تحقیق روشهای متداول در تهیه نقشه های خط برف مرز

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روشهای متداول در تهیه نقشه های خط برف مرز دارای ۲۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه:    ۴
۲-۲٫ مبانی نظری:    ۶
۲-۲-۱- روشهای متداول در تهیه نقشه های خط برف مرز    ۶
۲-۲-۱-۱٫ استفاده از داده های ایستگاههای هواشناسی    ۶
۲-۲-۱-۲٫ استفاده از سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی    ۷
۲-۲-۱-۲-۱٫ اصول سنجش از دور    ۷
۲-۲-۱-۲-۲٫ سیستم های اطلاعات جغرافیایی و تلفیق آن با سنجش از دور    ۸
۲-۲-۱-۲-۳٫ کاربردهای RS و GIS    ۹
۲-۲-۱-۲-۴٫ استفاده از سنجش از دور    ۱۲
۲-۲-۱-۲-۵٫ سنجنده Modis    ۱۴
۲-۲-۱-۲-۶٫ اصول طراحی سنجنده Modis    ۱۴
۲-۲-۱-۲-۷٫ کاربردهای دادههای سنجنده Modis    ۱۵
۲-۲-۱-۳٫ استفاده تلفیقی از داده های هواشناسی و سنجش از دور    ۱۵
۲-۳٫ پیشینه تحقیق    ۱۵
۲-۳-۱٫ پیشینه تحقیق در جهان    ۱۵
۲-۳-۲٫ پیشینه تحقیق در ایران    ۱۶
منابع و مآخذ:    ۱۸

منابع:

مزیدی، احمد، (۱۳۸۸). “تحلیل بارش های کوتاه مدت و تأثیر آن بر سیلاب در حوضه فخرآباد ” طرح پژوهشی دانشگاه یزد.

فومنی مقدم، محمود،( ۱۳۸۵). کاربرد سنجش از دور در مدیریت منابع طبیعی تجدید شونده. فضا. ۶۳-۷۴٫

رایگانی بهزاد.، سید جمال الدین خواجه­الدین، سعید سلطانی کوپایی و سوسن براتی.(۱۳۸۷). محاسبه تغییرات پوشش برفی تهیه شده از تصاویر ماهواره­ای MODIS در دوره­های فاقد تصویر. مجله علوم آب و خاک علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی۳۳۲-۳۱۵: (۴۴)۲۱۲،۱۳۸۷٫

نجف زاده، رضا. ا. ابریشم چی، م. تجریشی، ح. طاهری شهرآیینی، ۱۳۸۳ ، شبیه سازی جریان رودخانه با مدل ذوب برف، مجله آب و فاضلاب،. شماره ۵۲

قائمی، هوشنگ و مرید، سعید، (۱۳۷۳). “تحلیل برف در حوضه آبریز رود خانه دماوند ” مجمومه مقالات اولین سمینار هیدرولوژی برف و یخ، سازمان آب منطقه ای آذربایجان غربی.

تاجداری، خسرو. رضایی، پرویز. خانمیرزایی، رسول.(۱۳۹۲). مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران ،دانشگاه شهید بهشتی، پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور. ۲۹ تا ۳۰ بهمن ۱۳۹۲٫

قنبرپور ، محمدرضا.، م. محسنی ساروی، ب. ثقفیان ، ح. احمدی وک. عباسپور، ۱۳۸۵ ، تعیین مناطق مؤثر در انباشت و ماندگاری سطح، پوشش برف و سهم ذوب برف در رواناب”، مجله منابع طبیعی ایران، جلد ۵۸ ، شماره ۳

حجام، سهراب و شرعی پور، زهرا،( ۱۳۸۲ ) ذوب برف در حوضه آبریز طالقان ، پژوهشهای جغرافیایی، شماره ۴۶ ، صص۴۹-۶۲٫

Klein A.G., Lee S. and Over T.M. (2001). A Comparison of MODIS and NOHRSC snowcover products for simulating streamflow using the Snowmelt Runoff

Hall D.K., Riggs G.A., Salomonson V.V., Di Girolamo N.E. and Bayr K.J. (2002) MODIS Snow-Cover Products. Remote Sensing Of Environment, 83, 181-194.

Nagler T., Rott H., Malcher P. and Muller F. (2008). Assimilation of meteorological and remote sensing data for snowmelt runoff forecasting. Journal of Remote Sensing of  Environment, 112: 1408-1420.

۲-۱٫ مقدمه:

برای تعیین خط برف در حوضه های آبخیزی که ایستگاه برف سنجی ندارد از عنصر دما استفاده می شود. از آنجا که رخداد پدیده برف در دمای صفر و کمتر از صفر اتفاق می افتد معمولا ارتفاع متناظر دمای صفر درجه سانتیگراد برای ماه های مختلف سال معادل خط برف در نظر گرفته می شود.  برای اینکار اطلاعات مربوط به دمای متوسط ماهانه برای ایستگاههای مورد مطالعه جمع آوری می شود. با استفاده از داده های میانگین دمای ماهانه و سالانه، گرادیان دما در حوضه مورد مطالعه تعیین می شود.  با فرض اینکه نزولات جوی در دمای صفر درجه سانتیگراد و پایین تر بصورت برف نازل می شوند، خط همتراز دمای صفر درجه در حوضه مشخص و ارتفاع مربوطه تعیین می شود. با تعیین خط صفر درجه و ترسیم آن بر روی نقشه حوضه بوسیله سیستم GIS می توان مساحت زیر پوشش برف و آب معادل برف را نیز محاسبه کرد. از این نظر برای هر ماه سه خط برف قابل محاسبه است.

۱- ارتفاع دمای صفر درجه مربوط به متوسط حداقل ها، نشان دهنده حداقل ارتفاع خط ماندگاری برف بر روی زمین است.

 ۲- ارتفاع دمای صفر درجه مربوط به متوسط حداکثرها، نشان دهنده حداکثر ارتفاعی است که در صورت وجود پوشش برفی در حوضه، در بالای آن ذوبی صورت نمی گیرد.

 ۳- ارتفاع منحنی دمای صفر درجه مربوط به متوسط ماهانه­ها، به عنوان متوسط خط ذوب و ریزش برف به کار می رود.

در حوضه هایی نیز که دارای ایستگاههای برف سنجی می باشند از اطلاعات موجود و برداشت شده در عملیات میدانی اندازه گیری برف استفاده می شود. این اطلاعات شامل داده های مختصاتی خط برف مرز، عمق و چگالی برف، برآورد سطح پوشش برف و دمای برف می باشد. این برآوردها عمدتاً با خطای بسیار زیاد صورت می گیرد عمده دلایل آن را می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دسترسی محدود به نقاطی از مناطق برفگیر که قابل دسترس باشند

نقطه ای بودن ایستگاههای برف سنجی و تعمیم نتایج آن به یک محدوده وسیع

محدود بودن دامنه دید اندازه گیر که باعث می گردد دامنه هایی از مناطق برف گیر که در دامنه دید قرار ندارند، برآورد مناسبی از پوشش برف صورت نگیرد.

محدود بودن ایستگاههای اندازه گیر برف نسبت به کل منطقه پوشیده از برف

خطای ادوات و دستگاههای اندازه گیری بدلیل عدم واسنجی و استهلاک آنها با مرور زمان

استفاده از تصاویر ماهواره ای سطح پوشش برف نیز یکی دیگر از تکنیک های مورد استفاده برای تعیین خط برف مرز می باشند.

از آن جا که تعیین محدوده های اقلیمی در نواحی کوهستانی به صورت سطوح ارتفاعی مورد توجه است، بنابراین ، توجه پژوهشگران معطوف به دستیابی ارقام ارتفاعی است که گویای مرز مشخّص و تسلّط عوامل متفاوت فرسایشی است. به عبارت دیگر، تلاش در زمینه ی تعیین حدی است که فراتر از آن، آثار عوامل فرسایش به صورتی متفاوت در محیط ظاهر شده باشند.

کنترل و مهار منابع محدود آب شیرین، از اولویت های اصلی برنامه ریزی برای منابع آب کشور می باشد. یکی از این منابع، نزولات جوی در ارتفاعات است که سهم بیشتری از آن را برف تشکیل می دهد. برف منبع مهمی برای جریان رودخانه ها در طی کلیه  فصول سال در استان گیلان است.

وقوع خشکسالی های اخیر و کاهش شدید منابع آبی از یک سو و نقش و اهمیت نزولات برفی در تغذیه منابع آبهای زیر زمینی در مناطق کوهستانی ایحاب می کند که به طریق ممکن و با اعمال تمهیدات لازم و مناسب، از منابع موجود حداکثر بهره برداری را به عمل آورد. حفظ آبهای سطحی و تلاش در جهت بیشتر نفوذ دادن آبهای ناشی از ذوب برف به خاک می تواند در این ارتباط موثر و مفید واقع گردد. با عنایت به اینکه بخش اعظم بارندگی ها در مناطق کوهستانی به شکل برف نازل می شوند مدیریت بر منابع برفی در نواحی کوهستانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

ماندگاری برف بر روی زمین ارتباط مستقیم با شدت ذوب برف داشته و شدت ذوب برف نیز به دمای محیط (دمای هوا، دمای سطح زمین) و تداوم گرما (طول مدت روز) بستگی دارد. از طرفی دمای محیط به جهت شیب و ارتفاع منطقه و دمای سطح زمین نیز به جنس و رنگ آن وابسته است. معمولا اجسام تیره و کدر مقدار بیشتری گرمای ناشی از تابش خورشید را جذب می نمایند و طبیعتا در شرایط مشابه گرمتر از سطوح روشن می گردند. تراکم و عمق انباشته برف نیز در این فرایند بی تأثیر نبوده و به دلیل پایین بودن سرعت انتقال گرما، برف های متراکم و انباشته سرعت ذوب کمتری خواهند داشت.

ذخایر برفی و آب معادل آن حدود یک سوم از آب مورد نیاز برای فعالیت های کشاورزی و آبیاری در سراسر کره زمین را تامین می کند. در کشور ما نیز این ذخایر در ارتفاعات می تواند به عنوان یک منبع غنی آب شیرین مورد توجه قرار گیرد. برف منبع مهمی برای جریان رودخانه ها در طی فصول بهار و تابستان است. تا کنون شناسایی دقیق این منبع شیرین و مهم آبی بدلیل کمبود اطلاعات و آمار مکفی میسر نبوده است. کمبود ایستگاههای هواشناسی در مناطق ارتفاعی، صعب العبور بودن مناطق کوهستانی، عدم وجود تجهیزات و امکانات مناسب جهت آماربرداری در این مناطق خصوصاً در ماههای سرد و برفی، دقت کم اطلاعات برداشت شده از ایستگاههای موجود در نواحی کوهستانی و … باعث عدم شناخت دقیق این منبع مهم آبی گردیده است.

۲-۲٫ مبانی نظری:

۲-۲-۱- روشهای متداول در تهیه نقشه های خط برف مرز

روشهای موجود برای تهیه نقشه های برف مرز را می توان به سه گروه عمده به شرح زیر تقسیم بندی نمود:

استفاده از داده های ایستگاههای هواشناسی

استفاده از سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی

استفاده تلفیقی از داده های هواشناسی و سنجش از دور

۲-۲-۱-۱٫ استفاده از داده های ایستگاههای هواشناسی

این روش را به عبارتی می توان روشی معمول اطلاق نمود که در اکثر کارهای تحقیقاتی با این مضمون مورد استفاده قرار می گیرد. داده هایی که در این گونه از تحقیق ها  به کار برده می شود شامل بارش روزانه ایستگاه های باران سنجی، دمای متوسط ماهانه و میانگین های حداکثر، حداقل و متوسط دماهای ماهانه طی یک دوره آماری چندین ساله از ایستگاههای هواشناسی منتخب می باشد که با استفاده از این داده ها گرادیان بارش، دما و ضریب برفی برای ارتفاعات حوضه به صورت ماهانه محاسبه می شود. به کمک این معادلات می توان مقدار ریزش و ذخیره برف و باران ماهانه را در هر ارتفاع دلخواه از حوضه پیش بینی نمود و برنامه ریزی های دقیق تری در جهت استفاده بهینه از این منابع انجام داد. لازم به ذکر است که چون آمار مربوط به ایستگاه های تبخیر سنجی حوضه ها محدود است، از آمار ایستگاه های مجاور آن نیز برای محاسبه گرادیان های بارش و دما استفاده می شود.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.