تحقیق خشکسالی ، مفهوم و مولفه ها و زمان و مدت خشکسالی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خشکسالی ، مفهوم و مولفه ها و زمان و مدت خشکسالی دارای ۲۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۲  مقدمه    ۴
۲-۲-۱  تعریف خشکسالی    ۶
۲-۲-۲  مولفه های خشکسالی    ۸
۲-۲-۳  زمان خشکسالی    ۸
۲-۲-۴ مدت خشکسالی    ۹
۲-۲-۵  وسعت خشکسالی    ۹
۲-۲-۶  شدت خشکسالی    ۱۰
۲-۳  پیشینه تحقیق    ۱۱
منابع و مآخذ    ۱۷

منابع

۱- کردوانی. پرویز، (١٣٨٠) : خشکسالی و راه­های مقابله با آن در ایران، انتشارات دانشگاه ﺗﻬران، چاپ اول،ص۲۴-۲۳

۲- روشنی. محمود، اسلامی. علیرضا،(۱۳۸۸)، پایش منطقه ای خشکسالی(مطالعه موردی: سواحل جنوبی در یای خزر)، همایش منطقه ای بحران آب و خشکسالی، ۳۰  و۳۱ اردیبهشت۱۳۸۸ ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

۳- فرج زاده اصل. منوچهر، (١٣٧۴): تحلیل و پیش­بینی خشکسالی در ایران، رساله دکتری اقلیم شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.

۴- رحمانیان، ١٣٧٩، فصلنامه مهاب­قدس، دوره جدید شماره یازدهم

۵- مرادی. ح، عرفان­زاده، (۱۳۸۰): بررسی روند خشکسالی­ها و ترسالی­ها در حوضه رود هزار، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بررسی راهکارهای مقابله با بحران آب زابل، جلد اول،ص ۲۸۳-۹۳٫

۶- مرادی، حمید رضا.رجبی، منصور. فرج زاده، منوچهر،(۱۳۸۶)،تحلیل روندو خصوصیات مکانی شدت خشکسالی های استان فارس،فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات مرتع بیابان در ایران،جلد ۱۴ شماره ۱ ، ص ۹۷ تا۱۰۹٫

۷- عزیری. قاسم،)۱۳۷۹( ، ال نینو و دوره های خشکسالی- ترسالی در ایران، پژوهش های جغرافیایی، ص ۸۴-۷۱ ، مهر ماه ۱۳۷۹، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.

۸- علیزاده.امین، (۱۳۸۵)، اصول هیدرولوژی کاربردی،انتشارات دانشگاه امام رضا، صفحه ۱

۹- لشنی زند. مهران،(۱۳۸۲)، بررسی شدت، تداوم و فراوانی خشکسالی های اقلیمی در شش حوضه واقع در غرب و شمال غرب کشور، سومین کنفرانس منطقه ای و اولین کنفرانس ملی تغییر اقلیم ، ۲۹ مهر الی ۱ آبان  ۱۳۸۲- دانشگاه اصفهان.

۱۰-Loukas.A, Vasiliades.L, 2004, Probabilistic analysis of drought spatiotemporal characteristics in Thessaly region, Greece, Natural Hazards and Earth System Sciences, 4: 719 – ۷۳۱٫

۱۱- Marques desa. j.p, 2003, Applied statistics using spss, statistica and mat lab, university of parto, pub in Springer – ver lag Berlin Heidelberg, pp395.

۱۲- Tsakiris. G, Vangelis .H, 2004, Towards a Drought Watch System based on Spatial SPI ,Journal of  Water Resources Management, 18: 1–۱۲٫

 ۲-۲  مقدمه

بشریت در طول مدت حیاتش همواره با عواملی روبه­رو بوده که زندگی وی را تحت تاثیر قرار داده و با وارد آوردن خسارات فراوان و یا حتی نابودی کامل مکان زندگیش او را مجبور به ترک دیار، مهاجرت و یا صرف هزینه­های سنگین برای ادامه­ ی حیات نموده است. از آنجایی که این عوامل باعث بروز آسیب و خسارت به زیرساختهای اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی مانند خسارت­های جانی و مالی ، خسارت تأسیسات زیربنایی ، خسارت بخش کشاورزی و به طور کلی خسارت منابع اقتصادی می­گردند بلایای طبیعی نامیده می­شوند. از بلایای طبیعی می­توان به زلزله ، سیل ، رانش زمین ، طوفان ، آتشفشان ، خشکسالی و غیره اشاره نمود. جبران خسارت وارده به دلیل رخ دادن هر یک از این بلایا ممکن است مدتها زمان برده و یا حتی جبران ناپذیر باشند. از این رو شناخت و مطالعه­ی این عوامل به خصوص از دیدگاه مدیریت ریسک می­تواند از شدت خسارت وارده احتمالی تا حد زیادی بکاهد.

از میان بلایای طبیعی خشکسالی به گونه­ای متفاوت از بقیه می­باشد. خشکسالی در زمینه­های مختلف چه به صورت مستقیم و چه غیر مسقیم اثرات مخربی به بار می­آورد. مهمترین اثر مستقیم خشکسالی بر منابع آبی هر منطقه است. با کم شدن بارندگی یا فقدان آن برای یک مدت طولانی در سال (خشکسالی)، مراتع، جنگل­ها، مزارع و باغ­هایی که منبع تأمین آب آنها ریزش­های جوی است، ونیز خاک و دیگر منابع طبیعی به این دلیل که منابع آب­های سطحی و زیرزمینی آنها نیز ریزش­های جوی می­باشد به طور مستقیم زیان می­بینند. بنابراین فعالیت­ها وتأسیسات وابسته به آﻧﻬا چه شهری و روستایی و چه صنعتی و غیره تحت تأثیر قرار گرفته وخسارت خواهند دید(کردوانی،١٣٨٠، انتشارات دانشگاه ﺗﻬران). بسیاری از اقلیم­شناسان خشکسالی را بر خلاف دیگر بلایای طبیعی پدیده ای بطئی و خزنده می­شناسند و از آنجا که می تواند شدت و مدت متفاوتی داشته باشد و از لحاظ گستره در گیر بسیار گسترده بوده به طوری که میلیون ها انسان را گرافتار خود سازد، بسیار با اهمیت می­باشد.

از آنجا که عوامل و متغیرهای فراوانی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر چگونگی وقوع این پدیده اثر گذار است ، تعریفی کامل و جامع، که همه­ی محققین بر آن اتفاق نظر داشته باشند امری مشکل می­نماید. شاید بتوان به طور کلی خشکسالی را یک دوره­ی ممتد با کمبود بارش دانست که منجر به صدمه زدن محصولات کشاورزی و کاهش عملکرد می شود (امیدوار، ۱۳۹۰، انتشارات دانشگاه یزد). کارشناسان علم آب و هواشناسی انواع خشکسالی را به خشکسالی هواشناسی، خشکسالی هیدرولوژیک، خشکسالی کشاورزی و خشکسالی اقتصادی- اجتماعی طبقه­بندی می­کنند و در تعریف خشکسالی هواشناسی آن را حالتی با کمبود بارش نسبت به شرایط میانگین می دانند. در واقع، ابتدا خشکسالی هواشناسی با کم شدن نزولات جوی نسبت به حالت نرمال شروع شده و با تداوم این شرایط ابعاد دیگر خشکسالی (خشکسالی هیدرولوژیک، خشکسالی کشاورزی و خشکسالی اجتماعی­- اقتصادی) ظاهر می­گردد. البته باید توجه داشت که تعاریف خشکسالی باید به صورت موردی برای هر منطقه خاص در نظر گرفته شود زیرا شرایط جوی که موجب کمبود بارش می شود از منطقه ای به منطقه دیگر به شدت متغیر است.

از مهمترین پارامترهایی که در محاسبات شاخص های خشکسالی مورد استفاده قرار می گیرد بارش است. بر این  اساس هرگاه بارش طی یک دوره زمانی متوالی زیر حالت نرمال قرار گیرد خشکسالی رخ می دهد. اقلیم شناسان جهت بررسی سایر ویژگی های خشکسالی مانند شدت، مدت و سطح درگیر، روابط بین آنها و همچنین پهنه بندی خشکسالی ها از مدلهای ریاضی و شاخص­های مورد استفاده در اقلیم­شناسی بهره می­برند. از این شاخص­ها می توان به شاخص­های SPI (Standardized Precipitation Index) و RDI (Indicator Drought Reconnaissance) اشاره نمود .

مطالعه، پایش، بررسی و تجزیه تحلیل خشکسالی در سراسر جهان به دلیل خسارات بسیار ناشی از وقوع  آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. همه مناطق دنیا بطور موقت اما نامنظم از تکرار شرایط خشکسالی رنج می­برند، اما این وضعیت در مناطقی که از نظر اقلیمی بطور متوالی ولی نامنظم توسط سیستم­های هوایی مختلف تحت تأثیر قرار می­گیرند حادتر است(تامسون[۱]، ۱۹۹۹). قرارگیری ایران برروی کمربند خشک کره زمین، این کشور را سرزمینی ساخته است خشک با نزولات جوی بسیار کم بطوری که میانگین سالانه کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر که معادل یک سوم میانگین بارش خشکی­های کره زمین (حدود ۸۶۰ میلیمتر) می­باشد.

متخصصان برنامه ریزی آستانه ۱۰۰۰ متر مکعب در سال برای هر نفر را مرز کم­آبی برای هر کشور در نظر گرفته­اند. این رقم در مصر ۳۰ ، در قطر ۴۰، در لیبی ۱۶۰ و در عربستان ۱۴۰ متر مکعب در سال برای هر نفر می­باشد که تمام آنها جزء کشورهای کم آب محسوب می­شوند در حالی که در ایران مقدار سرانه آب تجدید شونده حدود ۱۶۷۰ (برای سال ۱۳۶۷) مترمکعب در سال تخمین زده می شود که در حال حاضر کم آب تلقی نشده بلکه کشوری با تنش آبی در نظر گرفته می شود (علیزاده، انتشارات دانشگاه امام رضا، ۱۳۸۵). با توجه به تغییرات اقلیمی و همچنین تامین مجموعه نیاز آبی کشور در امر کشاورزی، شرب وخدمات مطابق با افزایش جمعیت پیش­بینی می­گردد ایران نیز جزء کشور­های با مشکل کم آبی قرار گیرد.

از آنجا که جلوگیری کامل از کمبود آب ممکن نیست، لیکن با تحلیل سوابق پدیده خشکسالی و با تکیه بر آمار و اطلاعات موجود می­توان دوره بازگشت­های خشکسالی را برای مناطق مختلف برآورد و مشخص نمود و با ﺗﻬیه طرح­های مقابله با خشکسالی می­توان مشکلات ناشی از خشکسالی را تا حدزیادی کاهش داد. همچنین هزینه­های انجام شده برای جبران خسارت­های خشکسالی(مدیریت بحران) به مراتب بیش از هزینه این نوع مطالعات در تعیین راهکارهای مقابله مناسب قبل از وقوع خشکسالی (مدیریت ریسک) است (رحمانیان، فصلنامه مهاب­قدس، ١٣٧٩).

 ۲-۲-۱  تعریف خشکسالی

در مورد پدیده خشکسالی یک تعریف دقیق و قابل قبول جهانی از آن موجود نیست و این به پیچیدگی تبیین آن می­افزاید، زیرا مشخص نیست که آیا این پدیده در حال وقوع است یا نه و اگر وجود دارد با چه درجه­ای ازشدت یا تداوم در جریان می­باشد (کاویانی و همکاران، ١٣٧۶، انتشارات سمت). از دیدگاه اقلیمی هرگاه بارش دریافتی یک محل در یک دوره زمانی معین کمتر از میانگین بارش محل در همان دوره زمانی باشد با خشکسالی رو­به­رو هستیم بنا­بر­این آستانه بروز خشکسالی کمیتی جغرافیایی است که مقدار آن از محلی به محل دیگر متفاوت است (غیور و مسعودیان،۱۳۷۶). به طور کلی، خشکسالی عبارت است از: کاهش رطوبت در سطحی وسیع که به پوشش گیاهی، حیوانات و مردم آسیب می زند.(دراکوپ، ۱۹۸۰،ص ۲۲۹). خشکسالی بیشتر از این­که یک وضعیت اقلیمی غیرنرمال تقلی شود، بخش نرمال اقلیم یک منطقه محسوب می­شود (گلانتز،۲۰۰۳،ص۲۹۹). کاویانی و علیجانی(۱۳۷۱) خشکسالی را کاهش غیرمنتظره بارش در مدتی معین در منطقه­ای که لزوما خشک نیست دانسته­اند.

[۱]– Thampson

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعاریف خشکسالی و بیان معیارهای خشکی، علل خشکی و خشکسالی و اثرات خشکسالی و معرفی شاخص های خشکسالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.