تحقیق دیدگاه اسلام درباره اسیر و ارزیابی حق عدم بازگشت اسیر به کشورشان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه اسلام درباره اسیر و ارزیابی حق عدم بازگشت اسیر به کشورشان دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: تعریف اسیر و اسیر در جوامع مختلف و دیدگاه اسلام درباره اسیر    ۴
مقدمه    ۴
۱-۱- تعریف عرفی اسیر    ۷
۱-۲- تعریف حقوقی اسیر    ۸
۱-۳- اسیر در جوامع مختلف و دیدگاه اسلام درباره اسیر    ۱۳
۱-۳-۱- دیدگاه اسلام درباره اسیر    ۱۳
۱-۳-۲- اسیر در جوامع اولیه تا قرون وسطی    ۱۷
فصل دوم: ارزیابی کلی حق عدم بازگشت اسرای جنگی به کشورشان    ۱۹
۲-۱- ارزیابی اسارت در جنگ های جهانی    ۲۰
۲-۱-۱- اسیران نظامی    ۲۴
۲-۱-۲- وضعیت اسیران پس از جنگ جهانی دوم    ۳۴
۲-۲- اقسام رهایی اسیران    ۳۶
۲-۲-۱- مبادله اسیران    ۳۹
۲-۲-۲- فوت اسیران    ۴۲
۲-۲-۳- ضمانت یا قول اسیر    ۴۵
۲-۲-۴- فرار اسیران    ۴۷
۲-۲-۵- جراحت و بیماری شدید اسیران    ۴۹
۲-۲-۶- پایان مخاصمات فعال    ۵۰
منابع    ۵۳

 منابع

مسائلی، محمود و ارفعی، عالیه. ۱۳۷۳٫ جنگ و صلح از دیدگاه حقوق و روابط بین الملل. ت‍ه‍ران‌: وزارت‌ ام‍ور خ‍ارج‍ه‌، م‍وس‍س‍ه‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌.

قرآن کریم، ترجمه مهدی الهی قمشه ای، چاپ اول، سازمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

قمی، شیخ عباس،‌ «منتهی الامال»، چاپخانه مشعل، چاپ هفتم –

قمی، شیخ عباس، ۱۳۷۶، منتهی الامال، انتشارات شابک، ص ۲۱۴٫

عمید زنجانی، عباسعلی، «مقاله ریشه های پدیده جنگ »، باز شناسی جنبه های تجاوز دفاع، چاپخانه سپهر، جلد اول ـ ۱۳۶۸٫

فارسی، جلال الدین، «پیامبری و جهاد»، موسسه انجام کتاب، چاپ اول –

جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق، گنج دانش، چاپ سوم ـ ۱۳۷۰٫

رشید، احمد «اسلام و حقوق بین المللی عمومی، ترجمه حسین سیدی»، تهران، مرکز مطالعات بین المللی دانشگاه تهران –

سلامی، حسین، ۱۳۷۴، تقریرات، دانشکده فرماندهی و ستاد دانشگاه امام حسین (ع)، دوره یکم عالی جنگ.

مجله حقوقی، دو فصلنامه علمی-ترویجی حقوق بین الملل، شماره ۳۳، پاییز-زمستان ۱۳۸۴٫

قاعدان، اصغر، «سیاست نظام امام علی (ع)»، موسسه فرهنگی انتشاراتی فروزان، چاپ دوم ـ ۱۳۷۵٫

گرگانی، امیر فریدون، «خاطرات فیلد مارشال مونتگمری»، انشارات گلشایی چاپ اول –

Publication.2002. INt.humaniterian law, Answer to your questions.

Rau, M. 2001. State liability for violations of IHL-The Distimo case befor the German Federal Constitutional Court. German Law Journal, vol.07. No.07.

فصل اول: تعریف اسیر و اسیر در جوامع مختلف و دیدگاه اسلام درباره اسیر

مقدمه

انسان موجودی است آمیخته از خواسته ها و علایق و غرایز که این خواسته ها و نیازها گاه در قالب خودش یا در جامعه های کوچک مثل نهاد خانواده و زمانی در کالبدی بزرگ تر یعنی اجتماع هویدا می‌شود. یکی از غرایز نوع بشر خودخواهی و نفع پرستی اوست چرا که قرآن کریم می فرماید (خلق الانسان هلوا) یعنی انسان حریص آفریده شده است. این حس برتری جویی و استیلا به‌ طور قهری موجب تصادم و تقابل خواهد شد. برخی موارد با تعامل حل و فصل شده و تعدادی نیز به خصومت و تصادم کشانده می شود. از آغاز حیات بشری تاکنون موارد عدیده ای از برخوردهای خشن و خونین بین انسان‌ها به صورت تن به تن، گروهی، قبیله ای و یا تجمع خیلی گسترده تر و در قالب کشورها ثبت و ضبط گردیده است، هر چند تعداد بسیاری از درگیری‌ها نیز به علل گوناگون از دسترس پژوهندگان علم و مورخین ریز بین دورمانده است. به طبع هنگامی که منافع دوشخص یا گروه و…. در مقابل یک‌دیگر قرار گیرد و موضوع با گفتمان حل نشود طرفین به قوای قهری و زور متوسل می‌گردند و با تمام امکانات سعی در کنار زدن، مرعوب نمودن و منکوب کردن حریف را دارند. از بعد فطری، اخلاقی و انسانی جنگ، کشتار، خونریزی ظلم و بهره کشی از دیگران مذموم و ناپسند بوده و همه ادیان، مسالک و طینت هـای پاکی انسانی آن‌هـا را طرد و محکوم می‌کند لیکن همین امر مذموم و قبیح (جنگ و بهره‌کشی) گاهی بواسطه احقاق حق در راستای اجرای حق یا بوجود می آید. صرف‌نظر از انگیره قتل و استثمار و بهره کشی، انسان موضوع، محمول و عامل این واقعیت انکارناپذیر و گریبانگیر دنیای امروز بشری می‌باشد.

انسان عامل و موجودی است که جنبه ها و آثار گوناگونی داشته و در هر مورد همواره موضوع مطالعات، کنکاش و در حیطه‌ی مقررات ویژه ای قرار گرفته است گاهی عامل، باعث و بانی کارهای خیر و زمانی هم سبب و عامل اعمال و کارهای شر و ناپسند بوده و خواهد بود. اوست که با داشتن شعور، بینش، عقل و کارآیی می تواند تحولات عظیم در درون خود بوجود آورده و در محیط بیرونی خویش هم با افعال مثبت و منفی خود تاثیرات شگرفی داشته باشد. یکی از سقوق و نمودهای زندگی انسان جنگ است و هرکس در این حرکت شرکت کند یکی از چهار وضعیت، سالم، کشته، مجروح و یا اسیر را خواهد داشت.

مهمترین ویژگی اسیر محدودیت و سلب اختیار اوست یعنی شرایط ویژه و خاصی است که بر او اعمال می‌شود و بهمین لحاظ محدودیت، نداشتن آزادی و در اختیار غیر بودن بیش از افراد دیگر در معرض تعرض، آزار و اذیت قرار دارد و تضییع حق او خیلی راحت‌تر انجام می‌شود لذا به جهت همین شرایط و وضعیت می‌بایست مورد حمایت و توجه قانونی و عاطفی مجامع جهانی و قوانین و مقررات عمومی بشر قرار گیرد. با توجه به گزارش‌ها، کنفرانس‌ها و آمارهای ارایه شده در سطح بین المللی گویای این امر است که اقدامات و اعمال خلاف شئونات انسانی علیه اسیران در اکثر نقاط دنیا و حتی کشورهایی که از لحاظ تشکیلات و سازمان دولتی و اجتماعی دارای پیشرفته ترین و متمدن ترین تشکیلاتند مشاهده شده است.

۱-۱- تعریف عرفی اسیر

عرف هر گروه، قبیله، جمعیت و اجتماعی با توجه به هنجارهای معمول و مقبولیات آن جامعه شکل گرفته و مناط اعتبار می باشد در نتیجه ارزش ها و ضد ارزش ها در هر جامعه ای با توجه به قانون و عرف آن جامعه مشخص می شود به طوری که به هنگام تقینن و قانون گذاری تدوین کنندگان به ناچار ملزم به لحاظ نمودن عرف جامعه خود هستند در مورد اسیر نیز عرف جوامع گوناگون تعاریف خاص خود را دارند اما به طور معمول و روان در تعریف عرفی اسیر می توان گفت: فردی که در اثر یک علت قهر آمیز با خونریزی یا بدون خونریزی در اختیار فرد یا افراد دیگر قرار گرفته و شخص غالب به هر نحو کـه بخواهد با او رفتار می کند و اسیر در تحت سیطره او می باشد.

امروزه در جوامع روستایی و محاورت مردم عامه ی آن می بینیم که درباره یکی از حالات وضعیت زندگی مشترک و موقعی که زن با شوهر خود اختلاف داشته و بگو مگوهای شدید یا  درگیری و زدوخورد بین دو همسر وجود دارد و بحث از جدایی (متارکه) پیش می آید معمولا زن یا خانواده یا حتی مردم مطلع از موضوع عنوان می کنند که «بابا اسیر که نیاوردی مهر حلال جان آزاد».[۱] یعنی اسیر (اعم از نظامی یا شخص، مرد یا زن )در دیدگاه عام فردی است محروم از تمام حقوق و امتیازات اجتماعی، بدون هیچ اختیار و اراده ای که به صورت یک شئ در اختیار دارنده قرار داشته و دارنده تصمیم می گیرد چه کار ی با اسیر انجام دهد یا، چه برخوردی با او داشته باشد، و اسیر بدون هیچ چون و چرایی ملزم به متابعت از دارنده و اسیر کننده خود است. جالب این که هیچ کس حق استنطاق و بازخواست از دارنده را نداشته و ندارد لذا میتوان اذعان نمود که در فرهنگ عامه و در نزد مردم روستایی ما هنوز که هنوز است پایین ترین رده  طبقات اجتماع و بی اراده ترین افراد اسیرانند و جالب این است که معتقدند شخص  اسیر باید بسوزد و بسازد و منتظر فرجی باشد تا خداوند متعال او را از این وضعیت نجات دهد بدین شکل که یا صاحب اسیر بمیرد و یا او را آزاد نماید.

[۱] . هدایت، ۱۳۴۲

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.