تحقیق سندرم پیش از قاعدگی ، شیوع ، علل ، علائم ،تشخیص و راه های درمان آن و تاثیر فعالیت ورزشی بر کاهش سندرم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سندرم پیش از قاعدگی ، شیوع ، علل ، علائم ،تشخیص و راه های درمان آن و تاثیر فعالیت ورزشی بر کاهش سندرم دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ . مقدمه    ۶
۲-۲٫ مبانی نظری    ۷
۲-۲-۱٫ آناتومی سیستم تناسلی    ۷
۲-۲-۱-۱٫ اندام های جنسی زن    ۷
۲-۲-۱-۲٫ تخمدان ها    ۸
۲-۲-۱-۳٫ لوله های رحم    ۹
۲-۲-۱-۴٫ رحم    ۹
۲-۲-۱-۴-۱٫ ساختمان و فضای رحم    ۱۰
۲-۲-۱-۴-۲٫ تقسیم بندی فضای رحمی    ۱۰
۲-۲-۱-۵٫ دستگاه هورمونی زن    ۱۱
۲-۲-۲٫ سیکل قاعدگی    ۱۱
۲-۲-۲-۱٫ سیکل قاعدگی از دیدگاه بالینی    ۱۱
۲-۲-۲-۲٫ چرخه قاعدگی    ۱۱
۲-۲-۲-۳٫ علت خون روی قاعدگی    ۱۳
۲-۲-۳ . اختلالات قاعدگی    ۱۴
۲-۲-۳-۱٫ آمنوره اولیه و ثانویه    ۱۴
۲-۲-۳-۲٫ الیگومنوره    ۱۴
۲-۲-۳-۳٫ دیسمنوره    ۱۴
۲-۲-۳-۴٫ سندرم پیش از قاعدگی    ۱۵
۲-۲-۴٫ تعریف و شیوع PMS    ۱۵
۲-۲-۵٫ سبب شناسی PMS    ۱۷
۲-۲-۶٫ علائم PMS    ۱۸
۲-۲-۷٫ تشخیص PMS    ۱۸
۲-۲-۷٫ درمان PMS    ۱۹
۲-۲-۸-۱٫ درمان های دارویی    ۱۹
۲-۲-۸-۲٫ درمان های غیر دارویی    ۱۹
۲-۲-۸-۲-۱٫ رژیم غذایی    ۲۰
۲-۲-۸-۲-۲٫ طب سوزنی    ۲۱
۲-۲-۸-۲-۳٫کایروپراکتیک    ۲۱
۲-۲-۸-۲-۴٫ روش های آرام سازی واسترس زایی    ۲۲
۲-۲-۸-۲-۵٫ ماساژ    ۲۳
۲-۲-۸-۲-۶٫ فعالیت ورزشی    ۲۳
۲-۲-۹٫ دستگاه های انرژی هوازی و بی هوازی    ۲۵
۲-۲-۹-۱٫ دستگاه بی هوازی    ۲۵
۲-۲-۹-۲٫ دستگاه هوازی    ۲۵
۲-۲-۱۰٫ فعالیت ، وزن و ترکیب بدن    ۲۶
۲-۲-۱۱٫ ترکیب بدن    ۲۷
۲-۲-۱۱-۱٫ ترکیب بدن در هنگام بلوغ    ۲۸
۲-۲-۱۱-۲٫ اهمیت توجه به ترکیب بدن در نوجوانی    ۲۹
۲-۲-۱۱-۳٫ ارزیابی ترکیب بدن    ۳۰
۲-۲-۱۱-۴٫ روش های اندازه گیری ترکیب بدن    ۳۰
۲-۲-۱۱٫ شاخص توده بدنی    ۳۱
۲-۲-۱۳٫ اندازه گیری چربی زیر پوستی (چین پوستی )    ۳۳
۲-۳٫  پیشینه تحقیقات    ۳۴
۲-۳-۱٫ پیشینه تحقیقات داخلی    ۳۴
۲-۳-۲٫ پیشینه تحقیقات خارجی    ۴۲
۲-۴٫ جمع بندی    ۴۹
منابع    ۵۰

منابع

شارکی ، برایان .(۱۳۷۲). فیزیولوژی آمادگی جسمانی . ترجمه بهروز ژاله دوست و محمد رضا دهخدا، تهران : اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش .

صارمی ،علی . خمسه ، اکبر. اروین دانیال ، جمیل . (۱۳۷۰). چاقی علل و رابطه آن با بیماری ها و ورزش، انتشارات چهر .

مورج ، ج ، هکر ، ن.( ۱۳۸۴). ضروریات بیماری های زنان و مامایی ، ترجمه ملک محمدی و سارا آرین مهر ، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تیمور زاده ، نشر طبیب ،ص ۴۴۰ .

ولز ، ک .( ۱۳۷۰ ). ترجمه سکینه فرازی ، ویژگی های زن و ورزش ، نشر کمیته ملی المپیک ، ص ۱۱۶تا ۱۱۷٫

ویلمور، جک ، اچ و کاستیل ،دیوید . ال . (۱۳۷۸)، فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی ج. ترجمه : ضیا معینی . فرهاد رحمانی نیا . حمید رجبی . حمیدآقاعلی نژاد و فاطمه اسلامی. تهران: مبتکران .

ویلسون ، ر.( ۱۳۷۰). ترجمه علی نوری ، بیماری های زنان و زایمان، جلد اول ، انتشارات انقلاب ، ص۲۵۶تا۲۶۱٫

هانس یورگن مولت مایر.(۱۳۷۹). تغذیه سالم و رژیم کاهش وزن، ترجمه سیاوش دهقانیان، هاشم پورآذرنگ . مشهد : دانشگاه فردوسی مشهد .

هادوی، فریده . فراهانی ، ابوالفضل، ایزدی، علیرضا . (۱۳۹۱)، اندازه گیری ، سنجش و ارزشیابی در تربیت بدنی . تهران: انتشارات حتمی .

قائدی ، لیلا . علیزاده ، محمد حسین . امینیان رضوی ، توراندخت . (۱۳۸۹) . تأثیر برنامه تمرین هوازی اینتروال ، ماساژ و ترکیبی بر علائم سندرم پیش از قاعدگی . طب ورزشی . شماره ۴٫ ص: ۳۷-۱۹ .

رجائیان ، عسل . نورشاهی ، مریم . زاهدی، هادی . (۱۳۹۰) . بررسی ارتباط میان شیوع سندرم پیش از قاعدگی با توان هوازی دختران ورزشکار و غیر ورزشکار ، دانشکده تربیت بدنی ، دانشگاه شهید بهشتی تهران .

Scott , J . Gibbs , R . Karlan , B . Heney , A .(2003) . Danforth ,s ob &gy. (9th ed). Lippincott Williams & Wilkins., pp: 655-658

Scully, D. Kremer, Y.( 1998). physical exercise and psychological well being : a critical review . Br J sports and med , (32): 111-120

.Sonja As, Marijke JMC , Johannes B , Willen VM. (2007). Short term effects of school :Based weight gain prevention among adolescents. Arch pediatr adolesc Med ; 16:565-571.

.Smith, S. Schiff, I.(1989). The premenstrual syndrome – diagnosis and management . fertility and sterility ;pp:527-543

۲-۱ . مقدمه

امروزه تأمین سلامت زنان یک هدف اصلی جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه محسوب می شود. سندرم[۱] اختلالی شایع در میان زنانی است که در سنین باروری هستند(۱۰۷). این سندرم پیش از قاعدگی(PMS) مجموعه ای از تغییرات پریشان کننده جسمی، روانی ، رفتاری است که طی مرحله  لوتئال هر دوره ماهانه عود می کند(۶۳). علل مختلفی در شیوع سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است .یکی از این عوامل شاخص توده بدنی  می باشد(۵). در عصر حاضر، اضافه وزن و چاقی یکی از جدی ترین مشکلات تندرستی و بهداشتی در حال شیوع در جوامع امروز است .

این موضوع چاقی و کم وزنی نه تنها سبب صدمه دیدن به افراد مختلف می گردد؛ بلکه بار اقتصادی کمر شکنی را بر اقتصاد کشور تحمیل می نماید و درصدی از مرگ و میر سالانه را به خود اختصاص می دهد افرادی که BMI آن ها بالاتر از ۳۰% باشد جزء افراد چاق محسوب می شوند و افرادی که BMI  آن ها ۵/۱۸> باشد جزء افراد کم وزن محسوب می شوند وافرادی که ۹/۲۹ >BMI ≥۲۵  دارای اضافه وزن می باشند .

این مقاله شامل مبانی نظری که در برگیرنده مفاهیمی چون آناتومی سیستم تناسلی، فیزیولوژی قاعدگی، تاریخچه و تعریف سندرم پیش از قاعدگی ، شیوع ، علل ، علائم ،تشخیص و راه های درمان آن (غیر دارویی ، داروهای شیمیایی و جراحی ) ودستگاه هوازی ، فعالیت ، وزن و ترکیب بدن ، ارزیابی ترکیب بدن و با تأکید بر کاهش سندرم به وسیله پیاده روی بر ترکیب بدن دانش آموزان دختر چاق و کم وزن و همچنین مروری بر مطالعات انجام شده در ارتباط با موضوع می باشد .

 ۲-۲٫ مبانی نظری

بنابر نظر اسپیروف[۲] (۱۳۸۴) وظیفه ارتقای آموزش در مورد قاعدگی ، بر عهده متخصصان مراقبت های بهداشتی است . این آموزش باید از خود ما آغاز شود . ما باید از فیزیولوژی باروری و تولید مثل اگاهی داشته باشیم تا بتوانیم آن را به بیماران خود منتقل کنیم ؛ همچنین ما باید در مورد عملکرد های جنسی و تولید مثل ، نگرش مثبتی داشته باشیم . درک این رویداد های طبیعی همراه با آموزش در مورد آن ها ، مکانیسم قدرتمندی برای روبرو شدن با مشکلات و اختلالات قاعدگی است (۲،۴۰) . همچنین بنا به نظر بسیاری از دانشمندان علوم ورزشی، تمرین هوازی ؛ فعالیت بدنی مناسبی است که در حفظ و بهبود سلامت جسمانی و روانی احاد جامعه  و هم در حفظ وزن و هم در کاهش وزن دارای اهمیت است . لذا با توجه به گستردگی این سندرم  و ترکیب بدن در جوامع گوناگون زنان ،ضروری است مروری مختصر بر فیزیولوژی چرخه قاعدگی و عللPMS وارزیابی ترکیب بدن داشته باشیم .

۲-۲-۱٫ آناتومی سیستم تناسلی

این دستگاه از دو تخمدان ، دو لوله رحمی ، واژن  تشکیل شده است . تولید تخمک ، ترشح هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون ، لقاح و انتقال سلول تخم به رحم ، نگهداری و تغذیه جنین و زایمان از وظایف این دستگاه است (۱).

۲-۲-۱-۱٫ اندام های جنسی زن

اندام های اصلی دستگاه تناسلی زن عبارتند از : تخمدان ها[۳] ، لوله های فالوپ[۴] (لوله های رحمی ) ، رحم[۵] و واژن[۶] هستند (۴۳) .

۲-۲-۱-۲٫ تخمدان ها

تخمدان ها غددی زوج و بادامی شکل هستند که در حفره لگن ودر طرفین رحم قرار دارند . این غده جزء غدد بدن (اگزوکرین و اندوکرین ) محسوب می شوند . رشد بلوغ و آزاد شدن تخمک فعالیت اگزوکرینی آن و ترشح استروژن و پروژسترون فعالیت اندوکرینی آن است (۱۷) . سطح تخمدان به وسیله اپی تلیوم مکعبی ساده ای پوشیده است که اپی تلیوم ژرمینال نامیده می شود . در زیر این اپی تلیوم بافت همبند متراکمی به نام تونیکا البوژینه ( سفید پرده ) تخمدان را می پوشاند. در مقطع تخمدان دو ناحیه قشری و مرکزی دیده می شود که مرز واضحی بین آن ها وجود ندارد (۱۷) .

ناحیه قشری بسته به سن و مراحل سیکل تخمدانی حاوی فولیکول ها ، جسم زرد ، فولیکول های در حال تحلیل و جسم سفید است . هر فولیکول تخمدانی توده ای کروی شکل از یک یا چند لایه سلول اپی تلیالی به نام سلول های فولیکولی است که یک اووسیت را احاطه کرده است . در هر سیکل چندین فولیکول شروع به رشد کرده، ولی فقط یکی از آن ها طی تخمک گذاری پاره شده و اووسیت ثانویه از ان ازاد می شود . هم چنین در نیمه اول سیکل تخمدانی ، فولیکول ها استروژن ترشح می کنند . جسم زرد ، از باقی مانده دیواره فولیکول تخمک گذاری کرده ، به وجود می آید و در نیمه دوم سیکل تخمدانی پروژسترون و استروژن ترشح می کند . فولیکول هایی که در هر سیکل رشد کرده و تخمک گذاری نمی کنند ، تحلیل می روند . بعد از نیمه دوم سیکل در صورت عدم بارداری جسم زرد نیز تحلیل رفته تبدیل به جسم سفید می شود (۱).

[۱] – Premenstrual syndrome (PMS)

[۲] – Speroff

[۳] – ovaries

[۴] – fall opian tubes

[۵] -uterus

[۶] – vagina

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.