تحقیق دیدگاه های اقتصادی اسلام و آیت ا… صدر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه های اقتصادی اسلام و آیت ا… صدر دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول: مفاهیم اقتصاد    ۵
۱-۱- مفاهیم    ۵
۱-۱-۱- اقتصاد    ۵
۱-۱-۲- نظام    ۶
۱-۱-۳- نظام اقتصادی    ۶
۱-۱-۴- نظام اقتصادی اسلامی    ۶
فصل دوم: دیدگاه های اقتصادی اسلام    ۷
۲- نظام اقتصادی اسلام    ۷
۲-۱- الگو در تعریف نظام اقتصادی اسلام    ۸
۲-۲- ویژگی‌های نظام اقتصادی اسلام    ۹
۲-۳- عناصر نظام اقتصادی اسلام    ۱۱
۲-۴- روش استنباط مبانی بینشی    ۱۲
فصل سوم: دیدگاه‌های اقتصادی آیت‌ا… صدر    ۱۳
۳-۱- توصیف علمی نبودن مبحث اقتصاد اسلامی    ۱۴
۳-۱-۱- زمینه‌ی‌های اولیه    ۱۴
۳-۱-۲-علم و مکتب از دیدگاه آیت ا… صدر    ۱۵
۳-۱-۳-اسلام و اقتصاد اسلامی    ۱۶
۳-۱-۴- نقش علم و دین در حل مشکلات    ۱۷
۳-۱-۵- شرط تحقق اصول علمی در اقتصاد اسلامی    ۱۸
۳-۲- فضای علمی زمان آیت‌ا… صدر    ۱۹
۳-۲-۱- علمی شدن اقتصاد در زمان کلاسیک و نئوکلاسیک    ۱۹
۳-۲-۲- تأثیر اثبات‌گرایان منطقی و ابزار گرایان    ۲۰
۳-۲-۳- جمع‌بندی تحولات حاکم بر‌اندیشه‌ی علمی دوره‌ی مورد بحث    ۲۱
۳-۳- تحلیل و بررسی‌اندیشه‌های اقتصادی آیت‌ا… صدر    ۲۲
۳-۴- نگاه شهید صدر به راه‌های گریز از ربا    ۲۷
فهرست منابع    ۳۶

منابع

قرآن کریم

صدر، موسی (۱۳۵۰)، اقتصاد در مکتب اسلام، با کوشش حجتی کرمانی، قم: جهان آرا.

———-(۱۳۶۸)، اقتصادنا، با کوشش حجتی کرمانی، قم: جهان آرا.

کلینی، محمد بن یعقوب (۱۳۷۸). فروع کافی، دار الکتب الاسلامیه.

————- —–(۱۳۷۸)، فروع کافی، دارالکتب اسلامیه.

مجلسی، محمدباقر (۱۳۶۳)، بحارالانوار: تهران، دارالکتب السلامیه

منذر، تحف (۱۳۷۶). مقدمه‌ای براقتصاد اسلامی، ترجمه عباس عرب مازار، اول، سازمان برنامه و بودجه.

چارلزوست، چرچمن (۱۳۶۹) نظریه‌ی سیستم‌ها، ترجمه رشید اصلانی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، ج۱٫

حسن، حسن ابراهیم (۱۳۶۲) تاریخ سیاسی اسلام، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، جاویدان

ساموئلسن، پل (۱۳۴۳) اقتصاد، ترجمه حسین پیر نیا، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب

سروش عبدالکریم (۱۳۷۵)، ایدیولوژی و دین دنیوی، نشریه کیان، تهران، ش۳۱٫

سعاد ابراهیم، صالح، مبادی النظام الاقتصادی الاسلامی.

سیزده دانشمند و اقتصاددان (۱۳۷۵)، مباحثی در اقتصاد خود نگرش اسلامی، ترجمه حسین صادقی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، ج۱۰٫

صدر، کاظم (۱۳۶۲)، برداشت‌هایی از نظام اقتصادی صدر اسلام، تهران: دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی

مقدمه

یکی از مباحث بسیار مهم که به صورت کلی دارای سابقه‌ای بسیار طولانی است و منابع و دیدگاه‌های نظری و برنامه‌های عملی فراوانی را نیز به خود اختصاص داده، مبحث اقتصاد است.

این موضوع در میان ‌اندیشمندان، متفکران و صاحب‌نظران مکاتب الهی و مادی گوناگون با شدّت و ضعف مطرح بوده و طیف وسیعی از نظریه‌ها و تئوری‌های علمی را در برگرفته است. این مبحث در میان متفکران اسلامی به صورت پراکنده و نیز به صورت موضوعی و بیش‌تر با صبغه فقهی به چشم می‌خورد، امّا اقتصاد اسلامی به گونه‌ی کلاسیک آن سابقه‌ی طولانی را ندارد. نخستین کسی که بحث اقتصاد را به صورت جدی در حوزه‌ی علوم اسلامی مطرح نمود، شهید آیت‌ا… محمدباقر صدر بود که با تدوین کتاب اقتصادنا و تبیین دیدگاه‌های خود در این نوشتار تحولی را در این زمینه‌ی ایجاد نمود و حتی در میان دانشمندان و صاحب‌نظران اهل سنت نیز جای خود را باز کرد.

توجه به اسلام به عنوان دینی که دارای نظام اقتصادی است و این نظام هماهنگ با نظام سیاسی و فرهنگی و… در صدد تحقق اهداف عالیه‌ی نظام است از مبانی تفکر اقتصادی آیت ا.. صدر به شمار می‌رود. این رویکرد در راستای دیدگاهی است که معتقد است شریعت در برابر دنیای انسان‌ها نیز بی‌تفاوت نبوده، همه‌ی عرصه‌‌های حیات فردی و جمعی آدمی را در بر می‌گیرد و برای همه‌ی مناسبات و تعاملات اجتماعی و تحرکات فردی او پیام مشخصی دارد، بر این اساس اصولاً آبادی و احیاء آخرت مرهون و مبتنی بر احیاء دنیا است.

یکی از موارد عهده‌دار مباحث اقتصادی مطرح شده توسط آیت‌ا… صدر، طرح اقتصاد اسلامی به عنوان یک «مکتب» می‌باشد. این امر در واقع زمینه‌ی‌ها و بسترهای اولیه برای طراحی نظام اقتصادی اسلام به عنوان سیستم را فراهم آورده است. در واقع ایشان در قالب مکتب اقتصادی اسلام، اموری را مطرح ساختند و به ذکر لوازمی پرداختند که برای ارایه نظام‌مند اقتصاد اسلام ضروری بوده است. مثلاً: توصیف مالکیت در اقتصاد اسلام، اشاره به پایه‌های بحث تخصیص منابع در آن و تشریح راه‌های کشف یک‌اندیشه‌ی منسجم و علمی کردن آن جهت استخراج قوانین اقتصاد اسلامی از این قبیل است.

قبل از طرح اقتصاد اسلامی به صورت یک مکتب و پس از آن به صورت یک نظام، در واقع افکار و عقاید اقتصادی اسلام بیش‌تر به مجموعه‌ای از احکام مالی و روابط مربوط بین صاحبان اموال و دارایی‌ها و حرفه‌ها و مجموعه‌ای از قراردادهای مدوّن در فقه اطلاق می‌شد.

از این رو جدا نمودن مکتب اقتصادی از علم اقتصاد موضوع مهم مورد طرح از نظر ایشان است. جایگاه دولت اسلامی در اقتصاد، پیوند امور ارزشی و اثباتی در آن، تبیین ارزش کار در مکتب اقتصادی اسلام، رشد معضلات اقتصادی و راه‌ حل مبنایی برای آن، از مباحث قابل طرحی است که وی به آن‌ها پرداخته است.

آیت‌ا… صدر معتقد است که اقتصاد اسلامی برعکس اقتصاد مارکیستی که مدعی علمیت است، علم نیست، اقتصاد اسلامی از این حیث شبیه مکتب اقتصادی سرمایه‌داری است که کارش تغییر واقعیت است و نه تفسیر آن، زیرا: وظیفه مکتب اقتصادی اسلام کشف سیمای کامل حیات اقتصادی بر اساس شریعت اسلام و مطالعه‌ی‌ی افکار و مفاهیمی است که از پس این سیما پرتوافشانی می‌کنند.

وی هم‌چنین معتقد است که اقتصاد اسلامی ادعای علمی بودن ندارد، بلکه از اهداف اجتماعی آغاز می‌شود و سپس واقعیت اقتصادی را با آن در می‌آمیزد. وی توضیح می‌دهد که اسلام برخلاف مارکیسم رابطه‌ای میان تحولات در روابط اجتماعی و روابط تولید نمی‌بیند.

فصل اول: مفاهیم اقتصاد

۱-۱- مفاهیم

۱-۱-۱- اقتصاد

اقتصاد از ریشه‌ی قصد به معنای پیمودن راه میانه و دوری از افراط و تفریط در مسیر است. بنابراین: واژه‌ی اقتصاد در زبان‌های عربی معنای «میانه‌روی» و « اعتدال» دارد (کلینی ۱۳۷۸ق، ۱۷).

اقتصاد در معنای اصطلاحی آن که امروزه بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مجامع علمی به کار برده می‌شود، علمی است که رفتار و روابط انسان را با اشیاء مادی مورد نیاز او که به رایگان در طبیعت می‌یابد مورد مطالعه‌ی قرار می‌دهد (سانوئلین، ۱۳۴۳، ۶).

۱-۱-۲- نظام

نظام در تئوری عمومی نظام‌ها به مجموعه‌ای از اجزای به هم وابسته گفته می‌شود که در راه نیل به هدف‌های معینی هماهنگ‌اند (چالزوست، ۱۳۶۹، ۲۶).

۱-۱-۳- نظام اقتصادی

مجموعه‌ای از الگوهای رفتاری است که شرکت‌کنندگان در نظام (مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و دولت) را به یکدیگر و به اموال و منابع طبیعت پیوند می‌دهد و براساس مبانی مشخص در راستای اهداف معینی به صورت هماهنگ سامان یافته است (موسویان: ۱۳۷۹، ۱۲).

۱-۱-۴- نظام اقتصادی اسلامی

به مجموعه‌ی نهادهای جهان شمول گفته می‌شود که با یکدیگر روابط خاص دارند و به صورت هماهنگ و منظم، براساس مبانی مکتبی و در جهت اهداف اقتصادی اسلام، سامان یافته‌اند (تهرانی: ۱۳۷۸، ۴۶).

به تعبیر دیگر مجموعه اقدامات و تدابیری است که از اساس فکری و عقیدتی معینی نشأت می‌گیرد که ناشی از مشکلات و اوضاع اقتصادی است (بی‌آزارشیرازی، ۱۳۶۸، ۷۳)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.