تحقیق ساختار مالکیت و نقدشوندگی سهام و معیارها و ریسک نقدشوندگی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ساختار مالکیت و نقدشوندگی سهام و معیارها و ریسک نقدشوندگی دارای ۱۰۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۶
۲-۲ گفتار اول: ساختار مالکیت    ۷
۱-۲-۲ مالکیت و مدیریت واحدهای اقتصادی    ۷
۲-۲-۲ حاکمیت شرکتی    ۸
۱-۲-۲-۲ تعریف حاکمیت شرکتی    ۱۳
۲-۲-۲-۲ مکانیسم های حاکمیت شرکتی برای حمایت از سهامداران :    ۱۳
۳-۲-۲ گروه بندی های مختلف سهامداران:    ۱۵
۱-۳-۲-۲ انواع سهامداران با توجه به میزان کنترل بر هیأت مدیره:    ۱۶
۲-۳-۲-۲ انواع سهامداران با توجه به نوع وابستگی به شرکت سرمایه پذیر:    ۱۶
۳-۳-۲-۲ انواع سهامداران با توجه به درصد مالکیت :    ۱۷
۴-۲-۲ ساختارهای مالکیت    ۱۷
۱-۴-۲-۲ سرمایهگذاران نهادی    ۱۸
۱-۱-۴-۲-۲ فرضیه های مربوط به نقش نظارتی سهامداران نهادی :    ۲۲
۲-۱-۴-۲-۲ سرمایه گذاران نهادی حساس به فشار و غیرحساس به فشار :    ۲۳
۲-۴-۲-۲  سرمایهگذاران شرکتی    ۲۳
۳-۴-۲-۲  سرمایهگذاران مدیریتی    ۲۵
۴-۴-۲-۲ سرمایهگذاران خارجی    ۲۹
۱-۴-۴-۲-۲ قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی    ۳۰
۲-۴-۴-۲-۲ جایگاه قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی    ۳۰
۵-۲-۲- تئوری نمایندگی    ۳۱
۶-۲-۲ رابطه ساختار مالکیت با کارآیی بازار سرمایه    ۳۳
۳-۲ گفتار دوم : نقدشوندگی سهام    ۳۳
۱-۳-۲ نقدشوندگی     ۳۳
۲-۳- ۲ معیارهای نقدشوندگی :    ۳۶
۱-۲-۳-۲ معیارهای مبتنی بر سفارشات سهام :    ۳۷
۱-۱-۲-۳-۲ معیار تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش :    ۳۷
۲-۱-۲-۳-۲ اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش :    ۳۸
۳-۱-۲-۳-۲ مبنای نظری اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش اوراق بهادار :    ۳۸
۴-۱-۲-۳-۲ اجزای اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام :    ۴۰
۵-۱-۲-۳-۲ مدل های تخمینی اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش :    ۴۲
۲-۲-۳-۲ معیارهای مبتنی بر معاملات :    ۴۳
۳-۳-۲ ریسک نقدشوندگی:    ۴۷
۴-۳-۲ ابعاد نقدشوندگی بازار:    ۴۸
۵-۳-۲ عوامل موثر بر نقدشوندگی در بازارهای نو ظهور    ۴۹
۶-۳-۲ عوامل تاثیرگذار برنقدشوندگی با توجه به سطح توسعه یافتگی بازارها    ۵۱
۷-۳-۲ اقدامات لازم جهت افزایش نقدشوندگی بازار    ۵۲
۸-۳-۲ مفهوم جهش برای نقدشوندگی     ۵۳
۹-۳-۲ مالکیت نهادی و نقدشوندگی سهام    ۵۳
۱-۹-۳-۲ نظریات مدافع حضور مالکان نهادی    ۵۴
۱-۱-۹-۳-۲ فرضیه نظارتی    ۵۴
۲-۱-۹-۳-۲ فرضیه کارآیی اطلاعاتی     ۵۴
۲-۹-۳-۲ نظریات مخالف حضور مالکان نهادی    ۵۶
۱-۲-۹-۳-۲  فرضیه کژگزینی    ۵۶
۲-۲-۹-۳-۲ فرضیه کاهش سهام شناور    ۵۷
۱۰-۳-۲ ساختار مالکیت و نقدشوندگی بازار    ۵۸
۱۱-۳-۲ ترکیب مالکیت و سهام شناور آزاد    ۶۱
۱۲-۳-۲ اهمیت و برخی ضرورت‌های بالا بودن سهام شناور آزاد در بازار    ۶۳
۱۳-۳-۲ تأثیرات نامطلوب پایین بودن سهام شناور آزاد    ۶۴
۱۴-۳-۲ علل تمایل به انحصار سهام در شرکت‌های عضو بورس    ۶۴
۱۵-۳-۲ عدم تقارن اطلاعات و کارایی بازار    ۶۶
۱۶-۳-۲ پیامد های عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه    ۶۸
۴-۲ گفتار سوم :پیشینه تحقیق:    ۷۱
۱-۴-۲ تحقیق های خارجی:    ۷۱
۲-۴-۲ تحقیق های داخلی :    ۸۳
منابع و ماخذ    ۹۱
منابع فارسی:    ۹۱
منابع لاتین:    ۹۴

 منابع :

زارعی،ف،۱۳۸۵،” بررسی تأثیر ریسک نقدشوندگی بر مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای “، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران .

سازمان بورس اوراق بهادار تهران،۱۳۸۵،” پیش نویس آیین نامه اصول راهبری شرکت”،مجله بورس، شماره۵۲٫

ستایش، م. و مصطفی کاظم نژاد، ۱۳۸۹،” بررسی تأثیر ساختار مالکیت و ترکیب هیئت مدیره بر سیاست تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” ، مجله دانش حسابداری ، شماره ۱، صفحه ۲۹ تا ۵۱٫

قائمی،م، ۱۳۸۶، ” تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران “، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه اصفهان.

کرمانی،ا، ۱۳۸۶، “تأثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

کرمی،غ. و الهام حسنی آذر،۱۳۸۸،”اخلاق و تعهدات مدیر طبق تئوری ذینفعان”، بانک اقتصاد، شماره ۹۸،صفحه ۵۴ تا ۵۷٫

مسجد موسوی،س، ۱۳۸۹،”بررسی رابطه بین نقدشوندگی دارایی ها و نقدشوندگی سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی تهران.

جمشیدی،خ ، ۱۳۸۱ ،”آمار و کاربرد آن در مدیریت”، تهران،انتشارات دانشگاه پیام نور .

حساس یگانه،ی. وهمکاران،۱۳۸۷،” بررسی رابطه بین سرمایه گذاران نهادی و ارزش شرکت”، فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۵۲، صفحه ۱۰۷ تا ۱۲۲٫

حسینی،س،۱۳۸۷، ” حاکمیت شرکتی و حمایت از سهامداران “، مجموعه مقالات همایش راهبری شرکتی، انتشارات بورس اوراق بهادار تهران.

 ۱-۲ مقدمه

یکی از موضوع های اساسی  در سرمایه گذاری  میزان نقدشوندگی[۱] دارایی ها است . نقش عامل نقدشوندگی  در ارزش گذاری دارایی ها بسیار مهم است . زیرا سرمایه گذاران به این موضوع توجه دارند که اگر بخواهند دارایی خود را به فروش برسانند ،آیا بازار مناسبی برای آنها وجود دارد یا خیر؟ قابلیت نقدشوندگی یک ورقه سهام به معنای امکان فروش سریع آن است . هرچقدر سهامی را بتوان سریعتر وبا هزینه کمتری بتوان به فروش رساند می توان گفت که آن سهام از نقدشوندگی بیشتری برخورداراست .اوراق بهاداری که به طور روزانه و به دفعات مکرر معامله می شوند نسبت به اوراق بهاداری که به دفعات محدود یا کم معامله می شوند قابلیت نقدشوندگی بیشتر و در نهایت ریسک کمتری دارند (یحیی زاده فر وهمکاران،۱۳۸۹، ۱۱۲)[۲] .

هر چقدر قابلیت نقد شوندگی یک سهم کم تر باشد . آن سهم برای سرمایه گذاری جذابیت کمتری خواهد داشت  مگر اینکه بازده بیشتری عاید دارنده آن شود . نقدشوندگی تابعی از توانایی انجام معامله سریع حجم بالایی از اوراق بهادار و هزینه پایین است.به این معنی که قیمت دارایی درفاصله زمانی میان سفارش تا خرید تغییر چندانی نداشته باشد . درجه نقدشوندگی یک سرمایه گذاری وقتی پایین است که قیمت منصفانه آن به سرعت بدست نیاید . میزان نقدشوندگی سهام نیزدر تصمیمات سرمایه گذاران درتشکیل پرتفوی سرمایه گذاری موثر است به عبارت دیگرسرمایه گذاران منطقی برای سهامی که نقدشوندگی کم تری دارد صرف ریسک بیشتر را مطالبه  می کند وبازده مورد انتظارآنها بیشتر خواهد بود .

در ایران در باب ارتباط بین ساختار مالکیت[۳] و مفاهیمی چون راهبری شرکتی ،عملکرد شرکت، سود و کیفیت آن و ارزش شرکت تحقیقاتی صورت پدیرفته است. اما یکی از مسائلی که در تحقیقات تجربی ، نه تنها در باب ساختار مالکیت ،بلکه در ارتباط با سایر زمینه ها نیز مهجور مانده است، مفهوم نقدشوندگی سهام است . این مطالعه به بررسی اثرات ساختار مالکیت (نوع مالکیت – تمرکز مالکیت) برنقدشوندگی سهام خواهد پرداخت . اما اهمیت نقدشوندگی در چیست و چرا به مطالعه آن می پردازیم؟یکی از ویژگی های بازار کارا و ایده آل،عدم وجود هزینه های معاملاتی[۴] و در نتیجه قابلیت نقدشوندگی بالا ست. هزینه های معاملاتی طیف وسیعی ازهزینه ها به شکل هزینه های آشکار مانند

هزینه مالیات و کارگزاری و غیر آشکار ناشی از نا کارایی اطلاعاتی را در بر می گیرد. حسابداری یکی از منابع اطلاعاتی است که می تواند با ارائه اطلاعات مربوط و قابل اتکا ناکارایی اطلاعاتی بازار را کمتر کرده از این طریق بر بهبود نقدشوندگی سهام شرکت ها اثر گذار باشد.لذا نقدشوندگی سهام میتواند به عنوان معیاری برای کارایی بازار به خصوص به لحاظ اطلاعاتی مطرح شود و به شکل گسترده در بررسی عوامل موثر بر ارائه اطلاعات مفید بکار گرفته شود (رضا پور ،۱۳۸۹،۸۹)[۵] .

علاوه بر جنبه تئوری ،به لحاظ عملی و با توجه به واقعیت های موجود همانند پدیده صف های خرید و فروش و مشکلات بسیار دیگر، توجه به نقدشوندگی  و تلاش برای  حل این مشکل  ضروری به نظر می رسد . افزایش نقدشوندگی می تواند موجب تسهیم هر چه بیشتر ریسک مالی از طریق کاهش هزینه های سبد گردانی و انگیزش بیشتر سرمایه گذاران در تصمیم گیری های معاملاتی آنان شود.مطالعات نشان میدهد که هزینه معاملات در بازارهای امریکا به لحاظ اقتصادی با اهمیت بوده است (لسموند و همکاران،۱۹۹۲،۸۹) [۶]

با توجه به نقش نقد شوندگی در کشف قیمت دارائی ها، توزیع ریسک مالی و کاهش هزینه مالی شناخت عوامل موثر برآن اهمیت دارد .

۲-۲ گفتار اول: ساختار مالکیت

۱-۲-۲ مالکیت و مدیریت واحدهای اقتصادی

تئوری ذینفعان[۷] در سال  ۱۹۸۴توسط (فری من[۸]) مطرح شد وی در این تئوری بیان می کند شرکت ها بسیار بزرگ شده اند و تأثیر آنها بر جامعه آنقدر عمیق است که باید علاوه بر ذینفعان به بخش های مختلفی از جامعه توجه کرد و شرکت ها باید در قبال همه این بخش ها پاسخگو باشند (کرمی و همکاران ،۱۳۸۸،۴۸)[۹] .

شرکت ها برای انجام فعالیت های بزرگ اقتصادی تاسیس شده اند. یکی از انواع این شرکت ها که امروزه به وفور وجود دارد شرکت های سهامی اند. بر اساس ماده ۱ قانون اصلاح مواردی ازقانون  تجارت ایران، شرکت های سهامی عبارتنداز(منصور[۱۰] ۱۳۸۲): شرکت هایی که سرمایه آنها به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی آنها است. دراین شرکت ها سرمایه های خرد برای انجام کارهای بزرگ تجهیز می شوند . به دلیل عدم وجود تخصیص لازم زمان کافی و حتی در برخی مواقع عدم نیاز مالکان به اداره شرکت خود اشخاصی به نام مدیران پا به عرصه گذاشتند که به عنوان نمایندگان مالکان ،اداره امور شرکت ها را در دست گرفتند. این رابطه نمایندگی[۱۱] شهرت یافت جنسن و مکلینک ،۱۹۷۶، رابطه نمایندگی را قراردادی[۱۲] می دانند که براساس آن صاحب کارنماینده (عامل) را از جانب خود منصوب و اختیار تصمیم گیری را به او تفویض می کند. اما مدیران لزوماً سهام زیادی در تملک ندارند ،بنابراین مشکلی که وجود دارد این است که مدیران لزوماً به نفع سهامداران تصمیم نمی گیرند . جنسن و مکلینک [۱۳] ،۱۹۷۶ ، بر این عقیده اند که اگر دو طرف قرارداد (مالک و نماینده) به فکر حداکثر نمودن منافع خود باشند دلیل خوبی در دست داریم که نماینده نمی تواند درتمامی حالتها به فکربرآورده کردن منافع مالک باشد.وجود چنین واقعیت هایی پرسش های اصلی را برای نحوه هدایت و کنترل شرکت ها به میان آورده است. از این قبیل پرسش ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

شرکت ها چگونه باید اداره شوند؟ چگونه میتوان مطمئن شد که این شرکت ها در راستای اهدافی که تاسیس شده اند اداره می شوند؟ آیا استفاده بهینه از منابع می شود؟ آیا مدیران وظایف خود را با امانتداری تمام انجام می دهند؟

پاسخ به چنین پرسش هایی باعث شکل گیری مباحثی چون حاکمیت راهبردی شرکتی[۱۴]،ساختار مالکیت[۱۵]، ترکیب سهامداران، نظارت بر عملکرد مدیران و مباحثی از این قبیل گردید که در ادامه توضیح داده می شود.

 ۲-۲-۲ حاکمیت شرکتی

واژه راهبردی (حاکمیت) شرکتی یک مفهوم مورد توجه و در حال تکوین در دنیای کسب و کار امروزاست .”جیمز ولفنسان[۱۶]” رئیس سابق بانک جهانی در این زمینه میگوید:حاکمیت شرکت ها برای رشد اقتصاد جهانی از حاکمیت ها کشورها اهمیت بیشتری دارد.(سایت آفتاب [۱۷] ۱۳۸۷) اصطلاح         ” Governance” از ریشه واژه لاتین  “Gubernare”برگرفته شده و به معنای هدایت کردن است که قبل از آن برای هدایت کشتی بکار می رفته است. برگردان واژه “Governance Corporate” به فارسی  معادل هایی نظیر حاکمیت شرکتی،راهبری شرکتی و اداره سازمانی است (بدری[۱۸]  ،۱۳۸۷  )

چگونگی شکل گیری مبحث حاکمیت شرکتی به افشای کمک های پنهانی و نامشروع هفده شرکت آمریکایی به حزب جمهوری خواه درسال ۱۹۷۳که به ماجرای “واتر گریت”[۱۹] شهرت یافت برمیگردد. افشاء این اطلاعات باعث شد تا موضوع کنترل داخلی شرکت ها از منظر جدیدی در کانون توجه مجامع حرفه ای و نهادهای نظارتی قرار گیرد.

[۱] – Liquidity

[۳] – Ownership Structure

[۴] – Trading Cost

[۶] – Lesmond et al. ,1992,89

[۷]– Stakeholder  Theory

[۸] – Freeman

[۱۱] – Agency  Relationship

[۱۲] – Contract

[۱۳] – Jensen

[۱۴]– Corporate Governance

[۱۵]– Ownership Structure

[۱۶]– James Wolfensohn

[۱۹]– Watergrate

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ساختار مالکیت و نقدشوندگی سهام و معیارها و ریسک نقدشوندگی
  • تحقیق حاکمیت شرکتی و مدیریت سود و ساختار هیأت مدیره و ساختار مالکیت و سرمایه گذاران نهادی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.