تحقیق خطرات اینترنت برای کودکان و رهنمودی برای والدین و کودکان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خطرات اینترنت برای کودکان و رهنمودی برای والدین و کودکان  دارای ۳۸ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فواید اینترنت برای کودکان    ۵
خطرات اینترنت    ۶
مطالب نامناسب و غیر مجاز در اینترنت    ۱۳
ارتکاب جرایم: بمبها، مواد مخدر، دزدی و شخصیت های غیر واقعی    ۱۴
تهاجم به حریم خصوصی    ۱۵
خطرات خاصی که کودکان در اینترنت با آن روبرو هستند    ۱۷
قرارگرفتن در معرض اطلاعات نامناسب    ۱۷
قمار و شرطبندی    ۱۷
مواد مخدر، الکل، تنباکو    ۱۷
آسیب بدنی    ۱۷
پیام های آزاردهنده    ۱۸
مشکلات مالی و قانونی    ۱۸
تجاوز به حریم خصوصی    ۱۸
تحلیل توان کودک    ۱۹
دلایل نگرانی    ۱۹
تغییر صفحه    ۱۹
تماسهای تلفنی    ۲۰
ساعت های خاصی از شب    ۲۰
علایم گوشه گیری    ۲۱
دیدار دوستان    ۲۱
غیر منطقی مداخله نکنید    ۲۱
در اداره ی هر موقعیتی با تدبیر باشید    ۲۲
رهنمودهایی برای والدین    ۲۲
فعال باشید    ۲۲
هوشیار باشید    ۲۲
از برنامه های ارزیابی محتوای سایت ها و فیلتر استفاده کنید    ۲۳
مشارکت با کودک    ۲۳
قول دهید و سر قولتان بمانید!    ۲۴
دست پیش بگیرید    ۲۴
دیگر علایق کودکان را تشویق نمایید    ۲۴
یک سرمشق باشید    ۲۴
زمان و مکان    ۲۵
از به کارگیری کامپیوتر نترسید    ۲۵
– هرگز اطلاعات شخصی را اعلام نکنید.    ۲۵
– هرگز به کودک اجازه ندهید یک ملاقات ترتیب دهد.    ۲۶
– هرگز به پیامها پاسخ ندهید.    ۲۶
افراد غریبه ی آنلاین    ۲۷
محتوای آنلاین    ۲۷
قوانین و دستورالعملهای منطقی وضع کنید    ۲۷
نظارت بر پایبندی    ۲۸
فعالیت خانوادگی    ۲۸
نکاتی برای کودکان    ۲۸
هرگز اطلاعات شخصی را اعلام نکنید.    ۲۸
هر چه را میخوانید باور نکنید.    ۲۹
کلمات رمز باید مخفی نگه داشته شوند    ۲۹
رفتار اینترنتی داشته باشید    ۲۹
هرگز ایمیلهای نا آشنا را باز نکنید    ۳۰
بهتر است درباره آن چه می بینید صحبت کنید    ۳۰
به خودتان استراحت دهید    ۳۰
قراردادهای وب سایت را بخوانید    ۳۰
کپی کردن کار درستی نیست    ۳۰
از خودتان محافظت کنید    ۳۱
به والدینتان آموزش دهید    ۳۱
مراقب باشید    ۳۱
حفاظت از کودکان در برابر خطرات اینترنتی    ۳۲
تحقیقات انجام شده در این زمینه    ۳۵
منابع و مآخذ    ۳۷

منابع

۱-اصغری پوده ، احمدرضا (۱۳۸۰ ) . «آشنایی با شبکه ی جهانی وب سایت کتابخانه های دانشگاهی» ، مجله ی کتابداری و اطلاع رسانی، دوره ی چهارم ، ش ۴ (زمستان ۱۳۸۰ )، ص ۳۱ – ۴۹ .

۲- بوربور حسین بیگی، مریم (۱۳۸۲)، «بررسی رابطه اینترنت و شکاف ارزش‌ها در بین دو نسل»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران

۳- تارپوردی، علی‌رضا (۱۳۸۳)، «تعامل دینی در گروه‌های بحث در اینترنتی»، پایان‌نامه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

۳-دوران، بهزاد، محمد هادی سهرابی، منوچهر محسنی، «بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی کاربران اینترنت، (در میان کاربران کافی‌نت‌های شهر تهران)، مجله جامعه شناسی ایران، دوره‌ی هفتم، شماره ۴، زمستان ۱۳۸۵

۴-رضایی شریف آبادی ، سعید ؛ فرودی ، نوشین (۱۳۸۱). «ارزیابی صفحات وب کتابخانه های دانشگاهی ایران و الگوی پیشنهادی » ، فصلنامه ی کتاب دوره ی سیزدهم ، ش ۴ (زمستان ۱۳۸۱ ) ص ۱۲ – ۱۹

۵- زنجانی زاده، هما، «بررسی تأثیر اینترنت بر ارزش‌های خانواده، در بین دانش آموزان دبیرستانی ناحیه ۳ مشهد»، مجله جامعه شناسی ایران، دوره ششم، شماره ۲، تابستان ۱۳۸۴٫

۶- سیبوک ، جین اومیکر .۱۳۷۹ . اینترنت و کودکان .ترجمه ی محمود حقیقت کاشانی . پژوهش و سنجش ۱۵۴ – ۱۶۴

۷- عصام، معصومه ۱۳۷۹ . خشونت اینترنتی علیه کودکان .پژوهش و سنجش (بهار و تابستان ) ۲۷۸ -۲۸۶

۸- منتطر قائم، مهدی، شاه قاسمی، احسان، «اینترنت و تغییر اجتماعی در ایران؛ با نگاهی فرا تحلیلی با تأکید بر جوانان»، مجله جامعه شناسی ایران، دوره نهم، شماره ۳ و ۴، زمستان ۱۳۸۷٫

فواید اینترنت برای کودکان

اینترنت یک منبع اطلاعاتی و ارتباطی جهانی گسترده است که فرزندان شمارا قادر به استفاده از آن در کسب اطلاعات راجع به موضوعات مختلف بازیهای کامپیوتری، ملاقات دوستان، انتخاب واحدهای درسی و شرکت در صدها سرگرمی و فعالیت آموزشی دیگر می‌کند.فواید اینترنت فراتر از کمک به فرزندانتان در انجام تکالیف مدرسه است. اینترنت توانایی سفر به دور دنیا و یادگیری مطالب جدید در مورد دیگر اماکن، فرهنگها، افراد و علوم مختلف از جمله تاریخ، هنر و بسیاری موارد دیگر را فراهم می‌کند.

به طور خلاصه در این جا به هفت دلیل عمده ای که دسترسی کودکان به اینترنت را ضروری می سازد اشاره می‌شود:

برای دسترسی به علم و دانش. هزاران کتابخانه مرجع و دایره المعارف در اینترنت قابل دسترسی است.

برای گفتگو با کارشناسان در رشته‌های خاص جهت کسب اطلاعات.

جهت دسترسی به خبرهای روز.

برای تماس با خانواده و دوستان به صورت ارزان( برای مثال از طریق پست الکترونیک)[۱].

برای امکان بازیهای آموزشی با افراد دیگر در سرتاسر جهان.

برای یادگیری در مورد دیگر فرهنگها، اماکن و زبانها.

برای قضاوت کردن دیگران در مورد عقاید شما بدون آگاهی از سن و ظاهر شما.

خطرات اینترنت

اینترنت هم همانند تمام وسایل  و ابزاری که در زندگی روزمره از آن استفاده می نمائیم در صورت استفاده نابه جا خطراتی را برای ما به همراه دارد. در هنگاه استفاده از همه ی این وسایل باید هنگام انجام دادن کار مراقب خطرات احتمالی آن نیز باشیم.

خطرات اینترنت می تواند همه ی سنین را در بر گیرید و به این صورت نیست که تنها طیف یا گروه خاصی را هدف قرارداده باشد، اما چون بحث ما در مورد اینترنت و کودکان می باشد بالطبع باید در مورد خطرات اینترنت برای کودکان بحث نمائیم:

سودجویان از طریق اینترنت و از روش های گوناگون  برای به دام انداختن کودکان استفاده می‌کنند.

یک فرد سودجو، شخص بزرگسالی است که میل جنسی شدیدی به کودکان دارد. امروزه سودجویان به طور روز افزونی از اینترنت برای سازماندهی گروههایی که اقدام به تهیه و توزیع تصاویر منسجمی از کودکان می‌کنند استفاده می‌نمایند.

سودجویان و کلاهبرداران می توانند با گذراشتن لینک[۲] های خاصی در سایت خود فرد را به  سمت هدف و مسیر خاصی در اینترنت بکشانند و از این طریق به هدف خود برسند.مسئله امنیت کامپیوتری و مخصوصا امنیت اینترنتی روزبروز اهمیت بیشتری بخود می گیرد و جایگاه خود را در روابط خانوادگی اعضاء خانواده، درست مشابه رفت و آمد و ترددهای عادی و روزانه کودکان مهم و پراهیمت میسازد. همانگونه که شما نصایحی برای کودکان در رفتار و برخورد با غریبه ها در مدرسه و محیط بیرون دارید و قوانینی برای آن تعریف میکنید و اصرار بر اجرای آن دارید، باید در مورد وبگردی و آنلاین شدن کودکان هم همانقدر نکته بین و دقیق رفتار کنید.

قبل از آنکه کودکان شما اقدام به رفتن بروی اینترنت کنند و به عبارتی به وبگردی پرداخته و به آن عادت کنند لازم است تا تک تک اعضا خانواده بدانند و بفهمند که هنگام آنلاین شدن چه کارهایی میتوانند و چه کارهایی نمیتوانند انجام دهند.

بهترین روش آنست که همه دور هم نشسته و قوانینی تعریف کنید که همگی آنرا فهمیده و قبول کنند و آنرا مانند یک دستورالعمل برای هر کودک مطابق سن او بروی کاغذ آورده و قوانین خاص سن او را برایش مشخص سازید تا هنگام وبگردی از آن استفاده کند. این قوانین را در ادامه بشما پیشنهاد مینمایم.

بهتر است این دستورالعملها را مطابق یک قرارداد تنظیم کرده و بعد از تفهیم به کودک، آنرا به او بدهید تا امضاء کند و موافق اجرای آن نیز باشد. البته این مسئله بستگی مستقیم به سن کودک دارد و هرچه سن او بالاتر میرود حساسیت بیشتری می یابد.

پس بیایید تا به کودکانمان کمک کنیم با امنیت بیشتری از اینترنت استفاده کنند. کودک شما در چه مقطع سنی قرار دارد؟ ابتدا این مقطع سنی را مشخص کنید و سپس توصیه های این مطلب را خوانده و دنبال نمایید.
الف) سنین ۲ تا ۴ سال – آغاز

معمولاً در این سن فعالیتهای اینترنتی با همراهی والدین انجام میشود مانند نگاه کردن به عکسهای خانوادگی، استفاده از یک وبکم[۳] برای ارتباط با سایر اعضاء خانواده و فامیل و یا دیدن سایتهای مورد علاقه کودکان مانند سایتهایی که لیست آنها در سایت کامتونت[۴] آمده است. مطابق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۳ انجام شده است کودکان پیش دبستانی یکی از پررشدترین مصرف کنندگان اینترنتی محسوب میشوند. هرچند که این کودکان توجه محدودی به فعالیتهای آنلاین دارند اما تصاویر و اصوات اینترنتی میتواند به بازسازی قوای تجسمی آنها کمک کرده وتجربیاتشان را دوچندان نماید.

اما سئوال اینجاست که گروه پیش دبستانی چه نوع فعالیتهای آنلاین می توانند داشته باشند. پاسخ اینست که والدین و پدربزرگ و مادربزرگها بچه ها را به دیدن وب سایتهای مخصوص کودکان میبرند و به بازیهای آنلاین میپردازند. در این رده سنی افراد بزرگسال نقشی اساسی در ایجاد محیط امن اینترنتی بازی میکنند و از نزدیک اقدام به مراقبت از کودکان خود مینمایند.

حال باید دید که چه نکات امنیتی را میتوان در این گروه رعایت کرد.

۱) همیشه وقتی آنها میخواهند به اینترنت وصل شوند همراهشان باشید.

۲) با افزودن سایتهای مخصوص کودکان که میشناسید در لیست Favorites برایشان یک محیط آنلاین شخصی ایجاد نمایید.

۳) از موتورهای جستجوی مخصوص کودکان مانند MSN Kids Search به آدرس اینترنتی http://sea.search.msn.com/kids برای جستجوی موارد مورد نیاز استفاده کنید.

۴) ابزار فیلتر سازی اینترنت را مورد توجه قرار دهید. MSN Premium Parental Controls میتواند بشما کمک کند.

۵) به کمک ابزار پیشگیری از بروز پاپ آپ از کودک حکایت کنید. اکثر نمونه های ویندوز XP بروز شده، حاوی این قابلیت هستند. تولبار MSN هم میتواند بشما کمک کند. این تولبار را میتوانید از آدرس http://toolbar.msn.com بردارید.

ب)سنین۵تا۶سال-خودمختاری
بچه های این سن بیشتر تمایل دارند تا به تنهایی وبگردی کنند. در این مرحله باید با آنها بیاموزید که به چه نکاتی دقت کنند. این رده سنی دیدی مثبت به دنیا دارد و معمولا همه چیز را باور دارد.

بچه های این سن معمولا دستورات کامپیوتر را دنبال میکنند، از ماوس استفاده میکنند و به بازیهای کامپیوتری میپردازند. البته آنها وابستگی شدیدی به افراد بزرگسال دارند تا بتوانند به وب سایت مورد نظر برسند، ایمیل بفرستند یا اطلاعات آنلاین را تحلیل کنند.

[۱] Email

[۲] link

[۳] webcam

[۴] Come too net

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیر تکامل وسایل ارتباط جمعی و انواع رسانه‌ها و آشنایی با شبکه های اجتماعی اینترنتی و نظریه های ارتباطی و خبر و مدل های انتشار اخبار
  • تحقیق اینترنت و کارکردها و کاربردهای آن و اضطراب اینترنتی و پیامدهای اضطراب رایانه و اینترنت
  • تحقیق نظریات و متفکران در باب فناوری نوین ارتباطی- اطلاعاتی (اینترنت)
  • پیشینه تحقیق تأثیراستفاده از اینترنت بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.