تحقیق زندگینامه فروغ و شعر و اندیشه او و وزن های شعر فروغ

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زندگینامه فروغ و شعر و اندیشه او و وزن های شعر فروغ دارای ۱۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه    ۴
فصل دوم:فروغ و اندیشه اش    ۶
۲- ۱- زندگینامه فروغ :    ۷
سالشمار زندگی فروغ :    ۱۲
۲-۲- شعر و اندیشه فروغ و تأثیر زندگی در شعرش:    ۱۳
۲-۲-۱ مختصات مهم شعر «فروغ» :    ۲۰
۱ – زبان گفتار و تخاطب :    ۲۰
۲- وزن طبیعی گفتاری :    ۲۱
۳-مختصۀ طنز :    ۲۲
۴ـ مختصۀ بیان حرفی و تصویری توأمان :    ۲۲
۵– مختصۀ تکرار:    ۲۳
۲-۲-۲- نگرشی بر شعر نو :    ۲۵
۲– ۳- فروغ و رابطۀ او با شعر نیما و دیگر شاعران :    ۲۶
۲–۳–۱- تأثیر پذیری فروغ از ادیت سیتول :    ۳۱
۲-۳-۲- تأثیر پذیری فروغ از «شاملو» :    ۳۴
۲-۳- ۳- رابطۀ سپهری با شعر «فروغ» :    ۳۷
۲-۳-۴- فروغ و مولوی :    ۴۱
فصل سوم:اوزان شعر فارسی    ۴۳
۳-۱- اهمیت وزن از نظر اقوام ابتدایی:    ۴۴
۳-۱-۱- عروض ایمان بیاوریم به…:    ۴۷
۳-۱-۲- وزن چند شعر دیگر فروغ:    ۵۳
۳-۲-ابداعات و ابتکارات فروغ:    ۹۴
۳-۳-انواع جناس در اشعار فروغ:    ۱۱۲
۳-۴-وضع واژه‌های بسامدی در اشعار فروغ – موسیقی درونی    ۱۱۵
۳-۵- واج آرایی:    ۱۲۳
منابع:    ۱۲۹

منابع:

۱-فرخ‌زاد، فروغ (۱۳۵۰). دیوار. تهران، امیر کبیر: چاپ چهارم؛

۲-فرخ‌زاد، فروغ (۱۳۶۹). تولدی دیگر. تهران: مروارید، چاپ شانزدهم؛

۳- فرخ‌راد، فروغ(۱۳۷۰). عصیان، تهران: امیرکبیر، چاپ دهم؛

۴-فرخ‌زاد، فروغ  (۱۳۷۷). ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد. تهران: مروارید، چاپ دوازدهم؛

۵-فروغ فرخ‌زاد(۱۳۸۴).دیوان شعر، تهران: مجید، چاپ دوم؛

۶- حقوقی، محمد (۱۳۸۷). شعر زمان ما. تهران: نگاه، چاپ دهم؛

۷-حقوقی، محمد (۱۳۶۸). شعر و شاعران. تهران: نگاه، چاپ اول؛

۸- ترابی،ضیاء الدین(۱۳۷۵).فروغی دیگر. تهران: پیشرو، چاپ اول؛

۹- خانلری، پرویز(۱۳۸۶). وزن شعر فارسی. تهران: توس، چاپ دوم؛

۱۰- زرین کوب، عبدالحسین (۱۳۷۲). بی دروغ، شعر بی نقاب. تهران: انتشارات علمی، چاپ هفتم؛

۱۱-شفیعی کدکنی، محمد رضا(۱۳۶۸). ادوار شعر فارسی. تهران: توس، چاپ اول؛

فصل اول:مقدمه

موسیقی شعر، دامنه پهناوری دارد. گویا نخستین عاملی که مایه رستاخیز کلمه‌ها در زبان شده و انسان ابتدایی را به شگفتی واداشته است، همین کاربرد موسیقی در نظام واژه‌ها بوده است.

هر مجموعۀ گفتار از مقداری عناصر آوایی و صوتی به وجود آمده است و این مجموعه آوایی و صوتی ممکن است با یکدیگر یا بعضی از آنها، با بعضی دیگر، توازنها یا تناسب‌هایی داشته باشند و در رابطه ای که اجزایش – بلحاظ انواع تناسب‌ها – با یکدیگر می‌توانند داشته باشند دارای انواع موسیقی‌های زبانی نیز می‌تواند باشد و ما بعضی از این انواع شناخته شدۀ تناسب‌ها را به اختصار در ذیل مورد اشاره قرار می‌دهیم :

الف ) وزن : اهل هر زبانی وزن شعر خود را در تناسب‌هایی خاص احساس می‌کنند که اهل زبان دیگر ممکن است آن تناسب را احساس نکنند.

ب ) قافیه : همان مجموعه آوایی، گذشته از وزن، بلحاظ اشتراک صامتها و مصوتها، در مقاطع خاصی – وسط یا آخر و حتی اول هر قسمت – می‌توانند تناسب دیگری هم داشته باشند که خود صورت دیگری از موسیقی شعر است و آن را قافیه (به معنی عام کلمه که شامل قافیه‌های میانین هم می‌شود) می‌خوانیم.

ج) ردیف : شکل دیگری از موسیقی شعر است که در حقیقت تکمیل موسیقی قافیه است یا شکل غنی تر شده قافیه‌هاست.

د) هماهنگی‌های صوتی : همان مجموعه عناصر آوایی، بلحاظ اشتراک صامتها و مصوتهای موجود در داخل سراسر زنجیرهگفتار، و نه در مقاطع خاصی، امکان تناسب‌های دیگری هم در آن می‌رود مثل اینکه مصوت «او» یا «آ» یا «ای» و مثلاً صامت سین یا شین یا میم اگر به تناسب خاصی تکرار شود خود جلوه دیگری از موسیقی شعر است و عاملی در رستاخیز کلمه‌ها. سهم بسیار عمده ای از موسیقی شعر در همین بخش هماهنگی‌های صوتی عبارات نهفته است که اندکی از آن را قدما در مباحث مربوط به انواع جناسها مطرح کرده‌اند.

هیچ ملّتی را نمی‌شناسیم که از موسیقی بی بهره باشد پس باید بپذیریم که موسیقی پدیده‌ای در فطرت آدمی‌است. عواملی که آدمی‌را به جستجوی موسیقی می‌کشانده است همان کششهایی است که او را وادار به گفتن شعر می‌کرده است و پیوند ایندو سخت استوار است. زیرا شعر در حقیقت موسیقی کلمه‌ها و لفظ‌هاست و غنا، موسیقی الحان و آهنگها.

از آنجایی که بحث درباره موسیقی بیرونی، کناری، داخلی و معنوی در اغلب کتابها آمده است در همین راستا سعی خواهد شد در این مقاله درباره ابداعات و ابتکارات فروغ فرخ‌زاد در وزن شعر معاصر بحث بیشتری به میان آید.

«وزن شعر یا عروض، چیزی جدا از شعر نیست و چیزی نیست که ثابت و غیر قابل تغییر و دگرگونی باشد و باید به این نکته توجه داشت که علم عروض مقدم بر شعر نیست…» (ترابی، ضیاء الدین، ۱۳۷۵ : ۳۶).

هر اثر هنری، منطقی خاص خود دارد و هیچ شعر بزرگ و حتی خوب نمی‌تواند اندیشه‌ای را در خود نپرورده باشد. شعر فروغ، جدای از وزن و عروض و موسیقی، شعری است که فکر کردن و نگاه کردن و حس کردن و دیدن را به ما یاد می‌دهد.

شعر فروغ، شعری است دارای ساختی استوار و جوهری ناب که همواره خواننده را از پنجره‌های تصاویر گوناگون و بر جاده‌های مصراع‌های رنگارنگ به تماشا و حرکت وا داشته و وا می‌دارد.

آنچه مسلم است همه وزن‌هایی که با الهام مصراع اول به ذهن شاعر می‌گذرد و او را به رعایت وزن الهام شده مجبور می‌کند، از جریان ناخودآگاهی سرچشمه می‌گیرد که با تمامی‌احساسهای شدید و هیجانات روحی و ذهنی که نتیجه برخورد حواس اوست با اشیاء و تصاویر آنی و فرار، رابطه مستقیم دارد و همین است که وزنها تندند و گاهی حتی تندتر از آن که بتوان آنها را به همان کیفیت که در مصراع نخست شکل گرفته‌اند، دنبال کرد و ادامه داد. این است که جویبار کلمات مترنّم از مسیر عروضی خود می‌گریزند و منحرف می‌شوند.

تمام روز در آئینه گریه می‌کردم

که آغازی است صاف و بی سکون یا سکته. اما بعد :

که چون حبابهای کف صابون

که در صورت کشش «که» آغاز مصراع، درست است اما در غیر از وزن مصراع آغاز «یا»

و از شکافهای کهنه، دلم را به نام می‌خواند.

که سکته ای تند دارد و گریز آن از چهارچوب اوزان عروضی پیداست و نشان دهنده اینکه فروغ نمی‌تواند همه این تصاویر تند و فرار و همه آن حرفهایی را که در این آب و خاک، در عالم شعر تازگی دارد، در شکلهای عروضی اوزان بگیرد و بپرورد. (حقوقی، ۱۳۸۷ : ۳۳۶ – ۳۰۸)

اگر بتوانیم به گفته محمد حقوقی – در هم ریختگی اوزان عروضی را «حسی» یا گفتاری بنامیم، مشروط بر اینکه بهانه ای به دست ناآگاهان ندهد، موسیقی کلام فروغ با همه آشفتگی‌های وزنی، گوهری ناب و با ارزش به شمار می‌آید، وچه بسا اینکه اگر اجل به وی مهلت می‌داد، به یقین یکی از پرچمداران شعر نیمایی می‌شد.

فصل دوم:فروغ و اندیشه اش

۲- ۱- زندگینامه فروغ :

آسمان همچو صفحه دل من

روشن از جلوه‌های مهتاب است

امشب از خواب خوش گریزانم

که خیال تو خوشتر از خواب است…

بیگمان زان جهان رؤیائی

زهره بر من فکنده دیده عشق

می‌نویسم بروی دفتر خویش

«جاودان باشی ای سپیده عشق»

اگر بخواهیم شاعران طراز اول شعر فارسی را از بدو پیدایش تاکنون، به اعتبار سبک‌های مختلف شعر فارسی برشماریم، بدون شک ناگزیر به اقرار این حقیقت خواهیم شد که چند تن از بزرگان شعر فارسی در قرن حاضر می‌زیسته‌اند و یکی از ایشان فروغ فرخ‌زاد است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.