تحقیق حوادث تاریخی بویراحمد در دوره قاجار و رضا شاه و بازتاب آن در اشعار محلی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حوادث تاریخی بویراحمد در دوره قاجار و رضا شاه و بازتاب آن در اشعار محلی دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: حوادث تاریخی بویراحمد در دوره قاجار و بازتاب آندر اشعار محلی    ۴
۲-۱-موقعیت  جغرافیایی  و طبیعی کهگیلویه و بویراحمد    ۴
۲-۲- تقسیمات سیاسی    ۴
۲-۳- پیشینه تاریخی بویراحمد    ۵
۲-۴- هادی خان بویراحمدی    ۷
۲-۵- شاهین خان بویراحمدی    ۸
۲-۶- عبدالخلیل و سرانجام او    ۹
۲-۷- محمد طاهر خان و وقایع عهد او    ۹
۲-۸- خداکرم خان بویراحمدی و حوادث زمان او    ۱۱
۲-۹- کریم خان بویراحمدی و اشعار مربوط به حیات سیاسی– اجتماعی او    ۱۶
فصل دوم:حوادث تاریخی بویراحمد در عصر رضا شاه و بازتاب آن در اشعار محلی    ۲۰
۳-۱-  مختصری ازحوادث تاریخی بویراحمد در عهد رضاشاه    ۲۰
۳-۲- میر مذکور و میرغارتی و اشعار مربوط به آنها    ۲۲
۳-۳- جنگ داخلی « دره سرد »    ۲۴
۳-۴- هجوم اردوی دولتی به بویراحمد وجنگ تنگ تامرادی    ۲۷
۳-۵- اشعار مربوط به نبرد تنگ تامرادی و کی لهراس(=لهراسب)    ۳۱
۳-۶- اشعاری از شاعران گمنام در باب کی لهراس    ۳۷
۳-۷- یاغی گری و درگیری های میرغلام شاه قاسمی و اشعار آن    ۳۹
۳-۸- یاغی گری دو برادر    ۴۴
۳-۹- بازتاب اقدامات و عملکرد حکومت رضا شاه در اشعار محلی    ۴۹
منابع و مآخذ:    ۵۴
منابع فارسی    ۵۴

منابع

بهمن‌بیگی، محمد(۱۳۷۴)، اگر قره‌قاج نبود …، تهران: باغ آیینه.

ــــــــــــــــــ (۱۳۶۹)، بخارای من ایل من، تهران: آگاه.

سیاهپور، کشواد (۱۳۷۸). «تاثیرپذیری ادبیات عامیانه و حماسی ایل بویراحمد از نهضت امام خمینی»، ادبیات انقلاب و انقلاب ادبیات، ج۲، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

ـــــــــــ(۱۳۸۶). «حکومت احتشام الدوله در کهگیلویه و بهبهان»، تاریخ معاصر ایران، سال یازدهم، ش ۴۷٫

ـــــــــــ،( ۱۳۸۸). قیام عشایر جنوب.تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی .

فسایی، میرزا حسن،( ۱۳۷۸). فارسنامه ناصری، جلد اول و دوم. تصحیح رستگار فسایی، تهران: امیرکبیر.

حسینی منشی، محمدمیرک (۱۳۸۵)، ریاض الفردوس خانی، به کوشش ایرج افشار و فرشته صرافان، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.

کیاوند، عزیز،(۱۳۶۸). حکومت، سیاست و عشایر از قاجاریه تا کنون. تهران: عشایری.

بیات، کاوه (۱۳۶۵) ، شورش عشایری فارس، تهران: نشر نقره.

ــــــــــ (۱۳۸۹)، نبرد سمیرم، تهران: خجسته.

ـــــــــــ (۱۳۷۳). «گزارشی از نبرد تامرادی»، تاریخ معاصر ایران، کتاب ششم، موسسه مطالعات فرهنگی بنیاد مستضعفان.

-پرویزی ، رسول (۱۳۵۷ ) . شلوارهای وصله دار ، بی جا : کتاب های پرستو ، چاپ هشتم .

آذرپیوند، الله بخش(۱۳۸۴). تحولات سیاسی کشور و جنگ گجستان ۱۳۴۲ ش، یاسوج: چویل.

حسینی، ساعد، (۱۳۸۱). بخشی از شعر، موسیقی و ادبیات شفاهی استان کهگیلویه و بویراحمد. یاسوج: فاطمیه.

حسینی خواه، سید جمشید (۱۳۷۸). بویراحمد و رستم گاهواره تاریخ، اصفهان: گلها.

خورموجی(۱۳۸۰). نزهت الاخبار، تصحیح آل داود، تهران: کتابخانه . مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.

صفی‌نژاد، جواد (۱۳۸۱)، تحلیل و تفسیر مجموعه اسناد روستایی و عشایری ایران، جلد دوم، چاپ دوم، تهران: آتیه.

ــــــــــــ(۱۳۶۸). عشایر مرکزی ایران. تهران: امیرکبیر.

داگلاس، ویلیام (۱۳۷۷). سرزمین شگفت انگیز و مردمی مهربان و دوست داشتنی، ترجمه فریدون سنجر، تهران: گوتنبرگ.

آریانا، بهرام ‌(۱۳۴۳)، تاریخچه عملیات نظامی جنوب، تهران: چاپخانه ارتش.

آیرونساید(۱۳۷۳). خاطرات سری، تهران: رسا.

ابرلینگ، پیر (۱۳۸۳). کوچ نشینان قشقایی فارس، ترجمه طیبی پور، تهران شیرازه.

اسکندربیگ منشی (۱۳۷۷)، عالم‌آرای عباسی ، تصحیح رضوانی، جلد اول، ‌تهران: دنیای کتاب.

فصل اول: حوادث تاریخی بویراحمد در دوره قاجار و بازتاب آندر اشعار محلی

 ۲-۱-موقعیت  جغرافیایی  و طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

 استان کهگیلویه و بویراحمد ، در جنوب غربی ایران و در میان استانهای اصفهان، فارس، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری واقع است. این استان از شمال به چهارمحال و بختیاری، از شرق به اصفهان و فارس، از جنوب به فارس و بوشهر، از غرب به خوزستان محدود می شود. مساحت استان با ۱۶۲۶۴ کیلومتر مربع، حدود یک درصد مساحت کل کشور است، که تقریباً چهار پنجمآن را ارتفاعات و تپه ماهورها تشکیل می‌دهد و حدودیک پنجم آن دشت هاست. کوه های این استان جزو رشته کوه های زاگرس به شمار می آید که بلندترین آن کوه دنا در شمال شهر سی سخت است.این کوه ها  در تنوع آب و هوایی منطقه مؤثر واقع شده، و دو اقلیم سردسیری و گرمسیری را به وجود آورده ا. ناحیه سردسیری، حدود نیمی از کل مساحت استان است که بیشتر،  شهرستان های بویراحمد و دنا را شامل می شود.ناحیه گرمسیری، بیش از نیمی از کل مساحت استان و در شهرستان های کهگیلویه و گچساران است که تقریبا ۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در مسیر وزش بادهای گرم استان خوزستان است. هوای آن گرم و خشک و میزان بارندگی اندک است ( خلیلی و دیگران، ۱۳۸۸: ۷ -۳ ).

۲-۲- تقسیمات سیاسی

استان کهگیلویه و بویراحمد کنونی، تا پیش از قیام عشایر جنوب، خاصه جنگ مشهور«گجستان» (۳۱فروردین ماه ۱۳۴۲)جزیی از استان فارس و خوزستان بود. پس از این نبرد حساس و تاًثیرگذار، سازمان اطلاعات و امنیت کشور(=ساواک) در گزارشی به شاه و نخست وزیر، پیشنهاد« تجدید نظر در وضع جغرافیایی و تقسیم بندی اجتماعی و سیاسی منطقه و تشکیل یک فرمانداری کل و انتخاب یک افسر شایسته و دلسوز برای اداره ی امور محل» را ارایه داد)سیاهپور، ۱۳۸۸ : ۵۳۲ – ۵۳۱ ) .

ریاست ساواک کشور، موارد مهم دیگری نظیر ایجاد راههای خوب و مربوط نمودن این ناحیه به اصفهان و بهبهان و فارس، تاسیس ادارات و مؤسسات دولتی، احداث کارخانجات برق، قند، کبریت سازی و غیره، ایجاد مدارس ابتدایی و حرفه ای، ایجاد مؤسسات بهداشتی و کشاورزی و دامپزشکی را پیشنهاد داده بود .

به دنبال پیشنهاد های ساواک، تاًسیس فرمانداری کل«بویراحمد و کهگیلویه» پذیرفته شد. هیئت دولت در جلسه  مورخ ۲۲تیرماه۱۳۴۲ تصویب نامه تشکیل فرمانداری کل بویراحمد و کهگیلویه را مصوب و منتشر نمود. در این تصویب نامه،ده یاسوج مرکز فرمانداری کل تعیین گردید و بنابراین بویراحمد سردسیر که پیشتر  جزو استان فارس بود از آن منتزع شد و به همراه کهگیلویه و گچساران -که قبلا جزو استان خوزستان بود- تبدیل به یک فرمانداری مستقل گشت. بدین ترتیب، استانی مستقل به نام کهگیلویه و بویراحمد در نقشه سیاسی کشور به وجود آمد که بنا به تعبیر دقیق و زیبای محمد بهمن بیگی«تنها استان ایران بود که نه به دلیل جمعیت، نه به دلیل وسعت، نه به دلیل ثروت بلکه فقط در نتیجه قدرت موجودیت یافت»(بهمن بیگی، ۱۳۶۸: ۳۱۹).

فرمانداری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۵۵ تبدیل به استانداری گردید و تا کنون یکی از استان های معروف کشور است. این استانداری در حال حاضر دارای ۷ شهرستان بویراحمد، کهگیلویه، گچساران، دنا، بهمئی، باشت و چرام می باشد.

۲-۳- پیشینه تاریخی بویراحمد

 بویراحمد، یکی از اقوام بزرگ و پرجمعیت ساکن کهگیلویه و بویراحمد است که از قلمرو وسیعی برخوردار بوده است . نام بویراحمد، یک اسم قدیمی است که دقیقاً معلوم نیست از چه زمانی مرسوم و معمول شده است. در حال حاضر، قدیمی‌ترین سند مکتوب ـ مربوط به سال ۸۵۶ هـق است، که یکی از بزرگان قوم، نام خود را برسنگی نقر کرده است (صفی نژاد، ۱۳۶۸: ۲۱۳-۲۱۲). علاوه بر این، در یک سند معتبر محلی  مربوط به  عـهد شاه عباس دوم ، و نیز کتاب ریاض الفردوس در دوره شاه سلیمان ، نام بویراحمد مضبوط است (صفی نژاد، ۱۳۸۱: ۶۸۷-۴۸۹/ ۲٫ حسینی منشی، ۱۳۸۵: ۳۳).

آنچه از ظاهر روایات شفاهی بویراحمدی ها برمی‌آید ،این است که آنان، اتحادیه‌ای از طوایف و تیره‌های مختلف بوده اند. درست نمی‌دانیم که طوایف و تیره‌های تشکیل دهنده  بویراحمد، از ابتدا کدام بوده است. «رینهولد لوفلر»  معتقد است که احتمالاً «در نخستین مرحله، این ائتلاف و اتحادیه، شامل بخش‌های اصلی [طوایف] قایدگیوی، گودرزی، جلیلی، تاس احمدی و تامرادی بود» (Lofller، ۱۹۸۹: ۳۲۲).

مؤلف فارسنامه ناصری، از سه قوم جاکی، باوی و آقاجری در کهگیلویه و بهبهان نام می برد که بویراحمد یکی از باز مانده­های قوم جاکی است (فسایی، ۱۳۷۸: ۱۴۷۹/۲).جاکی، از جمله اقوامی بود که در عهد اتابک هزار اسف لُر (۶۵۰-۶۰۰هـ ق) بدو پیوست، ودر دوره­های بعد از شهرت خاصی برخوردار گردید (مستوفی، ۱۳۸۱: ۵۴۰/ اسکندر بیگ منشی، ۱۳۷۷: ۴۲۰/ ۱/ قزوینی، ۱۳۸۳: ۱۳۰). به گفته فسایی، جاکی به دو گروه چهار بنیچه و لیراوی تقسیم گردیده بود که بویراحمد، نویی، دشمن زیاری و چرامی چهار بنیچه محسوب می شدند و بهمئی، طیبی، شیرعلی و یوسفی لیراوی به شمار می رفتند (فسایی، ۱۳۷۸: ۱۴۷۹/۲ و دومورینی، ۱۳۷۵: ۴۳). خورموجی به طور کلی «طوایف مختلفه» کهگیلویه را اینگونه بر می شمارد: «باوی، بویراحمد، نویی، طیبی، بهمئی، چروم، آقاجری، شیرعلی، یوسفی، شهرویی و دشمن زیاری» (خورموجی، ۱۳۸۰: ۱۰۳). بنا به تحقیق فسایی، طوایف تشکیل دهنده بویراحمد در دوره قاجار،عبارت بود از : «آقایی، اردشیری، اولاد میرزاعلی، باباملکی، باده‌لونی، باتولی، برآفتابی، تاس احمدی، تامرادی، جلیل خلیلی، سرکوهک، شیخ ممو، عباسی، گودرزی، نگین تاجی، مشهدی» (فسایی، ۱۳۷۸: ۱۴۸۲/۲). اکثر قریب به اتفاق طوایف مذکور، هسته اصلی  بویراحمد را از عهد قاجار تا کنون شکل و انسجام داده‌اند.

حوادثی که در دوره قاجار در بویراحمد اتفاق افتاده فراوان است، که تنها بخشی از آن در منابع عصر یا روایات شفاهی آنها ضبط گشته است . چنانکه ملاحظه می گردد حضور برجسته و نقش تعیین کننده شخصیت‌های منطقه، موجب ماندگاری وقایع و ثبت آنان در منابع کتبی و شفاهی گردیده است. در واقع بررسی و پیگیری رخداد های مهم بویراحمد، با نام و عملکرد اشخاص مؤثر ممزوج گشته و در سلسله خوانین آن ادامه یافته است. بر مبنای اطلاعاتی که محمود باور در آغاز دهه ۱۳۲۰ارائه می دهد، محمدرحیم نامی جد بزرگ خوانین بویراحمد است که فرزندش عبدالرحیم و نوه اش قاید ملک بود (باور، ۱۳۲۴: ضمیمه ص ۹۲). قاید ملک سه فرزند به نام های هادی، شاهین و عبدالخلیل داشت که هرسه مدتی حاکمیت بویراحمد را در دست داشتند.

۲-۴- هادی خان بویراحمدی

 قاید ملک (یا کی ملک) پدر هادی خان ، دو فرزند دیگر به نام های شاهین و عبدالخلیل داشت ، که ابتدا هادی به مقام خانی اتحادیه بویراحمد رسید (کیاوند ، ۶۶:۱۳۶۸ / باور ، ۸۷:۱۳۲۴).هر چند سال تولد و مدت حاکمیت هادی خان معلوم نیست اما او مدتی حاکم کهگیلویه بود و لقب «والی» را کسب کرد . به رغم این،  مؤلف کتاب «حکومت ، سیاست و عشایر» والی گری هادی خان بر کهگیلویه را در عهد آقامحمدخان قاجار ذکر کرده است (کیاوند ، ۶۷:۱۳۶۸). بنا به نوشته فسایی: «در زمان سلاطین زند ، هادی‌خان بویراحمدی به کلانتری این ناحیه [بویراحمد] و چندی به ضابطی طوایف چهار بنیچه [بویراحمد ، چرام ، دشمن زیاری و نویی] برقرار بود» (فسایی ، ۱۳۷۸ : ۱۴۸۲/۲).

در «ویژه نامه هنر و فرهنگ ایل بویراحمدی»به نقل از راویان شفاهی ، القاب «والی و عالی» را به ترتیب مخصوص هادی خان و برادرش شاهین خان دانسته که در دوره فتحعلی شاه قاجار به آنها تعلق گرفته است (نامه نور ، ۱۰۶:۱۳۵۹). بی تردید این نکته نادرست است؛ زیرا سال وفات هر دو تن، پیش از پادشاهی فتحعلی شاه بود. به نظر نمی رسد، روایت مندرج در کتاب کیاوند صحت داشته باشد. احتمالاً بایستی نوشته فسایی را-که به زمان رخداد نزدیک تر است- ارجح دانست.

باری بر مبنای سنگ نوشته مزار هادی خان ، سال وفات او ۱۲۰۸ ق است و از فحوای آن برمی‌آید که مرگ وی طبیعی رخ داده . به رغم این استنباط ، کیاوند می نویسد: «هادی خان در جنگی با ایل طیبی کشته شده» (همانجا). البته نویسنده هیچ اطلاعات دیگری در باب قتل هادی خان و جنگ با طیبی ها ارایه نمی کند . منابع دیگر نیز در این رمینه خاموشند . در میان عشایر کهگیلویه و بویراحمد ، سرودن اشعار در رثای مرده – خاصه اشخاص بزرگ و معروف – معمول بود و غالباً بر سنگ قبر آنان حک می شد . اشعار زیر که شاعر آن گمنام مانده ، بر سنگ مزار هادی خان نقر گردیده است .

«آه و فریاد از جفا و جور چرخ          داد و بیداد از قضای آسمان

خان عالی قدر هادی خان                                     سرور و سردار و سرخیل جهان

در شجاعت رستم و اسفندیار                       در عدالت سنجر و نوشیروان

در زمان امتداد دولتش                                        جمله اندر سایه امن و امان

ناگهان از بخت نافرجام ما                           از کج اقبالی اهل این مکان

گلبن اقبالش از پا اوفتاد                             شد بهار گلشن عمرش خزان

در آدینه شب به هنگام عشا                        گشت مرغ روحش از قالب روان

خواند تاریخ وفاتش میر عقل             سال و ماهش را که تا سازد عیان

هاتف غیب این ندا در داد و گفت                  سال تاریخ وفاتش جاودان » (صفی نژاد ۱۳۶۸ : ۶۰۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.