تحقیق سیر تحول علمی و تاریخچه نگرش نسبت به تمایلات و رفتارهای جنسی انسان و نظریه های رفتار جنسی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیر تحول علمی و تاریخچه نگرش نسبت به تمایلات و رفتارهای جنسی انسان و نظریه های رفتار جنسی دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- سیر تحول علمی و تاریخچه نگرش نسبت به تمایلات و رفتارهای جنسی انسان    ۵
۲- ۳- نظریههای رفتار جنسی    ۷
۲-۳-۱- دیدگاه فروید    ۷
۲- ۳- ۲ دیدگاه یونگ درباره رفتار جنسی    ۸
۲- ۳- ۳ نظریه آدلر درباره میل جنسی    ۹
۲-۳-۴- دیدگاه اریک فروم درباره میل جنسی    ۱۰
۲-۳-۵- دیدگاه هورنای درباره میل جنسی    ۱۰
۲-۳-۷- نظریه فرد مدار راجرز درباره رفتار جنسی    ۱۲
۲-۳-۸- نظریه گشتالتی پرز    ۱۳
۲-۳-۹- نظریه وجود نگری (اگزیستانسیالیسم)    ۱۳
۲-۳-۱۰- رویکرد شناختی    ۱۴
۲-۳-۱۱- رشد و تحول میل جنسی از نظر اسلام    ۱۵
۲-۴- آموزش جنسی    ۱۷
۲-۵- بازخوردها    ۱۷
۲-۶- نگرش چیست؟    ۱۸
۲-۶-۱ تعاریف نگرش    ۱۸
۲- ۶- ۲- نگرش و رفتار    ۲۱
۲-۷- دانش و نگرش جنسی    ۲۲
۲-۸- اعتماد به نفس جنسی:    ۲۷
۲-۹ –  الگویی که نقش رویدادهای شناختی را در تعیین نابهنجاری روانی- جنسی نشان میدهد    ۲۸
۲-۱۰- واکنشها و پاسخهای جنسی انسان    ۲۹
۲-۱۱-  مرور تحقیقات و مطالعات انجام شده    ۳۱
۲-۱۱-۱- تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور    ۳۱
۲-۱۱-۲- تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور    ۳۵
۲-۱۲- بحث و نتیجه گیری از تحقیقات انجام شده:    ۳۸
منابع    ۳۹

منابع

کجباف، محمد باقر.(۱۳۷۸). روانشناسی رفتار جنسی، نظریه ها و دیدگاهها. تهران : روان.

یوسفی، اسکندر؛ نورانی پور، رحمت اله؛ بشارت، محمد علی.( ۱۳۸۴). بررسی رابطه دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی در زوجین ساکن در مجتمع پژوهشگران جوان دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامه کار شناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.

اوحدی، بهنام. (۱۳۸۴). تمایلات و رفتارهای جنسی انسان . اصفهان: صادق هدایت.

دژکام، محمدرضا.(۱۳۸۱). روانشناسی اختلال های جنسی،روشهای تشخیص و درمان اختلالهای جنسی زنان و مردان. تهران : دژ.

شفیع آبادی، عبداله؛ ناصری، غلامرضا. (۱۳۸۵). نظریه های مشاوره و روان درمانی. تهران: مرکزنشر دانشگاهی.

اسلامی نسب، ع. ( ۱۳۷۶). رفتارهای جنسی انسان. تهران: حیان.

دهقانی، اکرم؛ محمد خانی، پروانه؛ یونسی، جلال. (۱۳۸۳). بررسی تاثیر آموزش مهارت های جنسی بر تغییر نگرش جنسی زوجین در شرف ازدواج. پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

ذولفقاری، معصومه؛ کجباف، محمد باقر؛ مولوی، حسین. (۱۳۸۵). اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری بر میزان اختلالات جنسی زنان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

پارسای، سوسن؛ زاهدی، ماندانا؛ مدرسی، ژابیز.(۱۳۸۳). بررسی میزان آگاهی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره ازدواج در مورد رابطه جنسی صحیح(سالم، مسئولانه و لذت بخش). چکیده مقالات سمینار جایگاه بهداشت جنسی در باروری و ناباروری. تهران : دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی.

جابری،پریوش؛ مهرابی، فریدون؛ براهنی، محمد تقی. (۱۳۷۶). بررسی اثربخشی تکنیک های شناختی-رفتاری در درمان زنان مبتلا به فوبیای جنسی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه علوم پزشکی ایران.

۲-۱- مقدمه

مفاهیم اولیه­ای که در روان شناسی مورد بررسی قرار گرفته، غریزه جنسی، انگیزه جنسی، میل جنسی و رفتار جنسی است که توجه بسیار از روان شناسان را به خود جلب کرده است. مکتب تحلیل روانی فروید، از جمله مکاتب عمده و مهمی است که به این موضوع پرداخته و بسیار از مشکلات بشر را ناشی از عدم ارضای میل جنسی دانسته است. براساس نظریه فروید، انگیزش جنسی یکی از نیازهای مهم زندگی به شمار رفته و بخش عمده­ای از انرژی حیات را به خود اختصاص داده است. (کجباف، ۱۳۷۸).

دوستی، عشق و محبت از انگیزه زندگی نشأت می­گیرد و در دیدگاههای مختلف روان شناسی تفاسیر متفاوتی در مورد عشق و محبت، رفتار جنسی و چگونگی ارضای آن مطرح شده است. نظام­های متفاوت روانشناسی به تبع اصول و سازه­های بنیادی خود، میل جنسی را به شیوه­های خاص خود و در بعضی موارد در تضاد با نظام­های دیگر تبیین کرده­اند. گرچه نخستین بررسی­ها در زمینه مسائل جنسی به سالها پیش از فروید برمی­گردد، ولی این حوزه با معرفی نظام روان تحلیل گری توسط فروید و تأکید این نظام بر جنسیت به عنوان یکی از پایه­های بنیادی شخصیت متحول شده است. دیگر جنسیت نه به عنوان یک کشاننده یا سائق بلکه به عنوان یک دامنه یا گستره مورد نظر است که تحقیقات دانشمندان زیادی را در رشته­های گوناگون به سوی خود معطوف کرده است. امروزه به طور قطع می­توان گفت که میل جنسی به ورای مرزهای روانشناسی کشانده شده و به یک گفتمان تبدیل شده است. که لزوم بررسی همه جانبه آن اجتناب ناپذیر است (یوسفی، ۱۳۸۴).

در این مقاله نخست نظریه­ های رفتاری جنسی و جنسیت از منظر دانشمندان پیشگام در این زمینه بررسی می­شود و سپس به بحث و بررسی پژوهش­های انجام گرفته در حیطه دانش و نگرش و اعتماد به نفس جنسی پرداخته می­شود.

۲-۲- سیر تحول علمی و تاریخچه نگرش نسبت به تمایلات و رفتارهای جنسی انسان

در طول تاریخ، انسان، حداقل، به منظور بقاء نسل، ملزم و نیازمند به نزدیکی و آمیزش جنسی بوده است. در اعصار گذشته، بشر به جای آن که اطلاعات در مورد احساسات، تمایلات و رفتارهای جنسی خود را از علم و دانش به دست آورد، تنها از تخیل، خرافه، ادبیات و نصایح مذهبی تحریف شده الهی و غیر الهی بهره می­گرفت (اوحدی، ۱۳۸۴).

نوشته­های تاریخی نشان می­دهد که در آن دوره بسیاری از ارتباطات جنسی فاقد عشق، احترام، آرامش و امنیت بودند زیرا در واقع ازدواج، ارتباط واقعه­ای غیر رمانتیک بود که با هدف مبادله اموال و سهیم شدن در املاک و زمین یکدیگر و اتصال دو گروه یا قبیله صورت می­گرفت و جذابیت و میل جنسی صرف به عنوان یک انگیزه برای ازدواج در بین مردم باستان از اهمیت کمی برخوردار بود (عشقی، ۱۳۸۵).

در قرن پانزدهم میلادی، مسیحیان عقیده داشتند که احتلام (انزال در خواب)، خوابی شیطانی و ناشی از آمیزش با ارواح است. نگرش یهودیان به رفتار و تمایلات جنسی انسان، از باب تولید مثل، بقاء نسل و تقسیم ارث بوده است. دین یهود، توصیه اکید به ازدواج پسران در سن ۱۳ تا ۱۸ سالگی و دختران درسن ۱۲ سالگی نموده است و برای زنان- خارج از شمول و محدوده ازدواج- هیچ گونه دارائی و پشتوانه مالی قائل نگشته است و اصولاً اعمال جنسی زنان را گناه آلود و ناپاک معرفی کرده، در همان حال با دیدگاههای متناقض و نگرشی متضاد، زنان را به سبب امکان پذیر نمودن مشروع و پسندیده تمایلات جنسی، قابل لطف و ترحم فرض نموده است (کجباف، ۱۳۷۸).

در آیین مسیحیت نیز نسبت به زن، نگرشی متناقض و دیدگاهی متعارض وجود دارد . در عین حال که زنان را به رهبانیت و تارک دنیا گشتن، دعوت و تشویق نموده، آنها را دلفریب و جذاب دانسته که با مردان، روابط جنسی (نا مشروع) پیدا می­کنند، در همان حال به مردان سفارش می­کنند که شهوت جنسی خود را سرکوب نمایند و به کلیسا روی آورند. بدیهی است، ترغیب به پرهیز و دوری از این نیاز فطری و غریزه عینی- حتی در چهارچوب امر مقدس و الهی چون ازدواج- خود، سبب پدید آمدن و تشدید تعارضات و عقده­های روحی روانی شده، با به وجود آوردن اختلالات و انحرافات بسیار جنسی- روانی، انسان را از ارتقاء به درجات بالای سلامت روانی باز می­دارد (اوحدی، ۱۳۸۴).

با ظهور اسلام، دیدگاه مبتنی بر وحی آسمانی، نسبت به تمایلات جنسی انسان به طور کلی دگرگون شد. در نظام خانواده و چهارچوب ازدواج، ارضاء غریزه فطری و الهی جنسی، نه تنها مجاز، بلکه مستحب و گاه، واجب شمرده شده و به زن و مرد هر دو، اجازه و امکان تمتع و تفرح از این غریزه فطری و الهی و ارضاء این نیاز عینی و واقعی- به دو شکل ازدواج دائم و موقت- داده شده است، که به بهترین نحو، انسان را از تعارضات اساسی و عقده­های پایدار زمینه ساز بیماریها و اختلالات روانی، ایمن و مصون نگاه داشته، سلامت فرد و جامعه را تضمین می­نماید (اسلامی نسب، ۱۳۷۶).

به طور کلی رفتار جنسی از دیدگاه علوم مختلف نظیر پزشکی، زیست شناسی، روان شناسی، مردم شناسی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار گرفته است. روان شناسان و روان پزشکان فعالیت خود را در جهت مطالعه علمی مسائل جنسی از اواخر ۱۸۸۰ شروع کردند. در همان زمان مطالعه علمی رفتار جنسی نیز آغاز شد. اولین اثری که در این زمینه به چاپ رسید، کتاب «آسیب­های روانی جنسی» تألیف ریچادر فن کرافت- ابینگ[۱] (۱۹۶۵- ۱۸۸۶) بود. پس از او می­توان به هاولاک الیس[۲] و زیگموند فروید[۳] اشاره کرد که نتایج بررسی­های خود را در مورد رفتار جنسی در اوایل سده بیستم منتشر کردند (اوحدی، ۱۳۸۴).

الیس یک پزشک انگلیسی، روان شناس و نویسنده بود که نتایج بررسی­های خود را در کتاب «روان شناسی رفتار جنسی» در ۷ جلد میان سال­های ۱۸۹۷ و ۱۹۲۸ منتشر کرد. پس از او، فروید[۴]در سال ۱۹۰۵ کتاب خود را تحت عنوان «سه رساله درباره تمایل جنسی[۵]» انتشار داد.

او در این کتاب به مطالعه رشد روانی- جنسی انسان از کودکی تا بلوغ پرداخت و همچنین انحراف­ها و اختلال­های جنسی را مورد بررسی قرار داد. با رشد و پیشرفت علوم رفتاری، سرانجام اسکوفیلد[۶] در سال ۱۹۶۵، فهرست ۳۳ تحقیق انجام شده را در خلال ۵۰ سال گذشته منتشر کرد (کجباف، ۱۳۷۸).

کینزی[۷] رفتاری جنسی را به عنوان رفتاری که به اوج لذت جنسی منجر می­شود می­داند، لیکن چنین تعریفی نیز کامل و خالی از نقص نمی­­باشد. هاید[۸] در کتاب «ادارک تمایلات جنسی بشر» رفتار جنسی را چنین تعریف می­نماید: «رفتاری که برانگیختگی جنسی ایجاد نموده و احتمال رسیدن به اوج لذت جنسی را افزایش می­دهد» (ذوالفقاری، ۱۳۸۵).

در عصر ویکتوریای انگلستان، زنی به نام موشر[۹] بررسی خود را درباره میل جنسی زنان آغاز کرد. بعد از موشر، مگنوس هیرس فیلد[۱۰] به مطالعه علمی رفتار جنسی بشر پرداخت. هیرس فیلد آلمانی است که نتایج بسیاری از تحقیقات وی توسط نازیها از بین رفت. وی اولین موسسه بررسی رفتار جنسی را بنیاد نهاد و آن را در سطح وسیعی گسترش داد. او همچنین اولین مجله بررسی رفتارهای جنسی را منتشر نمود و در جهت مشاوره خانوادگی و راهنمایی درمشکلات جنسی، به یاری بیماران پرداخت (اوحدی، ۱۳۸۴).

 ۲- ۳- نظریه­ های رفتار جنسی

۲-۳-۱- دیدگاه فروید

فروید میل جنسی را به طور طبیعی در انسان همانند احساس گرسنگی و میل به غذا می­دانست. او میل جنسی را چنین تعریف کرد: «میل جنسی مفهومی از یک تحریک بدنی و روانی است. منبع آن محرکی است که در یکی از اعضای بدن وجود دارد و هدف آن ارضا و به ثمر رساندن تحریک بدنی و روانی است». فروید در آغاز معتقد بود که میل جنسی تنها سائقه­ای است که منشاء همه رفتارهای دیگر انسان است ولی پس از چندی در سال ۱۹۲۰ به تئوری غریزه دوگانه جنسی و تهاجم معتقد است و در بررسی­های نهایی خود، دو گروه بزرگ غریزی یعنی غریزه زندگی و مرگ را مشخص کرد (دژکام، ۱۳۸۱).

به اعتقاد فروید، انگیزش اساسی رفتار انسان، ماهیتی جنسی دارد. به عبارت دیگر انسان موجودی لذت طلب است. از سوی دیگر جوامع مانعی بر سر راه میل لذت طلبی انسان هستند. به همین دلیل، فروید روشهایی را مورد بحث قرار می­دهد که انسان بتواند میان غریزه جنسی و محدودیت­های اجتماعی خودش، سازش ایجاد کند (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۵).

فروید در بررسی غرایز زندگی، عشق را به عنوان یکی از غرایز معرفی می­کند. او در تعریف عشق می­گوید: منظور از عشق، علاقه و محبتی است که قسمتی از آن به آمیزش­های جنسی می­انجامد، اما همچنان احساس­هایی مانند عشق به خود، به پدر و مادر، دوستی نسبت به افراد دیگر، عشق نسبت به انسانها و برخی مفاهیم مجرد و حتی عشق به اشیای عتیقه را دربر می­گیرد (کجباف، ۱۳۷۸).

۲- ۳- ۲ دیدگاه یونگ درباره رفتار جنسی

یونگ[۱] درباره غریزه جنسی چنین اظهار می­کند: «علی رغم اهمیت انکارناپذیر جنسیت مع ذالک امکان پذیر نیست که همه چیز را مطلقاً به این غریزه مربوط کنیم». یونگ برخلاف فروید نقش اصلی را به غریزه جنسی نمی­داد. او انرژی روانی را به منزله یک کل واحد در نظر گرفت. وی اصطلاح «لیبیدو» را به نیروی جنسی محدود نکرد، بلکه آن را جزیی از انرژی روانی کلی پنداشت. یونگ با بصیرتی عمیق نشان داد که آنچه روان تحلیل گران از ضمیر ناهشیار بیماران خود بیرون می­کشند، معادلهایی هستند که در اسطوره­ها و نمادهای نقاط مختلف جهان اعم از فرهنگ­های ابتدایی یا پیشرفته دیده می­شوند (دژکام، ۱۳۸۱).

مفهوم جنسیت یکی از ابعاد روان شناسی یونگ است که در بحث از سنخهای کهن[۲]، آن را تحت عنوان (آنیما و آنیموس[۳]) مطرح کرده است. اهمیت سنخهای کهن (آنیما و آنیموس) در آن است که هر کدام از این سنخهای کهن باید امکان بروز یابند، یعنی مرد باید ویژگیهای زنانه خود (نظیر ملایمت) وزن ویژگیهای مردانه خود (مانند پرخاشگری) را همراه با ویژگیهای جنسی خود بروز دهد، تا شخص هر دو وجه خود را بیان و آشکار نسازد، نمی­تواند به شخصیت سالم دست یابد. ویژگیهای مختلف شخصیت باید به طور هماهنگ تکامل یابند، به طوری که رشد هیچیک از ابعاد شخصیت مانع رشد سایر ابعاد شخصیت نشود (کجباف، ۱۳۷۸).

[۱] – Yung

[۲] – Arche type

[۳] -Anima & Animus

[۱] – Kraft- Ebing

[۲] – havlock Ellis

[۳] – sigmund Freud

[۴] – Freud

[۵] – Three Essay on Sexuality

[۶] – Schofield

[۷] – Kinsey

[۸] – Hyde

۳-clelia Mosher

[۱۰] – Hirschfeld

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.