تحقیق سرامیک ها و کاربردهای مختلف مواد سرامیکی و نانو ذرات و روش های ساخت آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرامیک ها و کاربردهای مختلف مواد سرامیکی و نانو ذرات و روش های ساخت آن دارای ۲۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:سرامیک ها    ۴
۲-۱: مقدمه    ۴
۲-۲ : طبقه‌بندی سرامیک‌ها    ۴
۲-۲-۱ سرامیکهای سنتی    ۵
۲-۲-۲ بیوسرامیکها    ۵
۲-۲-۳:الکتروسرامیکها    ۶
۲-۳: کاربردهای مختلف مواد سرامیکی    ۷
۲-۴ : نانو سرامیک    ۸
فصل دوم:نانو ذرات و روش های ساخت آن    ۱۱
۳-۱ : مقدمه    ۱۱
۳-۲: کاربردهای نانوذرات    ۱۳
۳-۳: نانو ذرات سرامیکی    ۱۴
۳-۳-۱ : کاربردهای نانوذرات سرامیکی    ۱۴
۳-۴ : روشهای سنتز نانوذرات    ۱۵
۳-۴-۱: روش سنتز از فاز بخار شیمیایی(CVD)    ۱۶
۳-۴-۲: روش همرسوبی    ۱۶
۳-۴-۳:  روش شیمیایی سل- ژل    ۱۷
۳-۴-۴ : اجزای محلول سل – ژل    ۲۰
۳-۴-۵ : مزایا و محدودیتهای روش سل- ژل    ۲۲
مراجع    ۲۳

مراجع

گودرزی, مرجان” اثر الکترود نقره بر خواص عایق سرامیکی BaTiO3 ” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۱٫

خندان، حسن ” اثر دما بر فرآیند قطبی شدن در سرامیک های تیتانات زیر کونیم سرب ” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۷۸٫

خرمی، غلامحسین” سنتز و بررسی خواص ساختاری واپتیکی نانو پودر پیزوالکتریک PZT ” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۸٫

قاسمی فرد، مهدی” سنتز و بررسی خواص نانو پودر سرامیک PMT-PT ” پایان نامه دکتری، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۸٫

سرحدی، رضا ” سنتز نانوذرات اکسید ایندیم- قلع به روش سل- ژل و بررسی خواص ساختاری و اپتیکی آنها” پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۷٫

 فصل اول:سرامیک ها

۲-۱: مقدمه

سرامیک ها موادی را شامل می شوند که بخش عمدهٔ عناصر تشکیل دهندهٔ آنها غیرفلزی و غیرآلی هستند.واژهٔ سرامیک از واژهٔ یونانی کراموس۱ گرفته شده‌ که به معنی سفال یا شیء پخته شده است. این تعریف نه ‌تنها سفالینه­ها، پرسلان(چینی)، دیرگدازها، محصولات رسی سازه‌ای، ساینده‌ها، سیمان و شیشه را در بر می‌گیرد، بلکه شامل آهنرباهای سرامیکی، لعاب‌ها و سوخت‌های هسته‌ای و … نیز می‌شود. برخی‌ها آغاز استفاده ازسرامیک‌ها را در حدود ۷۰۰۰ سال ق.م. می‌دانند در حالی که برخی دیگر قدمت آن را تا ۱۵۰۰۰ سال ق.م نیز دانسته‌اند. اما به هر حال اکثریت تاریخ­نگاران بر ۱۰۰۰۰ سال ق.م. اتفاق نظر دارند.

۲-۲ : طبقه‌بندی سرامیک‌ها

سرامیک­ها را می­توان به سه دسته کلی سرامیک­های سنتی، بیوسرامیک­ها و سرامیک­های الکترونیکی یا الکتروسرامیک­ها تقسیم­بندی کرد [۱۱].

۲-۲-۱ سرامیک­های سنتی[۱]

سرامیک­های سنتی خود به سه گروه تقسیم می­شوند که به اختصار آنها را معرفی می­کنیم:

۱) مواد نسوز، که این مواد دارای مقاومت زیاد در برابر دماهای بالا بوده و در ساختمان کوره­های دمای بالا و همچنین به­عنوان عایق­های حرارتی از آنها استفاده می­شود. به­علاوه مقاومت شیمیایی این مواد در مقابل ترکیب شدن با موادی که با آنها در تماسند، نیز از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

۲) لوازم منزل، که شامل چینی، لوازم بهداشتی و ظروف می­باشند. لوازم منزل معمولاً از مخلوطی از خاک رس فلدسپار۲ و فلینت۳ ساخته می­شوند. خاک­های رسی عمدتاً شامل آلمینوسیلیکات همراه با آب هیدراسیون و به­صورت دانه دانه می­باشند.

۳) سفال­ها، کاشی­ها و آجرها که از خاک رس تهیه می­شوند.

۴) ساینده­ها، از قبیل سیلیکن کاربید و اکسید آلومینیوم (آلومینا).

۲-۲-۲ بیوسرامیک­ها۴

یکی از کاربردهای مهم مواد سرامیکی، که در ارتباط نزدیک با زندگی انسان می­باشد به­کارگیری قطعات سرامیکی در بدن انسان است. به این دسته از سرامیک­ها، بیوسرامیک گویند. از آنجا که در پزشکی مدرن، ضرورت استفاده از مواد مختلف به منظور ترمیم عیوب بدن انسان احساس می­شد، کارشناسان پلیمر­ها گستره وسیعی از این مواد را برای استفاده به جامعه پزشکی معرفی کردند و نیز متخصصان دیگر با استفاده از آلیاژهای فلزی جدید و متفاوت، قطعات ارتوپتیک بسیاری برای بدن ساختند. اما این مواد نیز به­علت خوردگی شیمیایی در بدن ایجاد عارضه می­کردند. خوردگی سرامیک­ها به­دلیل ماهیت ذاتی­شان خیلی کمتر از فلزات است. از این رو پژوهشگران برای دستیابی به موادی با مشخصات بهتر به دنیای سرامیک راه پیدا کرده­­اند.

۲-۲-۳:الکتروسرامیک­ها۱

درحدود دهه۱۹۴۰ و قبل ازجنگ جهانی دوم انجام تحقیقات در زمینه سرامیک­ها رو به فزونی گذاشت. احتیاج مبرم به خازن­های با ثابت دی­الکتریک(K) بالا سبب شد که تورنائرو سولومن[۲] در یک کارمنتشر نشده، BaTiO3 را به عنوان ماده دی الکتریک در ساخت یک نوع جدید خازن سرامیکی با ۱۰۰K> وارد کردند. در اواخر جنگ جهانی دوم انتشار مطالب در این زمینه به صورت کامل و همگانی آغاز و معلوم گردید که کار همزمان روی BaTiO3  به­عنوان ماده­ای با ثابت دی­الکتریک بالا، توسط چند کشورعمدتاً آمریکا، انگلستان، شوروی و ژاپن دنبال ­شده است[۱۲]. این آغازی برای سرعت گرفتن توسعه و ساخت الکتروسرامیک­ها بود. در چند دهه اخیر ورود الکتروسرامیک­ها به­عرصه فناوری امکان افزایش تراکم مدارهای مجتمع را فراهم کرده است. از انواع الکتروسرامیک­ها که در زندگی روزمره  انسان بسیار پرکاربرد هستند می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

وریستورها۱– در بعضی از دستگاه­ها به قطعه­ای نیاز است که مقاومتش در ولتاژ پایین زیادودرولتاژ بالا کم باشد. وریستورها دارای این­گونه مشخصه­ای هستند. ازاین سرامیک­ها در خیلی از موارد به عنوان محافظ مدارهای الکتریکی استفاده می شود. وقتی که یک ولتاژ زیاد و ناگهانی به مدار اعمال می­شود، این قطعه در مقابل تغییر ناگهانی و زیاد ولتاژ مدار را حفظ می­کند. از این سرامیک­ها در مدارهای مجتمع و ترانزیستورها که نسبت به­تغییر ناگهانی ولتاژ آسیب پذیرند، برای محافظت استفاده می­شود. همچنین نمونه­ای از کاربردهایش را می­توان در تلفن و جرقه­زن به ­وفور مشاهده کرد[۱۳].

ترمیستورها۲ –  به موادی گفته می­شود که مقاومتشان به دما وابسته­ است.سه نوع از ترمیستورهای سرامیکی که به­طور وسیع مورد استفاده قرار می­گیرند عبارتند­از: ترمیستورهای دمای بحرانی، ترمیستورهای NTC3 ،ترمیستورهای PTC4[13].

۱   Kramoos

 Traditional ceramics1

Feldspar 2

Flint 3

Bioceramics4

۱ Electroceramics

[۲] Turnaero and Solomon

۱   Varistors

۲   Thermistor

۳   Negative Temperature Coefficient

۴   Positive Temperature Coefficient

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فناوری نانو و شیمی محاسباتی و دارورسانی نوین و تاریخچه سرطان و نانو ذرات
  • تحقیق نانو مواد و انواع آن و روش های تولید نانو ذرات و ساختار و خواص زئولیت ها و مقدمه ای بر کمومتریکس
  • تحقیق نانو ذرات و طبقه بندی آن و نانو ذرات طلا
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.