تحقیق دیابت و عوارض و درمان گیاهی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیابت و عوارض و درمان گیاهی آن دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۱-۱-دیابت    ۶
۱-۱-۱-   تاریخچه دیابت    ۶
۱-۲-تعریف دیابت:    ۸
۱-۲-۱-مقدمه:    ۸
۱-۲-۲-طبقه بندی دیابت:    ۱۰
۱-۲-۲-۱-   دیابت  نوع یک:    ۱۱
۱-۲-۲-۱-۱- اپیدمیولوژی:    ۱۱
۱-۲-۲-۱-۲-  پاتوفیزیولوژی:    ۱۱
۱-۲-۲-۲-    دیابت شیرین نوع دو    ۱۲
۱-۲-۲-۲-۱-  اپیدمیولوژی و پاتوفیزیولوژی    ۱۲
۱-۲-۲-۳- دیابت حاملگی    ۱۳
۱-۲-۲-۴- دیابت نوع ۵/۱    ۱۳
۱-۲-۲-۵-  برخی دیگر از اشکال خاص دیابت:    ۱۳
۱-۳-    آزمایش های  متداول برای تشخیص دیابت:    ۱۴
۱-۴-   مدل های تجربی ایجاد دیابت:    ۱۴
۱-۵-  استرپتوزوتوسین:    ۱۵
۱-۵-۱-ترکیب و ساختار شیمیایی استرپتوزوسین    ۱۵
۱-۵-۲- مکانیسم اثر استرپتوزوسین    ۱۶
۱-۶-    دیابت و عوارض آن:    ۱۷
۱-۶-۱-   عوارض حاد    ۱۷
۱-۶-۱-۱-   کتواسیدوز دیابتی(DKA)    ۱۷
۱-۶-۱-۲- سندروم هیپراسمولار غیرکتونی(HONK)    ۱۸
۱-۶-۲ عوارض مزمن    ۱۸
۱-۶-۲-۱ عوارض میکروواسکولار    ۱۸
۱-۶-۲-۱-۱ رتینوپاتی    ۱۸
۱-۶-۲-۱-۲ نفروپاتی    ۲۰
۱-۶-۲-۱-۳- نوروپاتی    ۲۰
۱-۶-۲-۲- عوارض ماکروواسکولار    ۲۰
۱-۷- کبد    ۲۱
۱-۷-۱- تست های عملکردی کبدی    ۲۱
۱-۷-۱-۱- موارد استفاده از تست های آسیب کبدی LFTs    ۲۲
۱-۷-۱-۲- محدودیت های LFTs    ۲۲
۱-۷-۱-۳- دسته بندی تست های عملکرد کبد    ۲۲
۱-۸- آلانین آمینوترانسفراز    ۲۳
۱-۹- آسپارتات ترانس آمیناز    ۲۳
۱-۹-۱- عوامل تداخل کننده در اندازه گیریALT و AST:    ۲۴
۱-۱۰- آلکالن فسفاتاز ALP    ۲۴
۱-۱۱- درمان گیاهی دیابت    ۲۵
۱-۱۱-۱- چای سبز    ۲۵
۱-۱۱-۱-۱- ترکیب شیمیایی و خواص دارویی چای سبز    ۲۶
۱-۱۱-۱-۲- مکانیسم اثر چای سبز    ۲۶
۱-۱۲- شنبلیله    ۲۷
۱-۱۲-۱- خواص دارویی شنبلیله    ۲۷
۱-۱۲-۲- مکانیسم اثر شنبلیله    ۲۸
۱-۱۳-  کلپوره    ۲۸
۱-۱۳-۱- ترکیب شیمیایی و خواص دارویی کلپوره    ۲۸
۱-۱۳-۲- مکانیسم اثر کلپوره    ۲۸
۱-۱۴- موسیر‎    ۲۹
۱-۱۴-۱- طبقه ‌بندی علمی    ۲۹
۱-۱۴-۲- خواص دارویی موسیر    ۳۱
۱-۱۵- بافت پانکراس    ۳۲
۱-۱۵-۱- سلول های آلفا    ۳۳
۱-۱۵-۲- سلول های بتا    ۳۳
۱-۱۵-۳- سلول های دلتا    ۳۳
۱-۱۵-۴- سلول های C    ۳۳
۱-۱۵-۵- سلول های F    ۳۴
۱-۱۶- هورمون های تولید شده در بخش درون ریز:    ۳۴
۱-۱۶-۱- انسولین    ۳۴
۱-۱۶-۱-۱- ساختمان شیمیایی انسولین:    ۳۵
۱-۱۷- کلیه    ۳۶
۱-۱۷-۱- ساختمان کلیه:    ۳۶
۱-۱۷-۱-۱-  کورتکس:    ۳۷
۱-۱۷-۱-۲-  مدولا:    ۳۷
۱-۱۷-۱-۳- نفرون    ۳۷
۱-۱۸-مروری بر تحقیقات    ۳۹
منابع    ۴۲

منابع

۱-Akbarzade A, Norouzian D, Mehrabi M.R, Jamshidi Sh, Farhangi A, Allahverdi A. Induction of diabetes by Streptozotocin in Rats. Indian Journal of Clinical Biochemistry.2007. 2: 60-64.

۲-Heydari Z, Mahmoodzade H,Noori M. The effect of deferent doses of STZ on renal morphometric parameters in rats. Iranian journal of endocrinology and metabolism.2003; 3: 165-172.

۳-Kazemi S, Asghari S, Moshtaghian J, Rafieian M, Adelnia A and Shamsi F. Liver-Protective Effects of Hydroalcoholic Extract of Allium Hirtifolium Boiss. in Rats with Alloxan-Induced Diabetes Mellitus. ARYA Atheroscler. 2010; 6(1): 11–۱۵٫

۴-Mahmoodi M, Zarei S, Rezaeian M and etal. Persian Shallot (Allium hirtifolium Boiss) Extract Elevates Glucokinase (GCK) Activity and Gene Expression in Diabetic Rats. American Journal of Plant Sciences, 2013, 4, 1393-1399.

۵-Javad H, Seyed-Mostafa HZ, Farhad O, Mehdi M, Ebrahim AO, Nader RG, Ramin GS, Behrooz H. Hepatoprotective effects of hydroalcoholic extract of Allium hirtifolium (Persian shallot) in diabetic rats.

۶-Charfen M.A, and Fernandez-Frackelton M. Diabetic Ketoacidosis. Emergency Medicine Clinics of North America. 2005. 23: 609-628.

۷-Parmet S, et al. Insulin. The journal of American medical association.2003. 297: 230.

۸-Bonner S, et al. Diabetes mellitus, in: Kenneth L.Becker. Principles and practice of endocrinology and metabolism.3tth ed. Saunders: Philadelphia. 2001. 1292-1467.

۲۹-Umpierrez G.E, and Kitabchi A.E . Diabetic ketoaacidosis: risk factors and management strategies. Treat Endocrinal. 2003. 2: 95-108.

۱۰-Chiasson J.L. et al. Diagnosis and treatment of diabetic ketoacidosis and the hyperglycemic hyperosmolar state. Canadian Medical Association Journal.2003. 168: 859-866.

۱۱-Fong D.S, Aiello L.P, Ferris F.L,3rd, and Klein R. Diabetic retinopathy. Diabetes Care. 2004. 27: 2540-2553.

۱۲-Keenan H.A, Costacou T, Sun J.K, Doria A, Cavellerano J, and King J.L. Clinical factors associated with resistance to microvascular complications in diabetic patients of extreme disease duration : the 50-year medalist study. Diabetes Care.2007. 30: 1995-1997.

۱۳-Gabbay K.H. Aldose reductase inhibition in the treatment of diabetic neuropathy: where are we in 2004? Curr Diab Rep. 2004. 4: 405-408.

مقدمه

دیابت ملیتوس یک اختلال متابولیکی مزمن بوده که به عنوان مهمترین بیماری اندوکراین در جهان مطرح می باشد و سبب افزایش نرخ مرگ و میر شده است. کمبود و یا کاهش نسبی میزان انسولین در این بیماری با عوارض متابولیکی حاد و مزمن همراه است. هایپرگلیسمی ناشی از دیابت باعث تخریب و نقص ارگان های مختلف و آسیب های طولانی مدت می گردد .داروهای سنتتیک که به منظور پیشگیری و یا درمان دیابت استفاده می شوند همگی دارای عوارض جانبی متعددی هستند. با توجه به این عوارض زیاد و همچنین هزینه بالای این داروها، امروزه توجه محققان به یافتن ترکیبات طبیعی موثر افزایش یافته و مطالعات زیادی بر روی خواص درمانی گیاهان مختلف صورت گرفته است و گیاهان به عنوان عوامل طبیعی در درمان بسیاری از بیماری ها بخصوص دیابت مطرح شده اند.

گیاه موسیر (Allium hirtifolium boiss) گونه ای از خانواده بزرگ لاله سانان می باشد که از حدود ۵۰۰ گونه مختلف شناخته شده تشکیل می شود. مهمترین گونه های این جنس شامل پیاز، تره فرنگی، پیاز کوهی، سیر و موسیر می باشند. از زمان های قدیم این گیاهان به عنوان چاشنی غذا و دارو مورد استفاده قرار میگرفتند. در ایران مسیر بیشتر به صورت ماست موسیر یا ترشی موسیر مصرف می شود.

۱-۱-دیابت

۱-۱-۱-   تاریخچه دیابت

اولین مدارک تاریخی درمورد بیماری دیابت به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد که در لوحه ای در اهرام ثلاثه مصر توسط یک باستان شناس انگلیسی کشف شد. در لوحه، بیماری های مختلفی شرح داده شده است که یکی از آنها دیابت می باشد. این لوحه تمام علائم بیماری را به طور دقیق شرح داده و ذکر کرده است که این بیماران زیاد آب می نوشند، بیش از حد ادرار می کنند، آب بدنشان تحلیل می رود و طول عمر کوتاه تری نسبت به سایر افراد دارند. پس از این سند، قدیمی ترین نوشته ای که در مورد این بیماری وجود دارد مربوط به یونان است. آری تیاس[۱] در قرن دوم میلادی نام این بیماری را دیابت گذاشت.

دیابت در زبان یونانی به معنی سیفون است یعنی آبی که از بالا می آید و از پایین خارج می شود که نشان دهنده مصرف زیاد آب و ادرار بیش از حد افراد دیابتی بود. پس از آن، دو دانشمند هندی با چشیدن ادرار دریافتند که ادرار مبتلایان به این بیماری شیرین است. این دو پزشک برای نخستین بار تشخیص دادند که بیماران دیابتی دو نوع هستند یک نوع چاقند و نوع دیگر لاغر. پس از پزشکان هندی، پزشکان چینی در مورد بیماری قند مطالعات زیادی انجام دادند و دریافتند که در افراد دیابتی، عفونت های پوستی بسیار شایع است. در تاریخ دیابت پس از پزشکان چینی، بیشترین تحقیقات متعلق به پزشکان ایرانی است. احمد خوینی بخاری در بخش های مختلف کتاب خود (الهدایه) به ویژه در فصول مربوط به کلیه و تشنگی در مورد این بیماری سخن به میان آورده است. ابوعلی سینا نیز در بخش های مختلف کتاب خود، قانون، به این بیماری اشاره کرده است. او نخستین کسی بود که در مورد دو عارضه بسیار مشهور دیابت یعنی ناتوانی های جنسی و گانگرن توضیح داده و استفاده از گیاهان مختلفی را برای کاستن شدت بیماری پیشنهاد کرده است. در قرن ۱۶ میلادی، یک پزشک سوئیسی که برروی ادرار بیماران قندی کار می کرد پس از جوشاندن آن متوجه وجود ماده سفید رنگی در ادرار این افراد شد. در قرن ۱۷ میلادی، توماس ویلیس[۲] پزشک انگلیسی، با جوشاندن ادرار افراد دیابتی، متوجه شیرین بودن این ماده سفید شد و این حقیقت هزار ساله را که ادرار بیماران دیابتی شیرین است با انجام دوباره این آزمایش به اثبات رساند. در قرن ۱۸، پزشک و فیلسوف انگلیسی به نام متیو دابسن[۳]برای اولین بار شرح داد که علاوه بر ادرار، سرم بیماران یعنی خون آنها نیز شیرین است. در همین زمان جان روله[۴] لغت ملیتوس[۵] ، که در زبان یونانی به معنی عسل است را، به کلمه دیابت اضافه کرد و تا به امروز اسم این بیماری، دیابت ملیتوس[۶]  یعنی دیابت شیرین نامگذاری شده است.

در اواخر قرن ۱۸ توجه دانشمندان به این مساله معطوف شد که کدام بخش از بدن سبب این بیماری می شود. در قرن ۱۹ توجه دانشمندان بعد از کلیه، به کبد معطوف شد. کلود برنارد[۷] دانشمند مشهور فرانسوی، تحقیقات زیادی را در مورد نقش کبد در بیماری دیابت انجام داد. به دنبال این تحقیقات، دانشمندان متوجه شدند که کبد مرکز تجمع قند به شکل گلیکوژن است و در هنگام کمبود قند در بدن، نقش گلیکوژن برای تولید قند حائز اهمیت است. در نیمه قرن ۱۹، توجه برخی دانشمندان به لوزالمعده یا پانکراس جلب شد. در اواخر قرن ۱۹، اسکار مینکوسکی[۸]و جوزف وان مرینگ[۹]، با خارج کردن این غده از بدن سگ مشاهده کردند که حیوان زنده ماند و تمام علائم دیابت در آن ظاهر شد. از آن به بعد توجه دانشمندان به غده پانکراس معطوف شد. بعد از آن دانشمندان به دنبال ماده ای در این غده بودند که وجود یا عدم وجود آن سبب بیماری دیابت شود. تا اینکه دانشمند ۲۲ ساله آلمانی به نام پال لانگرهانس[۱۰] متوجه مجموعه سلول هایی در غده پانکراس شد. بعدها این مجموعه از سلول ها به نام جزایر لانگرهانس و ماده مترشحه از این سلولها، انسولین[۱۱] خوانده شد(۱).

[۱]-Areteas

[۲]-Thomas Willis

[۳]-Mattew Dobhen

[۴]-John Rolleh

[۵]-Mellitus

[۶]-Diabetes Mellitus

[۷]-Claude Bernard

[۸]-Oskar Minkowski

[۹]-Josef Von Mering

[۱۰] -Paul Langrhans

[۱۱]-Insulin

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق دیابت و انواع و تشخیص و روش درمان دارویی آن و طراحی محاسباتی دارو
  • تحقیق بیماری دیابت و عوارض و درمان آن و استرس اکسیداتیو و شاخص های ارزیابی و مشکلات عمومی تعیین آن و سیستم های دفاع آنتی اکسیدانی
  • تحقیق ساختار هورمون انسولین و بیماری دیابت و ساز و کار عملکرد آسپرین
  • تحقیق کمومتریکس و کاربردهای آن و روش های پارامتری و دسته‌بندی و سبب‌شناسی دیابت و دارو های آن
  • تحقیق دیابت شیرین و تشخیص بیماری ،معرفی گیاه درمنه کوهی و اثرات و ترکیبات موجود در آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.