323 views
پیشینه تحقیق روند تعلیم تربیت در دیدگاه های متعدد و تشکیل سازمان های غیر رسمی در تعلیم و تربیت دانش آموزان دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
بیان مسأله ۶
ضرورت تحقیق : ۹
مروری بر دیدگاهها: ۱۰
پیشینه ۲۱
مراحل تکامل شکل گیری سازمانهای غیردولتی (مردمنهاد) ۲۲
تشکلهای مردمنهاد (غیر دولتی) در ایران ۲۳
پژوهشهای داخلی: ۲۳
پژوهشهای خارجی: ۳۰
منابع و مآخذ ۳۴
شمشیری، بابک. ( ۱۳۸۷ ). “فعالیت های اردویی در طبیعت، حلقه ی مفقوده در نظام آموزش
شمشیری، بابک (الف۱۳۸۵) تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان. تهران. انتشارات طهوری
شمشیری، بابک (ب۱۳۸۵). ارائه ی الگوی نظری به منظور جهت دهی و سامان دهی فعالیت های امور تربیتی در نظام آموزش و پرورش ایران، با اقتباس از آموزه های عرفان اسلامی. مجله ی علمی پژوهشی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز . دوره ی بیست و پنجم. شماره ی ۴٫ صفحات: ۱۱۳-۱۲۴
کریمی، عبدالعظیم(۱۳۸۵). تربیت در طبیعت. تهران نشر عابد
کریمی، عبدالعظیم. ( ۱۳۷۳ ). تربیت آسیب زا. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
کریمی، عبدالعظیم.( ۱۳۸۳ ). رویکردی نمادین به تربیت دینی با تأکید بررو شهای
طهماسبی، فرهاد (۱۳۸۶). نقش تشکلهای دانش آموزی در تربیت اجتماعی. نشریه روان شناسی وعلوم تربیتی. شماره۱٫ صص۱۰۰-۸۳٫
عراقی،علی(۱۳۸۳). دانستنیها و مهارتهای اعضاء تشکیلات دانشآموزی پیشتازان و فرزانگان( دوره متوسطه). تهران. انتشارات سنا
ابراهیمزاده، عیسی(۱۳۸۳). فلسفه تربیت. تهران. انتشارات پیامنور
پژوهشکده تحقیقات اسلامی(۱۳۸۹). تعلیم و تربیت در اسلام. ناشر. زمزم هدایت
جرالدل، گوتک (۱۳۸۹). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه پاکسرشت، محمدجواد. قم: انتشارات مهر.
زاهدی، مرتضی(۱۳۷۷). فلسفه فعالیتهای تربیتی. تهران . انتشارات آوای نور
احمدوند، محمدعلی (۱۳۸۹).آشنایی با فعالیتهای تربیتی و اجتماعی. تهران: بامشادسبز
احمدی، علی اصغر(۱۳۷۹). نقش اولیاء در گذران اوقات فراغت. نشریه پیوند. تابستان ۷۹
رسالت آموزش و پرورش در هر کشوری تقویت نگرش انسانی به زندگی و ارتقای فلسفه آن و ایجاد توانایی در افراد جامعه برای زندگی سالم و سازنده است. یکی از ویژگی های آموزش و پرورش پیشرفته و مدرن، توجه ویژه به فعالیت هایی است که دانش آموزان در بیرون از کلاس و مدرسه انجام می دهند. این قبیل فعالیت ها بدون شک بیشتر از فعالیت های کلاسی در رشد دانش آموزان مؤثر هستند. بر دستگاه تعلیم و تربیت هر کشوری واجب است در راستای این مهم وارد عرصه شده و زمینههای اجرایی این فرایند را فراهم بیاورد.
توسعه و غنی سازی فعالیتهای مکمل و فوق برنامه با توجه به رویکرد نسبتاً متمرکز برنامه ریزی درسی و توجه کافی نداشتن به رشد مهارتهای اجتماعی، عاطفی و شناختی فراگیران و در فرآیند یاددهی ـ یادگیری، لازم است برای تعدیل نارسایی و کاستیهای برنامه درسی، توجه به علایق و استعدادها، پاسخ به نیازهای فردی، غنی سازی اوقات فراغت، پاسخ به تحولات پرشتاب دنیای امروز و تعمیق فرآیند یاددهی ـ یادگیری، فعالیت هایی در قالب مکمل و فوق برنامه برای اجرا در مدارس در نظر گرفته شود (آتشدامن. ۱۳۸۹).
هرچند در مجامع علمی و سازمانهای اجرایی آموزشهای رسمی که عمدتاً بردوش آموزش و پرورش وآموزش عالی است محور عمده بحث و بررسیها را تشکیل می دهد، لیکن نبایستی نقش، اهمیت و جایگاه آموزشهای غیررسمی را در جامعه از نظر دور داشت. چرا که این گونه آموزشها بعضاً از نفوذپذیری و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به آموزشهای رسمی برخوردارند. علت اصلی این امر را بایستی در میزان جذب فراگیران، ایجاد انگیزه و همچنین علاقمندی وگرایش آنان به برنامههای آموزش غیر رسمی و فوقبرنامه جستجو کرد. همان طور که می دانیم، علاقه و انگیزش، یکی از مهمترین مباحث مربوط به یادگیری به حساب می آید. اصولاً عمده مشکلات مربوط به یادگیریهای رسمی به نوعی در علاقه و انگیزه فراگیران ریشه دارند. چرا که معمولاً آموزشهای رسمی جنبه اجباری دارند، در واقع، حتی اگر فراگیر بنا به میل، اختیار وعلاقمندی خود قدم به حیطه آموزشهای رسمی گذاشته باشد باز هم در مورد چگونگی اجرای برنامه آموزشی رسمی با نوعی اجبار و تحمیل مواجه است. این در حالی است که در حیطه آموزشهای غیر رسمی، این امر(اجباروتحمیل) تا میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و از تنوع وتداوم بیشتری نیز برخوردارند.
آموزشهای غیررسمی را می توان به دو نوع کلی تقسیم بندی نمود. نوع اول که در خارج از حیطه آموزشهای رسمی مربوط به نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی قرار دارد. به همین خاطر نظام آموزش رسمی جامعه نقش کمتری در کنترل و نظارت آنها دارند. این آموزش های غیر رسمی به دلیل همان فاصله موجود با نظام آموزش رسمی، اغلب به صورت غیر مستقیم می توانند در خدمت برنامه های درسی مدون و رسمی قرار گیرند. نوع دوم آموزشهای غیر رسمی که به طور مستقیم در برنامه درسی وارد می شوند وتحت کنترل آموزش وپرورش رسمی کشور قرار دارند. (شمشیری. ۱۳۸۷)
در این راستا تشکلهای زیادی از دیر باز عهدهدار آموزشهای غیر رسمی بودهاند، میتوان به فعالیتهای نظام پیش آهنگی در جهان و ایران اشاره کرد که پس از فراز و نشیبهایی که در روند نظام پیشآهنگی ایران از سال ۱۳۰۴ تا سال ۱۳۶۴ بوجود آمد. سرانجام توسط مجلس شورای اسلامی درسال۱۳۶۴ منحل شد. پس از یک دوره فعالیتهای معاونت پرورشی وایجاد کانونهای فرهنگی تربیتی ، سازمان بسیج دانش آموزی ،تشکلهای پیشتازان وفرزانگان سرانجام اساسنامه سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران پس از تهیه پیش نویس آن توسط اداره کل فعالیتهای دانشآموزی و تعیین اهداف، اصول، سیاستها و برنامههای آن به سازمان امور اداری و استخدامی ارسال گردید و پس از اظهار نظر این سازمان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور قرار گرفته و نهایتا در جلسه ۴۴۱ مورخه ۲۱/۲/۷۸ به تصویب این شورا رسید. و سازمان دانشآموزی رسما عهدهداربخش بزرگی از آموزشهای غیررسمی شد.(تشکیلات دانشآموزی،۱۳۸۳: ۹)
فلسفه تشکیل سازمان دانش آموزی، سامان دادن به امور فرهنگی، تربیتی ونیازهای دانش آموزان بود که از طریق سیستم رسمی آموزش وپرورش کلاسیک، در کلاس درس وچارچوب کتاب و فضای مدرسه تامین نمیشد.
موضوع تربیت انسان این موجود هزار لای و بهترین محصول دستگاه آفرینش که رسیدن او به تعالی و کمال هدف عالی آفرینش است به ساز و کارهای ویژه و پیچیده ای نیازمند است. از مهمترین اهداف تربیت، رشد طبیعی و تدریجی و هماهنگ همه نیروها و استعدادهای انسان است و این هدف از طریق مشاهده، تجربه و تفکر و تعلیم بوجود می آید. وظیفه تعلیم و تربیت در اکثر کشورها پس از خانواده به عهده آموزش و پرورش می باشد که یک نظام دولتی است و آموزشهای خودرا تحت عنوان رسمی یا آموزش کلاسی ارائه میدهد. اما نوعی دیگر از آموزش که از آن با عنوان «آموزش غیررسمی» یاد میگردد، از لحاظ قلمرو، گسترده تر از آموزش رسمی بوده و فراتر از حیطهی الزامات و محدودیتهای زمانی و مکانی وغیره موجود در آموزش رسمی قرار دارد. به دلیل کارکرد آموزش غیررسمی به عنوان مکمل آموزش رسمی و حتی در برخی موارد تنها گزینه برای آموزش افراد در طول زندگی، این نوع آموزش از اهمیت ویژهای برخودار است. آموزش غیررسمی اغلب، متولّی رسمی و تعریف شدهی دولتی نداشته و مسؤولیت این نوع آموزش به طور متعارف به عهدهی نهادها ، مجامع فرهنگی، رسانههای همگانی، تشکلهای غیر دولتی و مردمنهاد درجامعه میباشد. اما نوعی از آموزشهای غیررسمی نیز وجود دارد که به طور مستقیم بر آموزشهای رسمی اثرگذار میباشدو مکمل آموزش رسمی میباشند که میتوان به فعالیتهای فوقبرنامه و مکمل برنامهدرسی در مدارس اشاره کرد (آتشدامن. ۱۳۸۹).
شیوه استفاده ازبرنامههای آموزشی غیررسمی، به خصوص آموزشهای غیررسمی مکمل برنامه رسمی، در کشورها به دلیل وضعیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی متفاوت است اما با یک نگاه کلی به این نتیجه میرسیم که در اکثر اهداف، نوعی اشتراک دارند. برای روشن شدن موضوع به بررسی فعالیتهای تربیتی مکمل یا فوق برنامه در چند کشور که پیشرفتهای مناسبی داشتهاند میپردازیم.
سوئد: تنظیم فعالیت های تربیتی مدرسه در کشور سوئد تا حد زیادی در اختیار مدرسه، معلمان و والدین دانش آموزان است. یکی از نکات ارزشمند نقش موثری است که به دانش آموزان در برنامه ریزی فعالیتها داده می شود، امکانات و فعالیت های مراکز گذران اوقات فراغت به طور طبیعی با فعالیتهای روزانه مدرسه تلفیق شده است. این فعالیتها عین برنامه است و جزیی از فعالیتهای تربیتی دانش آموزان به شمار می رود و تحت عنوان «فعالیتهای آزاد» تلقی می شود. محتوای فعالیت های آنها شامل سرگرمی ها و گردهمایی ها، فعالیتهای عقیدتی، هنرهای زیبا، آواز، موسیقی، نمایشنامه، کارهای تصویری، قصه گویی، طراحی و نقاشی، فعالیت های حفظ محیط زیست، بازی های گروهی، مشارکت و اداره بخش هایی از امور مدرسه (کتابخانه، پذیرایی، امور بهداشتی مراقبت و محافظت از دانش آموزان کوچکتر، اردوها و مسافرتهای دانش آموزی است (همان).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر