تحقیق دیدگاه‌های فقهی آیت‌الله معرفت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه‌های فقهی آیت‌الله معرفت دارای ۸۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
سوابق تحقیق    ۷
۲- دیدگاه‌های فقهی آیت‌الله معرفت    ۹
۲-۱- زن و منزلت او در قرآن    ۹
۲-۲- مردان یک درجه برتر از زنان    ۱۰
۲-۳- برتری پسر بر دختر    ۱۳
۲-۴- سهم مرد دو برابر زن    ۱۶
۲-۵- دیه زن نصف دیه مرد    ۲۰
۲-۶- زن در عرصه گواه شدن    ۲۲
۲-۷- زن در ساحت قضاوت    ۲۵
۲-۸- حق حضانت فرزند    ۲۶
۲-۹- اختیار طلاق    ۲۷
۲-۱۰- عیوب موجب فسخ در ازدواج    ۳۵
۲-۱۱- تنبیه بدنی زن    ۳۶
۲-۱۲- مسأله حجاب    ۴۲
۲-۱۳- چند همسری    ۴۵
۲-۱۴- ولایت فقیه    ۴۹
۲-۱۴-۱- مفهوم ولایت    ۴۹
۲-۱۴-۲- ولایت در کلمات فقها    ۵۱
۲-۱۴-۳- ولایت بمثابه وظیفه و مسئولیت    ۵۴
۲-۱۴-۴- ولایت بمثابه منصب    ۵۵
۲-۱۴-۵- ولایت بمثابه وکالت    ۵۷
۲-۱۴-۶- ولایت انشائی یا اخباری؟    ۵۹
۲-۱۴-۷- تشابه در مفهوم ولایت    ۶۰
۲-۱۴-۸- فقاهت، شرط ولایت    ۶۲
۲-۱۴-۹- تزاحم ولایتها    ۶۳
۲-۱۴-۱۰- ولایت فقیه، واجب کفائی است    ۶۵
۲-۱۴-۱۱- فقاهت ولیّ امر    ۶۶
۲-۱۴-۱۲- ولایت مطلقه    ۶۷
۲-۱۴-۱۳- محدودیت قانونی    ۷۰
۲-۱۴-۱۴- نظارت همگانی مردم    ۷۲
۲-۱۴-۱۵- احکام حکومتی    ۷۳
فهرست منابع    ۷۵

 منابع

قرآن کریم

نهج البلاغه (ترجمه صبحی الصالح)

مجلسی، محمد باقر (۱۹۸۳م)، بحارالانوار، مؤسسه الوفاء، بیروت.

محمد بن جریر (۱۹۷۱م)، تاریخ طبری، دارالمعارف، مصر.

خوئی، سید ابوالقاسم (۱۳۹۵)، منهاج الصالحین؛ چاپ پنجم، المطبعه العلمیه، قم.

خوئی، سید ابوالقاسم (بی‌تا) مبانی تکمله المنهاج. مطبعه الآداب. نجف.

رازی، فخر الدین (بی‌تا)، تفسیر کبیر، مفاتیح الغیب، چاپ دوم، دارالکتب العلمیه، تهران.

سیوطی، جلال الدین (۱۴۱۴ق)، الدر المنثور، دارالفکر، بیروت.

شیخ انصاری (بی‌تا)، المکاسب المحرّمه، چاپ سنگی.

شیخ صدوق (۱۳۹۰)، من لایحضره الفقیه؛ دارالکتب الاسلامیه، تهران.

زمخشری، جارالله (بی‌تا)، کشاف، چاپ سوم، دارالکتب العلمیه، تهران.

مردم سالاری دینی (۱۳۸۵) ، مصاحبه‌ها به اهتمام اداره همایشها و نشستهای علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف قم، دفتر نشر معبد، دفتر نشر معارف.

معرفت، آیت الله محمد هادی، (۱۳۸۹)، ولایت فقیه، قم انتشارات ذوی القُربی.

معرفت، محمد هادی (۱۳۸۲) احکام شرعی، قم مؤسسه فرهنگی التمهیه.

معرفت، محمد هادی (۱۳۸۵) ولایت فقیه ، قم مؤسسه فرهنگی التمهید.

مقدمه

علامه محمد هادی معرفت در سال ۱۳۰۹ شمسی در خانواده ای روحانی در کربلا دیده به جهان گشود. وی در حوزه‌های علمیه کربلا، نجف و قم تحصیلات خویش را در زمینه‌های ادبیات، منطق، ریاضی، اصول، فقه و فلسفه نزد اساتیدی بنام، فقهایی عالی قدر و مجتهدانی گران قدرر فرا گرفت و پس از هجرت به قم، در بحث-های آیات عظام گلپایگانی، اراکی و میرزا هاشم آملی شرکت نمود. این عالم قرآن پژوه و فقیه پارسا در کنار تحصیل، به تحقیق و تألیف همت گماشت و آثار فراوانی در زمینه علوم قرآنی و فقه از خود به یادگار گذاشت. از آن جمله می توان به «التمهید فی علوم القرآن» (ده مجلد)، «تنزیه انبیاء»، «تناسب آیات»، «تاریخ قرآن» و «التفسیر الاثری الجامع» (شش مجلد) در زمینه قرآنی؛ «و تمهید القواعد»، «حدیث لا تعاد»، «ولایه الفقیه ابعادها و حدودها»، «مالکیه الأرض» و «احکام شرعی» در زمینه فقه اشاره کرد. همچنین کتاب‌های «تناسخ الارواح»، «پرتو ولایت»، «جامعه مدنی» و «ولایت تشریع» از دیگر آثار آن اندیشور فرزانه است (جعفرپیشه، ۱۳۸۰، ص۱۳۹)

وی پس از ۷۶ سال عمر با برکت و پر بار، در دی ماه ۱۳۸۵ دیده از جهان فروبست. روحش شاد و یادش گرامی باد. آیت‌الله محمدهادی معرفت از احیاکنندگان علوم قرآنی در جهان تشیع است، وی که در ایامی که امام خمینی(ره) در نجف تبعید بودند، از شاگردان فعال و نخبه ایشان بود، لذا بعد از انتشار کتاب «ولایت فقیه» از سوی امام،به سرعت این کتاب را به عربی ترجمه و اندیشه سیاسی ایشان را به جهان معرفی کرد. اندیشه سیاسی آیت‌الله معرفت را می‌توان از ترجمه کتاب «ولایت فقیه» پی گرفت و در آثار دیگرشان همچون «جامعه مدنی» و «دموکراسی در نظام ولایت فقیه» جست‌وجو کرد (شکوری، ۱۳۷۷، ص۲۱۳).

از نگاه آیت‌الله معرفت، احکام صادره از جانب ولی‌فقیه بر همه  چه مقلد و چه مجتهد  واجب‌التنفیذ است و اختیارش در دایره شریعت و مسؤولیت اجرایی‌اش در تمام احکام انتظامی (سیاسی و اجتماعی) اسلام و ابعاد مصالح امّت است. از نگاه آیت‌الله معرفت «ولایت فقیه» در عصر غیبت  چه منصب باشد یا صرف وظیفه و تکلیف  یک واجب کفائی است. و نیز «اِعمال ولایت» از قبیل حکم است و نه تنها فتوا. از این رو هر یک از فقها، که شرائط در او فراهم بود و آن را بر عهده گرفت، از دیگران ساقط می‏گردد و نیز در هر موردی  که طبق مصلحت امّت  اِعمال ولایت نمود، بر همه نافذ است، حتی فقهای همطراز او، زیرا اَحکام صادره از جانب یک فقیه جامع الشرائط، بر همه  چه مقلد او باشند یا مقلد دیگری، چه مجتهد باشند یا عامی  واجب التنفیذ است (محمدی، ۱۳۸۵، ص۲۳).

بدین جهت، در امر قیام و نظارت در امور عامّه، که یکی از فقهای شایسته آن را بر عهده گیرد، دیگر جایی برای ولایت دیگران باقی نمی‏ماند. و احکامی که در این رابطه از جانب آن فقیه صادر گردد و طبق اصول و ضوابط مقررّه صورت گرفته باشد، بر همه لازم الإتّباع است. و فقهای دیگر که فقیه قائم به امر را به شایستگی و صلاحیت شناخته‏اند، باید خود را فارغ از این مسؤولیت دانسته، در محدوده ولایت وی دخالت و اظهار نظر نکنند و رسیدگی به آن را کاملاً به او واگذار نمایند. مگر آن‏که اشتباهی مشاهده شود و در حدّ «نُصح» و ارشاد، صرفا تذکّر دهند. همانند دیگر امور حسبیه که با به عهده گرفتن یکی از فقیهان، از دیگران ساقط بوده و جای دخالت برای آنان نمی‏ماند و تصمیم او بر همگان نافذ است (عیسی، ۱۳۸۷، ص۱۷).

از نظر آیت الله معرفت «فقیه توانا کسی است که با دید واقع بین، مسایل روزمره را بررسی کند و با این دید واقع نگرانه، به سوی منابع فقهی و مدارک اولیه فقه، رو آورد که در اصطلاح به آن «شم الفقاهه» می‌گویند. فقیه کسی است که بر تمامی جوانب شریعت، آگاهی کامل داشته باشد، و بر ملاکات احکام شرعی  جز عبادات  به خوبی واقف باشد» (شکوری، ۱۳۷۷، ص۱۲۲).

در خصوص برخی از اندیشه های فقهی ایشان به عنوان مثال می توان به مورد زیر اشاره کرد که وی درباره تعریف معاملات می گفتند: «معاملات در اصطلاح فقها، معنای گسترده ای دارد و آنچه را که در نظام اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اداری انسان مدخلیت داشته و نیاز به برنامه ریزی دارد در بر می گیرد. مقصود کارهایی است که انجام آن نیاز به قصد تعبد ندارد. گر چه اگر با این قصد انجام شود ثواب بیشتری خواهد داشت». «بنابراین معاملاتی که مورد پذیرش عقلای جهان قرار گرفته، خواه بین دو فرد باشد یا در قراردادهای بین المللی منعقد گردد مشروع است» (رضویان، ۱۳۸۸، ص۹۷).

همچنین ایشان در خصوص موسیقی چنین می فرمایند: «موسیقی اگر وسیله ای برای آموزش معارف عالیه و یا آشنا کردن مردم به اخلاق اسلامی باشد، نه لهو است و نه لغو ونه باطل، لذا استعمال آهنگ در تلاوت قرآن مورد استثنایی به شمار نمی رود، بلکه اصالتاً مشمول عنوان حرام نیست.» (رضویان، ۱۳۸۸، ص۹۱).

سوابق تحقیق

مرحوم آیت الله معرفت در حوزه‌های فقه وتفسیر دارای چندین نظریه نو است. نظریه‌های نو ایشان در مباحث تفسیر وعلوم قرآن به قدری مهم است که می تواند در آینده نزدیک انقلابی در مباحث تفسیری ایجاد کند. البته هنوز دیدگاه‌های ایشان به صورت کامل در کتاب‌های تفسیری و علوم قرآنی ما سریان پیدا نکرده است. به عبارت دیگر ایشان مرد آینده بود. مهمترین نظریه‌پردازی‌های ایشان عبارت است از: ۱٫ نظریه بطن قرآن ۲٫ نظریه نسخ تمهیدی ۳٫ نظریه تداعی معانی در تفسیر عرفانی ۴٫ دیدگاه خاص در مورد صحابه پیامبر (ص)
۵٫ دیدگاه خاص در نگارش تطبیقی تفسیر ۶٫ نظریه نصب وصفی و انتخاب شخصی در ولایت فقیه (محمدی، ۱۳۸۵، ص۲۴).

در مورد بطن قرآن دیدگاههای متعددی در آثار امام خمینی(ره)، علامه طباطبائی(ره) و… می‌توان یافت اما در این میان نظریه آیت الله معرفت در مورد بطن قرآن کاربردی‌ترین و جدیدترین نظریه است که بصورت قانونمند به کشف و ارائه باطن قرآن می‌پردازد. ایشان دیدگاه خود را در اولین کرسی نظریه پردازی که در حوزه علمیه قم که برگزار شد مسئله بطن را ارائه داد (در سال ۱۳۸۳ ش که در کتاب نقد پاییز ۱۳۸۴ به چاپ رسید). هم چنین ایشان دیدگاه خود را در کتاب «التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب» (در مبحث تاویل) و در کتاب التفسیر الاثری الجامع (در مقدمه) بیان کرده است. حاصل این دیدگاه چنین است: بطن قرآن عبارت است از: «قاعده کلی که از هر آیه به دست می‌آید، قاعده ای که لازم معنای آیه است و در هر عصری بر مصادیق جدید منطبق می‌شود».ایشان معتقد بود که روایات بطن قرآن که از اهل‌بیت(ع) رسیده است، همگی با این نظریه قابل توجیه است و ما می‌توانیم با استفاده از قانون چهار مرحله‌ای زیر، به بطن قرآن دست پیدا کنیم:

الف. به دست آوردن هدف آیه.

ب. الغای خصوصیات غیرموثر در هدف اصلی آیه.

ج. به دست آوردن قاعده‌ای کلی از آیه.

د. تطبیق قاعده بر مصادیق جدید (معرفت، ۱۳۸۵، ص۱۰۹).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.