تحقیق دیدگاه‌های فقهی علاّمه‌ی جعفری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه‌های فقهی علاّمه‌ی جعفری دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۴
۲)تلاش های علمی علاّمه‌ی جعفری    ۶
۳) رابطه‌ی علاّمه‌ی جعفری با شخصیّت ها    ۸
۴- بررسی دیدگاه‌های فقهی علاّمه‌ی جعفری    ۱۲
۴-۱)علاّمه‌ی جعفری استاد فقه    ۱۲
۴-۲)تعریف فقه و اهداف آن    ۱۴
۴-۳)اهمّیت فقه در زمان پیامبر    ۱۶
۴-۴)فقه در اهل سنّت    ۲۱
۴-۴-۱) دوره اوّل عصر صحابه    ۲۲
۴-۴-۲) دوره‌ی دوّم عصر تابعان:    ۲۳
۴-۴-۳)دوره‌ی سوّم عصر پیشوایان مذاهب    ۲۴
۴-۴-۴)دوره‌ی چهارم دوره‌ی توقّف اجتهاد و گزینش مذاهب:    ۲۴
۴-۴-۵) دوره‌ی پنجم عصر تقلید محض:    ۲۴
۴-۴-۶)دوره‌ی ششم عصر حاضر:    ۲۵
۴-۵)فقه در مذهب شیعه    ۲۵
۴-۶)فقه از دیدگاه علاّمه‌ی جعفری    ۲۷
۴-۷) دیدگاه علاّمه در ارتباط با احکام فقهی    ۳۰
۴-۸) دیدگاه‌های فقهی علاّمه‌ی جعفری درباره‌ی حقوق حیوانات    ۳۲
۴-۹) دیدگاه فقاهتی علاّمه در ارتباط با حقوق بشر    ۳۸
۴-۱۰) ایرادات علاّمه‌ی جعفری به اعلامیه ی حقوق بشر    ۴۲
۴-۱۰-۱) عدم صراحت حقوق بشر جهانی در ممنوعیت ها    ۴۲
۴-۱۰-۲) ادامه‌ی حیات انسان    ۴۲
۴-۱۰-۳) عامل حقیقی اجرای حقوق بشر سلطه های سیاسی غالب اند.    ۴۳
۴-۱۰-۴) حقّ حیات جنین    ۴۳
۴-۱۰-۵) زندگی با کرامت یا رفاه    ۴۴
۴-۱۰-۶) حقوق در جنگ    ۴۴
۴-۱۰-۷) هوا و محیط سالم    ۴۴
۴-۱۰-۸) حقوق خانواده    ۴۵
۴-۱۰-۹) حفظ کرامت انسان پس از مرگ    ۴۵
۴-۱۰-۱۰) کودکان نامشروع    ۴۵
۴-۱۰-۱۱) حقّ آزادی    ۴۶
۴-۱۰-۱۲) مساوات انسان‌ها    ۴۶
۴-۱۱) تعامل فقه و عرفان از دیدگاه علاّمه‌ی جعفری    ۴۸
۴-۱۲) دیدگاه فقهی علاّمه در ارتباط با ژنوم انسانی    ۵۰
۴-۱۳) جمع بندی    ۵۶
فهرست منابع    ۵۸

منابع

۱)گرجی، ا. (۱۳۷۵). تاریخ فقها، تهران، نشر علوم انسانی.

۲)غرویان، م. (۱۳۵۳). در محضر بزرگان، چاپ دوّم، قم، انتشارات نوید اسلام.

۳)فاضلی، ق. (۱۳۷۸). یادیار، چاپ اوّل، تهران، انتشارات فضیلت علم.

۴)فیض، ع. (۱۳۸۹). مبادی فقه و اصول، تهران، نشر دانشگاه تهران.

۵)الآصفی، م. م. (۱۴۱۶). تاریخ فقه اهل البیت علیهم‏السلام مقدمه ی کتاب، ریاض المسایل، تدوین سیّدعلی طباطبایی، ج ۱، قم، مؤسسه ی النشر الاسلامی.

۶)الآصفی، م. م. (۱۴۱۶). تاریخ الفقه الشیعی، مقدمه ی کتاب، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج ۱٫

۷)القمی ، م. ت. (۱۳۶۵). الروضه البهیه، شرح اللمعه الدمشقیه، ج۱، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.

۸)گروهی از نویسندگان. (۱۳۶۰). قانون علّیت و اختیار از دیدگاه علاّمه‌ی طباطبایی و محمّد تقی جعفری، دوّمین یادنامه ی علاّمه‌ی طباطبایی، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.

۹)کلینی، ش. (۱۴۰). اصول کافی، ، بیروت، دارالتعارف.

۱۰)وایتهد، ن. آ. (۱۳۷۱). سرگذشت اندیشه ها، ترجمه ی عبدالرحیم گواهی و نقد و بررسی محمّد تقی جعفری، تهران، نشر فرهنگ اسلامی.

۱۱)جعفری، م. ت. (۱۳۳۴). ارتباط انسان و جهان، ج۱، تهران، انتشارات دارالکتب.

۱۲)جعفری، م. ت. (۱۳۴۹). منابع فقه، تهران، شرکت سهامی انتشار.

۱۳)کریمی نیا، م. م. (۱۳۸۴). مقاله‌ی تاریخ فقه و حقوق، مجله ی معرفت، ش ۹۳٫

۱۴)مبلغی، ا. و حسنی، ا. (۱۳۸۶). درآمدی بر فقه سنّتی و فقه مدرن ، مجله ی بازتاب اندیشه، ش ۸۸٫

۱۵)جعفری، م. ت. (۱۳۴۲). علی و عرفان مثبت، ، مجله مکتب تشیع ، ش۵٫

۱۶)جعفری، م. ت. (۱۳۷۹). مرزبانی جهان اندیش، ش۱، نشریه ی مربیان.

۱-مقدمه

آیت الله محمّدتقی جعفری یکی از دانشمندان صاحب نظر در فلسفه، عرفان، تحلیل جهان بینی‌ها، انسان شناسی، مولوی شناسی و تفسیر نهج البلاغه است و احاطه ی  ایشان بر مسایل فقهی وحقوقی اسلام تا حدودی ناشناخته مانده است. از دلایل این امر، رسالت فرهنگی ایشان در عرصه‌ی اجتماع و دانشگاه پس از پایان تحصیلات در حوزه‌ی علمیّه ی نجف اشرف در چهار دهه‌ی پیش بوده است. بنا به ضرورت زمان، علاّمه به رفع نیازهای فرهنگی دانشگاهیان و جامعه‌ی علمی کشوردر زمینه‌ی معارف اسلامی و جهان بینی‌ها اهتمام ورزید. حال آن که علاّمه‌ی جعفری در حوزه‌ی معارف فقهی و حقوقی اسلام نیز همانند سایر عرصه ها باریک بینی‌ها، ژرف اندیشی‌ها و اندیشه های بدیع داشت که اندکی از آن به جامعه عرضه شد (فاطمی، ۱۳۷۹ ، ص۲۰۵). با توجّه به آثار زیادی که از علاّمه برجای مانده و ضرورت توجّه به علم فقه، جایز است ابتدا اشاره‌ای به فقه و هدف و اهمّیت آن داشته باشیم: فقه در لغت به معنای فهم است، و علم فقه، علمی است که در مورد احکام و تکالیف شرعی عملی مردم گفت وگو می‌کند. به عبارت دیگر فقه عبارت است از: علم به احکام شرعی فرعی از روی دلیل‌های تفصیلی آن‌ها (شهید ثانی، ۱۳۷۶ ، ص۱۰) بنابراین، فقه، مطلق دانستن احکام نیست، بلکه دانستن استدلالی احکام است؛ یعنی دانستن از روی ادلّه و وسایط در اثبات آن‌ها نه وسایط در ثبوت (گرجی، ۱۳۷۵ ، ص۷). از آن جا که هدف از قانونگذاری خداوند متّعال، سامّان بخشیدن به زندگی مادّی و معنوی انسان‌ها می‌باشد، فقیه تلاش می‌کند مدلول و معنای واقعی خطابات را که کاشف و حاکی از احکام الهی هستند، به درستی دریابد و بتواند در مقام عمل، عینیت بخش دریافت و ارایه‌ی احکامی‌گردد که آن احکام دایرمدار مصالح و مفاسد واقعی و نفس الامری هستند. فقیه با بهره جستن از ملکه ی اجتهاد، به دنبال آن است که حکم فعل مکلّف را از ادلّه‌ی تفصیلی استنباط کند؛ تا پاسخگوی همه‌ی نیازمندی‌های تکلیفی انسان در زمینه‌های زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دنیا و زمینه ساز سعادت او در آخرت باشد. تامین عدالت اجتماعی که فلسفه‌ی بعثت انبیاء الهی و ارسال کتب آسمانی است و پیوند دادن آن با اصلاح، تربیت و تزکیّه‌ی فرد و اجتماع، هدف فقه است که فقیه عمر خویش را در پی تحقق آن می‌گذارد. (فیض ، ۱۳۸۹ ، ص۱۸) و البته در این راه مصلحت های اجتماعی و فردی همواره مدنظر فقیهان بوده و به قول امام محمّد غزالی مصالح پنج گانه:

مصلحت دین، مصلحت نفس، مصلحت عقل، مصلحت ناموس، مصلحت مال در سراسر فقه نمود و بروز داشته و همه‌ی احکام و مقرّرات فقه، ضامن حفظ و بقای این مصلحت هاست ( به نقل ازشهید ثانی ، پیشین، ص۲۸).

این نکته به روشنی قابل درک است که علم فقه پس از معرفت خدای تعالی شریف ترین و برترین علوم است؛ زیرا رابطه‌ی علم فقه نسبت به اعمال و رفتار مردم، از هر علم دیگری بیش‌تر و نیرومندتر است. چه، بوسیله علم فقه است که اوامر و نواهی خدای تعالی شناخته و امتثال می‌شوند. و نیز آن چه به وسیله‌ی فقه دانسته می‌شود یعنی احکام و قوانین الهی، پس از معرفت خداوند برترین معلومات است. و در عین حال این فقه است که امور زندگی مردم را سامان بخشیده و مایه‌ی کمال و پیشرفت نوع انسان می‌گردد. برای اهل تحقیق روشن است که فقهاء با تحمّل زحمات طاقت فرسای خویش در طول تاریخ توانستند این میراث گران بها را به سلامت به دست ما برسانند (خوئینی ، ۱۳۹۰ ، ص۱۰) با توجّه به اهمّیت فقه قابل ذکر است که از استاد جعفری دو اثر فقهی در نجف اشرف به نام های الامر بین الامرین و الرضاع که تقریرات درس دو تن از مراجع برجسته ی نجف اشرف است و کتاب منابع فقه رادر سال ۱۳۴۹ ش، ارایه کرده که جلد نخست از رسایل فقهی دربردارنده‌ی یازده رساله‌ی فقهی است که شش رساله‌ی اوّل از کتاب منابع فقه گرفته شده و با اندکی اصلاحات، مجدّدا چاپ شده است. (فاطمی ، ۱۳۷۷ ، ص۲۰۵). مهم ترین مباحث یاد شده ی استاد شامل: طهارت اهل کتاب ، ذبایح اهل کتاب، عدم انحصار زکات در موارد نه‌گانه ، قاعده‌ی لاضرر و لاضرار ، حلیت و حرمت گوشت انواع حیوانات ، حقوق حیوانات در فقه اسلامی ، کیفر سرقت در اسلام، مقایسه‌ی حقوق بشر از دیدگاه غرب و فقه و حقوق اسلامی ، بحثی درباره امر به معروف و نهی از منکر ، حرمت سقط جنین ، مسؤولیت مدنی ناشی از جرم کودکان بزهکار در فقه و حقوق اسلامی. این نوشتار سعی دارد به بررسی دیدگاه‌های فقهی ایشان بپردازد.

۲)تلاش های علمی علاّمه‌ی جعفری

 به رغم سختی و مشقّت‌هایی که ابتدا با آن‌ها مواجه بود در انجام فعّالیت‌های علمی سخت‌کوش بود و پشتکار ایشان قابل توجّه می‌باشد، کم تر کسی در میان روحانیان یا افراد دانشگاهی سراغ داریم که متجاوز از چهل سال متمادّی شبانه روز به تحقیق، تفحّص و تدریس بپردازد و سخنرانی‌های وی از یک هزار متجاوز است و این مجموعه جز به برکت لطف خداوند و پشتکار عظیم و کاری بی‌سر و صدا و عاری از جنجال فراهم نشده است. علاّمه‌ی جعفری در نهایت فقر مادّی و تنگدستی، به میدان علم و دانش گام نهاد، بخشی از روز را به کار و کارگری و تأمین معاش و بخشی را به تحصیل علوم پرداخت. نخست در تبریز و تهران و سپس در قم و نجف به تحصیل علوم دینی اشتغال یافت. در مدّت یازده سال که در نجف بود، ازاساتید بلند پایه و فقیهان نامداری همچون آیت الله خویی، سیّد عبدالهادی شیرازی، سیّد محمّد هادی میلانی، و شیخ مرتضی طالقانی استفاده شایانی برد و در بیست و یک سالگی به درجه‌ی اجتهاد نایل آمد و به کرسی تدریس تکیه زد و شاگردان شایسته ای تربیت نمود که محمّد باقر صدر و نوّاب صفوی از جمله آن‌هاست. علّامه، از نظر علمی و فلسفی به مرحله ای رسیّده بود که حضرت امام خمینی (ره) از او به «ابن سینای زمان» و پرفسور دیلی، از او به ارسطوی زمان تعبیر کردند و آیت الله صدر، او را پناهگاه آرزوها، خواند و نوری که بر جهان اسلام نور افشانی می‌کند.

قطع نظر از سخنرانی ها و درس های علاّمه و محوری از فعّالیت‌های وی بسیار شگفت انگیز است: اوّل، بحث ها و مناظره های علمی و تخصّصی با دانشمندان و صاحب نظران و متخصّصان خارجی و داخلی در رشته های مختلف که همرا با استدلال های قوی و پاسخ های قانع کننده انجام می‌گرفت، در حدّی که حاضران از بدیهه گویی و سرعت انتقال و جواب به جا و مناسب استاد، شگفت زده می‌شدند و گاهی بزرگان علم و ادب و فیلسوفان و فقیهان نیز بر دیدن و شنیدن آن محاضرات و گفتگوهای علمی اشتیاق و اصرار می‌ورزیدند. حضرت امام خمینی(ره) مناظره ی او را با دانشمند روسی، پرفسور «کانگوفسکی» از نزدیک و از زبان خود علاّمه جویا شدند و با علاقه ی تمام به برخی از پرسش و پاسخ جاری بین آن‌ها گوش فرا دادند(نصری، ۱۳۷۶، ص۱۶).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.