تحقیق سیمای زن در سروده های زنانه ی معاصر با تکیه بر اشعار عالم تاج (ژاله) قائم مقامی فراهانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیمای زن در سروده های زنانه ی معاصر با تکیه بر اشعار عالم تاج (ژاله) قائم مقامی فراهانی دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه    ۴
۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲- مروری بر عصر مادر سالاری گذشته    ۷
فصل دوم:زن وشعر    ۱۳
فصل سوم:سیمای زن در ادبیات معاصر    ۲۰
فصل چهارم:سیمای زن در سروده های زنانه ی معاصر  با تکیه بر اشعار عالم تاج (ژاله) قائم مقامی فراهانی    ۲۹
۴-۱- عالم تاج (ژاله ) قائم مقامی فراهانی    ۲۹
۴-۱-۱- نگاهی به زندگی و شعر عالم تاج (ژاله) قائم مقامی فراهانی    ۲۹
۴-۱-۲- کیفیت شعر ژاله    ۳۵
۴-۱-۳- عناوین پراکنده    ۳۸
۴-۱-۴- عنوان های خاصی که ژاله فراهانی برای زن بکار برده است    ۳۸
۴-۱-۵- عناوین نا پسندیده    ۳۹
۴-۱-۶- عناوین پسندیده    ۴۳
۴-۱-۷- نگاه به بعد طبیعی زن در اشعار ژاله قائم مقامی فراهانی    ۴۶
۴-۱-۸- نگاه به زن از بُعد خانواده در اشعار ژاله فراهانی    ۵۱
۴-۱-۹- نگاه به زن از بُعد اجتماعی در اشعار ژاله قائم مقامی فراهانی    ۶۱
فهرست منابع    ۶۸

منابع

فرخ زاد،پ.،۱۳۸۰، نیمه های نا تمام (سیری در شعر زنانه از رابعه تا فروغ )، چاپ اول، تهران، انتشارات کتاب سرای تندیس.

فرخ زاد، ف.، ۱۳۶۹، ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، چاپ هشتم، تهران، انتشارات مروارید

——–.، ۱۳۶۹، تولدی دیگر، چاپ شانزدهم، تهران، انتشارات مروارید.

تاج بخش، غ.، ۱۳۷۸، زن، شعر و اندیشه، چاپ اول، تهران، انتشارات روشنفکران و مطالعه زنان.

توانا، م، ع.،۱۳۸۰، زن در تاریخ معاصر ایران (جلد اول)، چاپ اول، تهران، نشر برگ زیتون.

تیلا، ع.، ۱۳۷۱، زن در آینه تاریخ، چاپ اول، تهران، ناشر مولف.

حافظیان، ف.، ۱۳۷۹، از عاشقانه ترین سرزمینها ( دو دهه شعر زن در ایران )، چاپ اول، تهران، انتشارات موسسه ایران.

هراتی، س.، ۱۳۶۷، دری به خانه ی خورشید، چاپ اول، تهران، انتشارات سروش.

یزدانی،ز.، ۱۳۷۸، زن در شعر معاصر (دیروز –امروز)، تهران، چاپ دوم، انتشارات فردوس.

یا حقی، م، ج.، ۱۳۸۲، جویبار لحظه ها (ادبیات معاصر ایران)، تهران، انتشارات جامی.

شاه حسینی، م.، ۱۳۷۴، زنان شاعر ایران ( معاصر )، چاپ اول، تهران، انتشارات مدبر.

شریعتی،ع.، ۱۳۷۶، زن، چاپ نهم، تهران، انتشارات چاپخش.

اعتصامی، پ.، ۱۳۸۵، دیوان اشعار، چاپ پنجم، تهران، انتشارات نگاه.

الابغدادی، ع، ق.، ۱۳۶۲، خزانه الادب و لب لباب لسان العرب، چاپ یازدهم، قاهره، انتشارات مکتبه الخانجی.

صفار زاده، ط.، ۱۳۶۵، رهگذر مهتاب، چاپ دوم، شیراز، انتشارات نوید.

فصل اول: مقدمه

۱-۱-مقدمه

گفتگو در مورد زن و دیدگاه هایی که در باره ی او وجود دارد، کاری بس سخت است و احتیاج به مطالعه ی عمیق دارد.

برای شناخت زن و موقعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی او، باید تمام تاریخ را از نظر گذراند و برای این شناخت، نمی توان یک دین یا مذهب خاصی را مورد نقد و بررسی قرار داد و بعد حکمی کلی در این باره داد. اما در بررسی هایی که پژوهش گران در چند دیـن مثـل« یهودیت و مسیحیت » در باره ی زن انجام داده اند، دیده شده که بی توجهی و بی اعتنایی به زن از همان ابتدای خلقت، آشکار بوده است.

« در مسیحیت گناه اولیه (  (pehe0riginaگناه زن بود و – مرد به عنوان فرزند آدم- هر گاه به سوی زنی رود، حتی اگر آن زن همسرش باشد، چنان که حوا همسر شرعی آدم بود، باز گناه نخستین و گناه اصلی را تکرار کرده است و گناه و عصیان آدم را در خاطره ی خداوند، تداعی کرده است. »(شریعتی، ۱۳۷۶ : ۷۸)

این دیدگاه در دین مسیحیت، شاید بر گرفته از همان داستان چگونگی خلقت آدم و حوا و رانده شدن آنان از بهشت باشد. داستانی که بدین گونه در این دین و مذهب بیان شده است و پژوهش گران نیز آن را در کتاب ها و آثار خود آورده اند و گفته اند که خداوند ابتدا آدم و حوا را در بهشت آفرید و بعد به آن ها حکم کرد که شما مختارید از این بهشت و تمام امکاناتش استفاده کنید مگر این درخت، که بنا به بعضی از تفاسیر، گندم بوده و بعضی دیگر آن را سیب دانسته اند اما در این میان شیطان بر آنان غلبه نمود و آن ها را وادار کرد که از آن درخت ممنوعه، تناول کنند و در پی این سرکشی و گناه بود که از بهشت رانده شدند اما، گویا در این میان، مسیحیان یک طرفه به قاضی رفته اند و طبق استدلال های خود شان، زن یا حوا را مسؤول این خطا و باعث تشویق و ترغیب آدم، دانسته اند و شاید با این گونه استدلال ها، باعث شده اند چنین حکمی در باره ی همه ی زنان، در دین آن ها ریشه دواند.

جلال ستاری در یکی از کتاب های خود به نام سیمای زن در فرهنگ ایران، با توجه به تصور کهنی که در شرق پا گرفته بود، مبنی بر زاییده شدن زن یا حوا از پهلوی مرد یا آدم و با توجه به طرز تفکر آن ها، از منظر و دیدگاه دو گروه عمده، به تبیین و بیان این نظریه پرداخته است.

او در این کتاب در باره ی گروه اول که به ظاهر بینان معروفند، آورده: « مرد و زن از نظر این گروه،  بسیار با هم تفاوت دارند. از نظر اینان، آدم پسر خداست و خداوند او را بدون واسطه آفریده و تمام خصوصیات خود را به او انتقال داده است. پس آدم (مرد) می تواند عروج روحانی داشته باشد و تا خدا پیش برود. از نظر آن ها، حوا، دختر آدم و زاییده ی اوست. بنا بر این حوا (زن) نمی تواند به مانند آدم (مرد) به عروج و تکامل دست یابد. در واقع، زن فاصله ای است بین خدا و آدم. از نظر این گروه، آدم، حوا را در خواب زایید، بی درد و رنج و این زایمانی رویا وش است. زایمان در حوا در حکم نفرین و لعنتی ابدی است….آدم، نقش اساسی بر عهده دارد. نقشی معنوی و روحانی، چون شبیه به خداست. اما حوا، نقش مشروط و مادی است. آدم، پیامبر زندگی است و حوا پیک مرگ»(ستاری،۱۳۷۳: ۶۰)

در جواب این سوال که چرا از همان آغاز آفرینش، برای جنس زن خلقتی ناقص تر از مرد قائل شده اند، قصه ها، افسانه ها و اساطیر فراوانند که در این جا لازم نیست به تمامی آن ها  اشاره گردد. اما این قصه ها که اکثرا بر ساخته ی مردان هستند با توجه به دلایل و مطالبی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، شاید هرگز پژوهندگان را به سر منزل حقیقی چرایی و چیستی خلقت زن، راهنمایی نکنند. از اینروست که غالباً تکیه گاه این نوع جستجو را در قرآن، رد یابی می نمایند اما گاهی نیز برای وضوح این آیات، در باب داستان خلقت انسان، به تفاسیر مختلف مراجعه می کنند که متاسفانه خیلی از مفسران هم بر مبنای دیدگاه و عقل خود شان، آیات قرآنی را تفسیر و تبیین کرده اند. آن‌ها، بیان داشته اند که ابتدا زن (حوا) بود که فریب شیطان را خورد و بعد او باعث گمراهی مرد (آدم) شد. اما آیات قرآنی فراوانی در این باره وجود دارد که خداوند فرموده، زن و مرد هر دو وسوسه شیطان را پذیرفته اند و گمراهی هر کدام به گردن خود شان بوده است. نه مرد مسؤول گمراهی زن است و نه زن مسؤول گمراهی مرد. در سوره ی بقره­ آیه­ی ۳۶ در این زمینه چنین می خوانیم : « فازلهما الشیطان »  شیطان هر دوی آن ها را به ضلالت انداخت یا در سوره­ی اعراف، آیه ی۲۰ نیز کم و بیش به این مضمون اشاره شده است. « فوسوس ­لهما الشیطان» شیطان هر دوی آن ها را فریب داد و هر دو را وسوسه کرد.

می بینیم قرآن در هر کجا که از فریب و وسوسه شیطان، سخن به میان آورده تمام ضمایر را به صورت تثنیه بیان داشته است. از نظر قران هر  دوی آن ها، این گناه را انجام داده اند، هم حوا و هم آدم. اما در این جا می توان این سوال را مطرح کرد که چرا مفسران در تفسیر این آیه ها هم حقیقت و باطن مطلب را بیان نکرده و تعمداً مرد را بر زن ترجیح داده اند ؟ که در پاسخ این سوال،می توان این گونه گفت که این دیدگاه، شاید ناشی از تسلط فرهنگ مرد سالارانه ی گذشته باشد و این که در بیشتر اوقات، اکثر مفسران مرد بوده اند و هر آن چه آن ها در این زمینه، نوشته اند ناشی از دیدگاه مردانه خود شان بوده است زیرا هم خود آن ها، مساله ی گناه نخستین را مطرح کرده اند و هم خود شان به آن پرسش، جواب داده اند. شاید در این جا نیز بتوان گفت که بر اساس این اندیشه هاست که زن در طول تاریخ در تمامی جنبه های زندگی، کوچک شمرده شده است. حق و حقوقی ندارد و اگر سخن بگوید یا نظری بدهد او را محکوم می کنند که کم خرد و وسوسه ­گر است و به این صورت زن در پستوی خانه ها پوسیده و یا به اجبار تن به ازدواج می دهد و سر انجام اگر هیچ یک از این ها ننگ بودنش را نپوشاند، قبر بهترین داماد برایش است، آن گونه که در زیر آورده شده :

« لکل اب بنت یرجی بقاؤهــا              ثلاثه اصـها اذا ذکر الصــهر

فبیت یغطیها و بعل یصونها             و قبر یواریها، و خیر هم القبر »

هر پدری دختری داشته باشد که بخواهد ماندگار شود، هر گاه به یاد داماد می افتد، سه داماد دارد : یکی خانه ای که پنهانش کند.” دومی شوهری که نگهش دارد” و سوم قبری که بپوشاندش،”و بهترین شان قبر است و این مثل عربی که گفته اند : « نعم الختن القبرٌ» در باره ی همین موضوع است »(شریعتی، ۱۳۷۶: ۱۱۰)

۱-۲- مروری بر عصر مادر سالاری گذشته

مطالعه در تاریخ اقوام، ملل مختلف واساطیر و داستان های آنان، پژوهندگان را به جایی رساند که گفته اند، زن نه تنها در عصر باستان، حاشیه نشین نبوده، بلکه اداره امور زندگی و پرورش فرزندان به عهده آنان بوده است که معمولاً از این عصر به نام « عصر مادر سالاری یا مادر شاهی» نام می برند. عامل اصلی نام گذاری این عصر به عصر مادر سالاری، به نوع زندگی آن دوره بر می گردد که مردان برای شکار به مناطق دور دست سفر می کردند و هنگامی بر می گشتند، آن قدر شکار نمی کردند که برای خوراک و معاش خانواده بسنده باشد، بنا بر این در طی غیبت مردان این زنان بودند که به امور خانه می پرداختند و در گذران زندگی نقش اساسی داشتند. از طرف دیگر از شواهد بدست آمده این گونه بر می آید که « بر نخستین جوامع بشری نه نظام مادر سالاری حاکم بوده و نه نظام پدر سالاری، بلکه مرد و زن پیش از تاریخ و در آغاز تاریخ، وظایف و مشاغل مختلفی داشتند، آن ها  همکار و مکمل هم بوده اند و هیچ چیز از پیش مبین برتری یکی بر دیگری نبوده است. پس از دوران گرد آوری خوراک و شکار، یعنی در عصر نو سنگی که زن به کار کشاورزی سر گرم و مرد هم دارای مشغله دامداری است، زن قدرت بسیار می یابد و شأن و منزلتی شایان کسب می کند. زن به اقتضای کار و اشتغالش مادر و سرور طبیعت دانسته شده است و کیش و پرستش زن ایزدان رواج می یابد. به هر حال چنین پیداست که دوران نو سنگی، دوران فرمانروایی زن یا مادر است و از قدرت مرد نسبتا ً کاسته می شود. »( ستاری، ۱۳۷۳: ۵-۷ )

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.