تحقیق سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان، چارچوب چرخه حیات سیستم و مرحله و رویکردهای پیاده سازی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان،  چارچوب چرخه حیات سیستم و مرحله و رویکردهای  پیاده سازی آن دارای ۴۹  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲- تعریف سیستم برنامه ریزی منابع سازمان    ۷
۲-۳- تاریخچه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان    ۱۲
۲-۳-۱- دوره اول: قبل از سال ۱۹۶۰ میلادی    ۱۲
۲-۳-۲-دوره دوم: بین سالهای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی    ۱۳
۲-۳-۳-دوره سوم: بین سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی    ۱۴
۲-۳-۴-دوره چهارم: بین سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی    ۱۴
۲-۳-۵-دوره پنجم: بین سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی و پس از آن    ۱۴
۲-۴- ارتباط ERP  و سیستم های اطلاعاتی    ۱۵
۲-۴-۱- سطح عملیاتی    ۱۶
۲-۴-۱-۱- سیستمهای پردازش تراکنش    ۱۶
۲-۴-۲- سطح دانش    ۱۷
۲-۴-۲-۱- سیستمهای مدیریت دانش    ۱۷
۲-۴-۳- سطح مدیریت    ۱۷
۲-۴-۳-۱- سیستمهای اطلاعات مدیریت    ۱۷
۲-۴-۳-۲- سیستمهای پشتیبان تصمیم    ۱۷
۲-۴-۴- سطح استراتژیک    ۱۷
۲-۴-۴-۱-سیستمهای اطلاعات اجرایی    ۱۸
۲-۵- معماریERP    ۱۸
۲-۵-۱- کاربر    ۱۹
۲-۵-۲- مرورگر وب    ۱۹
۲-۵-۳- سرویس دهنده    ۱۹
۲-۵-۴- لایه پرس و جو / گزارشگیری    ۲۰
۲-۵-۵- لایه برنامههای کاربردی    ۲۰
۲-۵-۶- لایه دسترسی به پایگاه داده    ۲۱
۲-۶- چارچوب چرخه حیات سیستم ERP    ۲۱
۲-۶-۱- مراحل چرخه حیات سیستم ERP    ۲۲
۲-۶-۱-۱- مرحله اول- تصمیم گیری    ۲۲
۲-۶-۱-۲- مرحله دوم- انتخاب (فراگیری)    ۲۲
۲-۶-۱-۳- مرحله سوم -پیاده سازی    ۲۲
۲-۶-۱-۴- مرحله چهارم – کاربرد و نگهداری    ۲۲
۲-۶-۱-۵- مرحله پنجم- تکامل    ۲۳
۲-۶-۱-۶- مرحله ششم – بازنشستگی    ۲۳
۲-۶-۲- ابعاد چرخه حیات سیستم ERP    ۲۳
۲-۶-۲-۱- بعد محصول    ۲۳
۲-۶-۲-۲- بعد فرآیند    ۲۴
۲-۶-۲-۳- بعد افراد    ۲۴
۲-۶-۲-۴- بعد مدیریت تغییر    ۲۴
۲-۷- مرحله پیاده سازی ERP    ۲۴
۲-۸-  رویکردهای پیاده سازی ERP    ۲۵
۲-۸-۱- رویکردهای پیاده سازی ERP از منظر وسعت عملیات    ۲۵
۲-۸-۱-۱- رویکرد انفجاری    ۲۵
۲-۸-۱-۲- رویکرد پایلوت    ۲۵
۲-۸-۱-۳- رویکرد فازی(مرحله ای)    ۲۶
۲-۸-۲- رویکردهای پیاده سازی ERP از منظر حجم منابع و ماژول ها    ۲۶
۲-۸-۲-۱- رویکرد جامع    ۲۶
۲-۸-۲-۲- رویکرد میانه    ۲۷
۲-۸-۲-۳- رویکرد وانیلا    ۲۷
۲-۹- مزایای پیاده‌سازی ERP    ۲۷
۲-۱۰- معایب سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان    ۲۸
۲-۱۱- چالش های پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان    ۲۸
۲-۱۲- مطالعات خارجی و داخلی    ۳۳
منابع و مآخذ    ۴۶

 منابع

جلالی , علی اکبر. “مدیریت موثر و کارآمد لازمه ی موفقیت پروژه ERP.” نشریه تک فا شماره سوم و چهارم , تیر و مرداد ماه ۱۳۸۶: ۹۴-۹۱٫

-جلالی, علی اکبر. سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان. انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران, ۱۳۸۴٫

یحیی پور, علی اصغر. “شناسایی و تدوین عوامل موثر بر چرخه عمر نظام برنامه ریزی منابع بنگاه ERP و تحلیل آن در صنعت خودرو، با رویکرد مدیریت دانایی، مورد: شرکت ایران خودرو.” سازمان مدیریت صنعتی, ۱۳۸۲٫

یزدان پناه, احمد علی. سیستم های اطلاعات مدیریت. موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی, ۱۳۸۹٫

عابدینی , مهدی. “شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر آمادگی صنعت خودروسازی ایران جهت پیاده سازی سیستم ERP.” پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران، ۱۳۸۴٫

ماکوئی, احمد, و پیمانه سروش پور. “ارائه متدولوژِی پیشنهادی مهندسی مجدد به منظور پیاده سازی موفق ERP.” نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت. ۱۳۹۰٫

محمودی, جعفر, و فریدون احمدی. “تعیین عوامل کلیدی موفقیت ERP در سازمان های دولتی ایران.” فصلنامه تجارت و اقتصاد نوین ۱۳ (تابستان ۱۳۸۷): ۸۸-۶۷٫

الوانچی, امین. “بررسی پیاده سازی سیستم های ‏‎ERP‎‏ در شرکت های تولیدی ایران.” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۸۰٫

ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎﻱﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﻳﺰﻱ منابع سازمان.” پایان نامه کارشناسی ارشد, دانشگاه شهید بهشتی, ۱۳۸۷٫

Davenport, T. “Putting the enterprise into the enterprise system.” Harvard Business Review (Aug. 1998).

Deloitte, Touche and Jennifer Hahn. “ERP Systems: Audit and Control Risks.” ISACA Conference. April,1999.

Umble, E. J., R. R. Haft and M. M. Umble. “Enterprise resource planning: Implementation procedures and critical success factors.” European Journal of Operational Research 2.2 (2003): 241-257.

Zadeh, L.A. “Fuzzy sets.” Inform & Control 8 (1965): 338-353.

Zhang, Z., et al. “A framework of ERP systems implementation success in China.” International Journal of Production Economics 98 (2005): 56-80.

Kahraman, Cengiz and S. Cebi. “A new multi-attribute decision making method: Hierarchical fuzzy axiomatic design.” Expert Systems with Applications 36.3 (2009): 4848-4861.

Klaus, H., M. Rosemann and G. G. Gable. “What is ERP?” Information Systems Frontiers 2 (2000): 141-162.

Leopoulos, V. and K. Kirytopoulos. “ERP systems as a component of the electronic supply chain: Classification of implementation risks.” proceedings of the International Conference on Intelligent Agents, Web Technologies & Internet Commerce – IAWTIC’۰۵٫ Vienna, Austria, 2005. 676-682.

۱- مقدمه

در دنیای رقابتی امروز، اطلاعات درشمار عوامل تولید و به عنوان مهم­ترین مزیت نسبی بنگاههای اقتصادی محسوب می­گردد. درهمین راستا، سیستم­های اطلاعاتی یکپارچه در کشورهای پیشرفته صنعتی از سال­ها پیش و در کشور ما طی سال­های اخیر مورد توجه خاص مدیران قرار گرفته است. سیستم­های اطلاعاتی یکپارچه با حذف عملیات تکراری باعث تسهیل و تضمین صحت عملیات شده و به اطلاعات استحکام می بخشد و با تهیه اطلاعات طبقه­بندی شده و تحلیلی، مدیران عالی را در برنامه­ریزی و اتخاذ تصمیم مناسب و به موقع یاری می­کند. به همین دلیل، استقرار یک سیستم یکپارچه و جامع کارآمد، همواره از دغدغه های اصلی مدیران شرکت­های بزرگ بوده است و مانند هر موضوع دیگری در کشور ما از شرایط بومی و فرهنگی خاص خود برخوردار است ‏[۱۵]. سیستم­های برنامه­ ریزی منابع سازمان در واقع نقطه اوج و تکامل سیستم­های اطلاعاتی در عصر حاضر هستند. قابلیت­های این سیستم­ها باعث شده که علاوه بر بخش­های تجاری، سازمان­های دولتی و غیرانتفاعی نیز از آن­ها استفاده نموده و زمینه بهبود خدمات مشتریان را فراهم نمایند ‏[۸].

سیستم­های اطلاعاتی کارا و یکپارچه که بتوانند همه فعالیت­ها و وظایف موجود در یک سازمان را تحت پوشش قرار داده و اطلاعات لازم و ضروری را به­موقع در اختیار استفاده­کنندگان آن قرار دهند، از ابزارهای مفیدی هستند که سازمان­ها برای افزایش قابلیت­های خود، بهبود عملکرد، تصمیم­گیری بهتر و دستیابی به مزیت رقابتی از آن استفاده می­کنند. شاید یکی از جامع­ترین سیستم­های اطلاعاتی[۱] موجود که در سال­های اخیر به طور گسترده­ای مورد استفاده قرار گرفته، سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان باشد. ظرفیت ERP در یکپارچه­سازی فرآیندهای سازمان و اطلاعات حوزه­های عملکردی مختلف از طریق یک پایگاه­داده متمرکز، باعث گردیده است که صاحب­نظران، این سیستم­ها را به عنوان پیش نیاز موفقیت در قرن بیست و یکم معرفی کنند [۳۳].

سیستم ERP عبارت است از مجموعه منسجمی از برنامه­هایی که برای پشتیبانی از فعالیت­های اصلی سازمان نظیر تولید، مالی و حسابداری، فروش و بازاریابی و منابع انسانی به کار گرفته می­شود. سیستم ERP قسمت­های مختلف سازمان را در توزیع و تسهیم اطلاعات و دانش، کاهش هزینه ها و بهبود مدیریت فرآیندهای کسب­و­کار یاری می­دهد ‏[۱۲].

در این نوشتار به بررسی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، تاریخچه، معماری و چارچوب چرخه حیات این سیستم ها و تحلیل و ارزیابی مطالعات داخلی و خارجی انجام گرفته در این حوزه می پردازیم.

۲-۲- تعریف سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

صاحب­نظران تعاریف مختلفی برای ERP ارائه داده­اند که هر کدام جنبه­های خاصی از این سیستم را مورد توجه قرار می­دهد. شاید آشنایی با ویژگی­ها، قابلیت­ها و کارکردهای ERP در بخش­های مختلف سازمان در آینده بتواند کمک خوبی برای شناخت کامل این سیستم باشد اما در این بخش برای اینکه بتوانیم زمینه­های لازم را برای پرداختن به بخش­های بعدی فراهم آوریم، تعاریف مختلفی را که برای این سیستم ارائه شده است، مورد بررسی قرار می­دهیم.

براساس یک تعریف عمومی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی منابع ﺳﺎزﻣﺎن، ﻳﻚ ﺑﺴﺘﻪ ﻧﺮم­اﻓﺰاری ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻨﻈﻴﻢ و از ﭘﻴﺶاﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﺪه ﺗﺠﺎری اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺪف آن ﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ اﻃﻼﻋﺎت و ﺟﺮﻳﺎن اﻃﻼﻋﺎت ﺑـﻴﻦ کلیه ﺑﺨش­های ﺳﺎزﻣﺎن از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺎﻟﻲ، ﺣﺴﺎﺑﺪاری، ﻣﻨﺎﺑﻊاﻧﺴﺎﻧﻲ، زﻧﺠﻴﺮه ﻋﺮﺿﻪ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﻣﺸﺘﺮیﮔﺮاﻳﻲ و ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺑﺎزار ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ [۳۵][۴۹].

ERP، یک پایگاه داده، یک برنامه کاربردی و یک واسط یکپارچه در تمامی سازمان است [۶۷]. ERP، سیستم­هایی مبتنی ­بر­رایانه هستند که برای پردازش تراکنش­های سازمان طراحی شده‌اند و هدف آنها تسهیل برنامه‌ریزی، تولید و پاسخگویی به‌موقع به مشتریان در محیطی یکپارچه است [۵۸].

ERP، به مثابه ستون فقرات[۱] اطلاعاتی یک سازمان از لحاظ پایگاه های داده و فرآیندهای سازمانی محسوب شده و به منزله نرم‌افزاری برای پشتیبانی فرآیندهای داخلی سازمان است.

سیستم برنامه­ ریزی منابع سازمان را می­توان به عنوان نرم ­افزار یکپارچه‌ای تعریف نمود که دارای اجزا و یا ماژول­هایی برای برنامه­ریزی، تولید، فروش، بازاریابی،‌ توزیع، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت موجودی، مدیریت خدمات و نگهداری و تعمیرات، مدیریت حمل و نقل و بازرگانی الکترونیک است [۵۶].

ERP، یک راه‌حل سیستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته، به سرعت و با دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می‌دهد تا به طور مناسب فرآیند برنامه‌ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نمایند.

[۱]  Back Bone

[۱]  Information System (IS)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاریخچه زنجیره تأمین و نگرش فرآیندی به مفهوم آن و تاریخچه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و کارکرد ها و مراحل اجرای سیستم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.