تحقیق خصوصیات رنگزای بازیک و الیاف اکرلیک و اصول رنگرزی با رنگ بازیک و شیمی فیزیک جذب رنگ ومباحث فراصوت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خصوصیات رنگزای بازیک و  الیاف اکرلیک و اصول رنگرزی با رنگ بازیک و شیمی فیزیک جذب رنگ ومباحث فراصوت دارای ۵۸  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مواد رنگرزی بازیک (Basic dyes):    ۴
۱-۲-خواص فیزیکی و شیمیایی الیاف آکریلیک    ۵
۱-۳-اصول رنگرزی الیاف آکریلیک    ۸
۱-۳-۱-رنگرزی الیاف آکریلیک    ۹
۱-۴-ماهیت ماده رنگرزی کاتیونیک و لیف :    ۱۲
۱-۵-شیمی فیزیک جذب رنگ :    ۱۳
۱-۵-۱- مقدمه:    ۱۴
۱-۵-۲-ایزوترم نرنست:    ۱۴
۱-۵-۳- ایزوترم فروندلیچ    ۱۵
۱-۵-۴-ایزوترم لانگمیور:    ۱۸
۱-۶- مبانی فراصوت:    ۲۲
۱-۶-۱- تولید موج صوتی:    ۲۳
۱-۶-۲-تشکیل و فروپاشی حبابها    ۲۳
۱-۷-کابردهای فرا صوت به تفکیک:    ۲۴
۱-۸- عوامل مؤثر در حباب سازی:    ۲۵
۱-۸-۱-خواص فیزیکی حلال:    ۲۵
۱-۸-۲-دمای واکنش:    ۲۶
۱-۸-۳- فرکانس پرتو افکنی:    ۲۷
۱-۸-۴- وجود گازهای حل شدنی:    ۲۷
۱-۱۲- کاربرد فراصوت در بهبود انتقال جرم در نساجی    ۲۸
۱-۹- کاربرد فراصوت در رنگرزی:    ۲۹
۱-۹-۱-مقدمه    ۲۹
۱-۹-۲-آزمایشات فراصوت در راستای بهبود رنگرزی:    ۲۹
۱-۹-۳-اثر فراصوت در رنگرزی اکریلیک با رنگزای بازیک:    ۳۱
۱-۹-۳-۱قدرت رنگی:    ۳۱
۱-۹-۴- سرعت رنگرزی:    ۳۶
۱-۹-۶-افینیتی استاندارد:    ۳۸
۱-۱۰-بهبود رنگبری توسط فراصوت:    ۴۱
۱-۱۱- اثر فراصوت بر روی عملیات تکمیلی نساجی:    ۴۳
۱-۱۱-۱-روغن زدایی از پلی آمید:    ۴۴
۱-۱۱-۲ آهارگیری پنبه:    ۴۵
۱-۱۳-بهبود انتقال جرم توسط فراصوت در نساجی    ۴۷
۱-۱۴- کاربرد فراصوت در مرسریزاسیون:    ۴۸
۱-۱۵- کاربرد فراصوت روی شستشوی منسوجات نساجی:    ۴۸
۱-۱۵-کاربرد فراصوت در سفیدگری:    ۵۲
فهرست منابع    ۵۵

منابع

.D.M.Nunn, the dyeing of synthetic –polymer and acetate fibres,1979

۳Hearle and Greer, Basic dyes and acrylic fibres ,197

Y. Al-Degs,”aCompetitive adsorption of reactive dyes from solution: Equilibrium isotherm studies in single and multisolute systems”,۱۲۸ (۲۰۰۷) ۱۶۳–۱۶۷٫

Chao-Yin Kuo a,”Adsorption of direct dyes from aqueous solutions by carbon nanotubes:Determination of equilibrium”, kinetics and thermodynamics parametersJournal of Colloid and Interface Science 327 (2008) 308–۳۱۵, ROC.

Chung-Hsin Wu.,”Adsorption of reactive dye onto carbon nanotubes: Equilibrium, Kinetics and thermodynamics”, 144 (2007) 93-100

T.j. Mason ,coventry polytechnic,uk: sonochemistry,1-26

.Astirid rechcrck, Application of power ultrasound for azo dyedegradation ; Ultrasonics sono chemistiy17(2004)97-99

Juan A.Gallego-Juarez , Victor Acosta ; Ultrasonic system for continuos washing of textiles in liquid layers ; Ultasonics sono chemistry 17(2010)234-238

.M.M.C.G.Warmoskerken,P.Van Dervlist;Laundry process intencification by ultrasound ;Dye and pigments15(2002) 56-60

Wu. Chung-Hsin.,”adsorption of reactive dye onto carbon nanotubes: equilibrium ,kinetics and thermodynamics”,۱۴۴(۲۰۰۷),۹۳-۱۰۰٫

alan j.”the theory of coloration of textile.2nd Ed.UK:society of dyers and colorist ,1989.

J. Alan”the theory of coloration of textile.2nd Ed.UK:society of dyers and colorist ,1989

HO. Yuh-Shan,”regression analysis fror the sorption isotherms of basic dyes on sugarcane dust”,۹۶(۲۰۰۵)۱۲۸۵-۱۲۹٫

 ۱-۱-مواد رنگرزی بازیک (Basic dyes):

 یک ماده رنگرزی بازیک بر طبق تعریف انجمن رنگرزان و نقاشان (SDC) یک ماده رنگرزی کاتیونیک است که به طور ذاتی نسبت به انواع اسیدی الیاف آکریلیک پنبه دندانه داده شده با تانن (Tannin-mordanted) تمایل به جذب دارد . مواد رنگرزی بازیک در محلول آبی یونیزه شده و کاتیون رنگی میدهند. از قدیمی ترین مواد رنگرزی مصنوعی بازیک مأوین پرکین است که در این گروه قرار دارد . از خواص برجسته آنها درخشندگی زیاد می باشد ، اما ثبات نوری ضعیفی دارند و به خاطر همین مسئله این دسته از مواد رنگرزی تا قبل از پیدایش الیاف آکریلیک کاربرد چندانی نداشته اند . ولی ثبات نوری خوب و قابلیت جذب خوب آنها نسبت به الیاف آکریلیک که باعث رنگرزی های عمیق با ثبات شستشویی خوب گردید ، موجب شد تا دوباره این دسته از مواد رنگرزی مورد توجه قرار گیرند .]۱[

 ۱-۲-خواص فیزیکی و شیمیایی الیاف آکریلیک

 الیاف آکریلیک الیافی هستند مقاوم در برابر محیط های اسیدی ولی در برابر محیط های قلیایی مقاومت چندانی ندارند ، مخصوصاً دردرجه حرارت بالا . الیاف آکریلیک در برابر اکسیدکننده ها مقاوم هستند، به همین جهت برای بهتر سفید کردنشان میتوان از حمام کلریت سدیم استفاده نمود. الیاف آکریلیک مقاومتشان در برابر حرارت خوب است مثلاً اگر به مدت دو روز در معرض دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد قرار بگیرند مقاومت اولیه شان کاهش پیدا نمیکند. در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد رنگ آنها زرد شده و در دمای بیش از ۲۰۰ درجه سانتی گراد قهوه ای رنگ می شوند. بهترین معرف یا حلال آنها D.M.F. (دی متیل فرم آمید) می باشد. الیاف آکریلیک با معرف هایی نظیر Shirlastin یا نئوکارمین W به صورت رنگ پریده و کدر درمی آیند]۲[ .

الیاف آکریلیک منظم از پلیمری تشکیل شده اند که شامل ۸۵%  یا بیشتر مونومرآکریلونیتریل می باشند. بقیه آن را مونومرهایی که عموماً ، اسیدآکریلیک ، متیل متاآکریلات وینیل استات یا یک ترکیب وینیل تشکیل می دهد و این مونومرها جهت بهبود بخسیدن به خواص رنگ پذیری و خواص مکانیکی و ساختمان الیاف اضافه می شوند. این الیاف توسط هرل و گریر مورد بحث قرار گرفته است. به علت اینکه در پلیمر شدن الیاف اکریلیک تجارتی از کاتالیزورهای اکسایشی کاهشی (پروسولفات پتاسیم و بی سولفیت سدیم) استفاده به عمل می آید، برای نشستن مولکول های مواد رنگرزی دارای مکان های اسیدی هستند . این مکان ها در انتهای زنجیرها قرار دارند و مقدار آن ها عموماً ۳۰ تا ۳۵ هزارم وزن شیمیایی (اکی والان۹ بر کیلوگرم است و نقش انها قابلیت رنگ پذیری با مواد رنگرزی کاتیونی است . این مکان ها احتمالاً گروه های سولفونیک اسید است که فراوانی آنها به مقدار گوگرد موجود در لیف بستگی دارد . در بسیاری از الیاف اکریلیک تعداد ، این مکان ها چه از طریق مونومرهای به کار رفته و چه از طریق مواد اضافه شده به پلیمر افزایش می یابد]۲[ .

همان طور که مطلعیم در مورد کلیه رنگرزی ها در درجه اول حصول رنگرزی یکنواخت حائز اهمیت است در مورد رنگرزی الیاف آکریلیک چنین حالتی مستثنی نیست . جهت حصول رنگرزی یکنواخت بررسی هایی انجام شده که نتایج زیر حاصل گردیده است :

۱- اجرای عمل رنگرزی در شرایطی که انتشار ماده رنگرزی در محلول و افزایش دمای حمام رنگرزی در شرایطی کاملا منظم و حساب شده افزایش یابد ، این امر در مورد دستگاه های رنگرزی که کالا ثابت و محلول رنگرزی در گردش باشد صادق است . ماننداجرای عمل رنگرزی درماشین های اتوکلاو خواه طاقه رنگ کنی خواه بوبین رنگ کنی خواه کلاف رنگ کنی . در مورد دستگاه های رنگرزی که در آن محلول رنگرزی ثابت و کالا در حال گردش باشد . مانند ماشین رنگرزی وینچ یا ژیگر الزامی است که علاوه بر کنترل دمای حمام کالای مورد رنگرزی نیز در شرایطی منظم و حساب شده چرخش کند .

بعضی از سازندگان مواد رنگرزی در سطح بین المللی جهت حصول رنگرزی یکنواخت در مورد الیاف آکریلیکی اجرای عمل رنگرزی را در دمای ثابت پیشنهاد می نمایند بنابه مثال BASF ، آلمان روشی به نام دفی ترم Defetherm را پیشنهاد می کند .در این روش رنگرزی در دمای ۱±۹۶ درجه سانتیگراد پیشنهاد می گردد ، یعنی درجه ای بالاتر از دمای انتقال شیشه ای الیاف .

بنابراین جهت حصول رنگرزی یکنواخت با حداکثر رمق کشی (۹۰ الی ۹۵ درصد) استفاده از یکنواخت کننده ها پیشنهاد می گرددیکنواخت کننده هارادررنگرزی آکریلیک (Levelling agent) نمی گویند بلکه به آنها کند کننده یا ریتاردر (Retarder) می گویند . از نظر ساختار شیمیایی ریتاردها به دو طبقه تقسیم می شوند که عبارتند از :

الف – ریتاردهای آنیونی

ب – ریتاردهای کاتیونی

در حال حاضر استفاده از ریتاردهای کاتیونی متداول تر است . با توجه به ساختار شیمیایی ریتاردها ، مکانیزم آنها در حمام رنگرزی کاملاً متفاوت می باشد . ریتاردهای کاتیونی مانند مواد رنگرزی بازیک هستند منتهی گروه کرومموفور ندارند و در حمام رنگرزی مشابه آنها عمل می کنند . یعنی جهت نشستن روی گروه های منفی لیف با ماده رنگرزی منفی رقابت می کنند .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.