تحقیق ساختمان ژنراتور سنکرون و انواع آن و نظریه سیستم تحریک و مدلسازی مبدل باک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ساختمان ژنراتور سنکرون و انواع آن و نظریه سیستم تحریک و مدلسازی مبدل باک دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه:۶
۱-۲-دسته بندی ژنراتورها با توجه به نوع توربین گردنده روتور]۱۴[:۶
۱-۲-۱-توربو ژنراتورها:۷
۱-۲-۲-هیدرو ژنراتورها :۷
۱-۲-۳-دیزل ژنراتورها:۷
۱-۳-انواع ژنراتور:۸
۱-۳-۱-ژنراتورهای :DC8
۱-۳-۲-ژنراتور القایی:۸
۱-۳-۳-ژنراتور سنکرون:۸
۱-۴-ساختمان ژنراتور سنکرون  و انواع آن:۹
۱-۴-۱-روتور با قطب برجسته (آشکار)۱۲
۱-۴-۲-روتور با قطب استوانهای:۱۲
۱-۵-مدل ریاضی ژنراتور سنکرون]۱۶ [:۱۳
۱-۶-معادلات اصلی ریاضی ژنراتور سنکرون]۲ [:۱۴
۱-۶-۱-معادلات ریاضی سه فاز:۱۴
۱-۶-۲-معادلات پایه متناسب با dq0:15
۱-۷-بررسی ولتاژ شفت و جریان بیرینگ ژنراتور]۱۵[:۱۶
۱-۷-۱-اقدام متقابل در مقابل ولتاژ شفت و جریان بیرینگ ]۱۹[:۱۷
۱-۸-مدل توزیع شده سیم پیچی تحریک]۲۰[:۲۲
۱-۹-نظریه سیستم تحریک:۲۵
مقدمه۲۵
سیستم تحریک چیست:۲۶
۱-۱۰-وظایف سیستم تحریک:۲۷
۱-۱۱-جایگاه سیستم تحریک در تولید انرژی الکتریکی:۲۷
۱-۱۱-۱-خروجی‌ها از سیستم تحریک:۲۹
۱-۱۲-حالتهای عملکرد ژنراتور:۲۹
۱-۱۲-۱-حالت بی باری:۲۹
۱-۱۲-۲-ماشین باردار شده و عملکرد آن در هنگام وصل به شبکه بینهایت:۳۰
۱-۱۲-۳-عملکرد بخش ویژه:۳۰
۱-۱۳-گشتاور سنکرونیزاسیون:۳۱
۱-۱۳-۱-مشخصات گشتاور ژنراتور:۳۲
۱-۱۴-انواع سیستمهای تحریک:۳۳
۱-۱۴-۱-سیستم تحریک استاتیک:۳۳
۱-۱۴-۲-سیستم تحریک دینامیک:۳۴
۱-۱۵-مدلسازی یکسو ساز تریستوری شش پالسه۳۴
۱-۱۵-۱-تریستورو مشخصه استاتیکی آن۳۴
۱-۱۵-۲-فرایند روشن شدن تریستور:۳۹
۱-۱۵-۳-عملکرد تریستور در بارهای مختلف:۴۰
۱-۱۶-یکسو ساز شش تریستوری:۴۱
۱-۱۷-مدلسازی مبدل باک:۴۳
۱-۱۷-۱-مبدل باک step-down (buck converter):43
۱-۱۷-۲-حالت هدایت پیوسته مبدل باک:۴۷
۱-۱۷-۳-مدلسازی مبدل باک:۵۰
۱-۱۷-۴-مدل  فضای حالت مبدل باک:۵۱
۱-۱۷-۵-مزایا ومعایب مبدل باک:۵۱
۱-۱۸-کنترل مد لغزشی مبدل باک(sliding mode control):52
۱-۱۸-۱-تئوری کنترل لغزشی:۵۳
۱-۱۸-۲-طراحی کنترلر مد لغزشی(SMC):54
۱-۱۹-مزایا و معایب کنترل مد لغزشی۵۴
۱-۱۹-۱-مزایای کنترل مد لغزشی:۵۴
۱-۱۹-۲-معایب کنترل مد لغزشی:۵۴
۱-۲۰-مدل‌سازی مبدل باک:۵۶
۱-۲۱-معادلات حلقه سلف:۵۷
۱-۲۲-معادلات حلقه خازن:۵۸
۱-۲۳-معادلات گره پورت  ورودی۵۹
۱-۲۴-مدارمعادل مبدل باک۶۰
۱-۲۵-پیشینه تحقیق:۶۰
۱-۲۶-منابع و مأخذ:۶۳

منابع

.س.سن، ترجمه مهرداد عابدی، «ماشین‌های الکتریکی» ، انتشارات بصیر ۱۳۸۷٫

Antonio Massarini and Marian K. Kazimierczuk” Self-Capacitance of Inductors”, IEEE TRANSACTIONS ON POWER ELECTRONICS, VOL. 12, NO. 4, JULY 1997

M. Kushwaha, Mrs. Ranjeeta Khare ” Dynamic Stability Enhancement of Power System using Fuzzy Logic Based Power System Stabilizer”2013 International Conference on Power, Energy and Control (ICPEC).

IEEE Committee Report, “Excitation system Models for Power System Stability Studies”, IEEE Trans., vol. PAS-100, Feb. 1981, pp. 494-509.

S.M.L.Kabir & R.Shuttleworth, “Brushless exciter model”, IEE Proc. Gener. Transm.

Distrib.,Vol.141, No.1, January 1994, pp. 61-67.

R.K.Golkhandan, M.Tavakoli,M.A.Golkar,m.jokar “A Complet excitation-shaft-bearing model to overcome the shaft induced voltage and bearing current “۲۰۱۱ ۲nd power electronic, drive systemand technologies conferece.

X.‐F. Wang et al.” Modern Power Systems Analysis”  doi: 10.1007/978-0-387-72853-7, Springer Science ‏ Business Media, LLC 2008.

A.massarini&m.k.kazimierczuk,”self-copacitance of inductors”IEEE Transactions on power electronics,vol.12,No.4,july 1997, pp. 671-676.

c.meri,j.c.Balda,w.p.wait,and k.carr, “minimization and concellation of common-mode currents,shaft voltages and bearing currents for induction motor drives” presented at power electronics specialist conference,IEEE 34th

Annual,2003

S. E. Abo-shady  “Analysis of self-dual excited synchronous machine”,  IEEE Trans. on Energy Conv.,  vol. 3,  no. 2,  pp.305 -322 1988.

۱-۱-مقدمه:

ژنراتورها همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است. ساخت اولین نمونه ژنراتور(سنکرون) به انتهای قرن ۱۹ بر می‌گردد. مهمترین پیشرفت انجام شده در آن سالها احداث اولین خط بلند انتقال سه فاز از لافن به فرانکفورت آلمان بود. در کانون این تحول، یک هیدروژنراتور سه فاز۲۱۰ کیلو وات قرار گرفته بود. علیرغم مشکلات موجود در جهت افزایش ظرفیت و سطح ولتاژ ژنراتورها، در طول سالهای بعد تلاشهای گسترده‌ای برای نیل به این هدف صورت گرفت. مهمترین محدودیتها در جهت افزایش و سطح ولتاژ ژنراتورها، ضعف عملکرد سیستمهای عایقی و نیز روشهای خنک‌سازی بود. در راستای رفع این محدودیتها ترکیبات مختلف عایق‌های مصنوعی، استفاده از هیدروژن برای خنک‌سازی و بهینه‌سازی روشهای خنک‌سازی با هوا نتایج موفقیت‌آمیزی را در پی داشت

در جهت افزایش ولتاژ، ابداع پاورفرمر در انتهای قرن بیستم توانست سقف ولتاژ تولیدی را تا حدود سطح ولتاژ انتقال افزایش دهد. به نحوی که برخی محققان معتقدند در سالهای نه چندان دور، دیگر نیازی به استفاده ازترانسفورماتورهای افزاینده نیروگاهی نیست.

همچنین امروزه تکنولوژی ژنراتورهای ابررسانا بسیار مورد توجه است، انتظار می‌رود با گسترش این تکنولوژی در ژنراتورهای آینده، ظرفیتهای بالاتر در حجم کمتر قابل دسترسی باشند.

۱-۲-  دسته‌بندی ژنراتورها با توجه به نوع توربین گردنده روتور]۱۴[:

ماشین‌هایی هستند که انرژی مکانیکی را از محرک اصلی به یک توان الکتریکی در ولتاژ و فرکانس خاصی تبدیل می‌نماید.کلمه سنکرون به این حقیقت اشاره دارد که فرکانس الکتریکی این ماشین باسرعت گردش مکانیکی شفت قفل شده است ،ژنراتورسنکرون برای تولید بخش اعظم توان الکتریکی در سرتاسر جهان به کار می‌رود. ]۱۷[

دو اصل فیزیکی مرتبط با عملکرد ژنراتورها وجود دارد. اولین اصل فیزیکی اصل القائی الکترومغناطیسی کشف شده توسط مایکل فاراده دانشمند بریتانیایی است. اگر یک هادی در یک میدان مغناطیسی حرکت کند یا اگر طول یا حلقه‌ی القائی ساکنی جهت تغییر استفاده شود. یک جریان ایجاد می‌شود یا القاء می‌شود. اگر یک جریان از میان یک کنتاکتور که در میدان مغناطیسی قرار گرفته، عبور کند میدان، نیروی مکانیکی بر آن وارد می‌کند.  ]۱۷و۲۶و۲۷ [

ژنراتورها دارای دو اصل هستند: قسمتها و میدان که آهنربای الکترومغناطیسی با سیم‌پیچ‌هایش و آرمیچر و ساختاری که از کنتاکتور حمایت می‌کند و کار قطع میدان مغناطیسی و حمل جریان القاء شده ژنراتور یا جریان ناگهانی به موتور را دارد است. آرمیچر معمولاً هسته‌ی نرم آهنی اطراف سیم‌های القائی که دور سیم‌پیچ‌ها پیچیده شده‌اند، است

ژنراتورها از دو قسمت تشکیل شده‌اند: قسمت متحرک را رتور و قسمت ساکن آن را استاتور می‌گویند. رتورها نیز از ازنظر ساختمان دو دسته‌اند: ماشین‌های قطب صاف و ماشین‌های قطب برجسته.
همچنین ژنراتورها بسته به آنکه نوع وسیله گرداننده رتور آنها چه نوع توربینی باشد به صورت زیر تقسیم می‌شوند. ]۱۸[

۱-۲-۱- توربو ژنراتورها:

در این وسیله گرداننده رتور، توربین بخار است و چون توربین بخار جزء ماشین‌های تند گرد است بنابراین توربوژنراتور دارای قطب‌های صاف بوده و این ماشین توانائی ایجاد دورهای بسیار بالا را در قدرت‌های زیاد دارد امروزه اغلب توربوژنراتورها را دو قطبی می‌سازند چون با افزایش سرعت گردش کار توربین‌های بخار با صرفه تر و ارزان‌تر تمام می‌شود.

۱-۲-۲- هیدرو ژنراتورها :

در آن وسیله گرداننده رتور توربین آبی است و چون توربین آبی دارای دور کم است. بنابراین هیدروژنراتور دارای قطب برجسته بوده و دارای سرعت کم می‌باشد.

۱-۲-۳-  دیزل ژنراتورها:

در قدرت‌های کوچگ و اظطراری وسیله گرداننده رتور دیزل است که در این موره هم قطب‌های رتور آن برجسته می‌باشد.

۱-۳-  انواع ژنراتور:

ژنراتورهای الکتریکی به شکل‌های گوناگون و نام‌های مختلف وجود دارد که بر اساس متداولترین دسته‌بندی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

ژنراتورDC ، ژنراتور القایی یا آسنکرون، ژنراتور سنکرون. البته دسته‌های دیگری از ماشین‌های الکتریکی هستند که در حالت ژنراتوری نیز می‌توانند قرار بگیرند مانند: ماشین‌های با آهنربای دائم، ماشین‌های هیسترزیس، وماشین‌های پله‌ای. ]۲۵[

۱-۳-۱- ژنراتورهای :DC

در ژنراتورهای DC سیم‌پیچی تحریک بر روی استاتور قرار دارد و رتور حاوی سیم‌پیچی آرمیچر است. از سیم‌پیچی تحریک جریان DC می‌‌گذرد تا شار درون ماشین شکل بگیرد. ولتاژ القا شده در سیم پیچی آرمیچر یک ولتاژ متناوب (AC) است.برای DC کردن ولتاژ متناوب در پایانه رتور از کموتاتور، جاروبک و یا یکسوساز استفاده می‌شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مقدمه‌ای بر مبدل باک و ژنراتورهای الکتریکی و ساختمان ژنراتور سنکرون و انواع آن و نظریه سیستم تحریک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.