تحقیق سنتز مشتقات هتروسیکل های نیتروژن دار و کاربرد و اهمیت پیرازولین ها و روش های سنتز آن ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سنتز مشتقات هتروسیکل های نیتروژن دار و کاربرد و اهمیت پیرازولین ها و روش های سنتز آن ها دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱- شیمی هتروسیکل    ۴
۱-۲- نامگذاری هتروسیکل ها    ۴
۱-۳- اهمیت ترکیبات هتروسیکل    ۵
۱-۴- سنتز مشتقات جدید هتروسیکل ها    ۷
۱-۵- ایندنوکینوکسالین    ۷
۱-۶- پیرازول    ۹
۱-۷- پیرازولین    ۱۰
۱-۷-۱- کاربرد واهمیت ۲- پیرازولین ها    ۱۱
۱-۷-۲- روش های سنتز ۲- پیرازولین ها    ۱۲
۱-۷-۲-۱- واکنش هیدرازین ها با آلدئیدها، کتون ها و استرهای غیر اشباع  α  و β    ۱۲
۱-۷-۲-۲- واکنش افزایشی ۳ و۱- دو قطبی دی آزو آلکان ها با ترکیبات حاوی پیوند دو گانه ی C=C    ۱۳
۱-۷-۲-۳- روش کاهش کاتالیزی پیرازول ها    ۱۳
۱-۷-۲-۴- واکنش نیتریل ایمین ها با α  و β – انون ها    ۱۴
۱-۷-۲-۵- واکنش های دیگر    ۱۴
۱-۸- سنتز چالکون    ۱۴
۱-۹- مکانیسم واکنش هیدرازین ها با چالکون    ۱۷
۱-۱۰- ترکیبات اسپایرو    ۱۹
مروری بر تحقیقات گذشته    ۲۱
۲-۱- ایندنوکینوکسالین (H 11-ایندنو [۲و۱-b ] کینوکسالین – ۱۱-اون)    ۲۱
۲-۲ – ترکیب ۲- پیرازولین:    ۲۴
۲-۲-۱- واکنش ترکیبات غیر اشباع α , β با هیدرازین ها    ۲۴
۲-۲-۲- واکنش دی آزو آلکان ها با β , α – انون ها    ۲۸
۲-۲-۳- واکنش حلقه زایی نیتریل ایمین ها با β , α – انون ها    ۳۰
۲-۲-۴- واکنش کرومانون و کرومون با هیدرازین ها    ۳۲
۲-۲-۵- خواص بیولوژیکی مشتقات ۲- پیرازولین    ۳۴
منابع و مراجع    ۳۶

 منابع

Padwa A.Angew. Chem., (1976), 88, 131.

Padwa A. (1984), 1, 3-Dipolar Cycloaddition Chemistry, John Wiley & Sons, Inc., New York, v.1, 2.

Padwa, Woolhouse, and Blount; 1,3-Dipolar Cycloaddition Reactions ; J. Org. Chem., Vol. 48, No. 7, 1983

Levai A. (1995), Monatsh. Chem., 126, 1245.

Levai A. (2002), J. Heterocyclic Chem., 39, 1.

Levai A. (2005), ARKIVOC, ix, 344 – ۳۵۲٫

Levai A., Szollosy A., Toth G. (1985) J. Chem. Research(s), 392.

Loloiu, G.; Loloiu, T.; Maior, O. Khim. Geterosilk. Soedin.) 1998), 396.

Lorand T., Szabo D., Foldesi A., Parkanyi L., Kalman A., Neszmelyi A. (1985), J. Chem. Soc. Perkin Trans.,1, 481.

Shaabanzadeh et al. J. Heterocyclic Chem. (2010), 47, 949.

A. Ali ; Synthesis, ; European Journal of Medicinal Chemistry 42 (2007) 268e275

مقدمه

۱-۱- شیمی هتروسیکل

هتروسیکل ها ترکیبات حلقوی هستند که درآن یک یا چند کربن با اتم غیرکربن مانند نیتروژن، اکسیژن ،گوگرد یا اتم های فلزی و … جایگزین شده است. ترکیبات هتروسیکل محدوده استفاده وسیعی دارند در میان انواع ترکیبات دارویی، دامپزشکی و شیمی گیاهی سهم دارند و به عنوان عامل شفاف کننده نوری، ضد اکسایش، ضدخوردگی و افزودنی ها به کار می روند. اگر حلقه فاقد کربن باشد هتروسیکل معدنی خواهد بود مانند بورازین (۱) که آن را بنزن معدنی هم نامگذاری کرده اند.

بسیاری از ترکیبات هتروسیکل دارای اکسیژن یا نیتروژن یا هر دوی آن ها در ترکیب حلقه هستند. به دلیل تنوع پیوندهایی که اتم ها می توانند با هم ایجاد نمایند هتروسیکل هایی که می توانند سنتز شوند بسیار نامحدود است. هتروسیکل ها تقریباًٌٍَُ نصف ترکیباتی را که تاکنون در چکیده نامه های شیمی ثبت شده اند را در بر می گیرند.

۱-۲- نامگذاری هتروسیکل ها

بسیاری از ترکیبات هتروسیکل نام های متداول دارند. اما در نامگذاری آیوپاک با استفاده از پیشوندهای اکسا برای O، تایا برای S و آزا برای N حضور هترواتم را مشخص و محل استخلاف ها هم با شماره گذاری مشخص می شوند. به عنوان مثال حلقه های سه عضوی اکسیران (۲)، تایران (۳)، آزیریدین (۴) و حلقه های چهار عضوی اکستان (۵)، تایتان (۶)، آزتیدین (۷) و حلقه های پنج عضوی اکسولان (۸)، تایولان (۹)، پیرولیدین (۱۰) همگی جزو هتروسیکل های اشباع که مشتقاتی از سیکلوآلکان ها هستند در نظر گرفته و نامگذاری  شده اند.

 ۱-۳- اهمیت ترکیبات هتروسیکل

بسیاری از ترکیبات هتروسیکل که در طبیعت یافت می شوند به عنوان جزء کلیدی در فرآیندهای زیستی از جمله اسیدهای نوکلئیک نقش اساسی ایفا می نمایند. به عنوان مثال پیریمیدین (۱۱) و پیورین (۱۲) که پایه و اساس DNA را تشکیل می دهند. در ویتامین ها مانند تیامین ۱B (13) و تیامین پیروفسفات (۱۴)، در اسیدهای آمینه مثل سروتونین (۱۵) و تریپتوفان (۱۶) همگی جزو ترکیبات هتروسیکلی هستند.

اد زیادی از هتروسیکل ها خاصیت دارویی دارند و بسیاری از آن ها در طبیعت یافت می شوند که از این جمله می توان کدئین (۱۷)، تریپتامین (۱۸) و کوکائین (۱۹) را نام برد.

۴- سنتز مشتقات جدید هتروسیکل ها

ارائه روش های نوین در سنتز سیستم های هتروسیکل، در شیمی آلی از اهمیت زیادی برخوردار است. روش های گوناگونی برای سنتز هتروسیکل ها وجود دارد که بسیاری از روش ها کلاسیک هستند و مثال های زیاد و جدیدی وجود دارد که این ترکیبات از نظر فعالیت های بیولوژیکی و خواص دارویی از اهمیت ویژه ای بر خوردار هستند.

هتروسیکل های سنتز شده نیز از لحاظ ساختاری بسیار حائز اهمیت هستند و می توانند خاصیت دارویی داشته باشند. هتروسیکل های سنتز شده در این کار دارای دو بخش ۲- پیرازولینی و ایندنوکینوکسالینی هستند که با توجه به اینکه هر کدام از این دو بخش اثرات بیولوژیکی دارند پیش بینی می شود که وجود هر دو بخش در یک مولکول جدید می تواند خواص بیولوژیکی مؤثرتری ایجاد نماید.

۱-۵- ایندنوکینوکسالین

ترکیب ایندنوکینوکسالین (۲۰) یک ترکیب آلی هتروسیکل است که بر اساس سیستم نام گذاری آیوپاک H11-ایندنو[۱و۲-b]کینوکسالین-۱۱-اون نامیده میشود که از واکنش بین نین هیدرین (۲۱) و اورتوفنیلن دی آمین (۲۲) در حلال و دمای اتاق (C 250) در مدت زمانی بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه براساس واکنش زیر سنتز میشود:

ترکیب مذکور به دلیل داشتن یک گروه کربونیل نسبتا فعال میتواند واکنش هایی را متحمل شود که تا کنون برخی ازین واکنش ها انجام شده است. البته عمده واکنش هایی که برای این ترکیب در چکیده های شیمی ثبت شده است شامل ساخت مشتقاتی است که در آن یک گروه هالوژن بروی یکی از حلقه های بنزنی قرارگرفته است.اماتاکنون به جز در موارد محدود تحقیقاتی برای تولید مشتقات جدید اسپایرو روی c-11  (همان کربن گروه کربنیل است) شود،صورت نگرفته است.

ایندنوکینوکسالین ومشتقات آن دسته مهمی از هتروسیکلهای نیتروژن دار را تشکیل می دهند و به عنوان حد واسط های سودمندی در سنتز آلی بکار می روند.این ترکیبات در رنگها و همچنین در ساخت رساناهای آلی نیز به کار رفته اند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.