تحقیق روشهای ارزیابی پیشرفت زایمان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روشهای ارزیابی پیشرفت زایمان دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

(۱-۱) مقدمه    ۴
(۱-۲) پیشرفت زایمان:    ۴
(۱-۳) ارزیابی پیشرفت زایمان    ۸
(۱-۴) روشهای ارزیابی پیشرفت زایمان به سه دسته کلی تقسیم می شوند    ۹
(۱-۴-۱) ۱- معاینه مهبلی به عنوان بخشی از پارتوگراف در ارزیابی پیشرفت زایمان    ۹
(۱-۴-۲) ۲- تغییرات رفتاری مادر    ۱۲
(۱-۴-۳) ۳- خط بنفش    ۱۴
(۱-۵) مروری بر مطالعات:    ۱۶
(۱-۶) منابع    ۲۴

منابع

۱- Cunningham F, Leveno K, Bloom S, Hauth J, Rouse D, Spong C. Williams Obstetrics. 23, editor. New York: The Mc Graw Hill Medical publishing; 2010.

۳- Duff M. A study of labour [PhD thesis]. Sydney: University of Technology 2005.

۴- Shepherd A, Cheyne H. The frequency and reasons for vaginal examinations in labour. Women and Birth. (2012), doi:10.1016/j.wombi.2012.02.001.

۶- Imseis H, Trout W, Gabbe ST. he microbiologic effect of digital cervical examination. American Journal of

Obstetrics and Gynecology. 1999;180(3):578-80.

۷- Simkin  P, Ancheta R. The Labor Progress Handbook: Early Interventions to Prevent and Treat Dystocia. Chichester: Wiley-Blackwell; 2011.

۸- Scott JR, Gibbs RS, Karlan BY, A.F H. Danforth s Obstetrics and Gynecology. 9 th Edition. Translation:sobhanian kh. Tehran:arjmand publisher,2003.p.514-540,59,84,108,27.(text in Persian).

۹- Morgan g, Hamilton c. practice guide lines for obstetrics and gynecology. 2 ed. linncott: Williams and wilkins; 2003.

۱۱-Buchmann EJ, Libhaber E. Accuracy of cervical assessment in the active phase of labour. BJOG. 2007;114(7):833.

۱۲٫-Huhn KA, Brost BC. Accuracy of simulated cervical dilation and effacement measurements among practitioners. American Journal of Obstetrics and Gynecology. 2004;191(5):1797-9.

۱۳-Bergsjo p, Koss ks. Iinterindividual  variation in vaginal examination finding during labour. acta obstetrics gynecol scandanivia. 1982;61:509-10.

۱۴-Tuffnell DJ, Bryce F, Johnson N, RJ. L. Simulation of cervical changes in labour: reproducibility of expert assessment. Lancet. 1989 Nov;334(8671):1089-90

۱۵-Nolan M. vaginal examination in labour. The Practice midwife. 2001;4(6):22.

۱۶-Lewin D, Fearon B, Hemmings V, Johnson G. Women’s experiences of vaginal examinations in labour. Midwifery. 2005; 21: 267–۷۷٫

۱۷-Narchi NZ, Camargo JdCSd, Salim NR, Menezes MdO, Bertolino MM. The use of the “purple line” as an auxiliary clinical method for evaluating the active phase of delivery. Rev Bras Saúde Matern Infant. 2011;11(3):313-22.

۱۸-Menage J. Post-Traumatic stress disorder following obstetric-gynaecological procedures. British Journal Of Midwifery. 1996;4(10):532-3.

(۱-۱) مقدمه

مقاله حاضر بر اساس مفهوم پیشرفت زایمان ، و خط بنفش بنا شده است.

(۱-۲) پیشرفت زایمان:

مهمترین مانع در درک سیرزایمان طبیعی ،تشخیص شروع زایمان است تعریف دقیق شروع زایمان شامل انقباضات رحمی که منجر به افاسمان و اتساع پیشرونده دهانه رحم می شوند می باشد . با فرض تایید تشخیص شروع زایمان ،پیشرفت طبیعی زایمان چگونه است و چه رویداد هایی مورد انتظار است ؟(۱)

فریدمن (۱۹۵۴) با اتکا به یک رویکرد عملی ،این حوادث را پیش بینی کرد او از طریق رسم نمودار منحنی “اتساع دهانه رحم بر حسب زمان “نوعی الگوی مشخص سیگموئیدی را برای لیبر توصیف کرد. این رویکرد گرافیکی که بر پایه مشاهدات آماری بود نحوه اداره زایمان را تغییر داد  . وی نظریه تقسیم لیبر به سه مرحله عملکردی را ارائه داد تا بتواند اهداف فیزیولوژیک هر مرحله را توصیف کند و براساس منحنی اتساع دهانه رحم و نزول جنین “سیرزایمان”  را از نظر عملکردی را به سه مرحله تقسیم کرد: (۱)

۱- مرحله آمادگی دهانه رحم [۱]  که شامل مراحل نهفته[۲] و تسریع است

۲- مرحله اتساعی[۳]  که شامل مرحله حداکثر شیب اتساع دهانه رحم  است

۳- مرحله لگنی[۴] که شامل شروع مرحله افت اتساع  دهانه رحم و مرحله دوم زایمان است

در طی مرحله آمادگی، دهانه رحم فقط اندکی اتساع پیدا می کند  ، اما اجزای بافت همبند دهانه رحم تغییرات  قابل توجهی را نشان می دهند . تسکین بخشی و آنالژزی هدایتی قابلیت توقف این مرحله را دارند  .در مرحله اتساعی،  اتساع دهانه رحم با حداکثر سرعت تداوم پیدا می کند و این مرحله تحت تاثیر تسکین بخشی و آنالژزی هدایتی قرار نمی گیرد . درمرحله لگنی   با مرحله افت اتساع دهانه رحم آغاز می شود و حرکات اصلی جنین (آنگاژمان ،فلکسیون،نزول ،چرخش داخلی ،اکستانسیون و چرخش خارجی )در این  مرحله صورت می گیرد (۱).

بر اساس منحنی فریدمن مرحله اول زایمان به دو مرحله نهفته و فعال[۵] تقسیم شده است که بر طبق تعریف فریدمن (۱۹۷۲) شروع مرحله نهفته لیبر ، زمانی است که مادر انقباضات منظم را احساس می کند و در اکثر زنان در اتساع دهانه بین ۳ و ۵سانتی متر پایان می یابد . مرحله نهفته اگر بیش از ۲۰ ساعت در زنان  نخست زاو بیش از ۱۴ ساعت در زنان  چند زاطول بکشد ،مرحله نهفته طول کشیده[۶]  نامیده می شود و مرحله فعال با  اتساع دهانه رحم ۵-۳ سانتی متر یا بیشتر در حضور انقباضات رحمی  شروع می شود  و شامل مرحله تسریع[۷] ، مرحله شیب حداکثر[۸] و مرحله افت[۹] می باشد. میانگین مدت مرحله فعال لیبر در زنان نخست  زا ۹/۴ ساعت گزارش شده است . بنابراین از نظر آماری حداکثر مدت مرحله فعال زایمان ۷/۱۱ ساعت و میزان اتساع دهانه رحم در طیفی از حداقل ۲/۱ تا حد اکثر ۸/۶ سانتی متر در ساعت است . مرحله دوم  زایمان با کامل شدن اتساع دهانه رحم شروع می شود و با زایمان جنین خاتمه می یابد . مدت متوسط این مرحله در زنان  نخست زاتقریبا ۵۰ دقیقه و در زنان  چند زا در حدود ۲۰ دقیقه است . فریدمن (۱۹۷۲)مشکلات مرحله فعال  زایمان را به اختلالات طول کشیدن[۱۰] و توقف[۱۱] تقسیم بندی کرد . وی اختلال طول کشیدن را چنین تعریف کرد سرعت آهسته اتساع دهانه رحم یا نزول  ،که این سرعت در زنان نخست زا  برای اتساع دهانه رحم   کمتر از ۲/۱ سانتی متر در ساعت و برای نزول سر جنین  کمتر از ۱ سانتی متر در ساعت است ودر زنان چند زا ، برای اتساع کمتر از ۵/۱ سانتی متر در ساعت و برای نزول کمتر از ۲ سانتی متر در ساعت تعریف می شود (۱).

فریدمن توقف را به صورت عدم پیشرفت اتساع  یا نزول تعریف کرد . توقف اتساع دهانه رحم به صورت عدم اتساع دهانه رحم در مدت ۲ ساعت و توقف نزول به صورت عدم نزول جنین در مدت ۱ ساعت تعریف می شود(۱) .

اختلال مرحله دوم زایمانی زمانی مطرح می گردد که طول این مرحله بیشتر از دو ساعت و یا میزان نزول سر جنین کمتر از یک سانتی متر در ساعت باشد(۱) امروزه برنامه های درمانی جدید تر امکان انعطاف پذیری بیشتری را در کنترل مرحله دوم زایمان فراهم آورده اند محققان به این نتیجه رسیده اند که افزایش فرصت زایمانی از دو ساعت به چهار ساعت در مرحله دوم زایمان ، بدون افزایش خطرات نوزادی ، منجر به افزایش احتمال زایمان طبیعی از ۸۳ به ۹۶ درصد  می گردد . برخی از محققان فرصت زمانی شش ساعت یا بیشتر را برای مرحله دوم زایمان در نظر گرفتند و عواقب ناگوار نوزادی را مشاهده نکردند(۱) برمبنای این گزارشها کالج متخصصان زنان و مامایی آمریکا بیان کردندکه چنانکه جنین استرس مرحله دوم زایمان را به خوبی تحمل کند و جایگاه سر جنین در حال پیشرفت باشد ، لزومی برای ختم مرحله دوم زایمان صرفا بر اساس مدت آن وجود ندارد (۸).

در تعریف ارائه شده توسط فرید من ،اختلالات طول کشیدن به روشنی توصیف نشده است و فاصله زمانی لازم برای تشخیص پیشرفت آهسته زایمان مشخص نشده است. به بیان دیگر مشخص نیست که سرعت اتساع دهانه رحم کمتر از ۲/۱ سانتی متر در ساعت در نخست زا ها و کمتر از ۵/۱ سانتی متر در ساعت در چند زا ها ،به مدت چند ساعت باید ادامه داشته باشد تا پیشرفت آهسته زایمان مطرح گردد.لذا کالج متخصصان زنان و مامایی آمریکا (۱۹۸۹) پیشنهاد کرده است که پیش از مطرح شدن تشخیص پیشرفت غیر طبیعی در مر حله اول زایمان ،دو معیار را باید مد نظر داشت ۱- مرحله نهفته کامل شده باشد   ۲- میزان اتساع دهانه رحم چهار سانتی متر یا بیشتر باشد و الگوی انقباضات رحم با ۲۰۰ واحد مونته ویدئو[۱۲]  ویا بیشتر در یک دوره ۱۰ دقیقه ای به مدت دو ساعت ادامه داشته باشد و طی این مدت تغییری در اتساع دهانه رحم ایجاد نشود (۱).

روز[۱۳] و همکاران ۱۹۹۹ با قانون دو ساعت مخالفت کرده اند ،چون به نظر آنها زمان طولانی تری ،یعنی حد اقل چهار ساعت تا پیش از نتیجه گیری در مورد شکست مرحله فعال زایمان لازم است .بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی ۱۹۹۴ ، نمودار مربوط به اداره زایمان را ارائه کرده است که در آن اختلال طول کشیدن به صورت اتساع دهانه رحم کمتر از یک سانتی متر در ساعت ،به مدت حداقل چهار ساعت تعریف شده است (۱).

دریسکول[۱۴] و همکاران ۱۹۸۴ ،پیشگامان این نظریه بودند که استفاده از پروتکل استاندارد شده اداره زایمان ، تعداد سزارین های انجام شده به علت زایمان سخت را کاهش می دهد . به این رویکرد اداره فعال زایمان گفته می شود(۱) . طرفداران این پروتکل ،هر زمان که شروع زایمان را در زنان نخست زا تشخیص دهند و سرعت اتساع کمتر از یک سانتی متر در ساعت طی دو ساعت باشد ،تشخیص پیشرفت غیر طبیعی زایمان را مطرح نموده و تسریع زایمان با میزان بالای اکسی توسین را شروع می کنند(۷) .

در این رویکرد شروع زایمانی زمانی تشخیص داده می شود که انقباضات دردناک همراه با نازک شدن دهانه رحم ،شوی خونی یا پارگی پرده های جنینی باشد (۱). محققان دیگر وقتی که مرحله فعال زایمان شروع شده باشد و میزان اتساع دهانه رحم کمتر از نیم سانتی متر در ساعت طی چهار ساعت  باشد ،بنای تشخیص را بر پیشرفت غیر طبیعی زایمان می گذارند(۷). اخیرا سازمان بهداشت جهانی ۲۰۰۳ یک پارتو گراف تلفیقی را جهت اداره زایمان ارائه نموده است که در آن اتساع دهانه رحم کمتر از یک سانتی متر در ساعت طی دو ساعت متوالی معیار زایمان سخت محسوب می شود (۷-۹).

تعیین اینکه پیشرفت طبیعی زایمان چیست از نظر بالینی بحث بر انگیز باقی مانده است (۵۰) و تغییر پذیری در معیار های تشخیصی یکی از عوامل اصلی تعیین کننده تشخیص بیش از حد زایمان سخت است (۱, ۵۱).

عوامل متعدی در پیشرفت زایمان نقش دارندکه مهمترین آنها عوامل مربوط به جنین ، وضعیت روانی مادر ،انقباضات رحمی و لگن استخوانی می باشد (۱) .

عوامل مربوط به جنین : وزن بالای جنین ، موقعیت های غیر طبیعی سر جنین – وضعیت پس سری خلفی یایدار ،توقف عرضی پایدار ،آسنکلیتیسم و عدم آنگاژمان سر جنین در شروع مرحله فعال زایمان و ناهنجاریهای جنینی شامل بیماریهای عصبی – عضلانی ،هیدرو سفالی[۱۵] ، هیدروپس[۱۶] جنینی ، تومور های سر یا ساکروم[۱۷] ، بزرگی شکم ،آنفالوسل[۱۸] ،  از عوامل جنینی منجر به پیشرفت غیر طبیعی زایمان هستند(۵۰).

وضعیت روانی مادر : باور و نگرش زنان در مورد خودشان و جهان ،یک تعدیل کننده بالقوه پردازش ذهنی آنها در مورد زایمان است(۵۰)  ترس از زایمان ،اضطراب و سطح خود کارآمدی زنان در مورد تولد نوزاد ،از عوامل تاثیر گذار در سیر زایمان است(۵۰) . در کشور های پیشرفته ،ترس از زایمان بیش از ۲۰٪زایمانها را عارضه دار می کند و ترس شدید در ۶٪تا ۱۰٪ زنان باردار وجود دارد ویک عامل تقاضای سزارین از طرف مادر است(۵۰). درد شدید زایمان واضطراب ناشی از آن می تواند سبب افزایش آدرنالین و کورتیزول شود و بدنبال آن فعالیت رحمی کاهش یابد وسیر زایمان طولانی شود(۵۲) .

۱ – Preparatory division

[۲]– Latent phase

[۳] – Dilatation division

[۴] – Pelvic division

[۵] – Active phase

[۶]Prolonged latent phase

[۷] Acceleration phase

[۸]Phase of maximum slop

[۹]Deceleration phase

[۱۰]Protraction

[۱۱]arrest

[۱۲]montevideo

[۱۳]rouse

[۱۴]driscoll

[۱۵]Hydrocephaly

[۱۶]Hydrops

[۱۷]Sacrum

[۱۸]Enphalocel

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.