تحقیق روش های ارزیابی وضعیت مرتع

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روش های ارزیابی وضعیت مرتع دارای ۳۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- تعاریف    ۵
۱-۳- وضعیت مرتع    ۷
۱-۴- تنوع گیاهی    ۱۳
۱-۵- تحقیقات انجام شده در داخل    ۱۶
۱-۶-تحقیقات انجام شده در خارج    ۱۹
منابع    ۲۶

منابع

صفائیان، ن. و شکری، م. ۱۳۸۱٫ یک روش ابداعی به منظور تعیین وضعیت و ظرفیت مراتع در شمال کشور. مجله منابع طبیعی ایران. ۵۵ (۴) : ۵۹۷ – ۶۰۵ ص.ص.

صفائیان، ن. و شکری، م.۱۳۸۳٫ پیشنهاد روشی برای طبقه بندی کاربردی گیاهان مرتعی ایران ( مطالعه موردی در مراتع جلگه ای مازندران ) سومین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران. کرج.

قلیچ نیا، ح. ۱۳۸۰٫ مقایسه پوشش گیاهی مناطق مرجع. کلید و بحرانی پارک ملی گلستان و مراتع همجوار. مجله پژوهش و سازندگی. (۳۰) : ۷۲ – ۷۵ ص.ص.

قلیچ نیا، ح. ۱۳۸۳٫ ارزیابی ویژگی های سطح خاک برای تعیین وضعیت مرتع. خلاصه مقالات سومین سمینار ملی مرتع و مرتعداری. کرج .

مقدم، م. ۱۳۷۷٫ مرتع و مرتعداری، انتشارات دانشگاه تهران، ۴۷۰ ص.

مقدم، م.۱۳۸۰٫ اکولوژی توصیفی و آماری پوشش گیاهی(ترجمه)، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران. ۲۸۵ ص.

مصداقی، م -الف۱۳۷۷٫ مرتعداری در ایران. چاپ سوم با تجدید نظر کلی و اضافات. انتشارات آستان قدس رضوی. دانشگاه امام رضا. ۲۵۹ ص .

مصداقی، م. ۱۳۸۰٫ توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۲۸۷ ص.

مصداقی، م. ۱۳۸۴٫ بوم شناسی گیاهی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۱۸۷ ص .

مصداقی، م-ب ۱۳۷۷٫ روشهای آماری در تحقیقات علوم کشاورزی و منابع طبیعی. انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی تهران. ۲۸۳ ص .

چمنی، ع.۱۳۷۴، بررسی تنوع و غنای گونه ای موجود در رویشگاه های گیاهی دشت میرزا بایلو و جنوب کوه آلمه(پارک ملی گلستان). پایان نامه کارشناسی ارشد مرتعداری، دانشکده مرتع و آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.۸۴ ص .

باغی،ن و مصداقی، م.۱۳۸۵ . بررسی تنوع الگوی مکانی گونه های مهم مرتعی پارک ملی گلستان و مناطق همجوار. مجله کشاورزی و منابع طبیعی گرگان .(۱۳)۳ : ۱۶۱-۱۷۱ص.ص.

مهدوی، م. و چائی چی، م. ر. و جوری، م. ح.۱۳۸۴٫ مقایسه برخی روش های تعیین وضعیت مرتع به منظور انتخاب مناسب ترین روش برای مراتع شمال شرق ایران ( مطالعه موردی مراتع اینچه برون گلستان ). پژوهشنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خزر.۳(۳) : ۴۱ – ۵۱ ص.ص .

۱-۱- مقدمه

تعیین وضعیت مرتع یکی از فاکتورهای مهم در ارزیابی مرتع بشمار می رود که به واسطه آن می توان در مدیریت و بهره برداری از مراتع ، راهکارهای مناسب را ارایه نمود. اسمیت[۱] (۱۹۷۹) معتقد است که وضعیت مرتع، در تعیین کاربری اراضی و ظرفیت مرتع کاربرد دارد .

وضعیت یک مرتع نشان دهنده تاریخچه تاثیر عوامل زنده و غیر زنده بر روی پوشش گیاهی و خاک مرتع در گذشته و حال می باشد.بنابر این تجزیه و تحلیل عوامل تاثیر گذار در وضعیت مرتع برای درک چگونگی عملکرد سیستم در رابطه با چرای دام و همچنین پتانسیل آن برای استفاده های مختلف در چگونگی حفظ و بقای سیستم دارای ارزش قابل توجهی می باشد( قلیچ نیا ۱۳۸۰).در ارزیابی وضعیت مرتع، وضعیت پوشش گیاهی ، مراحل تکامل خاک، شدت فرسایش خاک، مراحل اکولوژیکی مرتع، میزان بارش و نفوذپذیری آن مورد بررسی قرار می گیرد و متناسب با درجه و سطح عملکرد هر یک از این اجزاء مهم اکوسیستم، سلامت مرتع تغییر می کند. این تغییرات می تواند به عنوان معیار طبقه بندی وضعیت به کار رود(مانسک[۲] ۲۰۰۲). پندلتون[۳](۱۹۸۹) اظهار می دارد با شناخت وضعیت مرتع، راهبردهای مدیریتی براساس نوع وضعیت مرتع، انتخاب و اعمال می شود. وضعیت مرتع منعکس کننده تاثیر عوامل زنده و غیر زنده بر پوشش گیاهی و خاک این اکوسیستم ها در زمان های گذشته و شرایط کنونی است .

تا کنون تکنیک های مختلفی برای تعیین وضعیت و ظرفیت مراتع ایجاد شده است که اطلاعاتی چون وضعیت اکولوژیکی گونه ها، پتانسیل علوفه تولیدی آنها و تولید را ارئه می دهند. این مدل ها محدود و منطقه ای هستند و در بسیاری از موارد فقط در مناطقی که به وجود آمده اند کاربرد دارند(بسج [۴] ۱۹۹۲).

طبقه بندی وضعیت مرتع در ایران براساس تئوری کلیماکس انجام می گیرد که در آن وضعیت مرتع بر حسب میزان انحراف از کلیماکس سنجیده می شود. از آنجایی که در اکوسیستم های مرتعی ایران مطالعات بوم شناختی نشان دهنده کلیماکس و درصد گونه های گیاهی در این شرایط صورت نپذیرفته است، بنابراین کاربرد این روش و روش های تغییر شکل داده شده ( شش فاکتوری و چهار فاکتوری ) ، از نظر علمی و عملی، با مشکل روبرو می شوند( صفائیان-شکری ۱۳۸۱).

۱-۲- تعاریف

– وضعیت مرتع[۵]

وضعیت مرتع عبارت است از سلامتی مرتع( مقدم ۱۳۷۷).

پیپر و بک [۶](۱۹۹۰) وضعیت فعلی یک مرتع را نسبت به وضعیتی که می تواند بطور بالقوه داشته باشد را به عنوان وضعیت مرتع معرفی می کنند.

هدی وچیلد[۷](۱۹۹۴) در تعریف وضعیت مرتع ابراز داشته اند، وضعیت کنونی سلامت مرتع در مقایسه با آنچه که مرتع با مجموعه مشخصی از فاکتورهای محیطی و مدیریتی می تواند داشته باشد.

اسکارنچیا[۸](۱۹۹۵) وضعیت مرتع را درجه پایداری و سلامتی مجموعه خاک و فرایندهای اکولوژیک اکوسیستم های مرتعی بیان کرده است.

شیدایی و نعمتی (۱۳۵۷) وضعیت را وضع فعلی مرتع در مقایسه با آنچه که می تواند در حد نهایی مورد نظر باشد می دانند.

مصداقی_الف (۱۳۷۷) وضعیت مرتع را مقایسه شرایط موجود نسبت به مرحله کلیماکس تعریف می کند.

مقدم (۱۳۷۷) وضعیت مرتع عبارت است از سلامت مرتع یا به عبارت دیگر عبارت است از وضعیت مرتع در حال حاضر با مقایسه آن در مرحله کلیماکس یا به عبارت دیگر وضعیت یک مرتع منعکس کننده تاریخچه تاثیر عوامل در گذشته و حال می باشد (چه عوامل فیزیکی و چه عوامل زنده).

ارزانی(۱۳۸۴) وضعیت مرتع را حالت و چگونگی سلامت مرتع در مقایسه با مرحله کلیماکس تعریف می کند.

درجات وضعیت مرتع [۹]

عبارت است از درصد ترکیب پوشش گیاهی و وضعیت خاک مرحله کلیماکس نسبت به مرتع در حال حاضر( هاهن[۱۰] ۱۹۹۷).

– سلامت مرتع۱]

طبق تعریف سرویس حفاظت منابع طبیعی آمریکا[۱۲]و وزارت کشاورزی آمریکا[۱۳] (۱۹۹۷) سلامت مرتع شاخصی برای تعامل خاک، آب، پوشش گیاهی و هوا در هر یک از مراحل اکولوژیکی رویشگاه های مرتعی می باشد که در شرایط مطلوب و تعادل به سر می برند.

 ۱-۳- وضعیت مرتع

وضعیت مرتع که به سلامت آن نیز تعبیر می شود میزان تشابه یا عدم مشابهت ترکیب پوشش گیاهی موجود هر تیپ مرتعی با ترکیب پوشش گیاهی همان تیپ در حالت کلیماکس را در روش های مختلف به درجات مختلف بیان می گردد(گرون تاسک[۱۴] ۱۹۹۵). از آنجائیکه دستیابی به ترکیب دقیق جامعه کلیماکس  در مراتع کشور امری دشوار و بعضاً غیرممکن است، بنابراین تعیین وضعیت مراتع از طریق مقایسه ترکیب پوشش گیاهی موجود با ترکیب جامعه کلیماکس امکان پذیر نبوده و لازم است روش های جدید، متناسب با شرایط اکولوژیکی ایران ابداع و به کارگیری شود.

۱- روش مشاهده و تخمین

این روش از سال ۱۳۴۳ به وسیله سازمان جنگل ها و مراتع کشور جهت ممیزی مراتع مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش وضعیت خاک، وجود لاشبرگ گیاهی و فرسایش خاک به صورت کیفی و نظری ارزیابی می شود(مصداقی-الف۱۳۷۷).

-۱ Smith

-۲Manske

-۳ Pendelton

-۴ Bosch

-۱ Range condition

-۲ Pieper & Beck

–۳ Heady &  Child

-۴Scarenchia

-۱Range condition classes

-۲Hahn

-۳Range health

-۴Natural Resources Conservation Servic

-۵U.S.Department of Agriculture

-۱Task groun

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.