اصطلاح  ولایت قهری بکار نرفته، و به نظر می‌رسد که قانون مدنی نخستین بار آنرا استعمال کرده است.معهذا فقها از انواع ولایت ازجمله ولایت پدر و جدپدری، ولایت وصی، ولایت حاکم، ولایت عدول مؤمنین، به تفصیل سخن گفته‌اند.و گاهی تصریح کرده‌اند که ولایت پدر و جدپدری ولایت اجباری است.لذا با توجه به اهمیت ولایت قهری در این مجموعه به بحث درباره ولایت قهری در فقه امامیه و حقوق ایران خواهیم پرداخت.

فصل اول : معانی ، اقسام و قلمرو ولایت قهری در فقه امامیه و حقوق موضوعه

۱-۱٫ معانی ولایت در فقه امامیه و حقوق موضوعه

«ولی» کسی است که از طرف شرع مقدس و قانون سرپرستی و اداره اموال محجورین را بر عهده دارد و در روابط خانوادگی به معنای سلطه و اقتداریست که شخص بر مال و جان دیگری پیدا می‌کند اما با این مقدمه  کلمه «ولایت» در فقه امامیه و حقوق موضوعه هرکدام در معانی مختلف بکار رفته است که ابتدا به معنای ولایت در فقه امامیه و سپس به معنای ولایت در حقوق موضوعه به شرح ذیل پرداخته می‌شود:

۱-۱-۱٫ معانی ولایت در فقه امامیه

«ولایت» به معنای لغوی آن عبارتست از آن که دو یا چند چیزدر کنار هم آنچنان قرار گیرند که چیز دیگری بین آنها فاصله نیندازد. با توجه به این معناست که کلمه ولایت، در مورد قرب و نزدیکی بکار رفته است (اعم از قرب مکانی و قرب معنوی) و همچنین در مورد دوستی، یاری، تصدی امر حکومت، تسلط و معانی دیگر از این قبیل استعمال شده است؛ زیرا درهمه این موارد نوعی مباشرت و اتصال وجود دارد.

از نظر موارد استعمال کلمه «ولایت» راغب در مفردات۱ و جواهری در کتاب الصحاح۲ گفته‌اند؛ ولایت (بکسر واو) به معنای تسلط و ولایت (بفتح واو) به معنای نصرت بکار رفته است.

و «ولایت» به معنی اصطلاحی آن سلطه‌ای است که شخص برمال و جان دیگری پیدا می‌کند و شامل ولایت پیامبر، حاکم، پدر و جدپدری نیز می‌شود.چنانچه صاحب بلغه الفقیه۳ در تعریف ولایت می‌نویسد: «هی سلطنه علی‌الغیر عقلیه او شرعیه، نفسا کان اومالا اوکلیها بالاصل و بالعارض» اما در روابط خانوادگی، ولایت، عبارت از اقتداری است که قانونگذار به منظور نگاهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیره کودک یا سفیه و مجنونی که حجرشان متصل به زمان صغر است به پدر و جدپدری اعطا کرده است.

۱-۱-۲٫ معانی ولایت در حقوق موضوعه

ولایت عبارت از سلطه و اقتداری است که قانون به جهتی از جهات به کسی می‌دهد که امور مربوط به غیر را انجام دهد و کسی که این سمت را داراست «ولی» نامیده می‌شود.[۱]

۱-۲٫ اقسام ولایت در فقه امامیه و حقوق موضوعه :

ولایت در فقه امامیه و حقوق موضوعه هر کدام تقسیمات مربوط به خود را دارند که در بحث زیر به بیان آنها پرداخته می‌شود:

۱-۲-۱٫ اقسام ولایت در فقه

یکی از انواع ولایت در فقه امامیه «ولایت قهری» می‌باشد که به آن ولایت اجباری و ذاتی هم نامیده می‌شود، ولایتی است که از شئون علاقه بین پدر و فرزند است. زیرا همین که طفل بدنیا آمد، به حکم الهی تحت ولایت پدر و جدپدری که دارای شرایط ولایت باشند، قرار می‌گیرد و نیاز به انتصاب یا تنفیذ ندارد.ولی هم نمی‌تواند از دخالت درامور مربوطه به اموال، نگهداری و مواظبت طفل خودداری کند.بدین جهت به پدر و جدپدری ولی قهری یا اجباری گفته می‌شود.

یکی دیگر از اقسام ولایت، «وصایت» می باشد. و آن ولایتی است که به موجب وصایت واگذار می‌گردد. هریک از پدر و جدپدری بعد از وفات دیگری می‌تواند برای اولاد خود که تحت ولایت او می‌باشند، وصی معین کند؛ تا بعد از مرگش در نگهداری و تربیت آنها مواظبت کرده، و اموال آنها را اداره کند.بنابراین، وصی بعنوان قائم مقام ولی قهری، امور مربوط به ولایت را انجام می‌دهد، لذا اگر یکی از پدر یا جدپدری (ولی قهری) زنده باشد، دیگری نمی‌تواند برحفظ و اداره اموال کودک، وصی معین نماید.[۲]

«ولایت قیمومت» نوع سومی از ولایت می‌باشد که این ولایت را حاکم می‌تواند شخصاً اعمال کند و یا شخصی را به عنوان نماینده خود برای سرپرستی طفل تعیین نماید که او را قیم، یا وصی یا وکیل حاکم می‌نامند. درحال حاضر، دادرس و دادستان، بعنوان نماینده حاکم شرعی عهده‌دار تعیین قیم برای کودکانی هستند که ولی قهری و وصی منصوب از طرف ولی قهری ندارد. حاکم شرعی، «ولی عام» نامیده می‌شود چون بر هرکسی که ولی نداشته باشد ولایت دارد. بنابراین پدر و جدپدری (ولی قهری) و وصی منصوب از طرف آنان که بر افراد معینی ولایت دارند، «ولی خاص» نامیده می‌شوند.عنوانهای ولایت قهری، وصایت و قیمومت در طول یکدیگر قرار دارند.

راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسن بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۵۳۳٫

جوهری، اسماعیل بن عماد، الصحاح تاج اللغه و الصحاح العربیه، ص۲۵-۳۰٫

آل بحرالعلوم، سید محمد، بلغه الفقیه، ص۲۱۰٫

وزیری، مجید، حقوق متقابل کودک و ولی در اسلام، ص ۲۰-۲۱٫

[۲]  همان، ص ۲۳٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.