تحقیق روش های بررسی پایداری شیروانی های خاکی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روش های بررسی پایداری شیروانی های خاکی دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲ –  مبانی روش های بررسی پایداری شیروانی های خاکی    ۸
۲-۲-۱-  مقدمه    ۸
۲-۳ –  بررسی کاربردی روش های کنترلی پایداری شیروانی های خاکی    ۹
۲-۳-۱-  روش عددی    ۹
۲-۳-۲-  روش های تعادل حدی    ۱۱
۲-۳-۲-۱-  مروری دقیق تر بر روش های خاص تعادل حدی    ۱۲
۲-۴- کلیات خاک های مسلح    ۱۴
۲-۵-  نگاهی به موثرترین تحقیقات ژئوتکنیکی اخیر    ۱۵
منابع    ۲۵

منابع

فرهادی علی، معجزی محسن، ٬۱۳۸۷٬” آنالیز پایداری شیروانی های خاکی مسلح با روش های اجزای محدود و تعادل حدی “٬ چهارمین کنگره مهندسی عمران.

صفا منصور٬ دلشاد محسن٬۱۳۸۹٬” بررسی پایداری شیروانی به روش المان مجزا و مقایسۀ با روش تعادل حدی “، چهارمین همایش بین المللی مهندسی ژئوتکنیک و مکانیک خاک ایران.

قاسم زاده حسن٬ابونوری امیرعلی٬ایروانی علیرضا٬۱۳۹۱٬”بررسی تأثیر انتخاب مدل رفتاری بر عملکرد شیروانی خاکی میخ کوبی شده نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران.

مهدوی احسان، و دیگران، “بررسی روش های تعیین ضریب اطمینان پایداری شیروانی خاکی در نرم افزارSLOPE/W، سومین همایش ملی مقاوم سازی و مدیریت شهری.

رفیعا فرزان، امینی بهرام، ۱۳۸۲، “مبانی بررسی پایداری دیواره های شیب دار در دریاچه پشت سدها، نشریه شماره ۵۳” کمیته ملی سدهای بزرگ ایران.

بهنیا کامبیز، طباطبایی امیر محمد، ۱۳۸۲، “مکانیک خاک”، جلد اول، انتشارات دانشگاه تهران.

جسمانی مهراب، رودی غلامحسین، ۱۳۸۷، مکانیک خاک، انتشارات بین المللی گاج.

نیرومند بهمن٬ نیرومند حامد٬۱۳۸۷٬”پلکسیس پیشرفته”، انتشارات ناقوس اندیشه.

Geo-Slope International Ltd, 2007, Rapid Drawdown with Effective Stress/ Calgary, Alberta, Canada (Article).

Geo-Slope International Ltd, 2007, Rapid Drawdown with Multi-Stage/ Calgary, Alberta, Canada (Article).

M.Dos, B., 2008, Advanced Soil Mechanics, Taylor & Francis e-Library.

Plaxis Manual, RAPID DRAW DOWN Course for experienced Plaxis Users, 2008.

Zheng, H. and Sun, G. and Liu, D., (2009), “A practical procedure for searching critical slip surfaces of slopes based on the strength reduction technique”, Computers and geotechnical, 36, pp. 1~5.

Novak, P. & Moffat, A. & Others, 2004, Hydraulic Structures, Taylor & Francis e-Library.

۲-۱- مقدمه

بررسی پایداری شیروانی های خاکی و یافتن راهی برای ارزیابی دقیق تر پایداری شیب ها وترانشه های خاکی، از دیرباز  مورد توجه کارشناسان و متخصصان ژئوتکنیک بوده است. تخمین افزایش ضریب اطمینان پایداری شیروانی ها و شیب های خاکی در شرایط و پروژه های مختلف اعم از سدسازی،    کانال ها، خاکریزها، بزرگراه ها، اسکله ها و… .، در همین راستا تلاش برای افزایش پایداری شیب ها امری تعیین کننده در پایداری کلی سازه ها به شمار می رود. نتیجه لغزش یا شکست یک شیب می تواند باعث از دست رفتن عملکردی آن پروژه ( شیب) و حتی باعث از دست رفتن جان عده ای انسان گردد. مهندسان ژئوتکنیک باید در ارزیابی پایداری شیروانی های خاکی توجه خاصی به   زمین شناسی، زهکشی سطحی، آب زیرزمینی و مقاومت برشی خاک مبذول داشته باشند.

بررسی شیروانی های خاکی یکی از مسائل اصلی مهندسی ژئوتکنیک می باشد، سدهای خاکی،  گودبرداری ها، ترانشه ها و… سازه های خاکی محسوب می شوند که از نظر اهمیت در درجه بالایی حتی برای تمدن بشری قرار دارند، بنابراین تحلیل، طراحی ورفتارنگاری این سازه ها در طول زمان  مد نظر مهندسین می باشد، از این رو، تلاش های زیادی برای تحلیل شیروانی های خاکی انجام می شود. ولی عدم قطعیت ها، مشکلات تئوریک تحلیل، تنوع مسائل  ژئوتکنیک  و نیازهای روز افزون به طراحی شیروانی های جدید که هر کدام مشکلات خاص خود را دارند، محققین را بر آن داشته که هر چه بیشتر به این موضوع بپردازند. در بررسی پایداری شیروانی ها در هر دو روش تعادل حدی و عددی، معمول است که نیروهای محرک  و مقاوم محاسبه گردیده و  بزرگی  آن ها نسبت به هم سنجیده شود   با این حال چیزی که اکثر اوقات از نظر مهندسان  ژئوتکنیک مورد بی توجهی واقع می شود،  این است که هر یک از نیروهای محرک و مقاوم خود تابع عوامل مختلفی مانند: پارامترهای خاک، هندسه شیب، بارگذاری خارجی و… می باشند، از سوی دیگر وجود آب در پروژه های عمرانی همواره برای مهندسان ایجاد مشکل کرده و باعث گسیختگی سازه ها به خصوص شیروانی های خاکی گردیده است، در همین راستا خاک مسلح همواره به عنوان یک مصالح مهندسی کارآمد مورد استفاده انسان بوده است،مفهوم خاک مسلح به صورت امروزی نخستین بار توسط یک مهندس فرانسوی به نام هنری ویدال[۱] در سال ۱۹۶۶ میلادی مطرح گردید، با بررسی خواص و شرایط خاک نمایان می شود که یکی از ضعف های اصلی خاک، مقاومت کششی پایین آن است و وجود آب نیز این نقطه ضعف را تقویت می کند، ایده ی خاک مسلح در حقیقت راه حلی برای رفع این نقطه ضعف  می باشد؛ به عبارت دیگر اساس سیستم خاک مسلح بر مبنای استفاده از مصالحی درون خاک است که توانایی تحمل تنش های کششی بالایی را دارند به گونه ای که توده خاک مسلح  از گسیختگی بگریزد و یا به عبارت دیگر پایدار باشند. امروزه با توجه به پیشرفت های علوم مهندسی و افزایش روزافزون احداث ابنیه و سازه های پیچیده ، که گاه در مناطق کوهستانی و پر شیب ساخته می شوند، لزوم پایداری شیب های طبیعی و مصنوعی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، روش های متعددی جهت پایدار سازی شیب ها وجود دارد که هدف مشترک همه ی این روش ها، افزایش نیروهای مقاوم در برابر نیروهای محرک و در نتیجه افزایش مقدار ضریب اطمینان است. به کارگیری مسلح کننده ها نیروی مقاوم را در توده خاک از طریق تامین نیروی کششی افزایش می دهند و تغییر شکل های افقی را نیز کاهش می دهند، که این دو امر در نهایت منجر به افزایش پایداری کلی در سازه های خاکی می شوند.

روش تعادل حدی

یکی از روش های تحلیل پایداری شیب ها روش تعادل حدی است، در این روش اولین تحلیل را کولمان در اواخر قرن هجدهم ارائه داده است، در این گونه روش ها فرض اصلی این است که سطحی در امتداد سطح لغزش اختیار می شود (منحنی یا مستوی) معیار گسیختگی مشخصی (مثلاً: موهر –‌ کولمب) حاکم بوده و بخش لغزنده بصورت مجزا و صلب بر سطح گسیختگی جا به جا می شود، آنگاه تمام نیروهای موثر بر لغزندگی و برای جلوگیری از آن در نظر گرفته می شود و با مقایسه مقاومت برشی لازم جهت حفظ پایداری با مقاومت برشی موجود در خاک ضریب ایمنی تعیین می گردد.

در یک روش کاربردی از این گروه که به روش قطعات موسوم است، بخش لغزنده خاک به قطعاتی قائم تقسیم می شود و بررسی تعادل استاتیکی نیروها روی هر قطعه به طور مجزا صورت می گیرد، روش های مبتنی بر تعادل حدی به علت وضوح مفاهیم و سادگی استفاده، کاربردی ترین روش های بررسی پایداری شیب ها می باشند و در دفتر مهندسین مشاور کاربرد وسیع دارند.

۲-۲ –  مبانی روش های بررسی پایداری شیروانی های خاکی

۲-۲-۱-  مقدمه

از آنجا که بیشتر سازه های عمرانی مهم در محیط های شیب دار ساخته می شوند و یا خود سازه  در محیط، سطحی شیب دار ایجاد می کند، لذا پایداری شیروانی ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برای بررسی پایداری شیروانی ها روش های مختلفی وجود دارد؛ دو روش اصلی برای مطالعۀ پایداری شیروانی ها، روش های تعادل حدی و عددی می باشد. در روش تعادل حدی فاکتور ایمنی با استفاده از نیروهای مخرب و مقاوم، محاسبه می شود و به وسیلۀ این فاکتور پایداری شیروانی ها مورد بررسی قرار می گیرد؛ روش های عددی نیز با محاسبۀ تنش ها و کرنش های حاصل از نیروهای مخرب و مقایسۀ آنها با مقاومت توده سنگ، پایداری شیروانی ها را مورد بررسی قرار می دهند.

در شیروانی ها، فاکتور ایمنی اغلب به صورت نسبت مقاومت برشی واقعی به حداقل مقاومت برشی مورد نیاز برای جلوگیری از لغزش و شکست تعریف می شود [۱].

تکنیک تنش برشی اولین بار توسط زینکویچ برای محاسبه فاکتور ایمنی یک شیروانی متشکل از چند نوع سنگ به کار گرفته شد [۲].

[۱]. Henry Vidal

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.