تحقیق حماسه و انواع آن و اهمیت ادبیات حماسی و شاعران حماسی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حماسه و انواع آن و اهمیت ادبیات حماسی و شاعران حماسی دارای ۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول:از فردوسی تا قاآنی    ۵
۱-۱- درآمد    ۵
۱-۲- فردوسی    ۵
۱-۳- اسدی طوسی    ۶
۱-۴- سنایی    ۷
۱-۵- مولانا    ۷
۱-۶- قاآنی    ۸
فصل دوم:حماسه و انواع آن    ۱۳
۲-۱- تعریف حماسه    ۱۳
۲-۲- تاریخچه ی حماسه    ۱۳
۲-۳- انواع حماسه    ۱۴
۲-۴- اشعار حماسی    ۱۴
۲-۵- اهمیت ادبیات حماسی    ۱۶
۲-۶-  پهلوانان شاهنامه    ۱۶
۲-۷- اسطوره    ۱۷
۲-۸- سبک حماسی    ۱۷
فهرست منابع و مآخذ    ۱۸

  منابع

براهنی، رضا،(۱۳۵۸)، طلا در مس ،انتشارات کتاب زمان ، تهران، چاپ سوم.

قاآنی، حبیب الله شیرازی، (۱۳۳۶)، دیوان اشعار، تصحیح و مقدمه به قلم محمد جعفر محجوب، انتشارات امیرکبیر ، تهران.

ــــــــــــــــــــــ ، (۱۳۸۰)، دیوان برگزیده آشتی با قاآنی شیرازی، انتخاب و توضیح از رستگار فسایی، انتشارات باوردان ،تهران.

ــــــــــــــــــــــ ، (۱۳۸۰)، دیوان حکیم قاآنی شیرازی، تصحیح امیر خوانساری، انتشارات نگاه، تهران، چاپ اول.

رستگار فسایی، منصور، (۱۳۵۳)، تصویر آفرینی در شاهنامه فردوسی ، نشر هرمس، شیراز، چاپ اول.

درودگر، یوسف،(۱۳۹۲)، تاریخ انبیاء از ادم تا خاتم الانبیاء، انتشارات یاس بهشت، تهران، چاپ شانزدهم

دوانلو،فرانک،(۱۳۸۷)، پارسی نگاشته شاهنامه، انتشارات آهنگ قلم، تهران، چاپ سوم.

ریاحی، محمد امین ،(۱۳۸۲) ، سرچشمه های فردوسی شناسی، پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،تهران ، چاپ دوم.

آموزگار، ژاله،(۱۳۷۴)، تاریخ اساطیر ایران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب انسانی دانشگاه ها، تهران، چاپ اول.

سنایی، مجدالدین، (۱۳۶۲)، کلیات به کوشش مدرس رضوی، نشر کتابخانه، تهران، چاپ سوم.

 مقدمه

بحث درباره­ی حماسه و اسطوره از جنجال برانگیزترین مباحثی است که ذهن و ضمیر بشر با آن مواجه است، به ویژه در روزگار معاصر که عوامل متعددی باعث اسطوره زدایی و گاه اسطوره ستیزی شده است. واژه­ی حماسه در لغت به معنای دلاوری و شجاعت است. در حماسه رخدادهای پهلوانی و اعمال دلاوری و مردانگی قهرمانان و پهلوانان یک ملت با یک آیین و کیش گزارش و توصیف می شود که در راه استقلال کشور یا تکوین حکومت و حفظ آیین خویش می کوشند و با دشمنان می جنگند. در حماسه، اعمال پهلوانی بنیادهای اساطیری دارد. قهرمان حماسه در نبردها گاه پیروز میدان است و گاهی شکست می خورد یا حتی کشته می­شود. مانند، رستم آرمانی ترین پهلوان شاهنامه که به وسیله­ی برادر ناتنی خویش کشته می شود.

قاآنی شیرازی از شاعران دوره­ی قاجار است. وی در بیان اندیشه های حماسی خویش از فردوسی تاثیر پذیرفته است. بیشترین عناصر حماسی در اشعار قاآنی از گونه ی حماسه ملی است به جز عناصر ملی که در اشعار قاآنی از عناصر حماسی دینی نیز استفاده شده است.

این مقاله در دو فصل تنظیم شده است که به ترتیب عبارتند از:

فصل اول: با عنوان از فردوسی تا قاآنی: در این فصل به توضیح درباره­ی برخی شاعران حماسه پرداز از زمان فردوسی تا قاآنی پرداخته شده است.

فصل دوم: در این فصل به توضیح و تحلیل حماسه، قالب های حماسه، انواع حماسه، موضوعات حماسه و نظایر آن پرداخته شده است.

 فصل اول:از فردوسی تا قاآنی

۱-۱- درآمد

در این فصل به برخی از شاعرانی که در زمینه حماسی در شعرهایشان عناصر حماسی به کار برده است می پردازیم از دوره فردوسی تا قاآنی به برخی از شاعران اشاره می شود:

۱-۲- فردوسی

«استاد ابوالقاسم فردوسی شاعر بزرگ حماسه سرای ایران و یکی از گویندگان مشهور عالم و از ستارگان درخشنده آسمان ادب فارسی و از مفاخر نامبردار بردار ملت ایران است به طور که سی و پنج سال برای سرودن شاهنامه رنج برد و تمام دارایی خود را از دست داد و در پایان عمر تهیدست شد.» (صوفی، ۱۳۷۷: ۱۷۷)

«در بررسی شاهنامه حکیم فردوسی با شخصیت ها و داستان هایی مواجه می شویم که حاصل پهلوانی ها و دلاوری های نخبگانی است که در راه کشور گشایی، مقابله با ظلم قهرمان پروری و …. حادث گردیده‌اند آنچه که مسلم است اینکه سرایندگان حماسه ها با اقتدار به منابع موجود در زمان خود به بازپروری آن­ها همت گماشته و تلاش کرده اند تا با آفرینش شخصیت های افسانه ای و یا خارق العاده که توانایی های شگفت انگیزی رادر خود پنهان دارند به جذابیت و ماندگاری آفریده های خود کمک نماید. حکیم ابوالقاسم فردوسی از سرآمدان روزگار خود و از سرسلسله داران نام آور ادبیات ایران زمین به شمار می آید این حقیقت را که وی بزرگترین حماسه سرای گیتی است را چنین بار می تاباند.

بسی رنج بردم در این سال بسی عجم زنده کردم بدین پارسی

به هر نوع با رویکرد به حماسه‌ی عظیم ادبیات فارسی یعنی شاهنامه‌ی فردوسی در خواهیم یافت که فردوسی با در اختیار داشتن اصل وقایع و اتفاقات موجود کوشیده است تا در به رشته ی نظم در آوردن این مصالح معنوی توفیق یابد. آنچنان که آشکار است، این که حماسه با تقابل دو نیرو و استعداد جلال می گیرد و در مواجهه این دو قطب روح حماسه متبلور می شود. مخاطب شاهنامه در مواجهه با شخصیت های شاهنامه علاوه بر پذیرش حقیقت وجودی آن­ها و همذات پنداری با ایشان افعال خارق العاده و ماورای بشری صادره از آنها را به راحتی هضم می کند و لذت می برد. آنچنان که در ماجرای گزینه کردن اسب رستم را چنین می نمایاند:

هر اسبی که رستم کشیدی به پیش به پشتش فشردی همه دست خویش
به نیروی او پشت مردی به خم نهادی به روی زمین بر شکم

فردوسی با استحصال زبانی کاملاً حماسی علاوه بر پردازش اسطوره ها و حماسه های باستانی و افسانه‌ای عصر خود، در خلق زبانی با ویژگی های در خور و کاملاً متناسب با آثار خود، موفق عمل
می کند در شاهنامه از همه چیز بوی حماسه بر می خیزد و هر چه غیر از حماسه را نیز رنگ حماسه در بر نموده است.» (ارمغان، ۱۳۸۰: ۴۹-۴۸)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.