تحقیق روابط بین دختر و پسر و نظریه های روانشناختی و انحرافات اجتماعی و جامعه شناختی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روابط بین دختر و پسر و نظریه های روانشناختی و انحرافات اجتماعی و جامعه شناختی دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲- نظریه های روانشناختی    ۵
۱-۲-۱-نظریه جذب و کشش    ۵
۱-۲-۲-نظریه دلبستگی    ۵
۱-۲-۳-نظریه شناخت اجتماعی    ۶
۱-۳- نظریه های انحرافات اجتماعی    ۸
۱-۳-۱- نظریه فشار فرهنگی و آنومی مرتون    ۸
۱-۳-۲- نظریه بی هنجاری دورکیم    ۹
۱-۴-نظریه های جامعه شناختی    ۱۰
۱-۴-۱- نظریه کنش اجتماعی پارسونز    ۱۰
۱-۴-۲- نظریه نسلی پیر بوردیو    ۱۱
۱-۴-۳ رویکرد تاریخی تحلیل نسل    ۱۲
۱-۴-۴-نظریه ساختار ارزشی شوارتز    ۱۴
۱-۵-دیدگاه اسلام    ۱۷
۱-۶-نظریه  پست مدرن    ۱۸
۱-۶-۱-عشق سیال زیگمونت باومن    ۱۸
۱-۷–نظریه تغییر نگرشی و ارزشی اینگلهارت    ۲۰
۱-۸- مروری بر تحقیقات داخلی و خارجی    ۲۸
۱-۸-۱- تحقیقات داخلی    ۲۸
۱-۸-۲ تحقیقات خارجی    ۳۴
فهرست منابع    ۳۸

 منابع

 -موحد، مجید. عنایت، حلیمه. عباسی­شوازی، محمدتقی(۱۳۸۵).”بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با نگرش دانشجویان نسبت به معاشرت و دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج.” مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. شماره۲ صص۱۶۵-۱۴۷٫

-موحد، مجید. عباسی­شوازی، محمدتقی(۱۳۸۵).”بررسی رابطه جامعه پذیری و نگرش دختران به ارزش های سنتی و مدرن در زمینه روابط بین شخصی دو جنس پیش از ازدواج.” مجله مطالعات زنان. شماره ۱۰ صص ۹۹-۶۷٫

-موحد، مجید. مقدس، علی اصغر. عباسی­شوازی، محمدتقی (۱۳۸۶). “جوانان،خانواده و جامعه پذیری(نقش خانواده در نگرش دانشجویان نسبت به معاشرت دختر و پسر قبل از ازدواج.” فصلنامه مطالعات جوانان شماره ۳۳٫

-موحد، مجید. عباسی­شوازی، محمدتقی. هاشمی­نیا، زهرا( ۱۳۸۸). “ناهمگونی جنسیتی، نگرش افراد و ارتباط دختران و پسران در دانشگاه.” مطالعات راهبردی زنان. شماره ۴۴ صص ۷۲-۳۷٫

-صدیق سروستانی، رحمت الله. (۱۳۸۶).آسیب شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

-گلزاری، محمود(۱۳۸۴). “آموزش و مشاوره در زمینه ارتباط با جنس مخالف.” فصلنامه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. شماره ۱ صص۱۲۲-۱۰۵٫

-محسنی، منوچهر(۱۳۷۸). بررسی آگاهی ها، نگرش ها و رفتارهای اجتماعی در تهران. تهران: انتشارات زهد.

-محسنی، منوچهر( ۱۳۷۹). بررسی آگاهی­ها، نگرش­ها و رفتارهای اجتماعی در تهران. تهران: معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

-معیدفر، سعید(۱۳۷۹). جامعه شناسی مسائل اجتماعی در ایران. تهران: انتشارات سرزمین ما.

-اینگلهارت،رونالد(۱۳۷۳). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. ترجمه مریم وتر. تهران: انتشارات کویر.

-اینگلهارت،رونالد.بیکر،واین(۱۳۸۵).”مدرن­سازی، تغییر اجتماعی و استمرار ارزش­های سنتی.” ترجمه حامد حاجی حیدری. مجله راهبرد یاس. شماره ۷ صص ۳۰۳-۲۳۱٫

-باومن، زیگمون(۱۳۸۴). عشق سیال. ترجمه عرفان ثابتی. تهران: نشر ققنوس.

-برور،جان. هانتر،آلبرت(۱۳۷۷). تحقیق چند روشی در علوم اجتماعی ترکیب اسلوب­ها. مترجمان حبیب احمدی اسفندیارغفاری نسب. شیراز: انتشارات رز .

 Schwartz, S. H. (1992). “Universal in content and structure of values: Theoretical advancers and empirical tests in 20 countries”. Advance in Experimental Social Psychology., Vol. 25, No.1, 1-65.

Schwartz, S. H. (1995). “Identifying culture-specifics in the content and structure of values”. Journal of Cross-Cultural Psychology., vol. 26, No. 1, 92-116..

Schwartz, S. H & S. Huismans. (1995). “Value priorities and religiosity in four western religions.” Social Psychology Quarterly., Vol. 58, No. 2, 88-107.

Wong, Rachel. “Effect of religion and religiosity on romantic relationship: Love values and relationship satisfaction.”  Department of Applied Social Studies. 2009. [Online].

<http://hdl.handle.net/2031/5819>

Abramson, Paul.R.Ingelhart,Ronald.(1992).”Generational replacement and value Change in Eight West European Societies.”British Journal of Political Science., Vol. 22, No. 2. pp. 183-228.

Buote, Vanessa M.., Wood, Eileen ., Pratt, Michael (2009).”Exploring Similarities and Differencess Between Online and Offline Friendships: The role of Attachment style.” Journal of Computers in Human Behavoir., Vol. 25, pp. 560-567.

مقدمه

جامعه ایران در سالهای گذشته، هم­گام با دگرگونی­های ساختی و فنی و پیوند گسترده با جامعه جهانی، و هم چنین آشنایی با سامانه ارزش­های نوین در گستره جهانی، با دگرگونی­های مهمی روبرو بوده است. این تحولات تمامی عرصه­های عمومی و خصوصی زندگی افراد جامعه را تحت تأثیر قرار داده و موجب شده است تا  پدیده­های اجتماعی پیشین به اشکال جدید خودنمایی کنند. ارزش­ها و نگرش­ها درباره نهاد خانواده، ازدواج و شیوه­­­های همسرگزینی، از زمینه­هایی بوده است که دچار دگرگونی­های گسترده­ای شده است؛ تا جایی که می­توان گفت که ارزش­های فرهنگی ایرانیان در حال ساخت و نوزائی است(موحد و عباسی­شوازی، ۱۳۸۵: ۶۸).

در دوره تغییرات سریع فرهنگی و اجتماعی، جامعه شاهد بیشترین واگرایی و انشعاب بین نسل­هاست.  نسل­های جوان­تر با پذیرش عقاید و ارزش­های جدید، نقش تعیین کننده­ای را در شکل دادن به تغییرات اجتماعی بر عهده می­گیرند و حال آنکه، نسل­های قدیمی تر با پایبندی بیشتر به عقاید و ارزش­های سنتی جامعه، در برابر تغییرات سریع، مقاومت نشان می­دهند. به همین خاطر، ارزش­های خانواده حتی در مواجهه با تغییرات پرشتاب اجتماعی-جمعیتی نیز گرایش به تغییر تدریجی دارند(عسکری ندوشن و دیگران،۱۳۸۸: ۸).

در این میان یکی از حوزه­هایی که دچار تغییر و تحول شده است، روابط بین دو جنس و جهت­گیری جنسیتی است. تحولات ایجاد شده در این زمینه، می­تواند دارای منابع متعدد داخلی و خارجی باشد که طیفی از دلایل، از جمله ضعف نظام فرهنگی کشور در تنظیم روابط بین جوانان( اعم از دختر و پسر) تا پیداش تکنولوژی­های رسانه­ای جدید را شامل می­شود(بوستانی،۸۸: ۱۴۳).

در کنار تحولات نظام ارزشی در سال­های اخیر، جامعه ایرانی با تغییرات اجتماعی و ساختاری دیگری نیز در این سالها دست به گریبان بوده است. یکی از این موارد تغییر ساختار اقتصادی کشور و تبعات اجتماعی متعدد آن بر رفتارهای جوانان است. اکنون فاصله بین ((بلوغ جنسی)) و ((بلوغ اقتصادی)) در ایران به بیش از ۱۰ سال رسیده است. فاصله­ای که روز به روز در حال افزایش است. بلوغ اقتصادی با اشتغال پایدار حاصل می­شود و، در این میان، اشتغال جوانان به یکی از مسائل کلیدی در جامعه ایرانی بدل شده است. اشتغال مقدمه ازدواج است و مشکلات اقتصادی بر سن ازدواج می­افزاید. این همه در حالی است که ازدواج تنها راه مشروع ارضای نیاز جنسی در ایران است و اکنون این راه با موانع زیادی روبرو شده است. افزایش سن ازدواج فشارهای زیادی به جوامع با ساختار سنتی وارد کرده است(آزاد ارمکی و دیگران،۱۳۹۰ :۳).

تحقیقات مختلفی که در زمینه روابط بین دو جنس انجام گرفته، نشان می­دهند که  این روابط در سالیان اخیر افزایش یافته است. گسترش اینگونه روابط از جمله موضوعات حساس و عموماً مغفول در امر سیاست­گذاری و مطالعات آکادمیک در ایران است. امروزه تفاوت در نگرش به ((نحوه رابطه)) با جنس مخالف به یکی از اصلی­ترین کانون­های مناقشه بین نسلی در خانواده­های شهری بدل شده است(آزاد ارمکی وشریفی ساعی:۹۰، ۴۳۷).

۱-۲- نظریه­های روانشناختی

بسیاری از مدل­های نظری معروف به بررسی رابطه­های عاشقانه و دوستانه می­پردازند که به چند مورد از مهمترین آنها اشاره می­کنیم، اینکه چه عواملی موجب بروز رفتارهای عاشقانه  می­شوند؟ و چگونه این روابط تقویت می­شوند.

۱-۲-۱-نظریه جذب و کشش[۱]

نظریه جذب و کشش به عنوان یکی از موضوع­های مطرح در روانشناسی اجتماعی برای توضیح رابطه­ های عاشقانه و دوستانه تلاش می­کند. مطابق با این نظریه، انسان به عنوان کنش­گر اجتماعی همیشه کنش­های عقلانی معطوف به هدف مشخصی ندارد. رابطه­های عاشقانه، خودجوش، رازگونه و شگفت­انگیز بین افراد تنها هنگامی روی می­دهد که تحت­تأثیر کنش­ متقابل عاطفی واقع شود. همجواری، ارتباط و دوستداری، همانندی و جاذبه جسمی از عامل­های کارآمد بر جذب و کشش می­باشد. اصل همجواری بر این واقعیت تأکید می­کند که در عمل، رابطه­های دوستانه و عاشقانه و مجذوب شدن افراد به یکدیگر به شدت تحت تأثیر فاصله مکانی می­باشد. به عنوان نمونه در گزینش همسر که بیشترین حد روابط عاشقانه و مجذوب شدن را به همراه دارد، فاصله مکانی نقش کارآمدی دارد. اغلب ازدواج بین مردان و زنانی روی می­دهد که در همجواری یکدیگر مانند محل تحصیل یا محل کار بوده ­اند. فرضیه ارتباط و دوستیاری بر این موضوع تأکید می­کند که در شرایطی ویژه، هرچه افراد گروههای گوناگون قومی، نژادی و غیره بیشتر در ارتباط با هم باشند، بیشتر به نگرش های بهینه نسبت به یکدیگر دست می­یابند و بیشتر به یکدیگر همدلی پیدا کرده و جذب و کشش بین آنها بیشتر خواهد شد. همچنین روان­شناسان اجتماعی فرضیه همانندی را مطرح کرده­ اند و بر این باورند که مردم کسانی را ترجیح داده و مجذوب آنها می­شوند که در شیوه­­های زندگی با ایشان اشتراک داشته باشند. سرانجام روان­شناسی اجتماعی در آزمون­های گوناگون به این نتیجه رسیده­اند که جاذبه جسمی نقش کارآمدی در جذب و کشش افراد به یکدیگر ایفاء می­کند(احمدی،۱۳۸۷: ۱۲۳-۱۱۵).

۱-۲-۲-نظریه دلبستگی[۲]

نظریه دلبستگی در سال ۱۹۶۹ توسط  بالبی[۳] گسترش یافت. بر اساس این نظریه همه افراد با مجموعه­ای از سیستم­های کنترل رفتاری[۴] به دنیا می­آیند که این سیستم­های رفتاری باعث می­شود که نوزادان و بچه­ها رفتارهایی را از خود بروز دهند که در نهایت  بقای آنان را به ویژه در دوران نوازدی و کودکی تضمین می­کنند. بالبی بر این اعتقاد بود که نگهدارندگان اولیه کودک حکم “تکیه گاه امن”[۵] را دارند که بچه­ها می­توانند در مواقع بیماری، خستگی و زمانی که احساس خطر می­کنند به آنها پناه ببرند(بوت و همکاران،۲۰۰۹: ۵۶۰). دلبستگی عبارت است از ارتباط روانی پایدار بین دو انسان. بالبی عقیده داشت که پیوندهای اولیه که بین کودک و پرستارش شکل می­گیرد تأثیر فوق العاده­ای در طول زندگی فرد دارد. دلبستگی در رابطه والد-کودک به رابطه عاشقانه در بزرگسالی انتقال می­یابد و می­تواند بر شناخت، هیجان و رفتار در زندگی فرد تأثیر بگذارد. مطابق با نظریه بالبی در حالی که بچه­ها بزرگ می­شوند، تجارب دلبستگی با والدینشان به صورت الگوهای عمل کننده درونی[۶] در آنها درونی می­شود. از نظر بالبی الگوهای عمل­کننده­­درونی به صورت کاملاً واقعی نمایانگر تجارب دلبستگی بچه ­ها هستند. الگوهای عمل­کننده درونی بیانگر حوادث گذشته نیستند بلکه به تجارب ذهنی افراد اشاره دارند که بدون شک می­­توانند بر نحوه رفتار او تأثیر­گذار باشند. از اینرو الگوی درونی­شدن دلبستگی در فرد می­تواند بر تجارب بزرگسالی تأثیرگذار بوده و نحوه عملکرد رفتار وی را تعیین کند. بر همین اساس بالبی معتقد است افرادی که در کودکی از والدین­شان عشق و گرمی دریافت کرده­اند به هنگام بزرگسالی در ارتباط با دیگران از خود سازگاری بیشتری نشان می­دهند اما کودکانی که در دلبستگی اولیه با والدینشان دچار مشکل بوده­اند در بزرگسالی در ارتباطات­شان با دیگران ناسازگار خواهند بود(ارسلان و اری،۲۰۱۰: ۷۴۵-۷۴۴).

مطالعات زیادی تأثیر سبک­های دلبستگی ایجاد شده در کودکی را بر رشد بزرگسالی مورد توجه قرار داده­ اند. نتایج تحقیقات انجام شده علاوه بر آنکه نقش الگوهای دلبستگی را بر رشد و ساختار شخصیت بزرگسالی مشخص ساخته است، به طور اخص بیانگر این نکته است که کودکانی که از الگوهای دلبستگی ناایمن برخوردار هستند، در بزرگسالی نیز در روابط عاشقانه، روابط دوستانه و حتی رفتارهای سازگارانه جمعی مشکلاتی را متحمل می­شوند(عارف نظری و مظاهری،۱۳۸۴: ۳۹۵).

۱-۲-۳-نظریه شناخت اجتماعی

نظریه یادگیری اجتماعی یکی از نظریاتی است که توسط آلبرت بندورا (۱۹۷۷)ارائه شده و به عقیده بسیاری، یکی از تأثیرگذارترین نظریه­های یادگیری و رشد محسوب می­شود. بندورا اخیراً در سال ۱۹۸۶این تئوری را تحت تئوری شناخت اجتماعی مجدداً نامگذاری نمود تا از سایر تئوریهای یادگیری اجتماعی متمایز شود. نظریه شناخت اجتماعی نظریه­ای برای تبیین رفتارهای انسانی است که هم به خصائل درونی و هم به رخدادهای محیطی توجه دارد. نظریه شناخت اجتماعی عناصر  میکانیکی و ارگانیکی رفتار را درنظر می­گیرد، اما یک نظریه کاملاً موقعیتی است. زیرا رفتار شخص را در ارتباط با محیط توضیح می­دهد. مطابق این تئوری ،عوامل شخصی، رفتاری و موقعیتی به طرز پیوسته جهت تعیین آنچه ما فکر می­کنیم، و آنچه

ما انجام می­دهیم، در تعامل می­باشند. نظریه باندورا همچنین بر فرایندهای خود ارزیابی افراد تأکید می­کند. اهداف شخصی و خود ارزیابی­ها می­تواند تأثیر قابل توجهی بر روی آنچه افراد انجام می­دهند، داشته باشد(گودین،۱۹۹۰: ۱۰۸).

[۱] -Attraction Theory

[۲] -Attachment Theory

[۳] -Bowlby, J

[۴] – Behavioural control systems

[۵] -Secure base

[۶] – Interal working models

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.