تحقیق دیدگاه فقهای امامیه در خصوص تلقیح مصنوعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه فقهای امامیه در خصوص تلقیح مصنوعی دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول: مفاهیم    ۴
۱-۱- مفاهیم    ۴
۱-۱-۱- تلقیح و مشتقات آن    ۴
۱-۱-۲- تلقیح (باروری) مصنوعی    ۵
۱-۱-۳- باروری مصنوعی(تلقیح کمک شده)    ۵
۱-۱-۴- سایر اصطلاحات مرتبط    ۶
۱-۲- آیات قرآنی مرتبط با تولید مثل    ۷
فصل دوم:دیدگاه فقهای امامیه در خصوص تلقیح مصنوعی    ۱۲
۲-۱- صورت اوّل: تلقیح با آب شوهر    ۱۲
۲-۲- صورت دوم؛ بارور شدن زن از آب مرد اجنبی    ۱۷
۲-۳- صورت سوم؛ نطفۀ مردی در رحم زنی به عنوان اجاره    ۲۷
۲-۴-  صورت چهارم: گرفتن شرعی نطفۀ مرد و زن اختلاط آن در خارج از رحم و پرورش در رحم همان زن    ۳۰
۲-۵-  صورت پنجم: گرفتن شرعی نطفۀ مرد و زن اختلاط آن در خارج از رحم و پرورش در رحم زن دیگر    ۳۰
۲-۶- صورت ششم: گرفتن شرعی نطفۀ مرد و زن اختلاط آن در خارج از رحم و پرورش در رحم زن دیگر مرد    ۳۱
۲-۷- صورت هفتم: تلقیح و فرزند آزمایشگاهی    ۳۲
فهرست منابع    ۳۵

 منابع

قرآن کریم

شعرانی، ابوالحسن (۱۳۷۳). المدخل الی عذب المنهل فی اصول الفقه. قم: کنگره‌ی بزرگداشت دویستمین سالگرد تولد شیخ انصاری.

شهید ثانی، زین الدین بن علی (۱۴۰۳ق)، الروضه البهیه فی شرح لمعه الدمشقیه، ج۲، چاپ رحلی­، قم.

شهید ثانی، زین الدین بن علی (۱۴۱۹ق)، مسالک الافهام، ۱۰ جلد، قم، انتشارات داوری، چاپ دوم،.

ابن ابی شبیه الکوفی، عبدالله بن محمد(۱۴۱۶ ق)؛ المصنف؛ دارالکتب العلمیه، بیروت.

فیروزآبادی، مجدالدین (بی‌تا)، محمدبن یعقوب، قاموس المحیط، مطبعه دارالمأمون، مصر.

فیروزآبادی، نجم‌الدین (بی‌تا)؛ قاموس المحیط؛ بیروت: دارالمعرفه.

قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۷۰ (۱۳۸۲) چاپ ۶٫ تهران، انتشارات مجد.

قرطبی انصاری، محمد بن احمد (بی‌تا)، جامع احکام قرآن، داراحیاء التراث العربی، بیروت.

قمی، علی بن ابراهیم (۱۴۰۴ق) تفسیر القمی؛ تحقیق: سید طیب جزائری، چ۳، قم: مؤسسه دارالکتاب.

کاشانی، ملا فتح الله (۱۴۲۴ق)؛ منهج الصادقین؛ تصحیح ابوالحسن شعرانی، تهران: اسلامیه.

کلینی، محمدبن یعقوب (۱۴۱۳ق)، اصول کافی، ج۲، دفتر نشر اهل بیت، قم.

مالک‌بن انس(بی‌تا)؛ الموطا؛ چ۳، بیروت: دارالفکر.

صانعی، یوسف (۱۳۸۲)، فقه الثقلین( کتاب القصاص)؛ قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

صدوق، محمدبن علی بن الحسین(ابن بابویه) (۱۴۱۰ق)، المقنع فی الفقه، بیروت: مؤسسه فقه الشیعه، الدارالاسلامیه.

صدوق، محمدبن علی بن بابویه (۱۴۰۶ق) الفقیه؛ بیروت: مؤسسه الاعلمی.

طباطبایی، سید علی (بی‌تا)، ریاض المسائل، شرح بر مختصر نافع محقق، تحقیق و نشر مؤسسه النشر الإسلامی.

  مقدمه

یکی از موضوعاتی که امروزه مورد توجه و ابتلای بسیاری از خانواده‌ها و افراد است و سؤال‌های مختلفی را برانگیخته « تلقیح مصنوعی» می‌باشد. این موضوع به خصوص برای کسانی که به دلیل بیماری یکی از زوجین، یا هر دو قادر نیستند به صورت طبیعی بچه‌دار شوند. بیشتر مطرح است.

تلقیح مصنوعی عبارت است از پیوند دادن میان اسپرم مرد و تخمک زن، ازطریق آلات پزشکی ویا هروسیله دیگر، غیر از مقاربت و نزدیکی جنسی به منظور باروری  و تولید نسل (لنکرانی، ۱۳۸۹، ص۱۲).

شیوع معضل ناباوری در میان بسیاری از خانواده‌ها، توجه آن‌ها را به تلقیح مصنوعی و بارداری از این راه، معطوف کرده به طوری که با گسترش روزافزون روش‌های تلقیح مصنوعی، همه روزه برشمار سؤال‌های مختلف فقهی و حقوقی پیرامون آن نیز افزوده می‌شود. با توجه به نوپیدا بودن موضوع، سابقه بحث فقهی و حقوقی پیرامون آن نیز به بیش از چند دهه نمی‌رسد.

بی‌تردید در بسیاری از مسائل شرعی، به ویژه مسائل مستحدثه، شناخت موضوع از ارکان ضروری صدور حکم یا فتوا است. با پیشرفت علوم به خصوص علوم تجربی، فراگیری هررشته‌ای سالیان زیادی را می‌طلبد. با وجود این، اگر فقیه در کنار استنباط حکم، در موضوع هم شناخت کافی داشته باشد توفیق او در اجتهاد بهتر و  دارای استحکام می‌گردد و در یافتن حکم، جز تطبیق کلیات برموضوعات و یافتن حکم شرعی وظیفه دیگری نخواهد داشت. به موازات توانایی بهره‌گیری از روش‌های تلقیح مصنوعی در علوم تجربی، مسائل پیچیده و خاصی نیز در فقه و حقوق پدید آمده که ضرورت دارد متخصصان این دانش به آن‌ها بپردازند و آثار استفاده ازاین روش‌ها را برپایه مبانی خود مطالعه و ارزیابی کنند و راهکارهای متناسب با آن‌ها را ارائه دهند.

فقه امامیه با توجه به روش‌های متعددی که در تلقیح مصنوعی وجود دارد با توجه به مصلحت و ضرورت، برخی روش‌ها را مجاز دانسته و برخی روش‌ها را تحریم کرده است. البته دیدگاه‌های فقها نیز در این خصوص از تنوع برخوردار است به گونه‌ای که عده‌ای کل روش‌ها را تحریم، برخی همه روش‌ها را مجاز و برخی دیگر تعدای از روش‌های تلقیح را جایز دانسته‌اند. در خصوص اخلاق پزشکی نیز دیدگاه‌های مختلفی در سرتاسر جهان حاکم است. موافقان اخلاقی تلقیح مصنوعی مواردی چون، تکثیر نسل بشر، ایجاد احساس مادری در زنان نازا، رفع مشکلات مربوط به فرزند خواندگی و … را به عنوان دلیل خود بیان می‌دارند ولی مخالفان اخلاقی تلقیح مصنوعی نیز مواردی چون عدم شناخت کافی از استفاده از تلقیح مصنوعی، سوء استفاده همجنس‌گرایان از این روش، استفاده کاسبکارانه و تجاری از تلقیح مصنوعی، عدم تعادل در حیات انسانی، طبیعی نبودن چرخه تولید مثل و … را از موارد اصلی منع استفاده از تلقیح مصنوعی می‌دانند.

فصل اول: مفاهیم

۱-۱- مفاهیم

۱-۱-۱- تلقیح و مشتقات آن

« تلقیح» از دیدگاه اهل لغت از «لَقَحَ» به معنای آبستن کردن و «لَقَح» به معنای آبستن شدن جنس مؤنث معنا شده است (شرتونی، بی‌تا، ج۲، ص ۱۱۵۳؛ معلوف، بی‌تا، ص ۷۲۸؛ دهخدا، ۱۳۷۳، ج۴، ص ۶۰۸۲ و ج۱۲، ص ۱۷۴۱۶ و ج ۱۱، ص ۱۶۹۲۳).

این کلمه همچنین به معانی زیر نیز به کاررفته است:

۱-گشن دادن؛ مایه خرمای نر را به درخت خرمای ماده داخل کردن تا بارور گردد.

۲-داخل کردن مایه آبله در بدن برای جلوگیری ازسرایت آن

۳-مایه‌زدن، واکسن زدن (مطلقا)

۴-مایه‌کوبی (معین، ۱۳۸۶، ذیل کلمه تلقیح).

در تعریفی دیگر آمده است:« تلقیح از ماده لقح است و در لغت مصدر است به معنای باردار کردن و لقاح اسم مصدر آن است به معنای باردار شدن( ابن منظور، ۱۴۰۵ق، ج۲، ص ۵۷۹).

کلمه « لِقاح» و « لَقاح» به معنای « ماء الفعل»؛ یعنی مایع و آب نرینه است (ابن منظور، ۱۴۱۶ق، ج۱۲، ص ۳۰۷)

استعمال کلمه« لَقَح» نه تنها در مورد ابر (حجر/۱۵)، گیاه ( لویس معلوف، بی‌تا، ص ۷۲۸) و حیوان (ابن‌منظور، ۱۴۱۶ق، ج ۱۲، ص ۳۰۷) به کاررفته بلکه در مورد زنان هم استعمال شده است(ابن‌منظور، ۱۴۱۶ق، ج۱۲، ص ۳۰۷).

اما در تعریفی دیگر آمده است: در لغت عرب، لقصت النافه لقحاً و لقاحاً به شتر باردار شد. “لقاح”  اسم آب حیوان نراست وبه معنای نراست و به معنای آنچه درخت نخل را با آن لقاح می‌کنند(طریحی، ۱۴۰۸ق، ج۲، ص ۴۰۸ به نقل از حرم‌پناهی، ۱۳۷۶، ص۸۶).

ابن فارس در کتاب معجم مقائیس اللغه اصل معنای لقاح را مورد حیوان‌ها صادق دانسته و می‌گوید: « مذکری، مونث را حامله کند، مثل حیوان‌ها را مذکر بارور می‌کند و درختان را بادها و ابرها را بادها بارور می‌کنند و خودشان نیز در اصل بارورند( ابن فارس، بی‌تا، ج۵، ص ۲۶۱ به نقل از حرم‌پناهی، ۱۳۷۶، ص۸۶).

ابن اثیر نیز در النهایه، ذیل لغت « لقح» چنین بیان کرده است: «پیامبر از ملاقیح منع کرده است و ملاقیح، جمع ملقوح است و آن عبارت از جنین شتر است (ابن اثیر، ۱۴۰۸ق، ج۴، ص ۲۶۳؛ حرعاملی، ۱۴۱۶ق،  ج۱۲، ص ۲۶۲ به نقل از حرم‌پناهی، ۱۳۷۶، ص۸۶).

شیخ صدوق نیز در معانی الاخبار از قاسم بن سلام نقل می‌کند که: «پیامبر (ص) از ملاقیح نهی فرمود، آنگاه می‌گوید که ملاقیح چیزی درشکم حیوان و همان جنین است (شیخ صدوق، ۱۴۰۶ق، ج۱، ص ۴۶۸ به نقل از حرم‌پناهی، ۱۳۷۶، ص۸۶).

۱-۱-۲- تلقیح (باروری) مصنوعی

تلقیح مصنوعی عبارت است از پیوند دادن میان اسپرم مرد و تخمک زن، ازطریق آلات پزشکی ویا هروسیله دیگر، غیر از مقاربت و نزدیکی جنسی به منظور باروری  و تولید نسل (لنکرانی، ۱۳۸۹، ص ۱۲).

تلقیح مصنوعی در اصطلاح عبارت است از اینکه زن را با وسایل مصنوعی وبدون اینکه نزدیکی صورت بگیرد باردار کنند وبه تعبیر دیگر تلقیح مصنوعی یعنی باروشهای کمکی تولید مثل در علم پزشکی زمینه باروری تخمک زن را با استفاده از اسپرم مرد فراهم کنند که در نتیجه امتزاج اسپرم و تخمک، یک جنین تشکیل شود (ساعدی، ۱۳۸۶، ص ۳۶).

لقاح (Fertilization ) فرآیندی است که طی آن گامت نر و گامت ماده در ناحیه آمپولار لوله رحمی ( فالوپ) به یکدیگر می‌پیوندند (سادلر، ۱۳۸۰، ص ۳۳).

تلقیح مصنوعی (Artifical Insemination) شامل انواع روشهایی است که درآن‌ها تمام مایع منی یا اسپرم بعد از آمادگی یا پرورده شدن (Processed sperm) در قسمت‌های مختلف اندام تناسلی زن قرار می‌گیرد وبدون نزدیکی جنسی، امکان برخورد اسپرم و تخمک را فراهم می‌کند (کی و دیگران، ۱۳۷۵، ص ۷۷۵).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.