669 views
پیشینه تحقیق شرح زندگی مانی و بررسی آرایه های ادبی در متون مانوی دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول:مقدمه ۵
فصل دوم:شرح زندگی مانی و آثار او ۷
۲-۱- زندگینامه مانی ۷
۲-۲- آثار مانی و مانویان ۱۱
۲-۳- ویژگیهای شعر مانی ۱۳
۲-۴- ویژگیهای جامعه مانوی ۱۶
۲-۵- هنر مانوی ۱۷
۲-۶- سرانجام دین مانی ۱۸
۲-۷- عقاید مانی ۱۸
فصل سوم:تحلیل آرایههای ادبی در متون مانوی ۲۱
۳-۱- آرایه های ادبی ۲۱
۳-۱-۱- صنایع لفظی ۲۲
۳-۱-۲- صنایع معنوی ۲۳
۳ـ۲ـ آفرینش جهان مادی ۲۸
۳ـ۲ـ۲ـ ویژگیهای جهان مادی ۳۶
۳ـ۲ـ۳ـ نقش آموزههای مانوی در نجاتبخشی آدمی ۴۱
۳ـ۲ـ۳ـ۱ـ مانی در پیشگاه پادشاهان ۴۲
۳ـ۲ـ۳ـ۲ـ اشعاری در ستایش مسیح ۴۴
۳ـ۳ـ پایان جهان از نگاه مانی ۴۷
۳ـ۳ـ۱ـ رهایی از جهان مادی ۵۰
۳-۳-۲- توصیف بهشت از منظر مانویان ۵۳
منابع و مآخذ ۵۷
شروو،پرادزاکتر(۱۳۸۲).عناصر ایرانی در کیش مانوی.تهران:طهوری
شمیسا،سیروس(۱۳۸۶). نگاهی به تازه به بدیع . تهران: فردوس
میرفخرایی،مهشید(۱۳۸۳).فرشته روشنی.تهران:ققنوس
وامقی،ایرج(۱۳۷۸).نوشته های مانی و مانویان.تهران:پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
همایی،جلال الدین(۱۳۷۱).فنون بلاغت و صناعات ادبی.تهران:هما
تفضلی،احمد(۱۳۷۶).تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام.تهران:سخن
ویدنگرن،گئو(۱۳۷۶).مانی وتعلیمات او.تهران: مرکز نشر
هادی،روح اله(۱۳۸۱)آرایه های ادبی.قم
اسماعیل پور،ابوالقاسم(۱۳۳۳).اسطوره آفرینش در آیین مانی.تهران:کاروان
اسماعیلپور،ابوالقاسم(۱۳۸۵)سرودهای روشنایی.تهران:اسطوره
Ieden.Boston . New Light on Manichaeism BeDuhn,David.(2009).
Boyce,Mary.(1954).Manichaean Hymn Cycles In Parthian.Oxford University Press
Boyce,Mary.(1975).A Reader In Manichaean Middle Persian And Parthian.Teheran- Liege
Emmerick,Ronald, Mauch,Maria.(2009).NewYork
Ianin,Gardner,Lieu,Samuel.(2006).Manichaean Texts From Roman Empire.Cambridge University Press
آیین مانویت یکی از ادیان ایران باستان میباشد که توسط مانی(متولد بهسال ۲۱۵م.) در سال ۲۳۹ یا ۲۴۰میلادی در بابل بنیانگذاریشد. امّا در آنجا طرفداران چندانی نیافت، بنابراین وی در زمان سلطنت شاپور اول بهایران سفرکرد و تا پایان فرمانروایی هرمزداول، بهراحتی دین خود را در این کشور ترویج نمود. مانویت ترکیبی از ادیان مسیحی، زرتشتی و گنوسی است. بگونهایکه ثنویت و تعارض میان خدای ناشناخته و خدای جهانآفرین را از کیش گنوسی وامگرفت. بهعقیده مانی هنگامیکه اهریمن، آفریدههای زروان را مشاهدهکرد، آنها را بسیار پسندید امّا چون نمیتوانست بهآنها دسترسی داشتهباشد، همانند آنها را با ذات تاریکی آفرید. بههمین دلیل آفرینش انسان از نظر مانی اهریمنی است. مانی از تثلیث پدر، مادر و فرزند در نوشتههایش استفادهکردهاست، همانند تثلیث پدر، پسر و روحالقدس در مسیحیت؛ و در جایی دیگر بهاسارت روح مهریزد اشارهکرده که بهنظر میرسد این اسارت مصلحتی و عمدی بوده، همانند عیسی که خود را قربانی کرد تا انسانها را نجاتدهد. مانی شاعر توانایی بود. او تلاشمیکرد اندیشهها و عقاید خود را در قالب شعر و بهخصوص با استفاده از صورخیال ترویجدهد. مانی سراینده قطعات شاعرانه و مزامیر بود و دو زبور بهنام ” آفرین بزرگان” و ” آفرین تقدیس” سرودهبود. سرودنامهها نقش مهمی در ادبیات مانوی دارند که مهمترین آنها انگدروشنان، هویدگمان و مهرنامگ است. قسمت زیادی از متون دینی مانوی را داستانهای تمثیلی، زندگینامه و … تشکیل میدهند. ادبیات منظوم مانوی درباره مانی و تاریخچه کیش او، دستورهای دینی، روح رستگاری، نیایش عیسیمسیح و … است. براین اساس نگارنده در نظردارد که در این پایاننامه و در طی چهارفصل بهبررسی آرایههای ادبی در متون و اشعار مانوی بپردازد. در فصل اول پیرامون موضوع، پرداختهشدهاست. فصل دوم بهشرح زندگی مانی و آثار او اختصاص دارد که شامل زندگینامه مانی، آثار مانی و مانویان، ویژگیهای شعر مانی، خصوصیات جامعه مانوی، هنر مانی، سرانجام دین مانی و عقاید مانی میباشد. فصل سوم بهتحلیل آرایههای ادبی در متون مانوی اختصاص دارد، اما پیش از آن، آرایههای ادبی در دو بخش صنایعلفظی و صنایعمعنوی معرفیخواهندشد. سپس متون مانوی با توجه بهمفاهیم آنها در این قالبها خواهندآمد: متونی درباره آفرینش جهان مادی، ویژگیهای جهان مادی، نقش آموزههای مانی در نجاتبخشی انسانها که خود شامل متونی در باب مانی در پیشگاه پادشاهان و نیز متونی در ستایش مسیح خواهدبود. در ادامه، پایان جهان از منظر مانی، رهایی از جهان مادی و در آخر، توصیف بهشت از نگاه آیین مانویت خواهدآمد.
مانی در سال چهارم از پادشاهی اردوان، آخرین پادشاه اشکانی در سال ۲۱۵ یا ۲۱۶ میلادی در روستای مردینو از ایالت بابل بهدنیا آمد. ( میرفخرایی، ۱۳۸۳: ۱۶ ) پدرش پتگ pētēg یا پاتیگ pātigاهل همدان بود و مادرش مریم نامداشت. (وامقی، ۱۳۸۳ :۲۴) اگر “مریم”[۱] قرائت درستی از نام مادرش باشد، احتمالاً خانواده مادری مانی زردشتی نبوده بلکه مسیحی بودهاند. ابوریحان نوشته که در منابع مسیحی، نام مانی بهصورت ” قوربیقوسبنفتق” آمدهاست. (وامقی،۱۳۸۳: ۲۴) نام مانی ریشه سامی دارد و از Manichaiosشکل یونانیشده مانیحیه (مانیزنده) گرفتهشدهاست. همچنین بهاو لقب مر (در آرامی بهمعنی سرور) یا ماری(در سریانی بهمعنی سرور من) دادهاند. نام چینی او مومونی mo-mo-ni است که شکل دیگری از مارمانی (خداوندگار مانی) میباشد. (اسماعیل پور، ۱۳۸۷: ۱۵۷ )
والدین مانی پیش از تولد او بهبابل مهاجرتکردند و پدرش به فرقه مغتسلهالخسایی پیوست. (وامقی،۱۳۸۳: ۲۴) ابنندیم این فرقه را با عنوان “آنان که وضو میگیرند” و تئودور برکونای با عنوان “آنان که خود را تطهیرکنند”، معرفی میکند. این فرقه یهودی – مسیحی، تنها بهغسل و تطهیر و محرمات غذایی ایمان داشتند، هر چند مانی در میان این فرقه رشدکرد، اما از آنجا که بهنظر او عقاید آنها، تنها اموری ظاهری بودند، بهشدت با آنها مخالفتمیکرد. (اسماعیل پور،۱۳۸۷: ۲۰۵) اما روایت دیگری در مورد زندگی مانی وجوددارد که توسط تئودور برکونای نقلشده، او چنین میگوید: ” بعضی نام اورا” قرقابیوس “ونام پدرش پاتیگ pātig ذکرکردهاند. و از آنجا که پیروان فرقه مغتسله توان تحمل مانی را نداشتند، او را از جامعه خود طردکردند و بهاو نام” کشتی شیطان” دادند که معادل واژه “manad.bishta” است: bishta بهمعنی “شیطان” است و بههمین دلیل او را مانی نامیدند.” (شروو، ۲۰۰۶ :۲۴)
مانی ادعا میکند که برای اولین بار در دوازده یا سیزدهسالگی بهاو وحی رسیده که حامل این وحی نرجمیک یا نریمیک بهمعنی همزاد و توأم است. فرشته بهاو پیاممیدهد که از مردمان کناره گیریکند و خود را برای پیامبری و هدایت مردم آمادهسازد. در بیستوچهارسالگی نرجمیک بار دیگر بر او ظاهر میشود و از طرف خداوند او را بهپیامبری مبعوثمینماید. (وامقی،۱۳۷۸: ۲۴)
[۱] نام مادرش در عربی بهشکل Maysیا Awtāhin یا Mar Maryam. و در چینی بهصورت Man-yen (به معنی پر از زیبایی) آمده است. (لیو، ۲۰۰۶ :۳)
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر