تحقیق شناسایی قاعده ی حقوقی و اخلاقی و رابطه ی اخلاق و نظم عمومی و معرفی نهادهای حقوقی اخلاق مدار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شناسایی قاعده ی حقوقی و اخلاقی و رابطه ی اخلاق و نظم عمومی و معرفی نهادهای حقوقی اخلاق مدار دارای ۳۶  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
گفتار نخست:  شناسایی قاعده ی حقوقی و اخلاقی    ۴
الف: مفاد قاعدهی حقوقی    ۴
ب. مفاد قاعدهی اخلاقی    ۶
ج.  تفاوت قاعدهی حقوقی با قاعدهی اخلاقی    ۱۰
گفتار دوم: رابطه ی اخلاق و نظم عمومی    ۱۲
الف. مفهوم نظم عمومی    ۱۲
ب. نقش اخلاق در مخالفت با نظم عمومی و اخلاق حسنه    ۱۳
گفتار سوم: معرفی نهادهای حقوقی اخلاقمدار    ۱۵
الف. نهادهای اخلاقمدار در قانون مدنی    ۱۵
ب. معرفی  نهادهای اخلاقمدارآیین دادرسی مدنی و اجرای احکام مدنی    ۲۰
ج. نهادهای اخلاقمدار در قانون تجارت    ۲۷
فهرست منابع    ۳۵

منابع

قران کریم

جعفری لنگرودی، دکتر محمد جعفر، مجموعه­ی محشی قانون مدنی، انتشارات گنج دانش، چاپ دوم، تهران،

جعفری لنگرودی، دکتر محمد جعفر، فلسفه­ی حقوق جلد اول، انتشارات گنج دانش، چاپ اول، تهران،

کاتوزیان، دکتر ناصر، الزامهای خارج از قرارداد: ضمان قهری، جلد اول: مسئولیت مدنی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم (با تجدید نظر)، تهران ۱۳۷۸٫

کاتوزیان، دکتر ناصر، فلسفه­ی حقوق (تعریف و ماهیّت حقوق)، جلد اول، چاپ اول، انتشارات شرکت سهامی انتشار، تهران، ۱۳۷۶٫

کاتوزیان، دکتر ناصر، فلسفه­ی حقوق (منابع حقوق)، جلد دوم ، چاپ اول، انتشارات شرکت سهامی انتشار، تهران، ۱۳۷۶٫

قانون آیین­ دادرسی مدنی

اصفهانی، شیخ­الشریعه، قاعده­ی لا ضرر، چاپ اول، انتشارات موسسه نشر اسلامی، قم، بی­تا

کاتوزیان، دکتر ناصر، فلسفه­ی حقوق (منطق حقوق)، جلد سوم، چاپ اول، انتشارات شرکت سهامی انتشار، تهران، ۱۳۷۶٫

مقدمه

در این مقاله، نخست به شناسایی قاعده ی حقوقی و قاعده ی اخلاقی و نوع ارتباطی که بین آن ها وجود دارد، پرداخته و سپس به معرفی نهادها یا قواعد حقوقی اخلاقمدار حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی و اجرای احکام مدنی و حقوق تجارت پرداخته می­شود.

گفتار نخست:  شناسایی قاعده­ی حقوقی و اخلاقی

قبل از هر بیان و عنوانی در مورد یک قاعده، لازم است نخست، به شناسایی آن قاعده پرداخت؛ در اینجا نیز که با دو قاعده­ی مجزّا از هم مواجه­ایم و تفاوت­های محسوس و قابل توجّهی با یکدیگر دارند، شناخت هر کدام از این دو قاعده، طرح بحث طولانی را می­طلبد که در پیش­رو خواهد آمد؛

الف: مفاد قاعده­ی حقوقی

در اینجا به منظور فهم مفاد قاعده، نخست، مفهوم قاعده­ی حقوقی و در ادامه به بیان و توضیح ویژگی­های قاعده­ی حقوقی پرداخته می­شود:

مفهوم قاعده­ی حقوقی؛ غالباً ارائه کردن یک تعریف جامع و مانع و در عین حال منطقی و حساب­شده از یک موضوع خاص اجتماعی کار آسانی به نظر نمی­رسد. اما در یک تعریف کاربردی که مورد قبول جامعه­ی حقوقدانان نیز می­باشد؛ می­توان حقوق را چنین تعریف کرد: «حقوق عبارتست از مجموعه قواعد­ی عام، کلّی و الزام­آور که در راستای حمایت از نظم و امنیت اجتماعی و برقراری عدالت نسبی در جامعه توسط دولت بر اجتماع حاکم باشد»[۱]. برای تنظیم روابط مردم و حفظ نظم در اجتماع، حقوق برای هر کس امتیازهایی در برابر دیگران می­شناسد و توان خاصی به او می­بخشد. این امتیاز و توانائی را حق می نامند که جمع آن حقوق است و حقوق فردی نیز گفته می­شود مانند حق حیات، حق مالکیت، حق آزادی شغل و….[۲]

ویژگی قواعد حقوقی؛ علیرغم گسترده بودن قواعد حقوقی، چه در عرصه­ی حقوق مدنی، چه در عرصه­ی حقوق جزا، چه در عرصه­ی حقوق بین الملل و ….؛ این قواعد از ویژگی­های تقریباً مشابهی برخوردار می­باشند که به طور مختصر در ذیل خواهد آمد:

۲،۱٫ عام و کلّی بودن؛ برای مثال الزام همه­ی شهروندان به رعایت قانون و حفظ نظم حاکم بر جامعه و …

۲،۲٫ الزام­آور بودن؛ برای دستیابی به هدف اساسی حقوق یعنی تحقق عدالت نسبی و برقراری نظم اجتماعی، وجود خصوصیت اجباری و الزامی بودن این قواعد، واقعیتی انکارناپذیر است. البته درجات الزام­آوری این قواعد متفاوت است و از این حیث قواعد حقوقی به قواعد امری و قواعد تکمیلی یا تفسیری تقسیم می­شوند.

۲،۳٫ اجتماعی بودن؛ هدف قواعد حقوقی تحقق نظم اجتماعی است. این قواعد به مصالح اجتماعی توجّه دارند. علی­الاصول مسائلی همچون پاکی و سلامت روح انسان مورد توجه این قواعد قرار نمی­گیرد. در واقع ساده­ترین مفاهیم حق تنها در اجتماع جلوه­گر است.

۲،۴٫ داشتن ضمانت اجرا؛ پایه و مبنای ویژگی الزام­آور بودن قواعد حقوقی در صورت وجود ضمانت­اجرا مستحکم می­گردد. اگر ضمانت­اجرایی برای قواعد حقوقی لحاظ نمی­شد، ویژگی الزام­آور بودن این قواعد بی­فایده و در عین حال بی­معنا و مفهوم به نظر می­رسید. ضمانت­اجرای قواعد حقوقی به تبع ویژگی الزام­آور بودن این قواعد، درجات گوناگونی دارد. ممکن است این ضمانت­اجرا به صورت واکنش اجتماعی از نوع شدید، سخت و خشن مثل مجازات باشد (ضمانت­اجرای کیفری) یا در حالت خفیف­تر به صورت بطلان عمل یا الزام به انجام عمل (ضمانت­اجرای حقوقی) نمایان شود.

ب. مفاد قاعده­ی اخلاقی

در اینجا نیز به منظور فهم مفاد قاعده، نخست، مفهوم قاعده­ی اخلاقی و در ادامه به بیان و توضیح ویژگی­های قاعده­ی اخلاقی پرداخته می­شود.

مفهوم قاعده­ی اخلاقی؛ در این جا لازم است قبل از هر چیز به سراغ تعریف اخلاق برویم؛ «اخلاق‏» جمع «خُلق‏» (بر وزن قُفل) و «خُلُق‏». (بر وزن اُفُق) مى‏باشد، به گفته «راغِب‏» در کتاب «مفردات‏»، این دو واژه در اصل به یک ریشه باز مى‏گردد، خُلق به معنى هیئت و شکل و صورتى است که انسان با چشم مى‏بیند و خُلُق به معنى قوا و سجایا و صفات درونى است که با چشم دل دیده مى‏شود[۳].

بنابراین مى‏توان گفت: «اخلاق مجموعه صفات روحى و باطنى انسان است‏» و به گفته بعضى از دانشمندان، گاه به بعضى از اعمال و رفتارى که از خلقیات درونى انسان ناشى مى‏شود، نیز اخلاق گفته مى‏شود (اولى اخلاق صفاتى است و دومى اخلاق رفتارى).

«اخلاق‏» را از طریق آثارش نیز مى‏توان تعریف کرد، و آن اینکه «گاه فعلى که از انسان سر مى‏زند، شکل مستمرى ندارد؛ ولى هنگامى که کارى بطور مستمر از کسى سر مى‏زند (مانند امساک در بذل و بخشش و کمک به دیگران) دلیل به این است که یک ریشه درونى و باطنى در اعماق جان و روح او دارد، آن ریشه را خُلق و اخلاق مى‏نامند.

به طور کلّی؛ اخلاق مجموعه قواعدی است که برای رستگاری دنیوی و اخروی افراد نیکوکار و رسیدن آنها به کمال ضرورت دارد. اخلاق، قانون زندگى است که به انسان چگونه زیستن را مى‏آموزد. در واقع اخلاق یک امر درونی و باطنی است و به وجدان انسانی باز می­گردد. انسان به طور غریزی و بی نیاز به دولت، این قواعد را محترم می­پندارند. بعضی­ها اخلاق را قاعده­ی عمل انسانی تعریف کرده­اند. عملی که از روی اختیار باشد، نه اجباری و غیرارادی. انسان عاقل با اختیار تام  و مطلق خویش، هدفی را که به حکم عقل صحیح است، دنبال می­کند.

ارکان قاعده­ی اخلاقی؛ جهت شناسایی ارکان قاعده­ی اخلاقی، ابتدا لازم است به تبیین و توضیح حسن­نیّت و سوءنیّت بپردازیم؛ پس از آنجا که موضوع اخلاق به­طور کلّی در بر دارنده­ی دو واژه­ی اصلی «حسن­نیّت» و «سوء­نیّت» می­باشد و چون واژگان حسن­نیّت و سوء­نیّت در بسیاری از موارد در قالب عناوین فرعی دیگری بکار می­روند که در جای خود واژگان کلیدی به شمار می­آیند، شایسته است از این اصطلاحات تعریف مشخصی ارائه گردد.

[۱]. ر. ک: جعفری لنگرودی، دکتر محمدجعفر، دایرهالمعارف علوم اسلامی، جلد۳، منطق حقوق، صفحه۱۵۲۱-۱۵۲۳

[۲] . کاتوزیان، دکتر ناصر، فلسفه حقوق، جلد اول، صفحه ۷۶٫

[۳] . اصفهانی، راغب، المفردات، چاپ اول، صفحه ۳۶٫ به نفل از موسوی بجنوردی، سیدحسن، القواعدالفقهیه، جلد ۲، صفحه ۸-۹٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.