752 views
پیشینه تحقیق زیبایی و درک زیبایی شناختی کودک و تاثیر عناصر زیبایی بر فضای پیش دبستانی دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۶
۱٫ اهمیت محیط زندگی در دوران کودکی: ۷
۲٫ توجه اسلام و قرآن به زیبایی : ۷
۳٫توجه وتاکید بسیاری از فلاسفه و روانشناسان به زیبایی و درک زیبایی شناختی کودک: ۷
۴٫ تاثیر بسیار زیاد استفاده از رنگ و نور، فرم و هارمونی در زیبایی فضا ۸
زیبایی شناختی ۹
اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه اسلام و قرآن ۹
اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه روانشناسی ۱۱
فردریک فروبل ۱۱
مارگارت مک میلان ۱۱
مونته سوری ۱۲
آون ۱۳
مازلو ۱۳
اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه فلسفه ۱۴
کیفیات زیبایی شناسی ۱۴
افلاطون ۱۵
هگل ۱۷
زیبایی شناسی از نظر جرولد لوینسون ۱۷
ارسطو ۱۸
برودی ۱۸
اریک نیوتن ۱۹
اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه معماری ۱۹
درک ارزش زیبایی ۱۹
عناصر زیبایی شناختی ۲۰
رنگ ۲۱
انتخاب رنگ ۲۲
مراحل انتخاب رنگ ۲۲
تاثیر رنگ بر کودکان ۲۴
اهمیت رنگ ۲۵
تاثیر رنگ بر عملکرد کودک ۲۶
راز و رمز رنگ ها ۲۶
تاثیر رنگ بر خلق و خوی کودک ۲۷
ویژگی و تاثیرات رنگها از دیدگاه روانشناسی ۲۷
خاکستری: ۲۸
آبی: ۲۸
سبز: ۲۸
قرمز: ۲۹
زرد: ۲۹
بنفش: ۳۰
نارنجی: ۳۱
سفید: ۳۱
سیاه: ۳۱
همنشینی رنگها ۳۲
رنگهای داغ (قدرتمند) ۳۲
رنگهای سرد ۳۲
رنگهای روشن ۳۲
رنگهای تیره ۳۲
رنگهای درخشان ۳۴
رنگهای حرکت و جنبش ۳۴
رنگهای ملایم ۳۴
رابطه رنگ و فرم ۳۴
مربع: ۳۴
مثلث: ۳۵
دایره : ۳۵
نور ۳۵
تاثیر روانی نور بر کودکان ۳۷
تاثیر رنگ و نور و فرم بر فعالیتهای آموزشی ۳۸
اثر رنگ و نور در آموزش ۳۸
فرم ۴۰
انتخاب فرم ۴۱
فرم ساختمان در رابطه با اقلیم ۴۱
تاثیر فرم محیط بر کودکان ۴۲
طراحی فضا ۴۲
فضای آموزشی ۴۳
مراکز پیش از دبستان ۴۴
کودکستان ۴۴
مهد کودک ۴۵
جمع بندی ۴۶
پیشینه پژوهشی ۴۸
تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۴۸
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۴۸
منابع ۵۱
فضائلی،آزاده(۱۳۸۶)، بازنمایی عشق و مهرورزی در ادبیات کودکان گروه سنی الف، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه علامه طباطبایی.
قران کریم
کاشانی، محمدرضا(۱۳۸۴).رویایی برای احیای فضای آموزشی، انتشارات مدرسه نو.
کالینسون، وایانه،تجربه زیبایی شناختی، مترجم فریده فرنودفر، تهران: فرهنگستان هنر.
سلیمانی، پریسا(۱۳۹۰)، فضای آموزشی مراکز پیش دبستانی(طراحی و چیدمان بر اساس دیدگاه ماریا مونته سوری)، فصلنامه رشد، آموزش و پرورش، شماره ۱۳، زمستان ۱۳۹۰ ص۳۹ تا ۴۷٫
ولان، براید(۱۳۷۸)، همنشینی رنگ ها۲، راهنمای خلاقیت در ترکیب رنگ ها، ترجمه و تنظیم فریال دهشتی، شاهرخ ناصرپورپیراد، تهران:نشرکارنگ.
هارتلی بروئر، الیزابت(۱۳۹۰)، ایجاد انگیزه در کودکان، ترجمه احمد ناهیدی، تهران:جوانه رشد.
محمودی،کوروش و شکیبامنش،امیر(۱۳۸۴)، اصول و مبانی رنگ شناسی در معماری شهرسازی، تهران: انتشارات هله.
محمودی، محمد مهدی(۱۳۹۰)،طراحی فضای آموزشی با رویکرد انعطاف پذیری، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مفاتیح الجنان
کرونر،والتر(۱۳۸۵)،معماری برای کودکان، ترجمه احمد خوشنویس والمیرا میر رحیمی، چاپ دوم، تهران: انتشارات گنج هنر.
لوشر، ماکس(۱۳۹۲)، روانشناسی رنگ ها، ترجمه ویدا ابی زاده، تهران: درسا.
لوینسون،جرولد(۱۳۸۷)، زیبایی شناسی فلسفی و تاریخ زیبایی شناسی جدید، پل گایر و جرولد لوینسون، ترجمه فریبرز مجید، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
Lucente,roberta,(2010)’design for children, International conference on ‘designing for children ‘ with focus ‘ play + learn’ university of calabria’ venne :IDC , IIT bomby.
M.L. Hidayetoglu et al.(2012). The effects of color and light on indoor wayfindig and the evaluation. Journal of Environmental psychology, no 32,50-58
R.Daggett, W.(2008).color in an optimum learning Environment. Retrieved from international center for leadership in Education web site.
Branz-ltd, c.(2007). Designing quality learning space: lighting. Retrieved from
Santella,m.e.(2009). how color impact moods,feeling,and behaviors. Product usage and demographics studio.
Rey, justin.(2012). Colour kindergarten. Retrieved from Palatre & Leclere
soledad , l ,(1998) childrent s room.
B.k. Hawest,et al. (2012). Effects of four workplace lighting technologies on perception, cognition. International journal of industrial Ergonomics,no 42,122-128
کودکی از مهمترین دوران زندگی بشر است، به ویژه از آغاز تا شش سالگی یعنی سنین پیش دبستانی که زمان شکل گیری بیشترین بخش زندگی کودک است. فرایند رشد کودک در سالهای اولیه زندگی متاثر از عوامل متعددی است که نه تنها در برگیرنده روشهای تربیت کودک و نحوه نگرش خانواده و اجتماع است، بلکه ویژگیهای ساختاری فضای فعالیت کودک را نیز شامل میشود. مهدکودک تابع فرایند رشد کودک بوده و به عنوان فضای فعالیت کودک باید دارای شرایط مطلوب برای رشد فیزیکی ذهنی عاطفی اجتماعی آنان باشد (حاجی زاده، ۱۳۸۵، ص۲).
طبقات مختلف مردم اعم از مرد یا زن، بزرگ و کوچک، فقیر و غنی نظام زیبایی شناسی خود را در انتخاب گزینههای طراحی دارند. زمانی که مکانی ساخته میشود اولین سوال این است که چه خصوصیاتی باید داشته باشد که برای کاربران خود به حد کافی خدمت کند و کیفیت تعامل آنها را با محیط افزایش دهد (کرونر، ترجمه خوش نویس، ۱۳۸۵، ص۳).
سرنوشت انسان از کودکی با محیط و فضای اطرافش عجین گشته است. انسان به واسطه یک دوران یادگیری طولانی که تمام کودکی او را در بردارد، یاد میگیرد بر فضا تسلط پیدا کند. نحوه به وقوع پیوستن این یادگیری بر پایه تعادل درونی او استوار است. به همین دلیل اولین تجارب کودک در این رابطه بسیار مهم است. این تجارب در محیط زندگی و فضای آموزشی که برای کودک تدارک دیده شده است به دست میآید. منظور از فضای آموزشی تنها یک محدوده هندسی نیست بلکه منظور فضایی فعال و تاثیرگذار است که در شکلگیری شخصیت فرد نقش مهمی را ایفا میکند. فضا یک محیط عادی نیست بلکه یک واقعیت روانشناختی زنده و پویاست. این فضا نباید خود را بر انسان تحمیلکند بلکه باید متناسب با شخصیت او شکل گیرد( بارشادت،۱۳۸۶، ص۱).
کودکی که وارد مراکز پیش از دبستان میشود. در اولین نگاه چه باید ببیند؟ به جز محیطی پرجاذبه و دعوت کننده با انواع وسایل بازی که موجب شود کودک با سهولت و آرامش، دوری از والدین را از بین ببرد؟ فضایی خشک و بی روح و رسمی که نه تنها برای کودک جذاب و دلپذیر نباشد بلکه بر اثر سازماندهی نامناسب، ارتباط لازم را نیز با او برقرار نکند و بدتر از آن، در او اضطراب و دلزدگی ایجاد کند بی تردید موفق به نگه داشتن کودک در آن فضای آموزشی نخواهد شد. در محیطی بارور که از گوشه و کنار آن بازتابهای مثبت و سازنده به کودک داده شود، سنگ بنای شخصیت سازگار و خلاق کودک در آن گذارده میشود. فضاها و محیطهای آموزشی، یکی از بخشهای زیر بنایی فرآیند یادگیری هستند و مربیان و کودکان در هر سنی تحت تاثیر آن قرار میگیرند.(لیندون، ترجمه دهقانی، ۱۳۸۹، ص ۱۲)
رابرت آون جامعه شناس عقیده داشت که شخصیت فرد تحت تاثیر عوامل محیطی است و از این رو در سنین اولیه محیط آموزشی غنی را تعیین کننده شخصیت موثر و سازنده دانست(مفیدی، ۱۳۷۲، ص۳). اهمیت و ضرورت مطالعه را میتوان در چند حیطه مورد بررسی قرار داد.
ارکان وپایه های اصلی شخصیت انسان بالغ به چگونگی دوران کودکی او بستگی دارد، انسان بیشتر عادات زندگی خود را در دوران طفولیت کسب میکند و تقریبا در این مرحله است که کیفیت سازگاری با محیط را فرا میگیرد(عطاران، ۱۳۶۸، ص ۱۸). بنابراین آماده کردن محیط مناسب برای کودکان یکی از راههای آموزش و پرورش آنها میباشد.
تحقیق مسئله زیبایی از دیدگاه اسلام با نظر به اینکه اسلام زیبایی را در چهارچوب قلمرو طبیعت و ساختههای فکر و دست بشری و آرمانهای معقول و ماوراء طبیعت پذیرفته است، نه تنها مفید است بلکه یک کار تحقیقی ضروری است که با متن حیات انسانها سرو کار دارد و از طرفی یکی از اساسیترین مسائل شناخت هنر از دیدگاه اسلام به شمار میآید(جعفری،۱۳۷۷، ص۳).
الف) خداوند متعال نیز با جمال و زیبایی توصیف شده است : اللهم انی اسئلک من بهائک با بهاه وکل بهائک بهی اللهم انی اسئلک من جمالک با جمله وکل جمالک جمیل “پروردگارا از زیباترین جمالت مسئلت میدارم وهمه جمال تو زیباست. ق آیه ۱۶″
ب) شکوه وجمال هستی از جمله آیاتی که ما انسانها را به درک شکوه و جمال هستی تحریک میکند:
اولم ینظروا فی ملکوت السماوات والارض ” آیا در ملکوت آسمانها و زمین ننگریستهاند؟” اعراف آیه ۱۸۵
ج) زیباییها چه در نمایشگاه طبیعت و چه محصول فکر و ذوق انسانی از دیدگاه اسلام محبوب و مطلوب بوده و همه زیباییها مستند به خداست.
با توجه به طبقه بندی نیازها ازدیدگاه مازلو زیبایی یکی از نیازهای بنیادی انسان است.
۱٫جسمانی ۲٫ ایمنی ۳٫عشق وتعلق داشتن ۴٫عزت واحترام ۵٫خودشکوفایی ۶٫فهمیدن ودرک ۷٫زیبایی.(هارتلی بروئر، ترجمه ناهیدی،۱۳۸۴،ص۷۵)
سقراط :”وقتی که چیزی زیباست علت یگانه زیبایی آن این است که از خود زیبایی چیزی درآن است.(احمدی، ۱۳۸۰، ص ۵۸)
هراکلیوس نخستین فیلسوفی بود که میتوان زیبایی شناسی را درفلسفه او جست(رضایی، ۱۳۸۸، ص ۱۷).
افلاطون به زیبایی طبیعت توجه کرد و معتقد است که از گرد هم آوردن این زیباییها میتوان محیط مساعدی جهت پرورش همگان و به ویژه کودکان فراهم ساخت(رضایی،۱۳۸۸، ص ۲۱).
چخوف :” حس زیبایی شناسی در انسان هیچ حد و مرزی نمیشناسد(پرتوی، ۱۳۵۲، ص ۹۷).
الکساندر بلیک: “در دریافت زیبایی شناسانه خود موضوع عینی توجه ما را جلب میکند، قطع نظر از توانایی آن به ارضاء یک نیاز ویژه(پرتوی، ۱۳۵۲، ص ۱۸۳).
زیبایی از نظر هگل دریک کلام، میانجی امر حس پذیرو امر عقلانی است(هگل، ترجمه معصومی، ۱۳۹۱، ص ۶).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر