تحقیق شکلگیری اتحادیه اروپا و نقش و جایگاه کلی آن در نظام جهانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شکلگیری اتحادیه اروپا و نقش و جایگاه کلی آن در نظام جهانی دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:فرآیند شکلگیری اتحادیه اروپا (تحولات نظری و عملی)    ۴
مقدمه:    ۴
گفتار اول:    ۵
۱-۲) مروری بر همگرایی در اروپا    ۵
۱-۱-۲) زمینههای شکلگیری وحدت در اروپا    ۵
۲-۱-۲) زمینههای تاریخی شکلگیری اتحادیه اروپا    ۶
گفتار دوم:    ۱۳
۲-۲) تشکیلات و نهادهای اتحادیه اروپا    ۱۳
۱-۲-۲) مثلث تصمیمگیری    ۱۳
۱-۱-۲-۲) شورای اروپایی    ۱۳
۲-۱-۲-۲) کمیسیون اروپایی    ۱۴
۳-۱-۲-۲) پارلمان اروپایی    ۱۶
۲-۲-۲) نهادها و سازمانهای مهم دیگر    ۱۹
۱-۲-۲-۲) دیوان دادگستری اروپا    ۱۹
۲-۲-۲-۲) دیوان محاسبات    ۱۹
۳-۲-۲-۲) بانک مرکزی اروپایی    ۲۰
گفتار سوم:    ۲۰
۳-۲) معاهدات و پیمانهای اروپا    ۲۰
۱-۳-۲) پیمان ماستریخت    ۲۱
۲-۳-۲) موافقتنامه شنگن    ۲۳
۳-۳-۲) معاهده آمستردام    ۲۴
۴-۳-۲) معاهده نیس    ۲۶
۵-۳-۲) قانون واحد اروپایی    ۲۶
۶-۳-۲) پیمان لیسبون    ۲۸
فصل دوم:نقش و جایگاه کلی اتحادیه اروپا در نظام جهانی    ۳۱
مقدمه:    ۳۱
گفتار اول:    ۳۲
۱-۳) تحولات نظام جهانی پس از جنگ سرد و جایگاه سیاسی ـ امنیتی اتحادیه اروپا    ۳۲
گفتار دوم:    ۳۷
۲-۳) جایگاه اقتصادی اتحادیه اروپا:    ۳۷
گفتار سوم:    ۴۴
۳-۳) جایگاه آتی اتحادیه اروپا در جامعه بین الملل    ۴۴
گفتار چهارم:    ۴۶
۴-۳) روابط اتحادیه اروپا با قدرتهای بزرگ    ۴۶
۱-۴-۳) ایالات متحده آمریکا    ۴۷
۲-۴-۳) چین    ۵۰
۳-۴-۳) روسیه    ۵۲
منابع و کتابنامه:    ۵۶

 منابع

– نقیب­زاده، احمد، (۱۳۸۹)، «قانون اساسی اروپا و محدوده­های هم­گرایی»، در سید عبدالعلی قوام و داوود کیانی، پیشین، صص ۱۹۳-۱۷۷٫

– ــــــــ ، (۱۳۸۸)، «اتحادیۀ اروپا پس از توافقنامۀ لیسبون»، فصلنامه تحقیقات سیاسی و   بین­المللی، شمارۀ سوم، صص ۱۰-۱٫

– ــــــــ ، (۱۳۸۲الف)، اتحادیه اروپا از آغاز تا به امروز، تهران: نشر قومس.

– ــــــــ ، (۱۳۸۲ب)، «مسائل اجتماعی اتحادیه اروپا»، فصلنامه سیاست خارجی، سال هفدهم، شماره ۲، ۳۵۶-۳۴۱٫

– خالوزاده، سعید، (۱۳۸۹)، «سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپایی»، در سید عبدالعلی قوام و داوود کیانی، پیشین، صص ۲۸۲-۲۳۷٫

– ــــــــ ، (۱۳۸۵)، اتحادیه اروپایی، چاپ دوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).

– ــــــــ ، (۱۳۸۳)، «اتحادیه اروپا و روند صلح اعراب و اسراییل»، فصلنامه مطالعات خاورمیانه، سال یازدهم، شماره ۳ و ۴، صص ۱۸۲-۱۵۱٫

– خالوزاده، سعید و داوود کیانی، (۱۳۸۷)، «اتحادیه اروپا و نظام بین­الملل»، در محمود واعظی و داوود کیانی، اتحادیه اروپا و سیاست بین­الملل، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، صص ۱۲۸-۷۹٫

– مسائلی، محمود، (۱۳۸۲)، اتحادیه اروپا: از بنیان­های نظری تا وضعیت حاضر، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین­المللی وزارت امور خارجه.

– معاونت پژوهشهای سیاست خارجی / گروه مطالعات اقتصاد سیاسی بین‌الملل، (نشست تخصصی مرکز تحقیقات استراتژیک)، (۱۳۸۸)، بحران اقتصادی و تأثیر آن بر نظام بین‌الملل، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.

– معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی، (نشست تخصصی ۵ دی مرکز تحقیقات استراتژیک)، (۱۳۸۶)، اتحادیه اروپا پس از معاهده جدید، تهران: مجمع مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام.

– نیوجنت، نیل، (۱۳۸۴)، سیاست و حکومت در اتحادیه اروپا، ترجمه محسن میردامادی، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.

– قوام، سید عبدالعلی، (۱۳۸۹)، «چالش­های هویتی در اتحادیه اروپا»، در سید عبدالعلی قوام و داوود کیانی، پیشین، صص ۹۹-۸۳٫

فصل اول:فرآیند شکل­گیری اتحادیه اروپا (تحولات نظری و عملی)

مقدمه:

در فصل پیشرو در پی بررسی زمینه­های مختلف شکل­ گیری اتحادیه اروپا (از آغازین روزهای شکل­گیری وحدت اروپا و زمینه­های ایجاد اروپای واحد) هستیم؛ برای دستیابی به این مهم ضمن نگاه به ایده­های اروپای متحد در اذهان اروپاییان، به دنبال توصیف تاریخی شکل­گیری اتحادیه اروپا از آغاز تاکنون می­باشیم. در این راستا علاوه بر نگاه به فرآیند تاریخی رسیدن اروپا به اتحاد و هم­گرایی در بسیاری از زمینه­های از جمله اقتصادی و رسیدن تعداد اعضاء به ۲۷ عضو، مهمترین پیمان­های شکل گرفته در جهت وحدت بیشتر اتحادیه اروپا را نیز از نظر خواهیم گذراند. همچنین در ادامۀ مباحث مربوط به معرفی اتحادیه اروپا با ساختار تشکیلاتی و نهادهای مختلف این اتحادیه خواهیم پرداخت. بنابراین به منظور تبیین صحیح نقش و جایگاه اتحادیه اروپا در جامعه جهانی، باید تاریخچه شکل­گیری این نهاد مهم بین­المللی که الگوی نوینی از دولت ـ ملت است را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

گفتار اول:

۱-۲) مروری بر همگرایی در اروپا

۱-۱-۲) زمینه­های شکل­گیری وحدت در اروپا

تاریخ گذشته بشریت و روابط بین ­الملل نشان داده است که پیش از شکل­گیری هر نهاد یا سازمانی، ایدۀ آن در افکار و اندیشه­ها وجود داشته است. سپس پس از واکاوی آن توسط اندیشمندان و صاحب­نظران، آن ایده و اندیشه شکل کاربردی یافته و عملیاتی شده است. چنین اصل مهمی در خصوص اتحادیه اروپا نیز مصداق دارد. در واقع ایدۀ اروپای واحد موضوع دیرینی در تفکر سیاسی اروپاست. بسیاری از شرایط همگرایی و وحدت مثل تجانس فرهنگی، تاریخی مشترک و شرایط جغرافیایی عواملی هستند که از ارادۀ انسان­ها خارج بوده و هیچ دولتی قادر نخواهد بود با اقدام خود آنها را بوجود آورد(نقیب­زاده، ۱۳۸۲الف: ۲۴). نباید عامل جغرافیایی مؤثر در این ایده را نادیده گرفت. تراکم سرزمینی و جمعیتی، جغرافیای عالی­ای را در جهت وحدت مردمان این قاره فراهم نموده است. جدای از جغرافیای مناسب، میراث­های مشترک فرهنگی و تاریخی زمینۀ دیگری در جهت ایجاد اروپای متحد بوده است. فلاسفه اروپا که بر میراث مشترک فلسفی یونان و اعتقادات مذهبی مسیحی تکیه داشتند، می­دانستند که اروپا برای مدت ۴ قرن در امپراطوری رم متحده بوده است. هر چند با گذر زمان بر اثر اختلافات مذهبی، نژادی و رقابت­های استعماری اینان از یکدیگر جدا شدند ولی فکر و طرح­های ایده­آل برای اروپا متحده در اندیشه­ها باقی ماند. در این خصوص باید عنایت داشت که مسیحیت اروپایی در   اتحاد­گرایی نقش مهمی داشت. از قرن هفدهم و طی کنگره وستفالی[۱] که مفهوم دولت مدرن پا به عرصه وجود گذاشت، ما شاهد شکل­گیری دولت ـ ملت­های مجزا در اروپا هستیم؛ لذا زاییده شدن واحدهای مستقل در نظام بین­الملل که به دنبال منافع خود بوده­اند؛ لزوم نزدیکی واحدها به یکدیگر را بیشتر محسوس نمود(McAllister, 1997).

در قرن نوزدهم طرح های انقلابی ناپلئون[۲] برای اتحاد اروپایی به دلیل تکیه­ای که به زور داشت در مقابله با دولت­های اروپایی به شکست انجامید. هنگام تشکیل کنگره وین، رهبران اروپایی که به سختی هوادار رژیم­های استبدادی پیشین بودند، با شعار حقانیت و غرامت خواستار بازگرداندن اروپا به وضعیت سال ۱۷۹۲ شدند. بعد از این کنگره به پیشنهاد الکساندر اول[۳] تزار روسیه اتحاد مقدس با هدف برقرار کردن دستورات مسیحیت یعنی عدل، احساس و صلح در امور بین ­المللی تأسیس شد. البته بعدها کشورهای دیگری نیز به این اتحاد گرویدند ولی در اثر منحرف شدن و تبدیل شدن به اتحاد دول بزرگ برای سرکوب و چپاول ملت­های آزادی خواه از میان رفت(McAllister, 1997).

 ۲-۱-۲) زمینه ­های تاریخی شکل­گیری اتحادیه اروپا

امپراطوری روم را که در مدیترانه متمرکز بود بنا به دلایلی چند نمی‌توان تمثیل مناسبی برای اتحادیه اروپا دانست؛ این نهاد سیاسی موقعیت جغرافیایی یکسانی نداشت؛ امپراطوری روم  بخش­هایی از آفریقا و آسیا را شامل می‌شد، اما بخش وسیعی از آلمان، اسکاندیناوی، اسکاتلند و شرق اروپا را در بر نمی‌گرفت، امپراطوری روم با توسل به زور گسترش پیدا کرد، به وسیلۀ ایالتی مرکزی کنترل می‌شد و از تعداد معدودی از ایده­آل­ها و ساختارهای اتحادیه اروپا برخوردار بود. امپراطوری فرانک در پارلمان و امپراطوری روم مناطق وسیعی را تحت دولتی نه چندان مستحکم صدها سال یکپارچه و متحد نگه داشتند. شاید اتحادیۀ گمرکی در سدۀ ۱۸۰۰ و در دورۀ تصدی ناپلئون اول فرانسه برای مقایسه مناسب­تر باشد، اما آنهایی که طرفدار گسترش اتحادیه اروپا هستند احتمالاً بر این عقیده‌اند که هرچه کمتر در مورد کشورگشایی‌های نازی­های آلمان در دهۀ ۱۹۴۰ صحبت کنیم، بهتراست.

با در نظر گرفتن زبان­های اروپا، فرهنگ­ها و گروه­های قومی آن، این تلاش­ها اغلب متضمن اشغال نظامی کشورهای مخالف که سبب بی ثباتی می‌شدند بود. بقیه صدها سال پا برجا ماندند و دوره‌هایی از پیشرفت فن­آوری و اقتصادی و صلح را رواج دادند. یکی از نخستین پیشنهادات برای برقراری اتحاد صلح آمیز از طریق همکاری و برابری اعضا را ویکتور هوگوی صلح­گرا در سال ۱۸۵۱ بیان نمود(Hallstein, 1992).

وقوع جنگ جهانی اول در اروپا در سال ۱۹۱۴، واقعیت «دولت ـ ملت» موجود را که برای بیش از ۴ قرن درون نظام بین­الملل وجود داشت و به وسیله یک قدرت مرکزی هدایت می­شد و به دنبال افزایش قدرت خود به هر وسیله­ای بود، تأکید و تحکیم کرد(Dattrop, 1996: 21). امضای معاهده ورسای (پاریس) در سال ۱۹۱۹، نشان داد که جنگ و پیروزی، قوانین پایدار را ایجاد نخواهد کرد، زیرا اراده دولت­های ملی با اراده ملت­ها یکسان نبود.

[۱]– Westphalia

[۲]– Napoleon Bonaparte

[۳] – Alexander I

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.