تحقیق شرح زندگی مانی و بررسی آرایه های ادبی در متون مانوی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شرح زندگی مانی و بررسی آرایه های ادبی در متون مانوی دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه    ۵
فصل دوم:شرح زندگی مانی و آثار او    ۷
۲-۱- زندگینامه مانی    ۷
۲-۲- آثار مانی و مانویان    ۱۱
۲-۳- ویژگیهای شعر مانی    ۱۳
۲-۴- ویژگیهای جامعه مانوی    ۱۶
۲-۵- هنر مانوی    ۱۷
۲-۶- سرانجام دین مانی    ۱۸
۲-۷- عقاید مانی    ۱۸
فصل سوم:تحلیل آرایههای ادبی در متون مانوی    ۲۱
۳-۱- آرایه های ادبی    ۲۱
۳-۱-۱- صنایع لفظی    ۲۲
۳-۱-۲- صنایع معنوی    ۲۳
۳ـ۲ـ آفرینش جهان مادی    ۲۸
۳ـ۲ـ۲ـ ویژگیهای جهان مادی    ۳۶
۳ـ۲ـ۳ـ نقش آموزههای مانوی در نجاتبخشی آدمی    ۴۱
۳ـ۲ـ۳ـ۱ـ مانی در پیشگاه پادشاهان    ۴۲
۳ـ۲ـ۳ـ۲ـ اشعاری در ستایش مسیح    ۴۴
۳ـ۳ـ پایان جهان از نگاه مانی    ۴۷
۳ـ۳ـ۱ـ رهایی از جهان مادی    ۵۰
۳-۳-۲- توصیف بهشت از منظر مانویان    ۵۳
منابع و مآخذ    ۵۷

منابع

 شروو،پرادزاکتر(۱۳۸۲).عناصر ایرانی در کیش مانوی.تهران:طهوری

شمیسا،سیروس(۱۳۸۶). نگاهی به تازه به بدیع . تهران: فردوس

میرفخرایی،مهشید(۱۳۸۳).فرشته روشنی.تهران:ققنوس

وامقی،ایرج(۱۳۷۸).نوشته های مانی و مانویان.تهران:پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی

همایی،جلال الدین(۱۳۷۱).فنون بلاغت و صناعات ادبی.تهران:هما

تفضلی،احمد(۱۳۷۶).تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام.تهران:سخن

ویدن­گرن،گئو(۱۳۷۶).مانی وتعلیمات او.تهران: مرکز نشر

هادی،روح اله(۱۳۸۱)آرایه های ادبی.قم

اسماعیل پور،ابوالقاسم(۱۳۳۳).اسطوره آفرینش در آیین مانی.تهران:کاروان

اسماعیل­پور،ابوالقاسم(۱۳۸۵)سرودهای روشنایی.تهران:اسطوره

Ieden.Boston . New Light on Manichaeism Be­Duhn,David.(2009).

Boyce,Mary.(1954).Manichaean Hymn Cycles In Parthian.Oxford University Press

Boyce,Mary.(1975).A Reader In Manichaean Middle Persian And Parthian.Teheran- Liege

Emmerick,Ronald, Mauch,Maria.(2009).New­York

Ianin,Gardner,Lieu,Samuel.(2006).Manichaean Texts From Roman Empire.Cambridge University Press

فصل اول:مقدمه

آیین مانویت یکی از ادیان ایران باستان می­باشد که توسط مانی(متولد به­سال ۲۱۵م.) در سال ۲۳۹ یا ۲۴۰میلادی در بابل بنیانگذاری­شد. امّا در آنجا طرفداران چندانی نیافت، بنابراین وی در زمان سلطنت شاپور اول به­ایران سفر­کرد و تا پایان فرمانروایی هرمزداول، به­راحتی دین خود را در این کشور ترویج نمود. مانویت ترکیبی از ادیان مسیحی، زرتشتی و گنوسی است. بگونه­ای­که ثنویت و تعارض میان خدای ناشناخته و خدای جهان­آفرین را از کیش گنوسی وام­گرفت. به­عقیده مانی هنگامی­که اهریمن، آفریده­های زروان را مشاهده­کرد، آنها را بسیار پسندید امّا چون نمی­توانست به­آنها دسترسی داشته­باشد، همانند آنها را با ذات تاریکی آفرید. به­همین دلیل آفرینش انسان از نظر مانی اهریمنی است. مانی از تثلیث پدر، مادر و فرزند در نوشته­هایش استفاده­کرده­است، همانند تثلیث پدر، پسر و روح­القدس در مسیحیت؛ و در جایی دیگر به­اسارت روح مهریزد اشاره­کرده که به­نظر می­رسد این اسارت مصلحتی و عمدی بوده، همانند عیسی که خود را قربانی کرد تا انسان­ها را نجات­دهد. مانی شاعر توانایی بود. او تلاش­می­کرد اندیشه­ها و عقاید خود را در قالب شعر و به­خصوص با استفاده از صور­خیال ترویج­دهد. مانی سراینده قطعات شاعرانه و مزامیر بود و دو زبور به­نام ” آفرین بزرگان” و ” آفرین تقدیس” سروده­بود. سرودنامه­ها نقش مهمی در ادبیات مانوی دارند که مهم­ترین آنها انگدروشنان، هویدگمان و مهرنامگ است. قسمت زیادی از متون دینی مانوی را داستان­های تمثیلی، زندگی­نامه و … تشکیل می­دهند. ادبیات منظوم مانوی درباره مانی و تاریخچه کیش او، دستورهای دینی، روح رستگاری، نیایش عیسی­مسیح و … است. براین اساس نگارنده در نظر­دارد که در این پایان­نامه و در طی چهارفصل به­بررسی آرایه­های ادبی در متون و اشعار مانوی بپردازد. در فصل اول پیرامون موضوع، پرداخته­شده­است. فصل دوم به­شرح زندگی مانی و آثار او اختصاص دارد که شامل زندگینامه مانی، آثار مانی و مانویان، ویژگی­های شعر مانی، خصوصیات جامعه مانوی، هنر مانی، سرانجام دین مانی و عقاید مانی می­باشد. فصل سوم به­تحلیل آرایه­های ادبی در متون مانوی اختصاص دارد، اما پیش از آن، آرایه­های ادبی در دو بخش صنایع­لفظی و صنایع­معنوی معرفی­خواهند­شد. سپس متون مانوی با توجه به­مفاهیم آنها در این قالب­ها خواهندآمد: متونی درباره آفرینش جهان مادی، ویژگیهای جهان مادی، نقش آموزه­های مانی در نجات­بخشی انسانها که خود شامل متونی در باب مانی در پیشگاه پادشاهان و نیز متونی در ستایش مسیح خواهد­بود. در ادامه، پایان جهان از منظر مانی، رهایی از جهان مادی و در آخر، توصیف بهشت از نگاه آیین مانویت خواهد­آمد.

 فصل دوم:شرح زندگی مانی و آثار او

 ۲-۱- زندگینامه مانی

مانی در سال چهارم از پادشاهی اردوان، آخرین پادشاه اشکانی در سال  ۲۱۵ یا ۲۱۶ میلادی در روستای مردینو از ایالت بابل به­دنیا آمد. ( میرفخرایی، ۱۳۸۳: ۱۶ ) پدرش پتگ pētēg یا پاتیگ    pātigاهل همدان بود  و مادرش مریم نام­داشت. (وامقی،  ۱۳۸۳ :۲۴) اگر “مریم”[۱] قرائت درستی از نام مادرش باشد، احتمالاً خانواده مادری مانی زردشتی نبوده بلکه مسیحی بوده­اند. ابوریحان نوشته که در منابع مسیحی، نام مانی به­صورت ” قوربیقوس­بن­فتق” آمده­است. (وامقی،۱۳۸۳: ۲۴) نام مانی ریشه سامی دارد و از  Manichaiosشکل یونانی­شده مانی­حیه (مانی­زنده) گرفته­شده­است. همچنین به­او لقب مر (در آرامی به­معنی سرور) یا ماری(در سریانی به­معنی سرور من) داده­اند. نام چینی او مومونی mo-mo-ni است که شکل دیگری از مارمانی (خداوندگار مانی) می­باشد. (اسماعیل پور، ۱۳۸۷: ۱۵۷ )

والدین مانی پیش از تولد او به­بابل مهاجرت­کردند و پدرش به­ فرقه مغتسله­الخسایی پیوست. (وامقی،۱۳۸۳: ۲۴) ابن­ندیم این فرقه را با عنوان “آنان که وضو می­گیرند” و تئودور برکونای با عنوان “آنان که خود را تطهیر­کنند”، معرفی می­کند. این فرقه یهودی – مسیحی، تنها به­غسل و تطهیر و محرمات غذایی ایمان داشتند، هر چند مانی در میان این فرقه رشد­کرد، اما از آنجا که به­نظر او عقاید آنها، تنها اموری ظاهری بودند، به­شدت با آنها مخالفت­می­کرد. (اسماعیل پور،۱۳۸۷: ۲۰۵) اما روایت دیگری در مورد زندگی مانی وجود­دارد که توسط تئودور برکونای نقل­شده، او چنین می­گوید: ” بعضی نام اورا” قرقابیوس “ونام پدرش پاتیگ pātig ذکر­کرده­اند. و از آنجا که پیروان فرقه مغتسله توان تحمل مانی را نداشتند، او را از جامعه خود طرد­کردند و به­او نام” کشتی شیطان” دادند که معادل واژه “manad.bishta” است: bishta به­معنی “شیطان” است و به­همین دلیل او را مانی نامیدند.” (شروو، ۲۰۰۶ :۲۴)

مانی ادعا می­کند که برای اولین بار در دوازده یا سیزده­سالگی به­او وحی رسیده که حامل این وحی نرجمیک یا نریمیک به­معنی همزاد و توأم است. فرشته به­او پیام­می‌دهد که از مردمان کناره گیری­کند و خود را برای پیامبری و هدایت مردم آماده­سازد. در بیست­و­چهار­سالگی نرجمیک بار دیگر بر او ظاهر می‌شود و از طرف خداوند او را به­پیامبری مبعوث­می­نماید. (وامقی،۱۳۷۸: ۲۴)

[۱]  نام مادرش در عربی به­شکل Maysیا Awtāhin یا Mar Maryam. و در چینی به­صورت Man-yen (به معنی پر از زیبایی) آمده است. (لیو، ۲۰۰۶ :۳)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.