تحقیق روش‌های تولید و کاربرد نانو طلا و نقره و خواص نوری آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روش‌های تولید و کاربرد نانو طلا و نقره و خواص نوری آن دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- روش‌های تولید نانو مواد    ۷
۲-۱-۱- روش بالا به پایین    ۷
۲-۲- روش‌های تولید نانو طلا و نقره    ۸
۲-۲-۱- سنتز فاز بخار    ۸
۲-۲-۲- الکتروشیمیایی    ۸
۲-۲-۳- سنتز فوتولیز    ۹
۲-۲-۴- کاهش شیمیایی    ۹
۲-۳- خواص نانوذرات    ۹
۲-۴- کاربرد نانوذرات    ۱۱
۲-۴-۱- نانو ذرات غیرفلزی    ۱۱
۲-۴-۲-  نانوذرات فلزی    ۱۱
۲-۴-۲-۱- نانو طلا و کاربردهای آن    ۱۱
۲-۴-۲-۲- نانو نقره و کاربردهای آن    ۱۲
۲-۵- فرمول بندی کلاسیکی    ۱۲
۲-۶- تابع دی‌الکتریک گاز الکترون‌های آزاد    ۱۸
۲-۷- انتشار گاز الکترون آزاد و پلاسمون حجمی    ۲۳
۲-۸- فلزات و گذارهای میان باندی    ۲۵
۲-۹- پلاریتون‌های پلاسمون سطحی در فصل مشترک فلز و عایق    ۲۶
۲-۱۰- معادله‌ی موج    ۲۷
۲-۱۱- پلاریتون‌های پلاسمون سطحی در یک سطح مشترک منفرد    ۳۰
۲-۱۲- پراکندگی به وسیله دوقطبی‌های القا شده‌ی پراکنده‌گرهای کوچک    ۳۴
۲-۱۳- پراکندگی از طریق یک کره‌ی دی‌الکتریک کوچک    ۳۵
۲-۱۴- پراکندگی از طریق کره‌ی کاملاً رسانای کوچک    ۳۷
۲-۱۵- تئوری پراکندگی مای    ۳۹
۲-۱۶- پیشینه تحقیق    ۳۹
منابع    ۴۳

 منابع

۱- سیم چی، علیرضا، آشنایی با نانوذرات، ۱۳۸۷، چاپ اول، تهران، موسسه انتشارات علمی دانشگاهی صنعتی شریف

۲- ملحان، مهدی، بررسی اثر آلایش نانوذرات نقره بر ابر رساناس  ساخته شده به روش ذوبی، ۱۳۸۹، پاین نامه کارشناسی ارشد اتمی – مولکولی، دانشگاه شهید چمران اهواز-دانشکده علوم.

۳- Sahin Kaya Ozdemir, Ganul Turhan –Sayan, Temperature Effects On Surface Plasmon : Design Considerations for an optical Temperature Sensor, Journal of light Wave Technology, March 2003

۴- Maier, Stefan Alexander, plasmonics fundamentals and applications, 2007.

۵- Kittel, Charles, Introduction to Solid state Physics, 1996m John Wiley & Sons, Inc, New York, NY

۶- Jackson, John D., Classical Electrodynamics, 1999 John Wiley & Sons, Inc, New York, NY.

۷- Wolf, E .L., Nano physics and Nano Technology, Willy-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinhein, 2004

۸- Illinskii, Yu. A. and keldysh, L.V., Electromagnetic response of Material Media, 1994, Plenum Press, New York, NY, first edition

۹- Boyd, Robert W, Nonlinear Optics, 2003, Academic Press, San Diego, CA, Second Edition

۱۰- Marder, Michael P, Condensed Matter Physic, 2000, John Willey & Sons, Inc, New York, NY

۱۱- Ashcroft, Neil W, Mermin, N. David, Solid state Physics, 1976, Saunders College Publishing, Orlando, FL, first edition

۱۲- Van de Hulst, H.C., Light Scattering by Small Particles, 1957, Wiley, New York

۱۳- Johnson, P.B. and Christy, R.W , Optical onstants of the Noble Metals, 1972, Phys, Rev

۱۴- Vial, Alexander, Grimault, Anne-Sophie, Macias, Demetrio, Barchiesi, Dominique, and de la Chapelle, Marc Lamy, Improved Analytical fit of gold Dispersion, 2005, Phys, Rev. B

۱۵-  Myung, Ki Kim, Seung Hoon Lee, Muhan Choi, Byeong Hyon Ahn, Namkyoo park, Yong-Hee. Lee, Bumki, Min, Low-Loss Surface Plasmonic Nanobeam Cavities. May 2010

۱۶- Drude, Paul, Zur EleKtronentheorie der matalle, 1900, Ann, Phys, 566-740

۱۷- Paras, N., Nano Photonics, John Willey & Sons Inc, 2004

مقدمه

نانو تکنولوژی، دست‌یابی به فناوری کاربرد ذراتی با ابعاد نانومتر است که به نانوذرات موسومند. دلیل انتخاب این مقیاس برای کار بر روی مواد، خواص خارق‌العاده‌ای است که در ذراتی با این اندازه ظاهر می‌شوند و امروزه به شدت مورد توجه دانشمندان قرار گرفته اند. نگاه به فرآیندهای شیمیایی و بیولوژیکی از دید نانومتری، یعنی در ابعاد اتمی اطلاعاتی به دست می‌دهد که راحت‌تر می‌توان مسیر تشکیل آن را مشخص و خواسته‌ها و نظرات شخصی را در آن اعمال نمود]۱[. آن چه که امروز تحت عنوان نانوتکنولوژی مطرح است آشنا شدن و کنترل کردن بسیاری از پدیده‌ها در ابعاد اتمی و آنگسترومی است. پیشرفت‌ های اخیر در ساخت تیوپ کربن، موتورهای بیومولکولی، حسگرهای با ابعاد باکتری، فیلترهای میکرونی و دیگر موارد، موجبات تغییر و تحول در علوم مختلف از جمله کامپیوتر، فیزیک، الکترونیک، هوا فضا، شیمی و محیط زیست و دیگر علوم را فراهم کرده است]۲[. از این میان، نانوذرات فلزی طلا و نقره به دلیل خواص منحصر به فردشان مورد توجه هستند. یکی از جالب‌ترین جنبه‌های نانوذرات فلزی این است که خواص نوری آن‌ها به شدت به اندازه و شکل ذره وابسته است. نور منعکس شده از طلای توده‌ای زردرنگ است، اما فیلم‌های نازک طلا، نور آبی از خود عبور می‌دهند. با کاهش اندازه این فیلم تا حدود ۳nm، این رنگ تدریجاً به ارغوانی، قرمز و سرانجام نارنجی تبدیل می‌شود. این اثرات، نتیجه‌ی تغییراتی موسوم به تشدید پلاسمون سطحی – فرکانسی که در آن الکترون‌های نوار رسانش در پاسخ به میدان الکتریکی متناوب یک پرتو الکترومغناطیس برخوردی نوسان می‌کنند- است. با این حال تنها فلزات دارای الکترون‌های آزاد (الزاماً طلا، نقره، مس و فلزات قلیایی) در طیف مرئی دارای تشدید پلاسمون هستند و به همین علت چنین تغییر رنگ‌ شدیدی را از خود نشان می‌دهند]۳[ و]۴[.

امواج پلاسمون سطحی ، یکی از مباحث نو و جدید در حیطه نانواپتیک هستند. از سال ۱۹۹۰ تعداد سالانه مقالات در مورد پلاسمون‌های سطحی هر ۵ سال، دو برابر شده است]۵[، این رشد سریع با پیشرفت و تجاری کردن کدهای محاسباتی نیرومند، تکنیک‌های ساخت نانو و تکنیک‌های تحلیل فیزیکی، امکان بیش‌تری به مهندسین و محققین با ارائه ابزار لازم برای طراحی ساخت و تحلیل خواص اپتیکی نانو ساختارهای فلزی، فراهم می‌کند]۵[.

این گرایش جدید استفاده‌های قابل توجهی در بحث حس‌گرها، آنتن‌ها، گیرنده‌ها و ادوات نوری در مقیاس نانو دارد]۶[.

 “در پایین فضای کافی وجود دارد” این جمله عنوان سخنرانی ریچارد فاینمن در سال ۱۹۵۹ در انجمن فیزیک امریکاست. وی در سخنرانی مشهور خود، به بررسی بعد رشد نیافته علم مواد پرداخت و توجه دانشمندان را به توانایی بشر برای دست‌کاری مواد در مقیاس اتمی جلب نمود. ایشان که پایه‌گذار نانوتکنولوژی شناخته می‌شوند، عقیده داشتند، مشکلات موجود در علوم مختلف در صورتی قابل حل است که دانشمندان در سطوح اتمی توانایی مطالعه و بررسی داشته باشند]۹[. البته استفاده از نانو مواد برخلاف تصور عمومی، دارای سابقه‌ی تاریخی طولانی می‌باشد و نقطه شروع استفاده از مزایای نانوساختارها توسط انسان مشخص نیست. اما این استفاده فقط بر اساس کشفیات اتفاقی بوده و دلیل علمی آن‌ها ناشناخته بوده است. برای مثال رومی‌ها چهار قرن قبل از میلاد، از نانوذرات فلزی برای رنگ‌آمیزی شیشه‌ها بهره می‌گرفتند]۱۰[.

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کم‌تر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانوتکنولوژی فهم و بکارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی از خود نشان می‌دهند؛ که این موضوع عمدتاً به علت غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک به وجود می‌آید]۱۱[.

تعاریف واژه‌ها

نانوذرات فلزی: طبق تعریف عمومی نانوذرات، ذراتی با ابعاد ۱ تا ۱۰۰ نانومتر هستند.

پلاسمون: در فیزیک، به نوسانات پلاسمایی تشکیل شده در سطح فلز، پلاسمون گویند. یا، عملکرد الکترون‌های آزاد بر روی سطح فلزات، پدیده‌ای است که پلاسمون نامیده می‌شود]۶[.

امواج پلاسمون سطحی: فصل مشترک میان ماده‌ای با ثابت دی‌الکتریک مثبت و ماده‌ای با ثابت دی‌الکتریک منفی مثل فلزات می‌تواند باعث انتشار امواج الکترومغناطیسی ویژه‌ای شود که امواج پلاسمون سطحی خوانده می‌شوند و در محدوده‌ی نزدیک سطح باقی می‌مانند]۶[.

۲-۱- روش‌های تولید نانو مواد

 اصلی‌ترین روش‌های ساخت مواد نانو را می‌توان در دو روش کلی ۱- روش بالا به پایین و    ۲- روش پایین به بالا خلاصه نمود.

۲-۱-۱- روش بالا به پایین

در این روش با استفاده از یک سری ابزارها، مواد از جسم حجیم جدا شده و جسم کوچک می‌شود تا به اندازه‌های نانومتری برسد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.