تحقیق دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس در خصوص هستی شناسی( جهان شناسی، خداشناسی و انسان شناسی)

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس  در خصوص هستی شناسی( جهان شناسی، خداشناسی و انسان شناسی) دارای ۱۱۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه :    ۵
فصل دوم: زندگی نامه و   هستی شناسی غزاالی و آکویناس از دیدگاه سایر اندیشمندان    ۸
مبانی نظری :    ۸
۲-۱ زندگی نامه غزالی :    ۸
۲-۲  هستی شناسی غزاالی از دیدگاه سایر اندیشمندان :    ۱۳
۲-۲-۱ هستی شناسی :    ۱۳
۲-۲-۲ خداشناسی :    ۱۵
۲-۲-۳ انسان شناسی :    ۱۷
۲-۳ زندگی نامه توماس آکویناس :    ۲۰
۲-۴-هستی شناسی آکویناس از دیدگاه سایر اندیشمندان :    ۲۳
۲-۴-۱ هستی شناسی :    ۲۳
۲-۴-۲  خداشناسی :    ۲۶
۲-۴- ۳ انسان شناسی :    ۲۹
۲-۵  مروری بر تحقیقات مشابه :    ۳۲
۲-۵-۱ تحقیقات مشابه داخلی :    ۳۲
۲-۵-۲ تحقیفات مشابه خارجی :    ۳۷
۲-۶  خلاصه اهم تحقیقات مشابه داخلی و خارجی :    ۳۸
فصل سوم: دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس  در خصوص جهــان شنــاسی    ۴۰
۳-۱ دیدگاه امام محمد غزالی در خصوص جهان شناسی :    ۴۰
۳-۱-۱ وجود از نظر غزالی :    ۴۰
۳-۱-۲ هستی و جهان  از نظر غزالی :    ۴۲
۳-۱-۳ حادث یا قدیم بودن هستی از نظر غزالی :    ۴۵
۳-۲دیدگاه توماس آکویناس در خصوص جهان شناسی :    ۴۶
۳-۲-۱ وجود از نظر توماس :    ۴۶
۳-۲-۲ هستی و جهان  از نظر توماس :    ۵۰
۳-۲-۳ حادث یا قدیم بودن هستی از نظر توماس :    ۵۳
۳-۳ وجوه تشابه و تفاوت امام محمد غزالی و آکویناس در خصوص جهان شناسی :    ۵۳
۳-۳-۱ وجوه تشابه :    ۵۳
۳-۳-۲ وجوه تفاوت :    ۵۴
فصل چهارم: دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس  در خصوص خـدا شنــاسی    ۵۵
۴-۱ دیدگاه غزالی در خصوص خداشناسی  :    ۵۵
۴-۱-۱ آیا شناخت خدا امکان پذیر است ؟    ۵۵
۴-۱-۲ آیا اثبات خداوند برای بشر امکان پذیر است ؟    ۵۷
۴-۱-۳ ویژگی های خداوند چیست؟    ۵۹
۴-۱-۴ آفرینش از نظر غزالی چگونه است ؟    ۶۴
۴-۲ دیدگاه توماس آکویناس در خصوص خداشناسی :    ۶۴
۴-۲-۱ آیا شناخت خدا امکان پذیر است ؟    ۶۴
۴-۲-۲ آیا اثبات خداوند برای بشر امکان پذیر است ؟    ۶۶
۴-۲-۳ ویژگیهای خداوند چیست؟    ۷۰
۴-۲-۴ آفرینش از نظر توماس چگونه است؟    ۷۵
۴-۳ وجوه تشابه و تفاوت امام محمد غزالی و توماس آکویناس در خصوص خداشناسی  :    ۷۶
۴-۳-۱ وجوه تشابه :    ۷۶
۴-۳-۲ وجوه تفاوت  :    ۷۸
فصل پنجم: دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس  در خصوص انسـان شناسـی    ۸۰
۵-۱ دیدگاه امام محمد غزالی در خصوص انسان شناسی  :    ۸۰
۵-۱-۱ ویژگی انسان چیست؟    ۸۰
۵-۱-۲ آیا انسان دارای جسم و روح ونفس است ؟    ۸۲
۵-۱-۳ هدف از آفرینش انسان  چیست ؟    ۸۹
۵-۱-۴ جبر و اختیار از نظر غزالی :    ۹۲
۵-۲ دیدگاه توماس آکویناس در خصوص انسان شناسی  :    ۹۴
۵-۲-۱ ویژگی انسان چیست ؟    ۹۴
۵-۲-۲ آیا انسان دارای جسم و روح و نفس است ؟    ۹۶
۵-۲-۳ هدف از آفرینش انسان چیست ؟    ۹۸
۵-۲-۴ جبر و اختیار  از نظر توماس :    ۹۸
۵-۳ وجوه تشابه و تفاوت امام محمد غزالی و آکویناس در خصوص انسان شناسی :    ۱۰۰
۵-۳- ۱  وجوه تشابه :    ۱۰۰
۵-۳-۲ وجوه تفاوت  :    ۱۰۱
–  منابع    ۱۰۳

منابع

قرآن کریم .

موسی پور ، نعمت ا… . و علوی ، سید حمید رضا . (۱۳۸۵) .  نگارش علمی  . کرمان  : انتشارات دانشگاه    شهید باهنر .

مجیدی ، حسن . (۱۳۸۴) . خردورزی در مبادی و غایات نظریه شناسی توماس آکویناس . فصلنامه دانش سیاسی ، شماره دوم ، صص۱۸۷-۱۶۷ . تهران : مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی  .

شریف ، میان محمد . (۱۳۶۵) . تاریخ فلسفه در اسلام . ترجمه نصرالله پور جوادی . تهران : انتشارات نشر دانشگاهی .

شریف ، میان محمد . (۱۳۶۷) . تاریخ فلسفه در اسلام . به کوشش نصرالله پور جوادی . تهران : انتشارات نشر دانشگاهی .

کاکائی ، قاسم . (۱۳۸۱) . گفتگوی اسلام و مسیحیت از دیدگاه ابن عربی و اکهارت .  فصل نامه مفید شماره ۳۴۳ ، صص ۱۷۸- ۱۴۹٫ تهران : مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی .

کانت ، امانوئال . (۱۳۷۲)  . تعلیم و تربیت (اندیشه های در باره آموزش و پرورش) . ترجمه دکتر غلامحسین شکوهی . تهران : انتشارات دانشگاه تهران .

کاردان ، علی محمد . اعرافی ، علیرضا . پاک سرشت ، محمد جعفر . حسینی ، علی اکبر . و ایرانی ، حسین . (۱۳۷۲) . درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی . فلسفه تعلیم و تربیت جلد اول . تهران : انتشارات سمت.

کاردان ، علی محمد . (۱۳۸۷) . سیر آراء تربیتی در غرب . تهران : انتشارات سمت .

گروه نویسندگان . (۱۳۷۲)  . فلسفه تعلیم و تربیت . تهران : انتشارات سمت  .

Elders, J. (1990). The philosophical theology of Thomas Aquinas. London.      Published by Encyclopedia Britannica. Vol .19 and 20.

Kilcullen, K.J. (1998). Medieval philosophy. Macquaire University. Oxford        University press, London.

Kretzman, N. (1998). Routledge Encyclopedia of philosophy. Version 1.      London and New York, Routledge.

Tranoy, K. (1964). Aquinas in A critical History of western philosophy.     New York. Edited by D.J. O Onnor. London /New York: Free press of     Glance, pp 98-123.

Wippel, J.F. (1981). The Metaphysical thought of Thomas Aquinas. The   Catholic University of American Press. pp 523-524.

Eldiwani, R. (2005). Islam and Greek philosophy. Fulbright visiting  specialist.    Alexandria University. Egypt. Comparative Literature. Lake       Superior State University          .

 فصل اول: مقدمه

مقدمه :

شاید مهم ترین مساله ای که فلسفه- به عنوان شاخه ای از درخت  تنومند شناخت بشری – در طول تاریخ حیات و حیات تاریخی خود ، کوشیده به  آن پاسخ دهد و آن را به عنوان معمایی بغرنج حل کند ، مسأله هستی شناسی است . هستی چیست ؟ سرچشمه و منشا وجودی وجود کدام  است ؟ گوهر بنیادین و ریشه پنهان آن چیست و از کجاست ؟ حل سایر مسائل اساسی فلسفه ، به طور مستقیم یا غیر مستقیم ، آشکار یا ضمنی، بستگی تام به پاسخی دارد که به این پرسش های بنیادین داده می شود ، و در ارتباط تنگاتنگ با نوع رویکردی است که نسبت به این مسئله در پیش گرفته می شود . مسائلی چون  ماهیت شناسی ، پدیده شناسی ، ساختارشناسی، شناخت شناسی ، انسان شناسی ، اخلاق شناسی ، شناخت خیر و شر، آزادی و اجبار، ضرورت و تصادف ، و سایر مسائل مهم دیگر فلسفی ، در ارتباط با موضوع هستی شناسی و وجود شناسی طرح می شوند و پاسخ به آن ها در گرو پاسخی است که فلسفه به مسئله ی هستی شناسی می دهد .

هستی شناسی شاخه­ای از  فلسفه است که معرفت شناسی یا مطالعه انتقادی مبانی و صدق و کذب آنها را  تکمیل می کند ، هستی  شناسی به مطالعه پدیده هائی می پردازد که در عالم واقع وجود دارند ، اما این وجود همواره  حقیقی نیست و ممکن است مجازی  نیز باشد ، نظیر  اسطوره ها که زاده تخیل اندیشه اند یا نقطه و خط در علوم ریاضی که جنبه تصوری داشته و فارغ از زمان و مکانند و یا  امور انتزاعی مانند  زیبائی ، فضیلت و عدالت .

گوتک[۱] ( ترجمه پاک سرشت ، ۱۳۸۴،ص۶)  می گوید : فلسفه در مفهومی بسیار کلی شامل تلاش انسان در جهت اندیشه نظری ، تأملی و نظام دار درباره جهان و رابطه انسان با آن است . فلاسفه در نظریه پردازی خود درباره واقعیت به استنتاج های گوناگونی دست یافته اند  .

فلسفه تعلیم و تربیت یکی از شاخه های فلسفه می باشد.** ارنست رنان[۲] می گوید: «فلسفه خود انسان است» و از آنجا که انسان محور تعلیم و تربیت است و در نتیجه رابطه تنگاتنگی بین «فلسفه» و «تعلیم و تربیت» وجود  دارد ، فلسفه و جهان بینی انسان متأثر از فرهنگ و جامعه انسانی است (نیکزاد ، ۱۳۷۱، ص ۱۴)  .

از آنجائی که انسان در این «هستی» زندگی می کند، لذا باید او را در تحت مجموعه ای بررسی کرد که از یک طرف ارتباط او با «خالق» و از طرف دیگر ارتباط او با «هستی» مورد مطالعه قرار گیرد . پس لازم است به مطالعه هستی و انسان به عنوان محور تعلیم و تربیت در مجموعه ای تحت عنوان «هستـی شنـاسی» بپردازیم و چـون خداشنـاسی و انسان شناسی زیر مجموعه        هستی شناسی محسوب می­شوند لذا بررسی «هستی شناسی» موضوعی مناسب برای تحقیق است ولی قبل از آن لازم است که این مقوله را تعریف کنیم  .

فلسفه به عنوان یک «رشته» متشکل از شاخه های هستی شناسی ، شناخت شناسی و ارزش شناسی است. «انسان شناسی» زیر مجموعه شاخه « هستی شناسی» می باشد ، زیرا «انسان» زیر مجموعه هستی است(علوی ، ۱۳۸۶، ص۲۲) .

بسته به اینکه به فلسفه از کدام منظر نگریسته شود ،تعریف خاص خود را خواهد داشت . اگر فلسفه را یک رشته بدانیم متشکل از شاخه های گوناگونی خواهد بود چنان که این امر در مورد سایر رشته های علمی نیز صادق است . مثلا رشته شیمی که به شاخه های متعدد شیمی آلی، معدنی، تجزیه و …. تقسیم می گردد و لذا فلسفه نیز به شاخه های مختلف هستی شناسی[۳]  و انسان شناسی بعنوان زیر مجموعه هستی شناسی، شناخت شناسی[۴]  و ارزش­شناسی[۵]  تقسیم می شود (علوی ، ۱۳۸۶،ص۲۲) .

در هستی شناسی (یعنی شناختن هستی) از هستی با وجود بحث می شود بدین صورت که سعی می­گردد به سئوالاتی از این قبیل پاسخ داده شود که آیا هستی با وجود حادث است یا قدیم، آیا فقط مادی است یا غیر مادی یا هر دو، آیا دارای خالق و آفریننده است یا خیر، آیا هدفدار است و غیره (علوی ، ۱۳۸۶،صص۲۳-۲۲)  .

مبانی نظری :

۲-۱ زندگی نامه غزالی :

ابو حامد محمد بن محمد غزالی، متفکر وارسته و بزرگ ایرانی و از بزرگترین نام آوران اندیشه در روستای طایران طوس متولد شد. او یکی از بزرگترین و اصیل ترین متفکران نه تنها در تاریخ فلسفه اسلامی بلکه در تاریخ تفکر بشر است که به وی «حجت الاسلام» و «زینت ایمان» لقب داده اند (همائی، ۱۳۶۸ ،ص۱۵۸ )  .

پدر وی مردی پارسا و صوفی مسلک بود و حرفه نخ و پشم فروشی و بافندگی داشت. وی در حدود ۴۵۷ هـ.. ق در گذشت (گروه نویسندگان ، ۱۳۷۲ ،ص ۲۹۵)  .

غزالی در سال ۴۵۰ هجری قمری نزدیکی شهرستان طوس در خراسان متولد شد. اعضای خانواده او به یادگیری عرفان شهرت داشتند . هنگامی که او جوان بود، توسط یکی از دوستان صوفی خود با آموزش و پرورش آشنا شد. به نظر می رسد که غزالی آموزش و پرورش ابتدایی خود را در حدود سن هفت سالگی آغاز کرده باشد و به تحصیل در رشته عربی، فارسی، قرآن و اصول دین مشغول شده است. او در مقطع متوسط و بالاتر در سن ۱۵ سالگی به مطالعه فقه (فقه اسلامی)، تفسیر (تفسیر قرآنی) و حدیث (سنت نبوی) پرداخت. سپس غزالی به گرگان رفت جایی که مهد شکوفایی و مرکز آموزش آن زمان بود،شهری که ۱۶۰ کیلومتر دور از طوس بود . او در آنجابه مطالعه فقه تحت آل اسماعیلیه مشغول شد. او در این سفر تحت نظر استادان معروف آن دوره مشغول مطالعه آموزش و پرورش اسلامی و سنتی شد (علوی[۱]، ۲۰۰۹)  .

غزالی مردی متعبـد و پرهیـزگـار و پیشه وری کم مایـه و نادار بود که به شغل بافندگی روزگار می­گذرانید. به هنگام خردسالی تحت حمایت و سرپرستی ابوحامد احمدبن محمد رادکانی قرار گرفت و مقدمات علوم دینی را نزد وی آموخت (هاشمیان ،۱۳۶۳،ص۸۵)  .

[۱] – Alavi

[۱] – Gutk

[۲]E.Renan

[۳] – Ontology

[۴] – Epistemology

[۵] – Axiology

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پیشگیری از وقوع بزه و ارتباط آن با انسان شناسی و پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم از منظر اسلام و علم جرم شناسی
  • تحقیق ماهیت انسان شناسی و انسان شناسی از دیدگاه علامه حسن زاده
  • تحقیق انسان شناسی عرفانی از دیدگاه امام خمینی (ره)
  • تحقیق آراء امام محمد غزالی در باب خدا
  • تحقیق مراتب عوالم هستی و عالم عقول و انوار، و نحوه وجودی آن ها در جهان شناسی فلاسفه و عرفا تا علامه طباطبایی و آیت الله شاه آبادی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.