تحقیق روش‏های تحلیلی محاسبه ظرفیت باربری و روابط مختلف برای محاسبه ظرفیت باربری و محاسبه نشست پی‏ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روش‏های تحلیلی محاسبه ظرفیت باربری و روابط مختلف برای محاسبه ظرفیت باربری و محاسبه نشست پی‏ها دارای ۳۰  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه:    ۴
۲-۲- انواع گسیختگی خاک زیر پی    ۶
۲-۲-۱- گسیختگی برشی کلی    ۶
۲-۲-۲- گسیختگی برشی موضعی    ۷
۲-۲-۳- گسیختگی برشی سوراخ‏کننده    ۸
۲-۳- انواع روش‏های تحلیلی محاسبه ظرفیت باربری    ۸
۲-۳-۱- روش تعادل حدی    ۸
۲-۳-۲- روش لغزش-خط    ۹
۲-۳-۳- روش مرز بالا    ۹
۲-۳-۴- روش‏های عددی    ۱۰
۲-۴- محاسبه ظرفیت باربری    ۱۰
۲-۵- نشست پی‏ها    ۲۳
۲-۵-۱- نشست آنی    ۲۳
۲-۵-۲- نشست تحکیم    ۲۷
منابع    ۲۹

 منابع

[۱] Kumar J, Ghosh P.(2005), Bearing capacity factor Nγ for ring footings using the method of characteristics. Can Geotech J;40(3):1474–۸۴٫

[۲] DAS / Som(2003), Theory and Practice of Foundation Design, ISBN-81-203-2190- 1, New Dehli, Prentice- Hall of India Private Limited

 [۳] Skempton, A.W. and Bjerrum, L.(1957), A contribution to settlement analysis of foundation in clay, Geotechnique, London, Vol. 7, p. 178

 [۴]Vesic, A.S. (1972), Expansion of cavities in infinite soil mass, Jour. Of the Soil Mechanics and Foundations div.,ASCE,Vol.98,265-290

  [۵] Atkinson, J.H.(1993), An introduction to the mechanics of soils and foundations, McGrow-Hill,0-07-707713-X

[۶] Hjiaj, M., Lyamin, A.V. and Sloan, S.W.(2004), Numerical limit analysis solutions for the bearing capacity factor Nγ, International Journal of Solids and Structures 42 (2005) 1681–۱۷۰۴

[۷] Terzaghi K.(1943), Theoretical soil mechanics, New York: John Wiley and Sons

 [۸] Boushehrian, J.H. and Hataf, N.(2002), Experimental and numerical  investigation of the bearing capacity of model circular and ring footings on reinforced sand

[۹] Janbu, N. and Bjerrum, L.(1956), Veiledning veb losning av funbamentering – soppgaver, Publication NO. 16, Norwegian Geotechnical Institute, pp. 30-32

 [۱۰] Bowles, J.E.,(1997), Foundation Analysis and Design, 5thEdition. McGraw-Hill, New York.

  [۱۱] Meyerhof G.G.(1951),The ultimate bearing capacity of footings. Geotechnique; 2(4):301–۳۲٫

[۱۲] Hansen, J.B.(1970), A revised and extended formula for bearing capacity. Bulletin of the Danish Geotechnical Institute 28, 5–۱۱٫

۲-۱- مقدمه:

پروژه‏های عمرانی، متشکل از دو قسمت روسازه و زیرسازه می‏باشد. زیرسازه غالبا به بخشی اطلاق می‏شود که در تماس با خاک و در روند انتقال مستقیم بار روسازه به خاک بستر یا اطراف مشارکت دارد. انتقال بار از رو سازه به زمین توسط عضوی به نام پی انجام می‏شود. نقش پی یا فونداسیون به عنوان یک قسمت انتقالی در ابنیه، قابل تحمل نمودن تنش‏های نسبتا بزرگ موجود در اجرای زیرزمین سازه از قبیل ستون، پایه و یا دیوار برای خاک است. خاک‏ها و مصالح طبیعی موجود در سطح زمین در مقایسه با اجزای روسازه از قبیل مصالح ساختمانی متداول، مانند بتن و فولاد، مقاومت و توان باربری نسبتا پایینی دارند. مهندسی پی هنر بکارگیری علوم سازه، ژئوتکنیک و قضاوت مهندسی در رابطه با تحلیل و اجرای پی بوده به نحوی که با رعایت اصول فنی، اجرایی، پایداری و اقتصادی،نهایتا سیستم پی بهینه‏ای حاصل گردد. جهت تحقق یافتن اهداف فوق مهندس پی باید درک مناسبی از رفتار و عملکرد متقابل و به عبارتی دیگر، اندرکنش خاک و سنگ بستر، و نیز شرایط روسازه را داشته باشد.

از ملزومات اساسی آنالیز و طراحی پی تعیین توان باربری (ارزیابی مقاومت خاک و سنگ)، برآورد میزان تغییرات حجمی و فشردگی بستر بر اثر بارگذاری(تخمین میزان نشست خاک) و طراحی سازه‏ای می‏باشد که در دو گام اول هندسه پی در پلان و عمق استقرار آن تعیین گردیده و سپس طراحی سازه‏ای و یا طراحی داخلی بر اساس تنش‏های داخلی بر اثر نیروهای خارجی صورت می‏گیرد که شامل انتخاب مصالح، تعیین ضخامت پی و در صورت لزوم چگونگی مسلح نمودن آن است. کنترل پایداری و طراحی خارجی نیز از ضروریات تحلیل و طراحی بوده و در نهایت کفایت سیستم طراحی شده به لحاظ اجرایی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار می‏گیرد[۱].

پی‏ها به لحاظ عمق استقرار پی به دو گروه پی‏های سطحی و پی‏های عمیق تقسیم بندی می‏شود. پی‏های سطحی از متداول‏ترین پی‏ها بخصوص برای پروژه‏های ساختمانی است که اغلب عمق استقرار آنها کمتر از عرضشان است. پی‏های سطحی شامل پی‏های منفرد، مرکب، نواری و گسترده می‏باشد. امروزه برای حالت‏هایی که تقارن محوری وجود دارد از پی‏های دایره‏ای و حلقوی استفاده می‏شود. برای پی سازه‏هایی مانند پایه‏های پل‏ها، برج‏های آبی، سیلوها و … از پی‏های حلقوی استفاده می‏شود. به لحاظ اقتصادی استفاده از پی‏های حلقوی میزان استفاده از مصالح را کاهش می‏دهد. کشورهایی که در آن مصالح اولیه برای ساخت از نظر هزینه قیمت بالایی را ایجاد می‏کند، استفاده از پی‏های حلقوی گسترش بیشتری یافته است.

عمدتا در طراحی پی‏های سطحی، نشست عامل کنترل کننده در تعیین قابلیت باربری مجاز است. مضافا به اینکه در تعیین توان باربری مجاز عوامل هندسه پی، مقاومت و سختی خاک زیر پی و ملاحظات سرویس پذیری روسازه به دلیل تحمل تغییرشکل‏ها مطرح است، و بنابراین، توان باربری و نشست پی با هم در اندرکنش بوده و نمی‏توان به صورت مجزا به آن پرداخت.

پی یک سازه که بارهای حاصل از سازه را به خاک زیرین منتقل می‏کند به عنوان یک عنصر انتقالی باید از دو نظر مورد ارزیابی قرار گیرد[۳]:

– گسیختگی برشی در خاک زیر شالوده رخ ندهد.

– نشست پی تحت بارگذاری از میزان نشست مجاز بیشتر نشود.

روش‏های مختلف تعیین ظرفیت باربری پی را به طور کلی می‏توان به چهار گروه تقیسم بندی کرد[۱]:

۱- آنالیز استاتیکی که بر مبنای روش‏های تحلیلی گسیختگی خاک زیر یک پی در حالت حدی و مبنی بر استفاده از پارامترهای مقاومت برشی خاک می‏باشد.

۲- روش‏های مکمل که شامل استفاده از داده‏های آزمایش‏های درجای خاک مثل آزمایش نفوذ استاندارد[۱](SPT) و آزمایش نفوذ مخروط[۲](CPT) می‏باشد.

۳- استفاده از مقادیر مشخص که توسط آیین‎نامه‏ها و مراجع توصیه می‎شود.

۴- استفاده از نتایج آزمایش بارگذاری که مستقیما ظرفیت باربری خاک تعیین می‏شود.

بعد از محاسبه ظرفیت باربری نهایی خاک، از تقسیم آن بر ضریب اطمینان(FS) ظرفیت باربری مجاز خاک محاسبه و براساس آن ابعاد پی تعیین می‏شود.

در این مقاله به بررسی روش‏های مختلف تعیین ظرفیت باربری پرداخته شده و تئوری‏های موجود در زمینه ظرفیت باربری مورد بررسی قرار می‏گیرد. در ادامه این فصل با توجه به اینکه در این پروژه قصد داریم نشست پی را محاسبه کنیم به بررسی تئوری‏ها و روابط موجود در زمینه محاسبات نشست پرداخته می‏شود.

۲-۲- انواع گسیختگی خاک زیر پی

یک پی را در نظر می‏گیریم که تحت بارگذاری قرار دارد. اگر به تدریج بار بر شالوده وارد شود، نشست شالوده افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به نوع خاک زیر پی و عمق استقرار پی ممکن است سه نوع گسیختگی در خاک رخ دهد[۴].

۲-۲-۱- گسیختگی برشی کلی[۳]

در این حالت سطح گسیختگی همان طور که در شکل(۲-۱) نشان داده شده است تا سطح خاک اطراف پی گسترش می‏یابد. این گسیختگی به طور ناگهانی صورت پذیرفته و پس از رسیدن صفحات گسیختگی به سطح زمین و درنتیجه برآمدگی خاک اطراف، پی دچار ناپایداری می‏شود. معمولا موقعی که شالوده بر روی یک خاک ماسه‏ای متراکم یا خاک چسپنده سفت قرار بگیرد این نوع گسیختگی رخ می‏دهد.

[۱] -Standard Penetration Test

[۲] –  Cone Penetration Test

[۳] -General Shear

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.