تحقیق دیدگاه شیعه اثنی عشری درباره امامت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه شیعه اثنی عشری درباره امامت دارای ۷۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه و تعریف امامت    ۴
۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲- معانی امامت در لغت    ۴
۱-۳- امامت دراصطلاح    ۵
۱-۴-خلافت یا امامت    ۷
۱-۵ – امامت از اصول یا فروع(فقهی یاکلامی)    ۹
۱-۶-مسئله امامت از دیدگاه قرآن    ۱۱
۱-۷-معرفت وشناخت امام    ۱۴
۱-۸-تشبیه امام به قلب    ۱۶
فصل دوم:بررسی مسئله امامت از دیدگاه شیعه اثنی عشری    ۱۷
۲-۱-بررسی مفهوم واژه شیعه    ۱۸
۲-۲-ظهور شیعه    ۱۹
۲-۳- شیعه اثنی عشری    ۲۰
۲-۴-تحلیل معنای رافضیه    ۲۱
۲-۵-ضرورت وجود امام    ۲۳
۲-۵-۱-ضرورت وجود امام از نظر ابن سینا    ۲۵
۲-۵-۲- ضرورت وجود امام از نظر سید مرتضی    ۲۶
۲-۶-دلایل عقلی نصب امام    ۲۶
۲-۶-۱-بررسی قاعده  لطف به عنوان مهمترین دلیل عقلی نصب امام    ۲۶
۲-۶-۲- ارتباط بین امامت و قاعده امکان اشرف    ۳۱
۲-۶-۳-سایر دلایل عقلی بر ضرورت نصب امام    ۳۴
۲-۷- دلایل نقلی نصب امام    ۳۵
۲-۸- وجوب نصب امام از جانب خداوند    ۴۰
۲-۹- عصمت امام    ۴۳
۲-۹-۱- اثبات عصمت    ۴۴
۲-۹-۲- دیدگاه علامه حلی در باب عصمت    ۴۶
۲-۹-۳- دیدگاه لاهیجی در باب عصمت    ۴۷
۲-۹-۴- عصمت امام از نظر شیخ صدوق    ۴۹
۲-۹-۵- دیدگاه سید مرتضی در باب عصمت    ۵۰
۲-۱۰- علم امام    ۵۱
۲-۱۰-۱مسئله عام غیب امام    ۵۳
۲-۱۰-۲- منابع علم امامان    ۵۶
۲-۱۱- امام تاویل کننده آیات قرآن    ۵۸
۲-۱۲-سایر صفات امام    ۶۰
۲-۱۳- امام موعود شیعه اثنی عشری    ۶۳
۲-۱۳-۱- غیبت امام    ۶۴
۲-۱۳-۲-غیبت امام هم لطف است    ۶۵
۲-۱۳-۳-استدلال شیخ صدوق بر وجود امام غایب    ۶۷
۲-۱۳-۴- بررسی دیدگاه متکلمان در مورد سبب غیبت    ۶۸
۲-۱۴- دلیل ذکر نشدن اسامی ائمه در قرآن    ۷۰
منابع و مآخذ    ۷۲

منابع

قرآن کریم، ترجمه محمد مهدی فولادوند.

نهج البلاغه، ترجمه دشتی، محمد، قم: انتشارات طلیعه نور، چاپ اول، ۱۳۷۹ ش.

صحیفه سجادیه، امام زین العابدین، علی بن الحسین، ترجمه شیخ حسن انصاریان، قم: نشربلاغت، ۱۳۷۸ ش.

مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب اسلامی، ۱۳۷۴ش، ج ۱۶و ۱۰و۵٫

کاشف الغطاء، محمد حسین، اصل الشیعه و اصولها، تحقیق علاء آل جعفر، قم: مؤسسه امام علی(ع) ۱۳۷۳٫

کربن، هانری، آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات آگاه، چاپ اول، ۱۳۷۱٫

—–،——-، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه جواد طباطبایی، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۳ش.

کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، بیروت: دارصعب، طبعه الرابعه، بی تا، ج ۱و۲٫

لاهیجی، عبدالرزاق، گوهر مراد، تهران: انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۲ ش.

—–،——-، سرمایه ایمان در اصول اعتقادات، تصحیح صادق لاریجانی آملی، تهران: انتشارات الزهراء ۱۳۷۲٫

مکدرموت، مارتین، اندیشه های کلامی شیخ مفید، ترجمه احمد آرام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۲ ش.

اشعری القمی، سعد بن عبدالله ابی خلف، مقالات و الفرق، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی ،۱۳۶۱ ش.

اشعری، ابوالحسن علی بن اسماعیل، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، تحقیق محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت: دارالقادری، ۱۴۱۶ق، ج۱٫

—–،——-، الابانه فی اصول الدیانه، بیروت: دارالقادری، ۱۹۹۱م.

اصفهانی، راغب، مفردات، تحقیق صفوان عدنان داوودی، بیروت- دمشق: دارالقلم، طلبعه الاولی، ۱۴۱۶ق.

امینی، عبدالحسین، الغدیرفی الکتاب و السنه و الادب، قم: نشر مرکز الغدیر للدراسات اسلامی، طبعه الاولی، ۱۴۱۶ق، ج۱۰و۷و۵٫

فصل اول: مقدمه و تعریف امامت

 ۱-۱-مقدمه

امامت مربوط به زمان گذشته فقط نیست بلکه مسئله حیاتی آن زمان و این زمان وهمه زمانهاست، به همین جهت در طول تاریخ اسلام همواره مورد بحث و مناظره بوده و یکی از مباحث مهم علم کلام به شمار می رود.  بنابر این امامت یک مسئله فرعی وغیر ضروری نیست بلکه شناخت صفات امام بر حق ومصادیق آن بسیار مهم وسرنوشت ساز است.از دیدگاه شیعه امامت یکی از مباحث مهم اعتقادی است که جزءمسائل کلامی واصول اعتقادی بعد از نبوت به شمار می آید، هرچند که بسیاری از فرقه های اهل سنت آن را جزء فروع دین دانسته اند.

۱-۲- معانی امامت در لغت

امامت در لغت به معنای رهبری وپیشوایی است. چنانکه در خصوص معنای لغوی آن خلیل بن احمد فراهیدی در کتاب العین آورده است «کل من اقتدی به وقدم فی الامورفهو امام، والنبی علیه السلام امام الامه والخلیفه امام الرعیه….والقرآن امام المسلمین»[۱] ترجمه: امام امت است یعنی هر کس که به او اقتدا شود و پیشرو ومقدم در امور باشد او امام است و پیامبر (ص) امام امت است وخلیفه امام مردم است…و قرآن امام مسلمانان است.

ابن منظوردر لسان العرب آورده است «والامام،کل من ائتم به قوم کانوا علی الصراط مستقیم اوکانواضالین»[۲]

ترجمه: امام یعنی کسی که مردم از او پیروی می کنند، چه در راه مستقیم و راست و چه در راه گمراهان.

راغب اصفهانی در مفردات می نویسد :«الامام الموتم به، انسانا کان یقتدی بقوله او فعله او کتاباً اوغیر ذلک محقاًکان او مبطلاً.»[۳]

ترجمه: امام از او پیروی شده است چه انسانی باشد که به سخن ،عمل یانوشته اواقتدا شود یا غیر آن، چه حق باشد چه باطل.بنابراین امام در لغت به معنای پیشوا می باشد یعنی کسی که عده ای از او پیروی کنند وبه او اقتدا کنند و او را پیشوای خود قرار دهند،البته امام یا پیشوا مفهوم مقدسی ندارد .پیشوا یعنی کسی که پیشرو است و عده ای تابع و پیرو او هستند اعم از اینکه آن پیشرو عادل و راه یافته باشد یا باطل وگمراه باشد.

۱-۳- امامت دراصطلاح

عبدالرزاق لاهیجی امامت را چنین تعریف می کند «مراد از امامت نیست مگر ریاست عامه مسلمین در امور دنیا و دین بر سبیل خلیفگی و نیابت از پیغمبر، و از عجایب امور آن است که تعریف مذکور برای امامت متفق علیه است میان ما و مخالفین ما، حال آنکه هیچ یک از خلفاء ایشان متصف نیستند به جمیع امور معتبر در مفهوم امامت به تعریف مذکور.»[۴]

سید مرتضی در رسائل الشریف در تعریف امامت آورده است: «الامامه ریاسه عامه فی الدین بالاصاله لا بالنیابه عمن هو فی دار التکلیف»[۵]

امامت ریاست عمومی دینی است که شخص از طرف خداوند، نه به نیابت از طرف مکلفان آن را بر عهده می گیرد.

علامه حلّی نیز امامت را ریاست عمومی در امور مربوط به دین و زندگی دنیوی برای شخصی از اشخاص به عنوان نیابت از پیغمبر خدا واجب دانسته است.»[۶]

علامه در الفین نیز چنین بیان می کند: «امام آن انسانی است که ریاست عمومی تام داشته باشد در کلیه امور دین و دنیا.»[۷]

حکیم ملا محسن فیض کاشانی امام را چنین تعریف می کند:«امام کسی است که فرشته درباره عمل و تبلیغ با او سخن می گوید.» و نیز ولی را چنین تعریف می کند که «ولی کسی است که فرشته با او درباره عملی سخن می گوید  و یا آن عمل به او الهام می شود.» و نتیجه می گیرد که: «هر امامی ولی و محدث هم هست ونه بالعکس و هر امامی ولایتش مقدم بر امامت او می باشد.»[۸]

پس طبق نظر ملا محسن فیض کاشانی هر امامی نخست به مقام ولایت دست می یابد و سپس به مقام امامت می رسد.  فیض کاشانی در ادامه اضافه می کند که ولایت، باطن نبوت است  و امامت ونبوت باطن رسالت می باشند و باطن هر چیزی از ظاهر آن شریف تر وبزرگتر است زیرا ظاهر نیازمند باطن است و باطن از ظاهر بی نیاز است و نیز باطن به حضرت حق نزدیکتر است، بنابراین هر یک از این مراتب بزرگتر و شریفتر از مقام بعدی خود است از این رو مقام ولایت بالاتر از مقام نبوت و مقام نبوت بالاتر از مقام رسالت خواهد بود.[۹]

در غرر الحکم از زبان مولا علی (ع) امامت چنین معنی شده است،«الامامه نظام الامه[۱۰]، یعنی امامت و رهبری نظام امت است. زیرا هر کاری نیازمند به تشکیلات خواهد بود بالاخص اجتماع بشری که اگر دارای نظام صحیحی نباشدوامامی که از جانب حق تعالی  است  در رأس کار منصوب نگردد و قوانینی برمردم حکومت نکند، اجتماع بشری از هم پاشیده  و هرج ومرج خواهد بود.

نظر علامه طباطبایی در باب تعریف امامت چنین است: «تقدم ومطاع بودن نمی تواند معنای امامت باشد چون مطاع بودن شخص به این معناست که اوامر او را اطاعت کنند واین از لوازم نبوت ورسالت است، خلافت ووصایت نیز نظیر معنای نیابت را دارد وریاست در امور دین و دنیا هم به معنای مطاع بودن است. پس هیچ یک از این معانی با معنای امامت تطبیق نمی کند حقیقت امامت چیز دیگری است که باتوجه به آیات قرآن کریم این حقیقت کشف می گردد. قرآن هرجا که سخن از امامت می گوید به دنبالش معترض مساله هدایت می شود مثل آیات ۷۲ و ۷۳ سوره انبیا که فرموده «ووهبنا له اسحاق و یعقوب نافله وکلاً جعلنا صالحین وجعلنا هم ائمه یهدون بامرنا…» ترجمه: واسحاق و یعقوب را به عنوان عطیه به او بخشیدیم وهمه را از شایستگان قرار دادیم، و آنها را پیشوایانی کردیم که [مردم را] به فرمان ما هدایت می کردند و یا در آیه ۲۴ سوره سجده  که فرمود :«وجعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا لما صبروا وکانوا بایاتنا یوقنون»، و نظر به اینکه شکیبایی کردند و به آیات ما یقین داشتند از آنها پیشوایانی گماردیم که به فرمان ما [مردم را] هدایت می کردند.

وصف هدایت در رابطه با امامت وصف تعریف است وخدا می خواهد آن را به مقام هدایت معرفی کند. در همه جا هدایت مقید به امر شده وبا این قید فهمیده می شود که امامت به معنای مطلق هدایت نیست بلکه هدایتی است که با امر خدا صورت می گیرد.»[۱۱]

۱- خلیل ابن احمد، فراهیدی، العین،ج ۸،ص۴۲۸ .

[۲]–  محمد بن مکرم، ابن منظور، لسان العرب،ج۱۲،ص۲۲٫

۲ – راغب، اصفهانی،المفردات،ص۸۷ .

-[۴]  عبدالرزاق ،لاهیجی، گوهر مراد، صص۴۶۱-۴۶۲٫

 -[۵]شریف المرتضی، رسائل ،ج۲،ص۲۶۴٫

-[۶] حسن بن یوسف، حلّی، باب حادی عشر ،ص۱۳۶٫

[۷] – حسن بن یوسف، حلّی، الفین، ص۵۱٫

-[۸]  ملامحسن، فیض کاشانی، علم الیقین ،ج۱،ص ۴۶۲٫

  -[۹] ر.ک،همان، صص۴۶۲-۴۶۳٫

-[۱۰]  غررالحکم،گفتار حضرت علی(ع)ج ۱،ص ۱۰۷٫

 -[۱۱] محمد حسین ، طباطبایی، المیزان ،جلد ۱،صص ۲۶۷-۳۱۶٫

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.