تحقیق سرمازدگی و یخبندان و روش های محافظت از یخبندان و استفاده از کشاورزی دقیق به عنوان یک راهکار جدید

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرمازدگی و یخبندان و  روش های محافظت از یخبندان و استفاده از کشاورزی دقیق به عنوان یک راهکار جدید دارای ۷۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه    ۴
۲-۱ تأثیر رژیم دمایی در کشاورزی    ۷
۲-۲  عوامل مؤثر در کاهش عملکرد    ۸
۲-۳  سرمازدگی و یخبندان    ۱۰
۲-۳-۱ تنش سرما    ۱۱
۲-۳-۲ تنش یخبندان    ۱۲
۲-۳-۳ تعریف و مفهوم یخبندان    ۱۲
۲-۴-۴ عوامل مؤثر بر یخبندان    ۱۳
الف-  عوامل مکانی    ۱۳
ب- عوامل زمانی    ۱۵
۲-۳-۵  انواع یخبندان    ۱۶
الف- یخبندان فرارفتی    ۱۶
ب- یخبندان تابشی    ۱۶
۲-۴  پیش بینی یخبندان    ۱۸
۲-۴-۱  پیش بینی کوتاه مدت یخبندان    ۱۸
۲-۴-۲ پیشبینی محلی یخبندان    ۱۸
۲-۴-۳  پیشبینی سینوپتیکی یخبندان    ۱۹
۲-۴-۴  پیش بینی آماری    ۱۹
۲-۵  دمای هوا و یخبندان    ۱۹
۲-۶  خسارتهای ناشی از سرمازدگی    ۲۷
۲-۷  روشهای محافظت از سرما و یخبندان    ۲۷
۲-۷-۱ روشهای غیر فعال مقابله با سرمازدگی    ۲۸
۲-۷-۲ روشهای فعال در زمان بروز سرما  برای مقابله با سرما زدگی    ۳۴
۲-۸  استفاده از کشاورزی دقیق به عنوان یک راهکار جدید    ۵۹
۲-۸-۱ تعریف کشاورزی دقیق    ۶۰
۲-۸-۲ GPS (سیستم مکان یاب جهانی)    ۶۱
۲-۸-۳ GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی)    ۶۲
۲-۸-۴  RS  (سیستم سنجش از راه دور)    ۶۴
منابع    ۶۷

 منابع

علیزاده، ا. کمالی، ف. موسوی، و. موسوی بایگی، م. ۱۳۷۹، “هوا و اقلیم شناسی”، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، صفحه ۳۸۱٫

علیزاده،ا، کوچکی، ع، ۱۳۷۴، “کشاورزی و آب و هوا”. چاپ اول. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

فتاحی، ا. صالحی­پاک، ت. ۱۳۸۵٫ “تحلیل الگوهای سینوپتیکی یخبندان­های زمستانه ایران”. مجله جغرافیا و توسعه شماره ۱۳ شماره ۱۳ بهار ۸۸ ص ۱۲۷-۱۳۶ .

قلی پور، ی. ۱۳۸۳٫ مطالعه آزمایشگاهی و مزرعه ای سرمازدگی جوانه وگل­های پسته در ارقام قزوینی و اوحدی. پژوهش نامه کشاورزی و منابع طبیعی قزوین،  شماره ۱۱٫

کمالی،غ. و همکاران ،۱۳۸۰ ،”بررسی سرماهای زیانبخش به کشاورزی ایران و تهیه اطلس اقلیمی آن”. گزارش نهائی طرح پژوهش سازمان هواشناسی کشاورزی.

میان­آبادی، آ. ۱۳۸۷، “شناسائی مناطق پر مخاطره جوی در استان خراسان رضوی از لحاظ اقلیمی_کشاورزی” ،پایان­نامه کارشناسی ارشد هواشناسی کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.

نصیر زاده، ح.، ۱۳۸۸٫ سرمازدگی و روش های مقابله با آن، بولتن وزارت جهاد کشاورزی،( ۱۳-۲).

حکم آبادی، ح. کدخدایی، ا. اسلامی، س. مختارزادگان، م. ۱۳۸۵، طراحی، ساخت و بررسی فنی امکان استفاده از چاهک معکوس انتخابی در کنترل سرمای بهاره باغات. موسسه تحقیقات پسته کشور.

حکمت شعار، ح.، ۱۳۷۲٫ فیزیولژی گیاهان در شرایط دشوار. انتشارات نیکنام، تبریز، صفحه ۳۷۸٫

دانایی، م. ۱۳۷۸٫ مقدمه‏ای بر سنجش از راه دور و کاربردهای آن در کشاورزی و منابع طبیعی. مؤسسه توسعه روستایی ایران.

رسولی، ج.، ۱۳۸۳، “مقابله با سرمازدگی در گندم و جو”، بولتن علمی پژوهشکده اقلیم شناسی، شماره ۴، ص ۲۶- ۲۴٫

 Grisso, R., Alley, M., Mcnell, M., Higgin, S. 2003. Precision farming tools: yield monitor. Virginia state university piblication.Pages 442-502.

Guarga, R., G, Scaglione, E. Supino., P, Mastrangelo. 2000. Evaluation of the SIS – A new frost protection method applied in a citrus orchard. International Citrus Congress (9th: Orlando, Florida ),. 2003.P. 583.

Gue yue Niu., zong-liong Yang, 2006″Effect of frozen soil on snowmelt run off and soil water storage at a continental scale”American meteorological society 2006

Hassnazadeh M., Hokmabadi H., Vakili M.,  ۲۰۰۷٫ Study on the chilling injury of two main pistachio commercial cultivars and determining the tolerance level, MSc. Thesis of Islamic Azad Uinversity, Jiroft Branch, p. 125.

Rosenberg, N.J. and Myers ,R.E, 1962. The Nature of Growing season Frost, Mon, wea, Rev 10.pp 471-479.

Rozenberg, N.J, Verma, N, 1983. “Microclimate the biological invironment” john wiley and sons Inc. , New York, p. 495.

۱۱مقدمه

نظر به اینکه سرمای دیر رس بهاره معمولا” در سطح وسیع  و در حساس ترین زمان ممکن اتفاق می­افتد بیشترین خسارت ممکن را نسبت به سایر عوامل طبیعی محدود کننده تولید، به محصولات و به خصوص درختان میوه وارد می­کند.

در مقابله با سرمازدگی از مهمترین فاکتور ها آگاهی پیدا کردن از زمان وقوع هر نوع پدیده جوی و شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه است. استان کرمان با داشتن اقلیمی خشک و عمدتا” بیابانی در جنوب شرقی کشور واقع شده است. هر ساله کشاورزی این استان دستخوش بلاهای طبیعی از جمله خشکسالی، سرمازدگی و سیل قرار می­گیرد. لذا جهت آمادگی جهت مقابله با این بلایا، آگاهی از شرایط اقلیمی منطقه لازم و ضروری می­باشد. (نصیر زاده ، ۱۳۸۸).

در کلیه­ی استان ها ادارات هواشناسی با استفاده از نقشه های هواشناسی سطح زمین و سطوح فوقانی، پیش بینی ۷۲ ساعته شرایط آب و هوایی را انجام می­دهند. با برقرای ارتباط مستمر با ادارات هواشناسی به راحتی می توان از شرایط آب هوایی سه روز آینده اطلاع حاصل نمود. در شب هایی که وقوع سرما پیش بینی شده است نیز با نصب دستگاه های سرمابان و تنظیم آن با توجه به نوع محصول، فنولوژی گیاه و درجه حرارت بحرانی می­توان در زمان مناسب اقدام به مقابله با سرمازدگی نموده و محصول را از گزند خسارت دور نگه داشت (نصیر زاده، ۱۳۸۸).

هدف از طراحی این سری دستگاه ها اعلام زمان مناسب برای شروع اقدامات لازم برای مقابله با سرمازدگی  بهاره و پاییزه، می باشد. هشدار سرمازدگی بوسیله علائم صوتی آژیر و ارسال پیام SMS است. این دستگاها در صورت افت دما به مقدار” دمای بحرانی “زمان شروع اقدامات لازم را اعلام می کند. قسمت اصلی این دستگاه یک ترموستات صنعتی با استفاده از یک دماسنج دارای قابلیت اندازه گیری دقیق دما در حدیکدهم درجه می­باشد.این ترموستات دارای دو خروجی میباشد . ترموستات به گونه ای متناسب با دمای بحرانی سرما زدگی تنظیم میشود که خروجی اول آن با دو درجه اختلاف قبل از رسیدن به دمای بحرانی آژیر دستگاه را به صدا درمی­آورد .در صورت افت بیشتر دما خروجی دوم دستگاه که روی دمای نزدیکتری به دمای بحرانی سرمازدگی تنظیم می شود ، فعال شده و زمان آغاز اقدامات عملی را با روشن شدن لامپ یا آژیر نشان می دهد . این اعلام وضعیت به کشاورز هشدار داده و او را آماده اقدامات مقابله عملی، در صورت افت بیشتر دما می کند. باتری این دستگاه با استفاده از انرژی خورشیدی شارژ می شود و بدین جهت در تمام مناطق قابل نصب و بهره برداری می­باشد .در صورت ابری بودن هوا می تواند به مدت چهار روز کارائی دقیق داشته باشد. مدل­های مختلف این سامانه دارای قابلیت فرمان دادن خودکار و راه اندازی را سیستم های مختلف نیز داراست(نصیر زاده ، ۱۳۸۸).

. کشاورزی دقیق با مفهوم مدیریت دقیق مکانی و زمانی از سال ۱۹۹۷ به صورت کاملاً حرفه‏ای شکل گرفته است و هم اکنون درصد قابل توجهی از مزارع آمریکا، اروپا و بعضی از کشورهای آسیایی مانند چین و هندوستان بکار گرفته شده است. کشاورزی دقیق روشی از مدیریت مزرعه می‏باشد که به کشاورزان اجازه تولید مؤثرتر را از طریق استفاده بهینه از منابع، به صورت اقتصادی می‏دهد. یکی از اثرات مهم کشاورزی دقیق فایده زیست محیطی بالای آن می‏باشد که ناشی از استفاده زمانی و مکانی مناسب از تیمارهای شیمیایی گوناگون می‏باشد. کشاورزی دقیق نگاهی است اجمالی به آینده کشاورزی، آینده‏ای که در آن مدیریت نهاده‏های تولید محصولات زراعی نظیر کودهای شیمیایی، علف‏کش، بذر و غیره بر اساس ویژگی‎های مکانی مزرعه با هدف کاهش ضایعات و افزایش درآمد و حفظ محیط زیست اجرا می‏گردد (Shanwad et al., 2004).

در ادامه این نوشتار به مبانی و تعاریف سرما، سرمازدگی و یخبندان اشاره خواهد شد و در ادامه به بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه پرداخته می شود.

۲-۱ تأثیر رژیم دمایی در کشاورزی

بررسی تغییرات دما در اکولوژی گیاهی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. زیرا گیاهان فقط تحت تأثیر دماهای معین قادر به حیات خود می­باشند. گونه­های گیاهی مختلف جهت رشد و نمو خود به حرارت­های متفاوت نیاز دارند. اگر دما از حداقل مطلق طاقت گیاه کمتر باشد، موجب خسارت یخبندان در گیاه خواهد شد، دانستن این که درجه حرارت تا چه میزان پایین خواهد رفت، برای انتخاب نوع گیاه و همچنین مبارزه با یخبندان اهمیت دارد(Molina, 2004). میانگین سالیانه دما، میانگین گرم­ترین و سردترین ماه سال و همچنین سیر حداقل و حداکثر مطلق دما اگر چه مفیدند، ولی کافی نبوده و نمی­توان بر اساس آن برنامه ریزی کرد. بهترین دمایی که بر اساس آن می­توان درجه حرارت محیط را معین نمود، دمای متوسط ماهانه و حداقل و حداکثر آن می­باشد، زیرا گیاهان برای رشد خود به دماهای معینی احتیاج دارند و هر چه دما از این مقدار بیشتر یا کمتر شود، رشد آنها کاهش می­یابد، دمای حداکثر و حداقل مطلوب برای گیاه را در اصطلاح کشاورزی دمای بحرانی[۱] می­نامند، اگر گیاهی در دمای خارج از دمای بحرانی به مدت نسبتاً زیادی قرار گیرد، نه تنها رشد آن متوقف می­شود، بلکه دچار صدماتی نیز خواهد شد، معروفترین صدمه حرارتی گیاه بنام آسیب سرمازدگی خوانده می­شود سرمازدگی نه تنها باعث کاهش محصول می­گردد، بلکه در صورت شرایط حاد موجبات مرگ گیاه را نیز فراهم می­نماید (علیزاده و کوچکی،۱۳۷۴).

۲-۲  عومل مؤثر در کاهش عملکرد

مناطق جغرافیایی تحت تأثیر متغیرهای بیوفیزیک هستند که مهم­ترین آن­ها متغیرهای آب و هوایی و طول دوره رشد و نمو گیاه می­باشد. اصولاًعملکرد گیاه متأثر به تمام عواملی است که محیط را بوجود می­آورند و هیچ عامل منفردی نقش ساده­ای را در محیط بازی نمی­کند­ (Wood and Pardy,1998). امروزه بزرگترین مشکل در هواشناسی کشاورزی، اثر عناصر آب و هوائی بر محصول است.

عملکرد گیاه به تمام عواملی که در محیط زیست آن اعمال می­شوند بستگی دارد از جمله:

۱- نور ماوراء بنفش خورشید: که می­تواند بر جوانه­زدن و کیفیت دانه­ها اثر منفی بگذارد.

۲- دما: تمام محصولات در هر یک از مراحل رشد، خود دارای محدودیتهای دمای حداکثر و حداقل هستند، این محدودیتها می­تواند به میزان قابل ملاحظه­ای تغییر یابند. دمای بالا می­تواند منجر به آفتاب سوختگی شود، گیاهان با تشعشع زیاد خورشید، صدمه می­بینند. در مقابل گیاهان معینی از سرمازدگی از بین می­روند. این پدیده مربوط به دماهائی است که در حد پائین (بالای نقطه انجماد) قرار دارند و موجب کاهش جریان و رسیدن آب به ریشه­های گیاه می­شود، و باعث پژمردگی و خشکی گیاه می­شود (Snyder, 2005).

[۱] Critical  temperature

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.