تحقیق روند تعلیم تربیت در دیدگاه های متعدد و تشکیل سازمان های غیر رسمی در تعلیم و تربیت دانش آموزان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روند تعلیم تربیت در دیدگاه های متعدد و تشکیل سازمان های غیر رسمی در تعلیم و تربیت دانش آموزان دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
بیان مسأله    ۶
ضرورت تحقیق :    ۹
مروری بر دیدگاهها:    ۱۰
پیشینه    ۲۱
مراحل تکامل شکل گیری سازمانهای غیردولتی (مردمنهاد)    ۲۲
تشکل‌های مردم‌نهاد (غیر دولتی)  در ایران    ۲۳
پژوهشهای داخلی:    ۲۳
پژوهشهای خارجی:    ۳۰
منابع و مآخذ    ۳۴

منابع

شمشیری، بابک. ( ۱۳۸۷ ). “فعالیت های اردویی در طبیعت، حلقه ی مفقوده در نظام آموزش

شمشیری، بابک (الف۱۳۸۵) تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان. تهران. انتشارات طهوری

شمشیری، بابک (ب۱۳۸۵). ارائه ی الگوی نظری به منظور جهت دهی و سامان دهی فعالیت های امور تربیتی در نظام آموزش و پرورش ایران، با اقتباس از آموزه های عرفان اسلامی. مجله ی علمی پژوهشی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز . دوره ی بیست و پنجم. شماره ی ۴٫ صفحات: ۱۱۳-۱۲۴

کریمی، عبدالعظیم(۱۳۸۵). تربیت در طبیعت. تهران نشر عابد

کریمی، عبدالعظیم. ( ۱۳۷۳ ). تربیت آسیب زا. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان

کریمی، عبدالعظیم.( ۱۳۸۳ ). رویکردی نمادین به تربیت دینی با تأکید بررو شهای

طهماسبی، فرهاد (۱۳۸۶). نقش تشکلهای دانش آموزی در تربیت اجتماعی. نشریه روان شناسی وعلوم تربیتی. شماره۱٫ صص۱۰۰-۸۳٫

عراقی،علی(۱۳۸۳). دانستنی­ها و مهارت­های اعضاء تشکیلات دانش­آموزی پیشتازان و فرزانگان( دوره متوسطه). تهران. انتشارات سنا

ابراهیم­زاده، عیسی(۱۳۸۳). فلسفه تربیت. تهران. انتشارات پیام­نور

پژوهشکده تحقیقات اسلامی(۱۳۸۹). تعلیم و تربیت در اسلام.  ناشر. زمزم هدایت

جرالدل، گوتک (۱۳۸۹). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه پاک­سرشت، محمدجواد. قم: انتشارات مهر.

زاهدی، مرتضی(۱۳۷۷). فلسفه فعالیت­های تربیتی. تهران . انتشارات آوای نور

احمدوند، محمدعلی (۱۳۸۹).آشنایی با فعالیت­های تربیتی و اجتماعی. تهران: بامشادسبز

احمدی، علی اصغر(۱۳۷۹). نقش اولیاء در گذران اوقات فراغت. نشریه پیوند. تابستان ۷۹

مقدمه

رسالت آموزش و پرورش در هر کشوری تقویت نگرش انسانی به زندگی و ارتقای فلسفه آن و ایجاد توانایی در افراد جامعه برای زندگی سالم و سازنده است. یکی از ویژگی های آموزش و پرورش پیش­رفته و مدرن، توجه ویژه به فعالیت هایی است که دانش آموزان در بیرون از کلاس و مدرسه انجام می دهند. این قبیل فعالیت ها بدون شک بیشتر از فعالیت های کلاسی در رشد دانش آموزان مؤثر هستند. بر دستگاه تعلیم و تربیت هر کشوری واجب است در راستای این مهم وارد عرصه شده و زمینه­های اجرایی این فرایند را فراهم بیاورد.

توسعه و غنی سازی فعالیت­های مکمل و فوق برنامه با توجه به روی­کرد نسبتاً متمرکز برنامه ریزی درسی و توجه کافی نداشتن به رشد مهارت­های اجتماعی، عاطفی و شناختی فراگیران و در فرآیند یاددهی ـ یادگیری، لازم است برای تعدیل نارسایی و کاستی­های برنامه درسی، توجه به علایق و استعدادها، پاسخ به نیازهای فردی، غنی سازی اوقات فراغت، پاسخ به تحولات پرشتاب دنیای امروز و تعمیق فرآیند یاددهی ـ یادگیری، فعالیت هایی در قالب مکمل و فوق برنامه برای اجرا در مدارس در نظر گرفته شود (آتش­دامن. ۱۳۸۹).

هرچند در مجامع علمی و سازمانهای اجرایی آموزش­های رسمی که عمدتاً بردوش آموزش و پرورش وآموزش عالی است محور عمده بحث و بررسی­ها را تشکیل می دهد، لیکن نبایستی نقش، اهمیت و جایگاه آموزشهای غیررسمی را در جامعه از نظر دور داشت. چرا که این گونه آموزش­ها بعضاً از نفوذپذیری و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به آموزش­های رسمی برخوردارند. علت اصلی این امر را بایستی در میزان جذب فراگیران، ایجاد انگیزه و همچنین علاقمندی وگرایش آنان به برنامه­های آموزش غیر رسمی و فوق­برنامه جستجو کرد. همان طور که می دانیم، علاقه و انگیزش، یکی از مهمترین مباحث مربوط به یادگیری به حساب می آید. اصولاً عمده مشکلات مربوط به یادگیری­های رسمی به نوعی در علاقه و انگیزه فراگیران ریشه دارند. چرا که معمولاً آموزش­های رسمی جنبه اجباری دارند، در واقع، حتی اگر فراگیر بنا به میل، اختیار وعلاقمندی خود قدم به حیطه آموزش­های رسمی گذاشته باشد باز هم در مورد چگونگی اجرای برنامه آموزشی رسمی با نوعی اجبار و تحمیل مواجه است. این در حالی است که در حیطه آموزش­های غیر رسمی، این امر(اجباروتحمیل)  تا میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و از تنوع وتداوم بیشتری نیز برخوردارند.

آموزش­های غیررسمی را می توان به دو نوع کلی تقسیم بندی نمود. نوع اول که در خارج از حیطه آموزش­های رسمی مربوط به نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی قرار دارد. به همین خاطر نظام آموزش رسمی جامعه نقش کمتری در کنترل و نظارت آنها دارند. این آموزش های غیر رسمی به دلیل همان فاصله موجود با نظام آموزش رسمی، اغلب به صورت غیر مستقیم می توانند در خدمت برنامه های درسی مدون و رسمی قرار گیرند. نوع دوم آموزش­های غیر رسمی که به طور مستقیم در برنامه درسی وارد می شوند وتحت کنترل  آموزش وپرورش رسمی کشور قرار دارند. (شمشیری. ۱۳۸۷)

در این راستا تشکل­های زیادی از دیر باز عهده­دار آموزش­های غیر رسمی بود­ه­اند، می­توان به فعا­لیت­های نظام پیش­ آهنگی در جهان و ایران اشاره کرد که پس از فراز و نشیبهایی که در روند نظام پیش­آهنگی ایران از سال ۱۳۰۴ تا سال ۱۳۶۴ بوجود آمد. سرانجام توسط مجلس شورای اسلامی درسال۱۳۶۴ منحل شد. پس از یک دوره فعالیت­های معاونت پرورشی وایجاد کانونهای فرهنگی تربیتی ، سازمان بسیج دانش آموزی ،تشکل­های پیشتازان وفرزانگان سرانجام اساسنامه سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران پس از تهیه پیش نویس آن توسط اداره کل فعالیت­های دانش­آموزی و تعیین اهداف،  اصول، سیاست­ها و برنا­مه­های آن به سازمان امور اداری و استخدامی ارسال گردید و پس از اظهار نظر این سازمان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور قرار گرفته و نهایتا در جلسه ۴۴۱ مورخه ۲۱/۲/۷۸ به تصویب این شورا رسید. و سازمان دانش­آموزی رسما عهده­داربخش بزرگی از آموزش­های غیررسمی شد.(تشکیلات دانش­آموزی،۱۳۸۳: ۹)

فلسفه تشکیل سازمان دانش آموزی، سامان دادن به امور فرهنگی، تربیتی ونیازهای دانش آموزان بود که از طریق سیستم رسمی آموزش وپرورش کلاسیک،  در کلاس درس وچارچوب کتاب و فضای مدرسه تامین نمی­شد.

بیان مسأله

موضوع تربیت انسان این موجود هزار لای و بهترین محصول دستگاه آفرینش که رسیدن او به تعالی و کمال هدف عالی آفرینش است به ساز و کارهای ویژه و پیچیده ای نیازمند است. از مهم­ترین اهداف تربیت، رشد طبیعی و تدریجی و هماهنگ همه نیروها و استعدادهای انسان است و این هدف از طریق مشاهده، تجربه و تفکر و تعلیم بوجود می آید. وظیفه تعلیم و تربیت در اکثر کشورها پس از خانواده به عهده آموزش و پرورش می باشد  که یک نظام دولتی است و آموزش­های خودرا تحت عنوان رسمی یا   آموزش کلاسی ارائه می­دهد. اما نوعی دیگر از آموزش که از آن با عنوان «آموزش غیررسمی» یاد می­گردد، از لحاظ قلمرو، گسترده ­تر از آموزش رسمی بوده و فراتر از حیطه­ی الزامات و محدودیت­های زمانی و مکانی وغیره موجود در آموزش رسمی قرار دارد. به دلیل کارکرد آموزش غیررسمی به عنوان مکمل آموزش رسمی و حتی در برخی موارد تنها گزینه برای آموزش افراد در طول زندگی، این نوع آموزش از اهمیت ویژه­ای برخودار است. آموزش غیررسمی اغلب، متولّی رسمی و تعریف شده­ی دولتی نداشته و مسؤولیت این نوع آموزش به طور متعارف به عهده­ی نهادها ، مجامع فرهنگی، رسانه­های همگانی، تشکل­های غیر دولتی و مردم­نهاد درجامعه می­باشد. اما نوعی از آموزش­های غیررسمی نیز وجود دارد که به طور مستقیم بر آموزش­های رسمی اثرگذار می­باشدو مکمل آموزش رسمی می­باشند که می­توان به فعالیت­های فوق­برنامه و مکمل ­برنامه­درسی در مدارس اشاره کرد (آتش­دامن. ۱۳۸۹).

شیوه استفاده ازبرنامه­های آموزشی غیررسمی، به خصوص آموزش­های غیررسمی مکمل برنامه رسمی، در کشورها به دلیل وضعیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی متفاوت است اما با یک نگاه کلی به این نتیجه می­رسیم که در اکثر اهداف، نوعی اشتراک دارند. برای روشن شدن موضوع به بررسی فعالیت­های تربیتی مکمل یا فوق برنامه در چند کشور که پیش­رفت­های مناسبی داشته­اند می­پردازیم.

سوئد: تنظیم فعالیت های تربیتی مدرسه در کشور سوئد تا حد زیادی در اختیار مدرسه، معلمان و والدین دانش آموزان است. یکی از نکات ارزشمند نقش موثری است که به دانش آموزان در برنامه ریزی فعالیت­ها داده می شود، امکانات و فعالیت های مراکز گذران اوقات فراغت به طور طبیعی با فعالیت­های روزانه مدرسه تلفیق شده است. این فعالیت­ها عین برنامه است و جزیی از فعالیت­های تربیتی دانش آموزان به شمار می رود و تحت عنوان «فعالیت­های آزاد» تلقی می شود. محتوای فعالیت های آنها شامل سرگرمی ها و گردهمایی ها، فعالیت­های عقیدتی، هنرهای زیبا، آواز، موسیقی، نمایش­نامه، کارهای تصویری، قصه گویی، طراحی و نقاشی، فعالیت های حفظ محیط زیست، بازی های گروهی، مشارکت و اداره بخش هایی از امور مدرسه (کتابخانه، پذیرایی، امور بهداشتی مراقبت و محافظت از دانش آموزان کوچکتر، اردوها و مسافرت­های دانش آموزی است (همان).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.