تحقیق سویه های تولید کننده شیگاتوکسین ((STEC) اشریشیاکلی و بیماری های بلدرچین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سویه های تولید کننده شیگاتوکسین ((STEC) اشریشیاکلی و بیماری های بلدرچین دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۲ کلیاتی در مورد سویه های تولید کننده شیگاتوکسین ((STEC اشریشیاکلی    ۷
۱-۱-۲ وروتوکسین ها یا توکسین های شبیه شیگا    ۷
۲-۱-۲ ژنتیک وروتوکسین    ۹
۳-۱-۲ ساختمان وروتوکسین ها    ۱۰
۴-۱-۲ ناهمگونی سویه های تولید کننده شیگاتوکسین    ۱۲
۵-۱-۲ نامگذاری سویه های تولید کننده شیگاتوکسین    ۱۳
۶-۱-۲  اپیدمیولوژی پاتوتیپ تولید کننده شیگاتوکسین:    ۱۴
۷-۱-۲ منابع  سویه های تولید کننده شیگاتوکسین    ۱۷
۲-۲ کلیاتی در مورد بلدرچین    ۱۸
۱-۲-۲ تاریخچه    ۱۹
۲-۲-۲  شروع پرورش در جهان    ۱۹
۳-۲-۲ شروع پرورش در ایران    ۲۰
۴-۲-۲ جانور شناسی    ۲۰
۵-۲-۲ نژادهای بلدرچین    ۲۱
۶-۲-۲ ویژگیهای عمومی بلدرچین    ۲۲
۷-۲-۲ جنبه های اقتصادی    ۲۶
۸-۲-۲ نکاتی در مورد شروع صنعتی پرورش    ۲۷
۹-۲-۲ وسایل مورد نیاز برای نگهداری جوجه های بلدرچین    ۳۰
۱۰-۲-۲ تغذیه بلدرچین    ۳۱
۱۱-۲-۲  فراوری و بسته بندی گوشت و تخم بلدرچین ها    ۳۴
۳-۲ کلیاتی در بیماری های بلدرچین    ۳۵
۱-۳-۲ کلی باسیلوز در بلدرچین و طیور    ۳۷
۲-۳-۲ – اشکال دیگر کلی باسیلوز در طیور    ۴۲
۳-۳-۲- بیماری نیوکاسل    ۴۳
۴-۳-۲-  آنفلوانزا    ۴۶
۵-۳-۲ برونشیت بلدرچین    ۴۷
۶-۳-۲ بیماری آسپرژیلوز    ۵۱
۴-۲-تحقیقات انجام شده    ۵۴
منـابـع    ۵۷

منـابـع

باقری محبوبه، قنبرپور رضا، منصوری نژند لادن، تعیین فراوانی جدایه های تولید کننده شیگاتوکسین اشریشیاکلی در لاشه های طیور ذبح شده در کشتار گاه صنعتی کرمان، همایش علوم دامی کرج، ۲۹-۲۷ شهریور ماه ۱۳۸۹٫

فروغی، آزاده: تشخیص سویه های وروتوکسیژنیک اشریشیاکلی در پنیر های محلی استان کرمان با روش Multipelex-PCR  پایان نامه شماره ۱۷۶، دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان،۱۳۸۵ ،ص۷٫

Su, C , and Brandt, L. J. (1995). Escherichia coli 0157:H7 infection in humans. Ann. Intern. Med. 123:698-714.

Whittam, T.S. (1998). Evolution of Escherichia coli O157:H7 and other Shiga toxin producing E. coli strains. In . B. Kaper and A. D. O’Brien (eds.), Escherichia coli O157:H7 and other Shiga Toxin Producing E. coli Strains, pp. 195-212. Washington: American Society for Microbiology.

Laturnus, C., Diehl, I., Glodde, S., Homeier, T., Bohnke, U., Steinruck, H., Philipp, H. C., Wieler, L.H., (2007). Avian pathogenic, uropathogenic, and newborn meningitis-causing Escherichia coli: how closely related are they? Inter J Med Microbiol, 297, 163-176.

Ghanbarpour R., Sami M., Salehi M., Ouromiei M. (2011). Phylogenetic background and virulence genes of Escherichia coli isolates from colisepticemic and healthy broiler chickens in Iran. Trop Anim Health Prod, 43:153–۱۵۷٫

Goldwater, P.N., Bettelheim, K.A. (1998). New perspectives on the role of Escherichia coli O157:H7 and other enterohaemorrhagic E. coli serotypes in human disease, J. Med. Microbiol. 47:1039-1045.

Goldwater, P.N , Bettelheim, K.A. (2000). Escherichia coli O group serology of a haemolytic uraemic syndrome (HUS) epidemic. Scand.J. Infect. Dis. 32:385-394.

Acheson, D.W K., Keusch, G.T. (1996). Which Shiga toxin producing types of E. coli are important? ASM News. 62:302-306.

 مقدمه

باکتری اشریشیاکلی بطور معمول در دستگاه گوارش پستانداران و پرندگان وجود دارد.سویه های بیماریزا، در شرایط استرس محیطی و تضعیف سیستم ایمنی باعث ایجاد کلی‌باسیلوز[۱] در طیور می‌شوند. سویه های بیماریزا همچنین باعث ایجاد بیماریهای گوارشی و عفونت دستگاه ادراری در انسان می شوند. سویه‌های بیماریزای اشریشیاکلی طیور[۲]‌‌‌‌ (APEC) بصورت عادی جزء میکروفلور طبیعی دستگاه گوارش طیور می‌باشند و ممکن است در سطوح مخاطی حیوانات اهلی و وحشی نیز یافت شوند. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کلی‌فرم[۳]‌‌های روده، مربوط به سروتیپ‌های بیماریزا[۴] می‌باشد. می‌توان سروتیپ‌های بیماریزا را همراه با سروتیپ‌های غیر بیماریزا[۵] از محیط اطراف طیور جدا کرد. عفونت با سویه‌های APEC غالباً با عفونت‌های خارج گوارشی به ویژه عفونت‌های تنفسی و یا سیستمیک همراه است.

در بلدرچین سویه های اشریشیاکلی  بیماریزا غالبا متعلق به گروههای سرمی O15,O4,O9,O38,O42,O88 و برخی سروگروههای دیگر می باشند. سروگروههای مذکور از موارد سپتی سمی کلی باسیلی، سلولیت و موارد مرگ جنینی جدا شده اند (۱۰). بلدرچین به عنوان یک میزبان برای کلی باسیلوز شناخته می شود و پرورش دهندگان آن از این بابت خسارات زیادی را متحمل می شوند.

در کشور ما بعد از انقلاب، برای اولین بار پرورش بلدرچین[۶] در استان یزد آغاز گردید که به صورت مجتمع شامل واحدهای مادر، گوشتی، بسته بندی و جوجه کشی اداره می‌گردد. وجود ویژگی‌های مناسب همچون رشد سریع، بلوغ زودرس، تولید تخم بالا، کوتاهی فاصله میان نسل‌ها، بالابودن تراکم پرورشی در واحد سطح، حساسیت کم نسبت به بعضی از بیماری‌های طیور، قیمت بالای تولیدات که شامل گوشت و تخم می‌باشد و به خصوص بازگشت سریع سرمایه سبب شده است تا بلدرچین به عنوان یک پرنده مطلوب نزد کشاورزان و پرورش دهندگان تلقی شده و علاقمندان زیادی به پرورش صنعتی این پرنده روی آورند. بلدرچین دارای گوشتی با پروتئین بالا و درصد چربی کم می‌باشد که برای کودکان و بیماران بسیار سودمند و مفید می‌باشد.

پاتوتیپ تولید کننده شیگاتوکسین  (STEC) اشریشیاکلی عامل  بروز کولیت هموراژیک با منشا مواد غذائی در انسان است. امروزه سویه های STEC به عنوان گروهی از عوامل مسبب بیماریهای مشترک انسان و دام شناخته شده و خصوصا در کشورهای در حال توسعه بیماری های قابل توجهی در انسان ایجاد می کنند  که شامل کولیت های هموراژیک و سندرم اورمی
می باشند. اخیرا مشخص شده که این سویه ها ممکن است در دامها و طیور سالم هم حضور داشته باشند. مهمترین عامل بیماریزایی این سویه ها، تولید شیگاتوکسین است که از مدفوع طیور و حیوانات سالم به محیط ،آب و غذا منتقل شده و باعث بیماری در انسان می گردد. سویه های STEC قادرند دو نوع شیگاتوکسین Stx1   و Stx2  را تولید نمایند. مطالعات  اندکی در زمینه سویه های STEC جدا شده از طیور ، انجام شده است. از طرف دیگر  آنالیز فیلوژنتیکی باکتری اشریشیاکلی نشان داده است که سویه های مختلف این باکتری در ۴ گروه فیلوژنتیکی شامل A ,B1 B2 , وD  قرار دارند.

۱-۲ کلیاتی در مورد سویه های تولید کننده شیگاتوکسین [۷]((STEC اشریشیاکلی

کشف پاتوتیپ اشریشیاکلی های تولید کننده  شیگا توکسین (STEC) از زمانی آغاز شد که گروهی از دانشمندان گزارش کردند که مایع فیلتر شده ی کشت تعدادی از سویه های مختلف اشریشیاکلی برای سلولهای ورو[۸]  سایتوتوکسیک کشنده بوده و این فعالیت کشندگی سلول با آنتی سرم انتروتوکسین  [۹] اشریشیاکلی های شبه کلرای کلاسیک خنثی نمی شد. متعاقباً آنالیز ۱۳۶ سویه  اشریشیاکلی آشکار ساخت که ۱۰ مورد از این سویه ها قادر به تولید این سیتوتوکسین سلول های ورو [۱۰]هستند. بعد از اخذ این نتایج، اهمیت حضور سویه های اشریشیاکلی O26  تولید کننده سیتوتوکسین درارتباط با اسهال خونی مشخص شد در سال ۱۹۸۳ ارتباطی بین یک سروتیپ نادر از اشریشیاکلی (O157:H7) والتهاب کولون خونریزی دهنده [۱۱]  گزارش شد. در همان سال گروهی از محققین ارتباط بین حضور شیگاتوکسین تولید شده توسط اشریشیاکلی و بروز سندرم یورمی انسان را مطرح کردند. این مشاهدات باعث توجه قابل ملاحظه ای به پاتوتیپ STEC شد و از آن زمان  تاکنون بیش از ۲۰۰ تیپ مختلف اشریشیاکلی گزارش شده اند که شیگاتوکسین تولید می کنند و تعداد زیادی از آنها با بیماری های انسان ارتباط دارند(۴)

۱-۱-۲ وروتوکسین ها یا توکسین های شبیه شیگا

از نظر تاریخچه در سال ۱۹۷۷ کنوالجوک[۱] ، کلمه وروتوکسین را برای سیتوتوکسین اشریشیاکلی بکار برد در یک مطالعه که برروی ۱۳۶ سویه اشریشیاکلی انجام گرفت، ۷ مورد از ۱۰ سویه ای که وروتوکسین تولید می کردند با بیماری اسهال انسانی و یک مورد از آنها با اسهال خوکها ارتباط داشتند. در یک مطالعه مقدماتی در سال ۱۹۷۷ و مورد کامل آن در سال ۱۹۸۲، گزارش گردید که سویه های خاصی از ETEC، سیتوتوکسینی را تولید می کنند که برای سلولهای هلا[۲] کشنده است همانند توکسین شیگا این سیتوتوکسین نیز از سنتز پروتئینی در سلول های هلا ممانعت می کند و از طرف دیگر در روده خرگوش اثرات آنتروتوکسیک داشته و برای موش نیز کشنده است، به همین دلیل این سیتوتوکسین را توکسین شبیه شیگا نام نهادند. در سال ۱۹۸۳ SLT خالص گردید و نشان دادند که توکسین شیگا تولید شده بوسیله شیگلادیسانتریه و SLT تولید شده بوسیله اشریشیاکلی ازنظر خصوصیات فیزیکوشیمیایی و فعالیت های بیولوژی مشابهند (۲۲).

[۱] Konowalchuk

[۲] Hela Cells

[۱] Colibacillosis

[۲] Avian pathogenic E.coli

[۳] Coliform

[۴] Pathogenic serotypes

[۵] Non-pathogenic serotypes

[۶] Quail (coturnix cotrnix)

[۷]. Shiga toxin producing E. coli

[۸]. Vero  cells

[۹]. Cholera-like E. coli

[۱۰]. Verocell cytotoxin

[۱۱]. HC

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.