تحقیق سیستم های برودتی و انواع سیستم ها و میزان مصرف انرژی در تجهیزات مورد استفاده در سیستم های برودتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیستم های برودتی و انواع سیستم ها و میزان مصرف انرژی در  تجهیزات مورد استفاده در سیستم های برودتی  دارای ۴۶  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۶
۲- تاریخچه سیستم های برودتی    ۸
۳-  اساس کارسیستم برودتی تهویه مطبوع    ۹
۴- انواع سیستم های تهویه مطبوع برودتی    ۱۱
۴-۱  سیستم های مرکزی:    ۱۱
۴-۱-۱  سیستم های تمام هوا    ۱۲
۴-۱-۲ سیستم های هوا- آب    ۱۵
۴-۱-۳-سیستم تمام آب    ۱۶
۴-۲-سیستم های  پکیج    ۱۷
۴-۳- سیستم تهویه مطبوع اتاقی    ۱۸
۵-  سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده در ایران    ۱۹
۶- عوامل اصلی در طراحی سیستم های برودتی    ۲۱
۶-۱-شرایط اقلیمی    ۲۱
۶-۲  بارهای برودتی    ۲۴
۷- محاسبات و روش انتخاب اجزای سیستم های تهویه مطبوع    ۲۶
۷-۱ چیلر ها    ۲۶
۷- ۲  فن کوئل ها    ۳۱
۷-۳  دستگاه هواساز    ۳۲
۷-۴  برج خنک کننده    ۳۳
۷- ۵ کولر گازی    ۳۴
۷- ۶ کولر آبی    ۳۴
۷- ۷ پکیج سرمایشی    ۳۵
۸ نرم افزار های مورد استفاده در محاسبات بار های برودتی و انتخاب سیستم های تاسیسات سرمایشی    ۳۵
۹-محاسبه مصرف انرژی در سیستم های سرمایشی    ۳۷
مراجع

مراجع

Energy Consumption characteristics of commercial Building HVAC Systems Volume I Chillers,Refrigerant Compressors,and Heating Systems Prepared by Detef Westphalen And Scott Koszalinski Reference No.36922-00

Energy Consumption characteristics of commercial Building HVAC Systems Volume II   Chillers,Refrigerant Compressors,and Heating Systems Prepared by Detef Westphalen And Scott Koszalinski Reference No.33745-00.

Energy Consumption characteristics of commercial Building HVAC Systems Volume III Energy Savings Potential   Prepared by Kurt W. Roth, Detlef Westphalen, John Dieckmann Sephir D. Hamilton William Goetzler

Dr Gerge Arampatzis,National Technical University Of Athens – Chillers Selector&Saving Analysis Software Version 1 July 2005-User’s Help Guide.

The ASHREA Handbook: Fundamentals,American Society Of Heating Refrigerating and Air conditioning Enginner,1997

The ASHREA Handbook : HVAC System and Equipment,American society of Heating,Refrigerating and Air-Conditioning Engineers,1996

The ASHREA Handbook : HVAC Application American Ssociety of Heating,Refrigerating and Air-Conditioning Engineers,1995

The ASHREA Handbook: Fundamentals,American Society Of Heating Refrigerating and Air conditioning Enginners,1985.

Handbook Of Air Conditioning System Design Carrier Corporation ,1965

Energy Saving Through HVAC System Improvement ,MD Zahurul Haq

Mathews,E.H.,Both,C.P.,Arndt,D.C.and Malan,A.(2001),“HVAC control strategies to enhance comfort and minimize energy usage”,Energy and Building ,33:853-863

سلطاندوست، محمد رضا – چیلر جذبی نشر یزدا چاپ اول ۱۳۸۷

بانک مرکزی ایران، شاخص های اقتصادی سال ۱۳۸۸،

کاشانی حصار،محمد حسین تاسیسات ساختمان ، مشهد نشر نما،۱۳۷۹

مقیمان ،محمد ،مهندسی تهویه مطبوع و حرارت مرکزی – مشهد؛ دانشگاه فردوسی مشهد،۱۳۸۳

خستو ،بهمن : حرارت مرکزی و تهویه مطبوع ،تبرید تالیف دکتربهمن خستو انتشارات صبا چاپ اول بهار ۷۰

دلفانی ، شهرام: دوره آموزشی آشنایی با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ارائه کننده شهرام دلفانی

۱-مقدمه

تا حدود ۳۰ سال پیش انتخاب چیلرها کار ساده ای بود و نتایج مربوطه تقریبا قابل پیش بینی بودند و در اکثر موارد انتخاب سیستم های برودتی شامل انتخاب چیلر به دو نوع رفت و آمدی (کمپرسوری ) و یا چیلرسانتریفوژ محدود می گردید(( با توجه به اینکه چیلر ها اصلی ترین تجهیزات در سیستم برودتی ساختمان میباشند))  که با کندانسور هوایی یا آبی کار می کردند . مایع مبرد هر دو نوع چیلر از گازهای فریون CFC و یا HCFC می باشند، در موارد خاصی نیز از چیلر چرخ دنده ای و یا چیلرهای جذبی استفاده می گردید. ولی در دهه ۷۰ ( ۱۹۷۰ میلادی) اتفاقاتی رخ داد که تحول عظیمی در بازار چیلر بوقوع پیوست و انتخاب چیلر را برای طراحان سیستم های تهویه مطبوع مشکلتر نمود.

اولین واقعه بالا رفتن شدید و مداوم قیمت برق بود. دو برابر شدن و حتی چند برابر شدن قیمت نفت در جهان باعث گردید که اکثر دولتهای اروپایی و آمریکایی و ژاپن قیمت برق را متناسبا افزایش دهند

نتیجه مستقیم این اقدام، بالا رفتن سرمایه گذاری اولیه و هزینه های نگهداری تاسیسات تهویه مطبوع بود که باعث محدود شدن ساعات کار این سیستم ها و در بعضی از موارد منجر به تغییر و تعویض کلی این تاسیسات گردید .

وارد شدن عامل « هزینه انرژی » و عدم اطمینان از مقدار  آن در آینده ، محاسبات اقتصادی انتخاب سیستم های برودتی  را برای طراحان سیستم های تهویه مطبوع مشکل نمود. علاوه بر عامل انرژی ، اثر گازهای HCFC, CFC بر تخریب لایه ازن ، اگر چه از سال ۱۹۷۶ بطور مشکوک توسط دانشمندان عنوان شده بود، در سال ۱۹۸۵ بطور رسمی و غیرقابل انکار اعلام و آینده سیستم های تهویه مطبوع جزو یکی از داغ ترین بحث های روز گردید . حالا دیگر طراحان علاوه بر پارامترهای اقتصادی هزینه برق می بایست در انتخاب مایع مبرد چیلرها نیز تحقیق نموده و عواقب آتی استفاده از انواع مبردها را در انتخاب چیلر ملحوظ بدارند.

اگر چه از نظر تئوری می توان هر سیستم تهویه مطبوعی را برای هر ساختمانی استفاده کرد ولی در عمل به دلیل وجود عواملی چون هزینه های سرمایه گذاری و بهره برداری ، محدودیت های فضا و مکان ، طرح معماری موقعیت محلی ساختامانی و ارزیابی و تجربه مهندسی طراح ، تعداد سیستم های تهویه مطبوع مناسب برای هر ساختمان محدود خواهد بود . معمولاً در ساختمان هایی که سیستم های برودتی آن ها ساده و ظرفیتشان مناسب است ؛ هزینه های بهره برداری و تعمیر و نگهداری نسبتاً کم خواهد بود. کاربردهای تهویه مطبوع معمولاً در ساختمان های عمومی و تجاری   ( ساختمان های اداری ، کتابخانه ها ، مراکز حمل و نقل )، ساختمانهای تجمعی ( آمفی تاترها ، استودیوم ها ) ساختمانهای آموزشی ( مهد کودک ها ، دانشکاها ، مدارس ) ساختمانهای اقامتی       ( خوابگاه ، هتل ها ) ساختمان های مسکونی ( تک واحدی ، چند واحدی ، آپارتمانی ) ، مراکز بهداشتی و درمانی ( بیمارستانها ) ، و غیره است که به نوع سیستم ها در ساختمان مسکونی می پردازیم و نوع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی متاثر از عوامل محلی و کاربردی است . عواملی محلی عبارتند از : منابع موجود در انرژی وقیمت آن ها ، شرایط آب و هوایی ، ویژگی های اجتماعی – اقتصادی و دسترسی به نیروی متخصص جهت نصب و تعمیرات نوع ساختمان مشخصه های فنی ساختمان و مقرارت و ضوابط ساختمان های مسکونی، عوامل کاربردی [۱] هستند .

در این مقاله به تاریخچه سیستم های برودتی و انواع این سیستم ها و سپس میزان مصرف انرژی در  تجهیزات مورد استفاده در سیستم های برودتی می پردازیم .

۲- تاریخچه سیستم های برودتی

تاریخچه صنعت تبرید مربوطه به هزاران سال پیش می باشد از زمانی که تولید و نگهداری یخ با شیوه های ابتدائی توسط هندی ها ، مصری ها ، ایرانی ها ، چینی ها صورت می پذیرفت ، اولین دستگاه تولید یخ که با اتر کار می کرد در سال ۱۸۳۴ توسط « جاکوب پرکنیز» در انگلستان ساخته شد . اولین مبرد جذبی در دوران جنگ های داخلی امریکا بوسیله « فردیناندکار» ساخته شد . و اولین یخچال خانگی نیز در سال ۱۹۱۳ توسط « لارسن » وارد بازار شد . در دهه ۴۰ شرکت « دپوانت » مبردهای جدیدی را به نام فریون ها به بازار عرضه کرد .

با توجه به توسعه سریع صنعت تبرید در چند دهه اخیر استفاده از آن در مصارف خانگی ، تجارتی ، صنایع غذایی ، ایجاد سردخانه برای نگهداری و توزیع مواد غذایی برای هر جامعه ای امری الزامی و ضروری بشمار می آید . امروزه صنعت تبرید یکی از بزرگترین رشته های صنایع را تشکیل می دهد ، موارد استفاده از صنعت تبرید را می توان به گروههای زیر تقسیم کرد :

۱- تبرید خانگی مانند یخچال ها و فریزرهای خانگی

۲- تبرید تجاری که در تهیه و نگهداری و توزیع انواع و اقسام مواد غذایی در سردخانه های کوچک ثابت و متحرک مانند رستوران ها کاربرد دارد .

۳- تبرید صنعتی که شکل بزرگتری از تبرید تجاری است و در پالایشگاهها، کارخانه های یخ سازی، سردخانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد .

۴- تبرید برای حمل و نقل که در کشتی ها، وکامیون ها و قطارها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند  ۵- تبرید در تهویه مطبوع و تهویه صنعتی

۶- تبرید در دمای بسیار پایین که بویژه در علوم پزشکی ، داروسازی ، سخت کردن فلزات ، تولید هیدروژن و هلیوم مایع وغیره مصرف عمده ای دارد.

[۱] – application factors

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.