تحقیق راههای اثبات و مجازات زنا از دیدگاه قرآن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق راههای اثبات و مجازات زنا از دیدگاه قرآن دارای ۷۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: مفاهیم و تحلیلی فقهی بر ماهیت زنا    ۸
۱-۲- معنا و مفهوم زنا    ۸
۱-۳- تحلیلی فقهی بر ماهیت زنا    ۹
۱-۳-۱- اقوال فقهاء    ۱۱
۱-۳-۲- ادله قول مشهور    ۱۴
۱-۳-۳- اشکالات وارده به ادله مشهور    ۱۴
۱-۳-۴- پاسخ به اشکالات فوق    ۱۵
۱-۳-۵- نتیجه بحث    ۱۵
فصل دوم:راههای اثبات و مجازات زنا    ۱۷
۲-۱- آیات قرآنی پیرامون راههای اثبات زنا    ۱۷
۲-۱-۱- آیات قرآنی پیرامون شهادت شهود    ۱۷
۲-۱-۱-۱- آیه ۱۵ سوره نساء    ۱۷
۲-۱-۱-۱-۱- مفردات آیه    ۱۷
۲-۱-۱-۱-۲- احکام فقهی آیه    ۱۸
۲-۱-۱-۱-۲-۱- طریقه اثبات زنا    ۱۸
۲-۱-۱-۱-۲-۲ وجوب استشهاد در مقام اتهام    ۱۹
۲-۱-۱-۲- فلسفه چهار شاهد در زنا    ۲۰
۲-۱-۱-۳- شرایط شهود زنا در قانون مجازات اسلامی    ۲۱
۲-۱-۱-۳-۱- شرایط عام و کلی شهود زنا    ۲۲
۲-۱-۱-۳-۲- شرایط خاص    ۲۳
۲-۱-۲- آیات قرآنی پیرامون اقرار    ۲۶
۲-۱-۲-۱- آیه ۱۱، سوره ملک    ۲۷
۲-۱-۲-۱-۱-مفردات آیه    ۲۷
۲-۱-۲-۱-۲-احکام فقهی آیه    ۲۷
۲-۱-۲-۱-۳- شبهات دلالتی در آیه و پاسخ به آنها    ۲۸
۲-۱-۲-۲- آیه ۸۱، سوره آل عمران    ۲۹
۲-۱-۲-۲-۱- مفردات آیه    ۲۹
۲-۱-۲-۲-۲- احکام فقهی آیه    ۳۰
۲-۱-۲-۳- آیه ۱۰۲، سوره توبه    ۳۰
۲-۱-۲-۳-۱- احکام فقهی آیه    ۳۱
۲-۱-۲-۳-۲- خصوصیات اقرار کننده در زنا    ۳۲
۲-۱-۲-۳-۳-صراحت اقرار    ۳۲
۲-۱-۲-۳-۴- نصاب و دفعات اقرار    ۳۳
۲-۱-۲-۳-۵- انکار یا عدول از اقرار در زنا    ۳۴
۲-۱-۳- آیات قرآنی پیرامون علم قاضی    ۳۵
۲-۱-۳-۱-آیه ۲۶، سوره ص    ۳۵
۲-۱-۳-۲- آیات ۴۴، ۴۵، ۴۷، سوره مائده    ۳۶
۲-۱-۳-۳- آیه ۴۹، سوره مائده    ۳۷
۲-۱-۳-۴- آیه ۶۵، سوره نساء    ۳۷
۲-۱-۳-۵- آیه ۱۰۵، سوره نساء    ۳۷
۲-۱-۳-۶- آیه ۲، سوره نور    ۳۸
۲-۱-۳-۷- دلایل اعتبار علم قاضی در اثبات زنا در قوانین موضوعه    ۳۹
۲-۲- آیات قرآنی پیرامون مجازات زنا    ۴۱
۲-۲-۱- تفسیر آیه ۱۵، سوره نساء    ۴۱
۲-۲-۱-۱- مفردات آیه    ۴۳
۲-۲- ۲- تفسیر آیه ۱۶، سوره نساء    ۴۵
۲-۲-۲-۱- مفردات آیه    ۴۶
۲-۲-۳- آیه ۲، سوره نور    ۴۷
۲-۲-۳-۱- مفردات آیه    ۴۷
۲-۲-۴- شرایط وجوب حد تازیانه از منظر قانون مجازات اسلامی    ۵۰
۲-۲-۵- شرایط احصان در رجم از دیدگاه قانون مجازات اسلامی    ۵۳
۲-۲-۶- اجرای علنی مجازات زنا از نظر قرآن    ۵۵
۲-۲-۷- زنای مستوجب قتل    ۵۶
۲-۲-۸- اقسام حد زنا    ۵۷
۲-۲-۸-۱- زنا با محارم نسبی    ۵۸
۲-۲-۸-۱-۱ حکم محارم رضاعی نسبی    ۵۹
۲-۲-۸-۲- زنا با زن پدر    ۶۰
۲-۲-۸-۳- زنای غیر مسلمان با مسلمان    ۶۰
۲-۲-۸-۳-۱- سقوط حکم با اسلام غیر مسلمان    ۶۱
۲-۲-۸-۳-۱- سقوط حکم با اسلام غیر مسلمان    ۶۱
۲-۲-۸-۴- زنای به عنف    ۶۲
۲-۲-۹- دیه ازاله بکارت و مهر المثل    ۶۲
۲-۲-۱۰- احکام تعدد و تکرار در زنا    ۶۳
۲-۲-۱۱- مجازات زنا در شریعت‌های دیگر    ۶۴
منابع    ۶۶

منابع

قرآن کریم

ولیدی، محمد صالح، حقوق جزای اختصاصی، جرائم علیه عنف، تهران، انتشارات امیر کبیر، سال ۱۳۸۰٫

هاشمی شاهرودی، سید محمود، بایسته‌های فقه جزا، انتشارات دادگستر ، سال ۱۳۷۸٫

شیری، عباس، سقوط مجازات در حقوق کیفری ایران و اسلام، انتشارات جهاد دانشگاهی ، تهران ۱۳۷۲ ه ق.

صالح عموم، محمود، هتک ناموس و روابط جنسی نامشروع، مجله کانون وکلا، سال دهم؛ شماره ۵۸، سال ۱۳۳۷٫

طاهری جبلی، محسن، تأملی در قانون مجازات اسلامی، مقالات حقوقی، واحد بررسی مطبوعات روابط عمومی وزارت دادگستری، سال ۱۳۷۵٫

جبران مسعود، فرهنگ رائد الطلاب، ترجمه عبدالستار قمری، انتشارات یادواره کتاب، سال ۱۳۷۹٫

طوسی، ابی‌جعفربن الحسن، تهذیب‌الاحکام، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، جلد ۱۰، سال ۱۳۶۵٫

طوسی، شیخ الطائفه ابی‌جعفر بن الحسن، تفسیر التبیان، انتشارات مکتب الاعلام اسلامی، جلد سوم، سال ۱۴۰۹ ه.ق.

طوسی، شیخ‌الطائفه اب‌جعفربن‌الحسن، تفسیر التبیان، ناشر مکتب‌الاعلام الاسلامی، جلد هفتم، سال ۱۴۰۹ ه ق.

طوسی، شیخ‌الطائفه ابی‌جعفربن‌الحسن، المبسوط فی‌فقه الامامیه، انتشارات المکتبه المرتضویه لاحیاء الا ثار الجعفریه، ۱۳۹۳ق.

جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق، ناشر گنج دانش، تهران، سال ۱۳۷۷٫

جعفری لنگرودی، محمد جعفر، دایره‌المعارف علوم اسلامی، انتشارات کنج دانش، سال ۱۳۶۳٫

حجازی، قدسیه، ازدواج در اسلام، انتشارات حقوقی قدسیه، چاپ دوم، سال ۱۳۸۵٫

مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، مؤسسه الوفاء، جلد ۴، سال ۱۴۰۳، ه.ق.

مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، مؤسسه الوفاء، جلد ۶، سال ۱۴۰۳ه ه.ق

مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، مؤسسه الوفاء، جلد ۷۷، سال ۱۴۰۳، ه.ق.

مقدمه

مستند حرمت و مجازات زنا بسیاری از آیات قرآن است که در این میان چند آیه صراحت و شهرت بیشتری دارد: آیات ۱۵ و ۱۶ سوره مائده، و آیه و آیه ۲ سوره نور. شیخ ابوالفتوح رازی در ذیل آیه دوم سوره نور به تفصیل احکام حد زنا را در فقه شیعه و نیز از بان عالمان برجسته اهل تسنن، به ویژه رهبران چهار مکتب فقهی مشهور آن، بیان کرده است. در بحث از آیات دیگر نیز، به ویژه آیات ۱۵ و ۱۶ مانده، مباحثی در این موضوع مطرح شده است. «الزانیه والزانی فاجلدوا کل واحدٍ منهما مائه جلده ولا تأخذکم بهما رافه فی دین الله إن کنتم تومنون بالله و الیوم الاخر و لیشهد عذابهما طائفه من المؤمنین»؛(روض الجنان، ج ۱۴، ص ۶۶)

زنا به معنی جفت شدن مرد و زنا به هم به حرام و به طور نامشروع است(عمید، ۱۳۶۴، ص ۵۶۲).

صاحب تفسیر، تعریف زنا و شرایط زانی را چنین بیان کرده است: زنای موجب حد عبارت است از خلوت کردن با کسی که خدا نزدیکی با وی را، جزء به عقد یا شبهه عقد، حرام کرده است. و طی باید در فرج باشد، و مرد زانی عاقل و بالغ و کامل عقل باشد.(روض الجنان، ج۱۴، ص۶۶)

حد یکی از اقسام مجازات هاست و در مجازات آن هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد، مجازات حد بر خلاف سایر مجازاتها از سوی شاعر تعیین شده است و قانونگذار عادی نمی تواند بر خلاف آنچه در شرع بیان شده است، مقرراتی را برای حدود وضع نمایدف اصل در حدوداً حصایی بودن آن است بنابراین هر جا که شک شود مجازاتی حد است یا غیر حد، باید اصل را بر غیر حد بودن آن قرار داد مخصوصاً اینکه حد از قواعد غیر منطقی پیروی می کند که به نفع متهم نیست(زارعت، ۱۳۸۵، ص ۲۱)

در تعریف فقهی زنا به نزدیکی بین زن و مرد(شامل آمیزش جنسی مهبلی و مقعدی) بدون ازدواج اطلاق می شود. یعنی مرد و زن نامحرمی بی آن که عقد دایم یا موقت بخوانند یا مرد و زنی که با هم محارم هستند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد؛ یعنی آلت مرد در آلت زن داخل گردد و دخول هم به مقدار ختنه گاه صورت بگیرد. اگر نزدیکی و دخول صورت نگیرد، به آن زنا نمی گویند. بنابراین هر چند لمس و یا دیدن بدن دختر نامحرم، حرام است اما حکم زنا را ندارد و حد زنا جاری نمی شود و در اسلام، زنا از گناهان بزرگ است و در شریعت ممنوع گشته است. در قرآن نیز آیاتی وجود دارند که شأن نزول آنها درباره تحریم زنا می باشد که به طور خاص می توان به سوره نساء آیات ۱۵،۱۶،۲۲،۲۴،۲۵، سوره مائده آیه ۵، سوره اسراء آیاه ۳۲، سوره نور آیات ۲،۳،۸ و سوره فرقان آیه ۶۸، و از زنان شما کسانی که مرتکب زنا می شوند چهار نفر از مسلمانان به عنوان شاهد بر آنان بطلبید پس اگر شهادت دادند آنان(زنان) را در خانه ها(های خود) نگاه دارید تا مرگشان فرا رسد یا خدا راهی برای آنان قرار دهد.(سوره نساء- آیه ۱۵) و از میان شما آن دو تن را که مرتکب زشتکاری می شوند آزارشان دهید پس اگر توبه کردند و درستکار شدند از آنان صرفنظر کنید زیرا خداوند توبه پذیر مهربان است.(سوره نساء – آیه ۱۶)

امروز چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده؛ و (هم چنین) طعام اهل کتاب، برای شما حلال است؛ و طعام شما برای آنها حلال؛ و(نیز) پاکدامن از مسلمنان، و زنان پاکدامن از اهل کتاب، حلال اند؛ هنگامیکه مهر آن ها را بپردازید و پاکدامن باشید؛ نه زنا کار، و نه دوست پنهانی و نامشروع گیرید و کسی که انکار کند آن چه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه می گردد؛ و در سرای دیگر، از زبان کاران خواهد بود.(سوره مائده- آیه ۵ )

هر یک از زن و مرد زنا کار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت (و محبت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجرای حکم الهی مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهی از مؤمنان مجازات شان را مشاهده کنند!(سوره نور- آیه۲)

زنا دارای موارد مختلفی است که برای هر کدام از آنها کیفرها و حدود جداگانه ای در اسلام وجود دارد. این موارد به شرح زیر است:

زنای با محارم: به معنای آن است که مثلاً یک مرد با یکی از زن هایی که جزو محارم نسبی وی هستند و ازدواج کردن با آنان حرام است، زنا کند. محارم نسبی مانند: مادر، خواهر، دختر، خواهر، دختر برادر، عمه و یا خاله. مجازات زنای با محارم کیفر آن بنابر نظر بعضی از فقها اعدام است، ولی مفاد بعضی از روایات این است که با شمشیر یک ضربه به گردن او بزنند و اگر زنده ماند او را در حبس نگه دارند تا بمیرد. و احوط رعایت این دستور است. حکم اعدام در زنا با زنانی که بواسطه شیر خوردن محرم شده اند یا به سبب ازدواج محرم شده اند، مانند مادر زن، محل اشکال است، ولی نسبت به زن پدر جاری است. همچنین در این حکم فرقی نمی کننده مجرد باشد و یا متأهل. در زنای با محارم، در صورتی که زن به انجام عمل زنا راضی بوده آن زن نیز اعدام می شود.

زنای به عنف(زنانی به زور): زنای به عنف معنای آن است که مثلاً زنی به عمل زنا راضی نباشد و مرد زور و ارعاب و تهدید با او زنا کند. مجازات زنای به عنف کیفر آن برای مرد زنا کننده«اعدام» است. هر چند احوط آن است که یک شمشیر به گرمی او بزنند گرچه نمیرد.

زنای غیر محصنه: زنای غیر محصنه به زنایی گفته می شود که شخص زناکار(زن یا مرد) فاقد همسر و مجرد باشد و به اختیار خود زنا کرده باشد. به زبان ساده تر به زنای شخص مجرد، زنای غیر محصنه گفته می شود. مجازات زنای غیر محصنه در این نوع از زنا، کیفر شخص زناکار در مرتبه اول یک صد ضربه شلاق است. و اگر سه مرتبه زنا کند و در هر مرتبه حد خورده باشد، کیفر او در مرتبه چهارم اعدام است. مرد را در حالی شلاق می زنند که ایستاده باشد، و نباید ضربات شلاق بر سر و صورت و عورت او وارد شود. اگر مرد را هنگامی زنا برهنه یافته اند، جز عورت بقیه بدن او باید برهنه باشد و اگر لباس یافته اند بنابر احتیاط به هر نحو که او را یافته اند شلاق خواهد خورد. زن را در حالی شلاق می زنند که نشسته باشد و بدن او با لباس پوشیده باشد، و از شلاق زدن به سر و صورت او خودداری نمایند.

زنای محصنه: زنای محصنه به معنای آن است که شخص زنا کننده دارای همسر دائمی باشد به گونه ای که هرگاه بخواهد با همسر خود نزدیکی کند مانعی در کار نباشد و با این حال تن به زنا داده باشد و به زیان ساده تر اگر یک زن متأهل زنا کند، به زنای آن شخص زنای محصنه گفته می شود و اگر زانی مرد باشد زنای محصن گفته می شود. مجازات زنای محصن در مورد مرد زناکاری که متأهل است، اگر پیرمرد است ابتدا یک صد ضربه شلاق و سپس سنگ سار است، و اگر پیرمرد است ابتدا یک صد ضربه شلاق و سپس سنگ سار است. و اگر جوان است فقط او را سنگ سار می کنند و بنابر احتیاط واجب شلاق نزنند، در مورد زن متأهل نیز همین حکم جاری است. اگر مردی متأهل است و زن او را در اختیار اوست اما هنوز با او زناشویی نکرده، اگر این مرد با زنی زنا کند او را صد ضربه شلاق می زنند و سر او را هم می تراشند و به مدت یک سال او را از شهرش تبعید می کنند. ولی برای زن زنا کار حکم تراشیدن سر و تبعید جاری نمی شود.

بنابر آن چه گفته شد، حد زنا در اسلام، صد ضربه شلاق است. چنان چه زنا، از زنان و مردان همسردار سر زند، زنای محصن نامیده می شود و حد آن مجازات سنگ سار است. در قرآن، به مجازات سنگ سار اشاره ای نشده است؛ اما در احادیث به تواتر ذکر شده است. کیفر تنها در صورتی اعمال می شود که زنا با اقرار زنا کننده یا با شهادت چهار شاهد مرد یا سه مرد و دو زن، اثبات شود.

فصل اول: مفاهیم و تحلیلی فقهی بر ماهیت زنا

 ۱-۲- معنا و مفهوم زنا

زنا به معنی جفت شدن مرد و زنا به هم به حرام و به طور نامشروع است(عمید، ۱۳۶۴، ص ۵۶۲).

زنا در اصطلاح عبارت است : جماع غیر مشروع خواه در جهت آلت تناسلی باشد خواه نه(جعفر لنگرودی، ۱۳۷۷، ص ۳۴۶)

صاحب تفسیر، تعریف زنا و شرایط زانی را چنین بیان کرده است: زنای موجب حد عبارت است از خلوت کردن با کسی که خدا نزدیکی با وی را، جزء به عقد یا شبهه عقد، حرام کرده است. و طی باید در فرج باشد، و مرد زانی عاقل و بالغ و کامل عقل باشد.(روض الجنان، ج۱۴، ص۶۶)

در تعریف فقهی زنا به نزدیکی بین زن و مرد(شامل آمیزش جنسی مهبلی و مقعدی) بدون ازدواج اطلاق می شود. یعنی مرد و زن نامحرمی بی آن که عقد دایم یا موقت بخوانند یا مرد و زنی که با هم محارم هستند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد؛ یعنی آلت مرد در آلت زن داخل گردد و دخول هم به مقدار ختنه گاه صورت بگیرد. اگر نزدیکی و دخول صورت نگیرد، به آن زنا نمی گویند. بنابراین هر چند لمس و یا دیدن بدن دختر نامحرم، حرام است اما حکم زنا را ندارد و حد زنا جاری نمی شود و در اسلام، زنا از گناهان بزرگ است و در شریعت ممنوع گشته است. در قرآن نیز آیاتی وجود دارند که شأن نزول آنها درباره تحریم زنا می باشد که به طور خاص می توان به سوره نساء آیات ۱۵،۱۶،۲۲،۲۴،۲۵، سوره مائده آیه ۵، سوره اسراء آیاه ۳۲، سوره نور آیات ۲،۳،۸ و سوره فرقان آیه ۶۸، و از زنان شما کسانی که مرتکب زنا می شوند چهار نفر از مسلمانان به عنوان شاهد بر آنان بطلبید پس اگر شهادت دادند آنان(زنان) را در خانه ها(های خود) نگاه دارید تا مرگشان فرا رسد یا خدا راهی برای آنان قرار دهد.(سوره نساء- آیه ۱۵) و از میان شما آن دو تن را که مرتکب زشتکاری می شوند آزارشان دهید پس اگر توبه کردند و درستکار شدند از آنان صرفنظر کنید زیرا خداوند توبه پذیر مهربان است.(سوره نساء – آیه ۱۶)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.