تحقیق روش‌های ذوب کانسنگ و اثرات زیست محیطی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روش‌های ذوب کانسنگ  و اثرات زیست محیطی آن دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۱-۴-تاریخچه ذوب، متالورژی مس و روش‌های ذوب کانسنگ    ۷
۱-۴-۱- ذوب و تصفیه فلزات    ۹
۱-۴-۲- ترمودینامیک عملیات ذوب مس    ۱۳
۱-۴-۲-۱- تشکیل مَت    ۱۳
۱-۴-۲-۲-سرباره کوره    ۱۴
۱-۴-۳-روشهای کلی استخراج مس    ۱۵
۱-۴-۳-۱-روش ذوب مستقیم    ۱۶
۱-۴-۳-۲-روش شستشوی اسیدی    ۱۶
۱-۴-۳-۳-روش تغلیظ کردن    ۱۶
۱-۴-۴-واکنش‌های شیمیایی    ۱۷
۱-۵-اثرهای زیست محیطی ذوب کانسنگهای فلزی    ۱۷
۱-۵-۱- فروکاهی خاک    ۲۰
۱-۵-۲- اسیدی شدن    ۲۰
۱-۵-۳- زیست شناسی خاک    ۲۱
۱-۶- فلزات جزئی    ۲۱
۱-۷-بررسی آثار زیست محیطی گازSO2    ۲۲
۱-۷-۱- تأثیرSO2 بر گیاهان    ۲۳
۱-۷-۲- تأثیر SO2 برانسان    ۲۴
۱-۸- بارش اسیدی    ۲۵
۱-۹- مواد ریزگردی(Particulate matter)    ۲۶
۱-۹-۱- تأثیر ریز ذرات معلق بر انسان    ۲۸
۱-۱۰-برخی عناصر رایج در ریز ذرات معلق ناشی از ذوب کانسنگ مس    ۳۰
۱-۱۰-۱- مس    ۳۰
۱-۱۰-۲- آرسنیک    ۳۱
۱-۱۰-۳- سرب    ۳۲
۱-۱۰-۴- مولیبدن    ۳۴
۱-۱۰-۵ کادمیم    ۳۵
۱-۱۰-۶- روی    ۳۶
۱-۱۱-مسیرهای انتقال عناصر در زیست بوم سامانه    ۳۷
۱-۱۲-گونه پذیری و تفکیک شیمیایی    ۴۱
۱-۱۳-تعیین زیست دسترس پذیری عناصر سمناک برای گیاهان و موجودات زنده    ۴۳
۱-۱۳-۱ تعیین زیست دسترس پذیری با استفاده از روش تفکیک شیمیایی    ۴۴
۱-۱۴-پیشینه روشهای استخراج گزینشی مرحله‌ای    ۴۵
۱-۱۴-۱- روش استخراج گزینشی ترتیبی    ۴۸
۱-۱۴-۲- روش استخراج گزینشی ترتیبی BCR    ۴۹
منابع مآخذ    ۵۱

منابع

منصوری، سید حسین (۱۳۸۶). موازنه جرم و حرارت در کوره فلاش ذوب مس خاتون آباد با توجه به تنوع شارژ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امیرکبیر.

راست منش، فاطمه (۱۳۸۸). کاربرد زمین شیمی زیست محیطی و دورسنجی در بررسی اثرهای زیست محیطی ناشی از ذوب مس، مطالعه موردی: مجتمع مس سرچشمه، پایان نامه دکتری، دانشگاه شیراز.

عرفان منش، مجید؛ اقیونی، مجید (۱۳۸۷). آلودگی محیط زیست (آب، خاک، هوا و صوت). انتشارات ارکان دانش

رحیمی شهر بابکی، مهدی (۱۳۸۵). بررسی و ارزیابی آلودگی آبخوان دشت خاتون آباد با استفاده از مدل دراستیک در GIS، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

شریف، حسن؛ قرتفلی، هادی (۱۳۷۶). فراوری حرارتی مس (روش‏های تولید و کنترل آلودگی، و ارزیابی اقتصادی). انتشارات دانشگاه امام حسین

Trace metal distribution on sediments and nenthic founa of Haifa Bay”. Estuarine, Coastal and Shelf Science, Vol.29, pp.43-56.

Kabala, C., Dingh, B.R. (2001). ” Fractionation and mobility of copper, lead and, zinc in soil profiles in the vicinity of a copper smelter”. Journal of Environmental Quality 30:485-492.

Kabata-Pendias, A., Mukherjee, A.B. ()2007). Trace elements from soils to humans. Springer- Verlag pub.

Kabata-Pendias, A., Pendias, H.(2001). Trace elements in soils and plants, Third edition, CRC press.

Kabata-Pendias, A. (2004). ” Soil-plant transfer of trace elements- an environmental issue”. Geoderma, 122:143-149.

Kabata-Pendias, A., Sadurski, W. (2004). Trace elements and compounds in soil. In: Merian E, Anke , M Ihnat, M, Stoesppler M (ed) Volume I. Elements and their compounds in the Environment. Wiley-VCH Verlag Gmbh& Co. K GAa, Weinheim.

Kabata-Pendias, A., Pendias, H.(2001). Trace elements in soils and plants, 2 edition, CRC press.

Hu, N., Li, Z., Huang, P., Tao, Ch., (2006). “Distribution and mobility of metals in agricultural soils near a ciopper smelter in south china”. Environmental Geochemistry and Health, 28, 19.26.

Tobias, F.J., Bech, J., Sanchez, P.(1997). “statistical approach to discriminated bachground and anthropogenic input of trace elements in soils of Catalonia, Spain. “Water, Air and Soil Pollution, Vol. 100, pp. 63-78.

Zitko, V.(1994). “Principal Components analysis in the evaluation of environmental data”. Marine Pollution Bulletin, Vol.28, pp.718-722.

Manly, B.F.J., (1997). Multivariate Statistical Method, a Primer, Second edit, Champan and Hall, London.

Maxwell, C. D. (1991). “Floristic changes in soil algea and cyanobacteria in reclaimed metal-contaminated land at Sudbury Canada”. Water. Air and soil pollution. 60. 381-393.

McBride, M. B., Blasiak, J.J. (1979). “Zinc and copper solubility as a function of Ph in an acid soil”. Soil Sci. Soc. Am, J., 43:866.

 مقدمه

  فرایندهای معدنکاری، ذوب و کانه آرایی در بسیاری از نقاط جهان سبب آلودگی زیست بومهای طبیعی مجاور این مراکز شده‌است. این فرایندها عناصر بالقوه سمناک را به شکل گاز، ذرات معلق، پساب مایع و یا باطله‌های جامد به محیطهای طبیعی به ویژه آب، رسوب و خاک اضافه می‌کنند (Dudka and Adrino, 1997). تولید مس نمونه بارزی از ایجاد این گونه مسائل زیست محیطی است، چرا که ذوب کانسنگ سولفیدی مس به آلودگی وسیع هوا منجر می‌شود. گسیل های گازی اغلب با گازهای سمّی مانند گوگرد دیوکسید و فلزات سنگین از جمله As, Pb, Hg, Cd, Ni, Be, v همراهند. در مناطق مجاور منبع آلاینده، تنفس هوای آلوده به این گسیل‌ها منجر به ورود غلظت های بالا به بدن موجودات زنده می شود. فلزات سنگین گسیل شده از راه بارش جوی وارد بوم سامانه های زمین می‌شوند. افزون بر این، همراه با خاک و رسوب وارد شبکه های غذایی شده و می توانند تندرستی جمعیت‌های زنده را به خطر اندازند. بدین ترتیب که فلزهای بالقوه سمّی نهشته شده از جو، درسطح زمین با خاک آمیخته می شوند؛ این فلزها می‌توانند بخشی از تغذیه آبخوان ها یا رواناب های سطحی را تشکیل دهند (مُر و همکاران،۱۳۸۷). در زیست‌بوم‌سامانه‌هایی که دچار آلودگی انسان‌زاد شده‌اند، تعیین مقدار کل هر عنصر صرفاً روند تغییرات و یا نوع عناصر آلاینده را مشخص می‌کند و اطلاعاتی در زمینه تحرک و یا زیست دسترس پذیری آنها به دست نمی‌دهد؛ زیرا تحرک و زیست دسترس پذیری یک عنصر آلاینده به شکل حضور آن در محیط بستگی دارد. بطور کلی تغییر در شرایط محیط طبیعی با تغییر شکل حضور عناصر بالقوه سمناک و حتی عناصر مغذی ضروری همراه بوده، و می‌تواند به شدت بر رفتار زمین‌شیمیایی آنها در محیط تاثیر بگذارد. برای پیش بینی رفتار شیمیایی یک عنصر باید شکل‌های مختلف آن در محیط مورد نظر ( برای مثال خاک و یا رسوب) به طور کامل در انواع شرایط سامانه‌های طبیعی مورد بررسی قرار گیرد. شناسایی و تعیین غلظت فلزات بالقوه سمناک مرتبط با بخش‌های مختلف خاک و یا رسوب تحت عنوان تجزیه کسر شیمیایی (chemical fraction analysis) شناخته شده‌است. در این روش با استفاده از حلالهای متفاوت و بر طبق دستورالعمل استخراج ترتیبی (sequential extraction procedure) شرایط متنوعی برای آزادسازی و انحلال عناصر مرتبط با فازهای مختلف و یا ساختارهای کانی شناختی خاص در نمونه خاک و یا رسوب ایجاد می‌شود. توالی ویژه‌ای برای شناسایی شکل‌های عناصر بالقوه سمناک در خاک و یا رسوب وجود دارد. این توالی بسته به شرایط متفاوت دارای تنوع زیاد می‌باشد؛ اما آنچه مسلم است روشهای تجزیه‌ی کسر شیمیایی اطلاعات ارزشمندی از منشأ، تحرک فیزیکوشیمیایی، انتقال و پتانسیل سمناکی عناصر آلوده را را فراهم می‌کند. در واقع انواع شکلهایی که توسط تجزیه کسر شیمیایی شناسایی می‌گردند، تخمینی از مقدار عناصر سمناک در مخازن مختلف این عناصر در خاک و یا رسوب می‌باشند، که می‌توانند با تغییر شرایط محیطی آزاد گردند. در ادامه روشهای ذوب، اثرات زیست محیطی ذوب فلزات، روشهای تفکیک شیمیایی و ارتباط آنها با تحرک و زیست‌دسترس‌پذیری عناصر بالقوه سمناک، معیارهای گزینش و انواع الگوهای استخراج عناصر رابیان می کند.

 ۱-۴-تاریخچه ذوب، متالورژی مس و روش‌های ذوب کانسنگ

  کانسنگ‌های فلزی و بیشتر کانیهای صنعتی پس از استخراج از زمین باید فرآوری شوند. فرآوری معمولاً به منظور کاهش حجم و وزن موادی است که برای استحصال فلز حمل می‌شوند. به طور معمول فراوری کانسنگ در محل معدنکاری یا نزدیک به آن انجام می‌شود. محصول پایانی فرآوری معدنی، کنسانتره‌ای از کانه‌ها و مقداری مواد باطله است. کنسانتره به طور معمول دارای فلزهایی به شکل اکسید، سولفید یا ترکیبهای وابسته است. روش سنتی بازیافت فلز خالص، ذوب کانه است. ذوب و دیگر روشهای پیرومتالورژی، در گذشته منابع بسیار مهم آلودگی هوا بوده‌اند، زیرا کوره‌ها حجم قابل توجهی گاز مانند گوگرد‌‌دیوکسید، کربن‌دیوکسید و ذرات معلق را در هوا منتشر می‌کنند. همچنین در این فرایند مقداری فلز سمّی مانند آرسنیک، سرب، جیوه، کادمیم، نیکل، بریلیم و وانادیم نیز آزاد می‌شود. ردیابی غلظتهای ناچیز این گونه فلزها در هوا، و در بارندگی نشان می‌دهد که این فلزات می‌توانند مسافتهای طولانی را در غلظتهای قابل ملاحظه و به طور معمول به شکل ذرات معلق ریز بپیمایند. برای مثال در اواخر دهه ۱۹۹۰ مطالعه انجام شده در شبه جزیره کولا در شمال روسیه نشان داد که آلودگی مس و نیکل در مساحتی هزاران کیلومتری از این ناحیه و در پایین دست جهت باد در اثر فعالیت واحدهای بزرگ ذوب کانسنگ که بیش از ۶۰ سال قدمت دارند، صورت گرفته است ((Craig et al.,2002.

در این میان تولید مس نمونه بارزی از ایجاد این گونه مسائل زیست محیطی است، چرا که ذوب کانسنگ سولفیدی مس به آلودگی وسیع هوا منجر می شود  .(Chiras, 1994)

بطور کلی تولید مس، سرب و روی بیشترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند(Dudka and Adriano, 1997). برای مثال ذوب کانسنگ مس و دیگر کانسنگهای فلزی حدود ۸ درصد گسیلهای گوگرد‌دیوکسید جهان را که عامل بارش اسیدی به شمار می‌آید، تولید می کنند. شگفت نیست که احداث کوره های ذوب همیشه به برجای ماندن مناطق وسیعی موسوم به ” مناطق مرده ” منتهی شده است Chiras, 1994)). از این روی پایش و بررسی فلزات سنگین در محیط خاک در مطالعات زیست محیطی این مناطق ضروری می باشد.

به رغم کاهش منظم گسیل از دهه ۱۹۷۰ و ذرات معلق از دهه ۱۹۵۰، گوگرد دیوکسید تولید شده توسط کارخانه ذوب مس و نیکل سادبوری کانادا بین سال های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۹ بیش از گاز گوگرد دیوکسید رها شده توسط آتشفشانها در طول تاریخ زمین بوده است (Dobrinand Potrin, 1992). این امر باعث شده است که pH خاک نزدیک سه کوره ذوب سادبوری بین ۳ تا ۴ و pH  آب دریاچه بین ۴ تا ۵ شود (Dixtet et al, 1992).

گسیل های گازی از دودکش های کارخانجات ذوب سورونیکل در روسیه، پاچنگانیکل در شبه جزیره کولا، نوریلیسک در سیبری بعنوان منابع جهانی آلاینده جو به شمار می‌آیند. کارخانه ذوب مس- نیکل روسیه یکی از منابع عمده آلاینده هوا در اروپا است که بطور عمده گوگرد دیوکسید و فلزات سمّی (Ni, Co, Cu, Pb, Zn, As) گسیل می‌کند.

بررسی توزیع ناحیه ای فلزات سنگین در خاک مجاور کارخانه ذوب مس در شمال غربی استرالیا (Portkembla)، که میزا ن آلودگی ناشی از دودکش‌های آن در گستره‌ای ۱ تا ۱۳ کیلومتری قرار دارد، اما بیشتر آلودگی در فاصله کمتر از ۴ کیلومتری کارخانه رخ داده‌است و نشان می‌دهد که حضور دودکش های بلند (۲۱۰ متر) از تجمع گرد و غبار در نزدیکی دودکش جلوگیری نمی‌کند (Martley, 2004).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.