تحقیق ساختار سازمان و ارکان آن و خلاقیت مدیران و نظریه های آن و ویژگی‌های سازمان خلاق

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ساختار سازمان و ارکان آن و خلاقیت مدیران و نظریه های آن و ویژگی‌های سازمان خلاق دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۳-۲ ساختار سازمان    ۷
۱-۳-۲پیچیدگی    ۸
۲-۳-۲تفکیک افقی؛    ۹
۳-۳-۲تفکیک عمودی؛    ۹
۴-۳-۲ تفکیک بر اساس مناطق جغرافیایی    ۱۰
۵-۳-۲رسمیّت     ۱۰
۶-۳-۲تمرکز    ۱۱
۴-۲  رابطه درجه تمرکز و ارتفاع ساخت سازمانی با حیطه نظارت    ۱۳
۵-۲ارتباط تمرکز، پیچیدگی و رسمیّت    ۱۳
۶-۲ارکان ساختار سازمانی    ۱۴
۷-۲خلاقیت مدیران    ۱۴
۱-۷-۲تعریف خلاقیت از دیدگاه روانشناسی    ۱۵
۱-۱-۷-۲تفکر همگرا    ۱۵
۲-۱-۷-۲تفکر واگرا    ۱۵
۲-۷-۲تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانی    ۱۶
۳-۷-۲فرصت‌های خلاقیت    ۱۷
۱-۳-۷-۲فرصت‌های داخلی    ۱۷
۲-۳-۷-۲فرصت‌های خارجی(در محیط علمی و اجتماعی سازمان)    ۱۷
۴-۷-۲موانع بروز خلاقیت    ۱۷
۵-۷-۲ویژگی‌های سازمان خلاق    ۱۸
۱-۵-۷-۲برخی از ویژگی‌های سازمان خلاق عبارتند از:    ۱۸
۲-۵-۷-۲رقابت    ۱۸
۳-۵-۷-۲فرهنگ    ۱۸
۴-۵-۷-۲دسترسی به مدیران    ۱۸
۵-۵-۷-۲احترام به افراد    ۱۹
۶-۵-۷-۲ارائه خدمات مردمی    ۱۹
۷-۵-۷-۲تخصص    ۱۹
۸-۵-۷-۲کارگروهی    ۱۹
۹-۵-۷-۲رابطه کارکنان با سازمان    ۱۹
۱۰-۵-۷-۲استقبال مدیران از عامل تغییر    ۱۹
۶-۷-۲نظریه های خلاقیت    ۲۰
۱-۶-۷-۲نظریه تداعی گرایی    ۲۰
۲-۶-۷-۲نظریه گشتالت    ۲۰
۳-۶-۷-۲نظریه روانکاوی    ۲۰
۴-۶-۷-۲نظریه انسانگرایی کارل راجرز وآبراهام مازل    ۲۲
۵-۶-۷-۲نظریه تحلیل عوامل گیلفورد    ۲۳
۷-۷-۲پیشینه تحقیق    ۲۴
۸-۷-۲تحقیقات داخلی    ۲۴
۹-۷-۲تحقیقات خارجی    ۲۶
منابع:    ۲۸

منابع

رابینز استیفن؛ تئوری سازمان(ساختار و طرح سازمانی)؛ترجمه: الوانی سید مهدی ، دانایی فرد حسن – چاپ بیست و هشتم، تهران:صفار،۱۳۸۸٫

رحمان سرشت، حسین(۱۳۷۲) تمرکز و عدم تمرکز سازمانی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، تهران ۱۳۷۲٫

صادقپور، ابولفضل، نظریه تمرکز و عدم تمرکز، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول، تهران ۱۳۷۸٫

صفایی،سامیا،مقاله:بررسی عوامل مؤثر بر خرید بیمه عمر(مطالعه موردی شهر تهران،۱۳۸۴٫

علی رضائیان(۱۳۸۲).مبانی سازمان ومدیریت،تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.

محمدی دیبانی،مریم،حاجیها(۱۳۸۹)،مقایسه کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان در واحدهای پرداخت خسارت بیمه اتومبیل(مورد مطالعه:دو شرکت بیمه دولتی)،فصلنامه صنعت بیمه،شماره ۴٫

محمود باقی(۱۳۸۱)ارزشیابی عملکرد کارکنان، مشهد: انتشارات پژوهش توس.

ﺗﺮز.اﻟﺒﯿﮑﺮ(۱۳۸۳)”روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﻈﺮی در ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ. اﻧﺘﺸﺎرات ﭘﯿﺎم ﻧﻮر۱۳۸۳٫

ثبات،غلامعلی،مجموعه کامل مصوبات شورای عالی بیمه همراه با قوانین و ضوابط صنعت بیمه،انتشارات بیمه مرکزی ایران-تهران،۱۳۸۷٫

مقیمی، سید محمد (۱۳۸۸)، کتاب “سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی”، انتشارات ترمه

Olson M. eric, slater. F . stanly ,. Hult. M. tomas” the impact of structure and process to strategy implementation” business horizons (2005) 48, 47-54

Alvani S, Memarzadeh Gh. Organizational behavior. 8th ed. Tehran: Morvarid Press; 2004. [Persian].

مقدمه

سـازمـان هـا بـرای بقاء و تداوم نقش مثبت و سازنده خود نیازمند افکار، اندیشه ها، نظرات تـازه و نـو هـستند تا با دریافت دیدگاه های نو مبتنی بر تحقیقات میدانی و اندیشه ها و تـئوری هـا بـتـوانـنـد پـویـایـی خـود را تـضـمـیـن کـنـنـد وگـرنـه رو بـه زوال و نابودی هستند. مقاومت سازمان‌ها در قبال تغییرات و تحولات جهانی و منطقه ای موجب حذف آنها شده و حتی قادر به حفظ وضع موجود نیز نخواهند بود.

وجود ساختار یکی از ویژگی‌های اصلی هر سازمان است که بر اساس آن فعالیت ها، متفاوت از یکدیگر تفکیک شده و بین وظایف هماهنگی ایجاد می گردد، همچنین با وجود ساختار، روند تفویض اختیار، مسئولیت، کنترل مقررات و استاندارها بین فعالیت ها و ومجریان آنها مشخص می‌شود. در تعریف دیگر، ساختار سازمانی عبارت است از الگوی ارتباطات میان بخش ها و اجزا یک سازمان. به عبارت دیگر سازمان ها به طور آگاهانه بخش ها و واحدهایی را به عنوان پاره سیستم در سیستم اصلی به وجود می آورند و میان این پاره سیستم، الگوی ارتباط و تعامل مشخص را حاکم می کنند. این تمایز درونی، بین بخش ها و الگوهای ارتباطات بیان آنها را ساختار سازمانی می نامند (مجیدی و همکاران،۱۳۹۰).

نظریه­پردازان مختلف دوازده متغییر اساسی را که مورد قبول همه آن­ها است برای تعریف ابعاد ساختاری به کار برده­اند این ابعاد عبارتند از:

۱- اجزا اداری ۲- استقلال ۳- تمرکز ۴- پیچیدگی ۵- تفویض اختیار ۷- رسمیت ۸- ترکیب ۹- حرفه­گرایی ۱۰- حیطه کنترل ۱۱- تخصص­گرایی ۱۲- استاندارد کردن. بنابراین جهت سنجش و تعیین ساختار سازمان ابعاد متفاوتی را می­توان در نظر داشت که تحقیق حاضر با تاکید بر سه بعد پیچیدگی[۱]، رسمیت[۲] و تمرکز[۳]که مهمتر از بقیه هستند به سنجش ساختار سازمان­ها پرداخته است.

یکی از عناصر مهم ساختار سازمانی پیچیدگی می باشد پیچیدگی به میزان تفکیکی که درون سازمان وجود دارد دلالت می­کند. از دیگر عناصر عمده که در این تحقیق نیز بدان اشاره گردیده رسمیت در سازمانها می باشد. رسمیت به میزان استاندارد بودن مشاغل درون سازمان اشاره دارد. مهمترین فنون رسمیت عبارتند از فرایند گزینش، الزامات نقش،رویه­ها و خطی­مشی­ها، آموزش و شعائری که کارکنان برای اثبات وفاداری و تعهد خود نسبت به سازمان از آن­ها تبعیت می‌کنند. از دیگر عناصر ساختار سازمانی می توان به تمرکز در سازمان اشاره کرد. تمرکز به میزان تراکم اختیار رسمی که برای اتخاذ تصمیم در فرد، واحد یا سطح سازمانی متمرکز می­شود و به کارکنان حداقل اجازه مشارکت در تصمیمات را می­دهد اشاره می­کند.

ساختار سازمانی بر عوامل متعددی تاثیر گذار می باشد یکی از این عوامل خلاقیت مدیران شرکت‌ها می باشد.

خلاقیت بکارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است. هر سازمانی می تواند با اصلاح ساختار خود و افزایش خلاقیت نیروی انسانی خود باعث بالارفتن عملکرد و بهره وری شود و در جهت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خویش گام بردارد. خلاقیت می تواند یک منبع قدرتمند رقابتی و مزیتی در کار باشد. خلاقیت عامل رشد و بالندگی سازمان، ارتقای بهره وری، افزایش کیفیت تولیدات و خدمات و موففیت در رقابت، افزایش انگیزش کارکنان و رضایت شغلی آنها، کاهش هزینه ها، تنوع تولیدات و خدمات و کاهش بورکراسی اداری شود(اسمی، جهانی،۱۳۸۸). مطالعات متعدد نشان از این داشت که تمرکز، پیچیدگی، رسمیت از عوامل موثر بر خلاقیت مدیران می باشد. هر چه استاندارد­سازی امور بیشتر باشد به همان نسبت از توان خلاقیت افراد کاسته می­شود. با توجه به اینکه عدم انعطاف از محدودیت­های خلاقیت است رسمیت تولید ایده را محدود می­کند( اسلمی و تدین، ۱۳۸۷) به طور کلی با افزایش قوانی و مقررات، دستورالعمل ها و آیین نامه ها موجود در سازمان، خلاقیت فردی و سازمانی کاهش می یابد و برعکس(امیدی وهمکاران،۱۳۸۶) از طرفی برخی محققان بر این باورند که بالا بودن تمرکز سازمانی باعث افزایش خلاقیت مدیران می شود بدیهی است که هرچه در شرکت متمرکز تر باشند یعنی سلسله مراتب دستوردهی ازبالا به پایین حاکم باشد و تصمیمات فقط توسط یک نفر اتخاذ گردد میزان خلاقیت مدیران نیز بالاتر می رود زیرا می تواند با آزادی عمل بیشتری تصمیم گیری بکنند. از طرفی نیز بالا بودن پیچیدگی می تواند باعث کاهش خلاقیت مدیران باشد .

۳-۲ ساختار سازمان

ساختار سازمانی تصریح می کند که وظایف، چگونه تخصیص داده شوند، چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و سازوکارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی سازمانی که باید رعایت شوند کدامند؟
ما ساختار را به عنوان یکی از اجزاء سازمان، که از عنصر پیچیدگی، رسمیت و تمرکز تشکیل شده، تعریف می کنیم.
سازمان پدیده ای اجتماعی به شمار می آید که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور نسبتاً مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، براساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می کند.
عبارت ” به صورت آگاهانه هماهنگ شده” دلالت بر مدیریت دارد.”  “پدیده اجتماعی”، دال بر این معناست که سازمان از افراد یا گروههای که با هم در تعاملند، تشکیل شده است(رابینز ،۱۳۸۸).

یک سازمان مرزهای نسبتاً مشخصی دارد. این مرزها به مرور زمان، می توانند تغییر کنند و ممکن است کاملاً واضح و روشن نباشند. اما بهرحال باید مرزهای مشخصی وجود داشته باشند تا بتوان اعضاء سازمان را از غیر اعضاء بازشناخت.

نهایتاً اینکه، سازمانها برای انجام امور بوجود آمده اند. این امور یا فعالیت‌ها، همان اهدافند، که دستیابی به آنها توسط یک فرد به تنهائی، امکان پذیر نیست، یا اگر هم بوسیله یک فرد قابل حصول باشد، حصول آن از طریق سازمان، اثر بخش تراست.

پیچیدگی، حدود تفکیک درون سازمان را نشان می دهد. همچنین میزان تخصص گرائی، تقسیم کار و تعداد سطوح در سلسله مراتب سازمان را اشاره می کند. و حد و حدودی که واحدهای سازمانی از لحاظ جغرافیایی پراکنده شده اند را نیز تصریح می کند. البته پیچیدگی یک اصطلاح نسبی است.

حدی که یک سازمان برای جهت دهی رفتار کارکنانش، به قوانین،‌مقررات و رویه ها متکی است، رسمیت نام دارد۳تمرکز، به جائیکه اختیار تصمیم گیری در آنجا متمرکز است، اشاره دارد.در برخی سازمانها تصمیم گیری بشدت متمرکز است.معمولاً تمرکز و عدم تمرکز را روی یک پیوستار نشان می دهند(الوانی،۱۳۸۵)

[۱] Complexity

[۲] formalization

[۳] centralization

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.