تحقیق خشک کردن مواد غذایی و اصول و سیستم های آن و خشک کردن با استفاده از پرتوهای مایکروویو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خشک کردن مواد غذایی و اصول و سیستم های آن و خشک کردن با استفاده از پرتوهای مایکروویو دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱:مقدمه    ۵
۱-۲: اصول خشک کردن    ۹
۱-۳: سیستم های خشک کردن مواد غذایی    ۹
۱-۳-۱: خشک کردن با هوای داغ    ۱۰
۱-۳-۲: امواج مایکروویو و مکانیسم حرارت دهی آن    ۱۰
۱-۴: ویژگی های دی الکتریک مواد    ۱۲
۱-۴-۱: محتوای رطوبتی    ۱۳
۱-۴-۲: دانسیته    ۱۴
۱-۴-۳: دما    ۱۵
۱-۴-۴: ظرفیت گرمایی ویژه    ۱۵
۱-۴-۵: رسانایی حرارتی    ۱۶
۱-۴-۶: عمق نفوذ    ۱۶
۱-۵: تجهیزات مایکروویو    ۱۷
۱-۶: خشک کردن با استفاده از پرتوهای مایکروویو    ۱۷
۱-۷: مزایای خشک کردن با مایکروویو    ۱۸
۱-۸: معایب استفاده از مایکروویو    ۲۰
۱-۹: ویژگی های کیفی محصولات خشک شده    ۲۱
۱-۱۰: روش شناسی سطح پاسخ    ۲۱
۲-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۲۴
۲-۱: اصول خشک کردن با انرژی مایکروویو    ۲۴
۲-۲: مراحل خشک شدن با انرژی مایکروویو    ۲۴
۲-۳: استفاده از خشک کردن مایکروویو در صنعت و تجارت    ۲۵
۲-۴: خشک کردن تحت خلاء با استفاده از مایکروویو    ۲۶
۲-۵: تحقیقات انجام گرفته در زمینه خشک کردن میوه ها و سبزیجات:    ۲۷
۲-۶: روش سطح پاسخ    ۳۷
۲-۶-۱: عملیات اولیه: تعیین متغیرهای مستقل و سطوح آنها    ۳۹
۲-۶-۲: انتخاب طرح آزمایشی و پیش بینی و تحقیق صحت معادله ی مدل    ۴۰
۲-۶-۳: اجرای گرافیکی معادله ی مدل و تعیین شرایط بهینه    ۴۲
۲-۶-۴: مزیت ها و معایبRSM    ۴۳
۲-۶-۵: استفاده از روش سطح پاسخ در تحقیقات پیشین    ۴۵
منابع    ۵۲

منابع

۱-  کارگزاری، مینا (۱۳۸۶)، بهینه سازی خشک کردن اسمزی هویج با استفاده از روش سطح پاسخ، پایان نامه ی دوره کارشناسی ارشد،  دانشگاه تهران.

۲-  میلانی. الناز، پورآذرنگ. هاشم، وطن خواه. شهرزاد و وکیلیان.حنه. (۱۳۸۹). بهینه سازی استخراج اینولین از غده ی سیب زمینی ترشی به کمک روش سطح پاسخ ( (RSM. نشریه پژوهشهای علوم و صنایع غذایی ایران. جلد ۶، شماره ۳٫ ۱۷۶-۱۸۳٫

۳-  حامد موسویان. محمدتقی و محمدپور. وحید(۱۳۸۵)، بررسی پارامترهای مؤثر در فرایند خشک کردن مواد غذایی با امواج مایکروویو، ششمین همایش ملی دانشجویی مهندسی شیمی و پنجمین همایش ملی دانشجویی مهندسی نفت.

۴-  درایتی فر، عباس(۱۳۸۶)، مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید انواع پودر میوه، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران.

۵- Eren, I and Kaymak-Ertekin, F. (2006). Optimization of osmotic dehydration of potato using response surface methodology. Journal of Food Engineering. Article in press.

۶- Feng, H. and Tang, J. (1998). Microwave finish drying of diced apples in a spouted bed. Journal of Food Science, 4(63): 679-683.

۷- Figiel, A. (2010). Drying kinetics and quality of beetroots dehydrated by combination of convective and vacuum-microwave methods. Journal of Food Engineering. 4(98): 461-470.

۸- Dorofejeva, K., Rakcejeva, T., Galoburda, R., Dukalska, L & Kviesis, J. (2011). Vitamin C content in Latvian cranberries dried in convective and microwave vacuum driers. Procedia Food Science. 1: 433-440.

۹- Drouzas, A.E & Schubert, H. (1999). Microwave application in vacuum drying of fruits. Journal of Food Engineering. 2(28): 203-209.

۱۰- Sanchez, A.C., Szumny, A., Figiel, A., Jaloszynski, K., Adamski, M & Barrachina, A.A.C. (2010). Effect of vacuum level and microwave power on rosemary valatile composition during vacuum-microwave drying. Journal of Food Engineering. 2(103): 219-227.

۱۱- Scaman, C.H & Durance, T.D. (2007). Combined microwave vacuum-drying. Emerging Technologies for Food. 507-533.

۱-۱:مقدمه

حفظ و نگهداری محصولات غذایی با توجه به رشد جمعیت و کمبود مواد غذایی بسیار مورد توجه قرارگرفته است و روز به روز اهمیت جلوگیری از اتلاف مواد غذایی و طولانی نمودن زمان ماند آنها بدلیل رشد صادرات و بدست آوردن بازارهای پایدار بیشتر نمایان می گردد. خشک کردن[۱] یکی از قدیمی ترین و متداول ترین روش ها جهت حفظ و نگهداری مواد غذایی است. [۴] مشخص نیست از چه زمانی خشک کردن برای نگهداری مواد غذایی استفاده شده است. اما تاریخ گویای این واقعیت است که پیشینیان ما نحوه خشک کردن مواد غذایی را با آزمون و خطا آموختند. خشک کردن مواد غذایی علمی‌است مبتنی بر محیط پیرامون که امکان ایجاد یک صنعت جهانی را فراهم کرده و قادر به تهیه مواد غذایی مناسب و مغذی است.

نقطه آغاز عمل خشکاندن بدرستی مشخص نیست اما استفاده از آفتاب برای خشک کردن مواد غذایی از زمان‌های بسیار دور رایج بوده است، بطوریکه در ۲۰۰۰ سال پیش، چینی‌‌ها سیب زمینی را با خشک کردن نگهداری ‌می‌کردند. همچنین تهیه خرما، کشمش و انجیر خشک از زمان‌های بسیار قدیم رایج بوده است. اولین گزارش در مورد خشک کردن مواد غذایی مربوط به سبزی‌هاست که به قرن هیجدهم میلادی باز ‌می‌گردد. در آن زمان استفاده از حرارت مصنوعی برای خشک کردن سبزی‌‌ها مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۷۹۵ دو نفر فرانسوی بنام‌های کاله[۲] و میسون[۳] ، جریانی از هوای گرم را بر روی لایه نازکی از سبزی عبور دادند و به این ترتیب اولین دستگاه خشک‌کن را اختراع کردند.

بعدها گسترش صنعت خشک کردن رابطه نزدیکی با سناریوی جنگ در سراسر جهان پیدا کرد. سربازان بریتانیا در جنگ کریمه (۱۸۵۶-۱۸۴۵)، سبزی‌های خشک را از کشورشان دریافت ‌می‌کردند. حدود ۴۵۰۰ تن سبزی خشک از ایالات متحده در طول جنگ جهانی اول حمل شده بود. تا سال ۱۹۱۹، سبزی‌هایی که در ایالات متحده ‌‌فرآوری ‌می‌شدند شامل لوبیا سبز، کلم، هویج، کرفس، سیب زمینی، اسفناج، ذرت شیرین، شلغم و مخلوط سوپ بود. ‌‌فرآیند خشک کردن به ویژه ‌به دلیل صرفه‌جویی در حجم و وزن، متناسب با مقاصد نظا‌می‌است. در ایالات متحده، تولید مواد غذایی خشک از ‌‌فرآیندهای توسعه یافته در زمان جنگ است که برای رشد فزاینده کل صنعت غذا مفید واقع شده است.[۵]

طی فرآیند خشک کردن رطوبت از طریق انتقال همزمان حرارت و جرم حذف می گردد. انتقال حرارت از فضای پیرامون به ماده غذایی، موجب تبخیر رطوبت سطحی می شود. همچنین رطوبت می تواند از درون جسم به سطح محصول منتقل و سپس تبخیر شود، و یا در درون محصول و در حالتی میان بخار-مایع تبخیر گردد و به صورت بخار به سطح محصول آید.[۲] از اولویتهای روش خشک کردن نسبت به سایرروشهای نگهداری کاهش شدید وزن و حجم محصولات است که این امر در مسائل ترابری و حمل ونقل و در زمینه حجم اشغالی انبارها خیلی مقرون بصرفه می باشد. همچنین در این روش هزینه عمل آوری نسبت به سایر روشها کمتر بوده و پس از عمل آوری، نگهداری محصولات نیازی به تاسیسات برودتی و سردخانه و غیره ندارد و محصولات در انبار مناسب قابلیت نگهداری را دارند . افزایش ماندگاری از طریق کاهش فعالیت آبی و کاهش روند رشد میکروبی از دیگر مزایای محصولات خشک شده می باشد.[۴] علاوه بر اینکه  خشک کردن اغلب باعث تولید فرآورده هایی می شود که مصرف آن ها آسانتر و راحت تر است.

۱-۲: اصول خشک کردن

خشک کردن فرآیند حذف رطوبت از طریق انتقال همزمان جرم و حرارت می باشد. انتقال حرارت در داخل ساختمان محصول صورت می گیرد و به اختلاف دمای بین سطح محصول و سطح آب در بعضی نواحی درون آن بستگی دارد. چنانچه انرژی حرارتی کافی به آب داده شود تا تبخیر گردد، بخارات از سطح آب درون محصول به سطح آن منتقل می شوند. عاملی که باعث انتشار بخارات مرطوب می شود، تفاوت فشار بخار در سطح آب نسبت به فشار بخار هوا در سطح محصول است. انتقال جرم و حرارت در داخل ساختمان محصول در سطح مولکولی انجام می شود، با این تفاوت که انتقال حرارت تابع ضریب هدایت حرارتی ساختمان محصول بوده، ولی انتقال جرم به انتشار مولکولی بخار آب در هوا بستگی دارد. [۲]

انتقال جرم و حرارت در سطح محصول به صورت همزمان و از طریق جابجایی انجام می شود. انتقال بخار از سطح محصول به هوا و انتقال حرارت ازهوا به سطح به محصول به  ترتیب تابع اختلاف فشار بخار موجود و اختلاف دماست.

در یک خشک کن، انرژی گرمایی می تواند بصورت هدایت، جابجایی و یا تابش از یک منبع حرارتی به ماده غذایی منتقل شود. [۱]

۱-۳: سیستم های خشک کردن مواد غذایی

خشک کردن یکی از قدیمی ترین و با صرفه ترین  روش های نگه داری مواد غذایی است. از نقطه نظر محیطی، مصرف انرژی، بهبود منابع غذایی برای جامعه انسانی و کاهش آسیب به ماده غذایی، بهبود تکنولوژی خشک کردن ضروری است. [۴۲] بسته به شرایط و روش خشک کردن با یک ماده اولیه مشابه، ممکن است محصولاتی با خصوصیات کاملا متفاوت بدست آید. هر نوع روش خشک کردن دارای پارامترهای مختص به خود است که بایستی به خوبی تنظیم گردند. هر گونه تغییر در این پارامترها  منجر به تغییر در سرعت حرکت آب و در نتیجه سرعت خشک کردن خواهد شد. هم اکنون در خشک کردن مواد غذایی از روش های مختلفی استفاده می شود که هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند. [۴۴]

[۱] drying

[۲] Challet

[۳] Masson

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق خشک کردن مواد غذایی و خشک کردن با مایکروویو
  • تحقیق مفاهیم و روش های خشک کردن مواد غذایی و خواص مهندسی غذاها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.