تحقیق صلاحیت دیوان هاو دادگاه های بین المللی و دیوان بین المللی دادگستری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق صلاحیت دیوان هاو دادگاه های بین المللی و دیوان بین المللی دادگستری دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱- صلاحیت دیوانها ودادگاه های بین المللی بجزدیوان بین‌المللی‌دادگستری    ۶
۱-۱-۱-صلاحیت دیوانهای داوری    ۹
۱-۱-۱-۱-صلاحیت دیوان دائمی داوری    ۱۱
۱-۱-۱-۱-۱- صلاحیت ترافعی دیوان دائمی داوری    ۱۱
۲-۱-۱-۱-۱- صلاحیت مشورتی دیوان دائمی داوری    ۱۲
۲-۱-۱-۱- دیوان داروی دعاوی ایران- آمریکا وصلاحیت آن    ۱۲
۲-۱-۱- صلاحیت دیوان دائمی بین المللی دادگستری    ۱۴
۱-۲-۱-۱- صلاحیت ترافعی دیوان دائمی بین المللی دادگستری    ۱۵
۲-۲-۱-۱- صلاحیت مشورتی دیوان دائمی بین المللی دادگستری    ۱۷
۳-۱-۱- صلاحیت دیوان بین المللی حقوق دریاها    ۱۹
۱-۳-۱- صلاحیت شخصی دیوان    ۱۹
۲-۳-۱-۱- وسعت صلاحیت دیوان بین المللی حقوق دریاها    ۲۱
۳-۳-۱-۱- صلاحیت مشورتی دیوان بین المللی حقوق دریا ها    ۲۳
۴-۳-۱-۱- ایران وکنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریا    ۲۳
۴-۱-۱- سیستم حل وفصل اختلافات سازمان تجارت جهانی و صلاحیت آن    ۲۴
۲-۱-صلاحیت های دیوان بین المللی دادگستری دریک نگاه    ۲۷
۱-۲-۱-نگاه کلی به دیوان بین المللی دادگستری وصلاحیت آن    ۲۷
۲-۲-۱- نحوه ی دادرسی منصفانه در چهار چوب صلاحیت دیوان    ۳۴
۳-۲-۱-صلاحیت مشورتی دیوان بین المللی دادگستری    ۳۷
۴-۲-۱-صلاحیت ترافعی دیوان بین المللی دادگستری    ۴۰
۳-۱-ایران و دیوان بین اللملی دادگستری در یک نگاه    ۴۳
۱-۳-۱-قضیه سکوهای نفتی ایران(جمهوری اسلامی ایران علیه ایلات متحده آمریکا«۲۰۰۳-۱۹۹۲»)    ۴۳
۲-۳-۱- قضیه شرکت نفت ایران وانگلیس(۱۹۵۱-۱۹۵۲)    ۴۵
۳-۳-۱- قضیه کارکنان دیپلماتیک وکنسولی ایالات متحده آمریکا درتهران(۱۹۸۱-۱۹۷۹)    ۴۶
۴-۳-۳-۲- سانحه هوایی ۳ ژولای ۱۹۸۸(۱۹۹۶-۱۹۸۹)    ۴۸
فهرست منابع و مآخذ    ۴۹

 منابع

قرآن کریم

صلح چی، محمد و نژدی منش، هیبت ا…، حل و فصل اختلافات بین المللی، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۹٫

ضیایی بیگدلی، محمدرضا، حقوق بین الملل عمومی، چاپ هیجدهم، تهران، نشرمیزان، ۱۳۸۲٫ ۱۱٫عمادزاده، محمدکاظم، حقوق بین الملل عمومی، چاپ اول، اصفهان، ۱تا، ۱۳۶۹٫

محبی، محسن، ماهیت، ساختار و عملکرد دیوان داوری ایران- ایالات متحده، تهران، انتشارات فردآفر، ۱۳۸۲٫

میرعباسی و سادات میدانی، سید باقر و سیدحسین، دیوان بین المللی دادگستری در تئوری و عمل، جلد اول ، چاپ سوم، تهران، انتشارات جنگل، ۱۳۸۹٫

خاور، محمد، صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۴۳٫

میرزایی ینگجه، سعید، ایران و صلاحیت اجباری دیوان بین المللی دادگستری، تهران، انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، ۱۳۶۹٫

کیس و دیگران، الکساندر، حقوق محیط زیست، ترجمه محمد حسن حبیبی، ، چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، بهار۱۳۸۴٫

الهویی نظری، حمید، رویکرد انسانی در آرای دیوان بین المللی دادگستری، تهران، نشر دادگستر، چاپ اول، پائیز ۱۳۸۹٫

گازیوروسکی، مارک، جبنش ملی شدن صنعت نفت ایران و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، ترجمه غلامرضا نجاتی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳٫

سادات میدانی، سید حسین، دیوان بین المللی دادگستری(مسائل روز،چکیده آراء و اسناد)، چاپ دوم، تهران، انتشارات جنگل، ۱۳۸۹٫

Leach, Philip, Talking A case to the European court of Human Rights, Oxford, oxford university press, second Edition, 2005.

Malcom N. Shaw, International Law, 4th Ed, Cambridge, Cambridge University Press, 1999.

Rosenne, Shabtai, The Law and Procedure of International Tribunal, A.W.sigthoff, Leyden 1965.

Rosenne, Shabtai, Provisional Measures In International Law, The International Court Of Justice And The International Tribunal For The Law Of The Sea. Oxford, Oxford University Press, 2005.

مقدمه

  رسیدگی حقوقی به اختلافات بین المللی،‌ از مهمترین روشهای حل مسالمت آمیز اختلافات است. از یک سو، تشکیل نهادی که بتواند این وظیفه مهم را بر عهده بگیرد، یکی از دغدغه های اساسی کشورها بوده است، از سوی دیگر کشورها دخالت در امور داخلی و تصمیمات بین‌المللی خود را
نمی پذیرفته‌اند. اما گسترش حقوق بین الملل عمومی و سازمانها به خصوص سازمان ملل متحد زمینه را برای ایجاد نهاد قضایی بین المللی که بتواند رافع اختلافات باشد،‌ فراهم کرده است.[۱]

همان طور که ذکر شد دیوان بین المللی دادگستری به عنوان رکن قضایی سازمان ملل متحد، مهمترین مرجع حل و فصل اختلافات بین‌المللی است. چرا که از یک سو با گسترش اعضای سازمان، صلاحیت دیوان نیز به تبع پذیرفته شده است. همچنین با گسترش سازمان های تابعه سازمان ملل متحد، حوزه نظریات مشورتی این دیوان برای سازمان ها گسترده، خواهد شد.

این گسترش حدود صلاحیت ها و اختیارات، از یک طرف به کاهش نزاع ها و خشونت ها درسطح بین المللی کمک خواهد کرد و از طرف دیگر به توسعه حقوق بین الملل عمومی خواهد انجامید. بر همین اساس بررسی حدود اختیارات و صلاحیت های این نهاد قضایی بخصوص صلاحیت ترافعی دیوان که یکی از مناسب ترین راه ها برای ارجاع اختلافات به دیوان است، بسیار مهم، اثرگذار، لازم و ضروری است.

مقاله  حاضر به بررسی صلاحیت های دیوان های بین المللی بجز دیوان بین المللی دادگستری و بعد به صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری در یک نگاه پرداخته شده و در پایان به صورت اجمالی به شرح دعاوی ایران در دیوان پرداخته شده است. در این قسمت سعی بر این بوده تا چهار پرونده ایران در دیوان به صورت اختصار تعریف شود تا خواننده بصورت کلی با این دعاوی آشنا شود.

تا کنون درخصوص ایران چهار دعوی نزد دیوان مطرح شده است: ۱-قضیه نفت ایران و انگلیس(۱۹۵۲-۱۹۵۱)، ۲- قضیه کارکنان دیپلماتیک و کنسولی ایالات متحده آمریکا در تهران(۱۹۸۱-۱۹۷۹)، ۳- قضیه سانحه هوایی سوم ژولای ۱۹۸۸(۱۹۹۶-۱۹۸۹)، ۴- قضیه حمله به سکوهای نفتی در خلیج فارس(۲۰۰۳-۱۹۹۲)، که ایران در دو دعوی اول خوانده و در دو دعوای اخیر خواهان بوده است.

۱-۱- صلاحیت دیوانها ودادگاه های بین المللی بجزدیوان بین‌المللی‌دادگستری

درگذشته حقوق بین الملل مشروعیت بکارگیری روش‌های مسالمت‌آمیز و استفاده از زور را برای حل وفصل اختلافات بین المللی به رسمیت می‌شناخت وتنها تلاش میکرد تا کاربرد این روش ها وضمانت اجرای آنها را قاعده‌مند سازد.[۲]درمیثاق جامعه ‌ملل توسل به جنگ مشروع بود و با تصویب«پروتکل حل مسالمت آمیزاختلافات بین المللی»(پروتکل ژنو) درصدد رفع این نقیصه بودند.[۳]

ازطرف دیگر روش حل و فصل اختلافات بین المللی نیز بتدریج تکامل می یابند. روش های مزبور مختلف هستند، مثل مذاکرات مستقیم و میانجیگری و آشتی و داوری. از لحاظ تکامل روش قضایی حل و فصل اختلافات بین المللی می توان گفت حکمیت اولین قدم بوده است. به همین مناسبت دراواخر قرن نوزدهم فعالیت هایی دراین زمینه بعمل آمد که یک دیوان حکیمت، مرکب از اشخاص صلاحیت دار، تشکیل گردید که پیوسته برای مراجعه کشورها آماده کار بود. به این منظور درکنفرانسهای بین المللی سالهای۱۸۹۹و۱۹۰۷لاهه یک دستگاه منظم حکمیت بین المللی طرح ریزی شد. ولی این اقدام مفید، درنتیجه جنگ جهانی اول درسال ۱۹۱۴ بلااثرماند.

درسال ۱۹۱۹جامعه مللی ایجاد شد بموجب قرارداد بین المللی تشکیل دهنده مؤسسه(میثاق)،این موسسه مأموریت یافت که درباره حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و وضعیتهای خطرناک
بین المللی فعالیت کرده و طبق شرایط معینی از کشمکشهای بین المللی  جلوگیری کند. این مؤسسه شامل رکن قضایی (بعنوان دیوان بین المللی یا دیوان حکمیتی) نبود، ولی ماده ۱۴ میثاق پیش بینی کرد که شورای جامعه ملل طرح تشکیل یک دیوان دائمی بین المللی دادگستری را تهیه نموده و برای تصویب آن را به اعضای جامعه ملل ارائه دهد.

پیرو پیش بینی فوق الذکر، در سال ۱۹۲۰ از طرف شورای جامعه ملل پروتکلی برای تصویب شدن به کشورهای جهان تسلیم گردید. این پروتکل تشکیل یک دیوان دائمی بین المللی دادگستری را حاکی بود و اساسنامه آنرا نیز در پیوست داشت. این پروتکل و اساسنامه پیوستی آن بزودی از طرف بیش از چهل دولت تصویب گشت و تشکیل دیوان عملی شد.[۴]

دیوان دائمی بین المللی دادگستری مزبور جزو ارکان جامعه ملل نبود, ولی در عین حال بودجه آن از طرف جامعه ملل پرداخت میشد, و بعلاوه قضات آن از طریق جامعه ملل انتخاب می‌شدند
(عین ترتیبی که درباره دیوان فعلی بعداً ذکر خواهیم کرد)[۵]. از جهت شباهت کلی که بین مشخصات دیوان مزبور و دیوان بین المللی دادگستری فعلی موجود است, از بیان آنها، از لحاظ اجتناب از تکرار مطلب، خودداری می شود.

یادآور می شود که دیوان دائمی بین المللی دادگستری که عملاً تا سال ۱۹۳۹( سال حمله آلمان به هلند) مشغول کار بود از مؤسسات مفید بین المللی محسوب گشته حسن شهرت به‌سزایی بدست آورده بود.

در سال ۱۹۴۵ چهار دولت آمریکا و انگلیس و شوروی و چین پیشنهاداتی تسلیم دول متحد خود نمودند. در این پیشنهادات تشکیل یک سازمان جهانی(به جای جامعه ملل سابق) پیشنهاد شده بود که برای تامین صلح و امنیت بین المللی و متمرکز ساختن مجاهدات بشر برای بهبودی اوضاع اقتصادی واجتماعی کلیه ملل جهان ایجاد گردد. از نکات مهم پیشنهادات این بود که تشکیل یک دیوان
بین المللی دادگستری را نیز پیش بینی نموده و، برخلاف میثاق جامعه ملل سابق، آنرا جزو ارکان اصلی سازمان مزبور محسوب داشته بود. ولی پیشنهادات مزبور درباره این سئوالات مهم ساکت بودند که آیا دیوان مورد نظر همان دیوان دائمی بین المللی دادگستری سابق و با همان صلاحیت باشد که با اساسنامه اصلاح شده بکار خود ادامه دهد و یا اینکه دیوان سابق برچیده شده و دیوان جدیدی تشکیل گردد که در تنظیم اساسنامه آن اساسنامه دیوان سابق مبنی قرار گیرد و صلاحیت‌اش گسترش یابد؟ اختیار یکی از دو روش نامبرده به کنفرانس سانفرانسیسکو واگذار شده بود ( این کنفرانس برای تنظیم منشور ملل متحد براساس پیشنهادات چهاردولت نام برده و پیشنهادات سایر دول از طرف کلیه دول متحد تشکیل شده بود). انتخاب هر یک از این دو روش مشکلات قضائی و سیاسی داشت. بالاخره کنفرانس مزبور روش دوم را انتخاب کرده و دیوان جدیدی تشکیل داد. اساسنامه دیوان را نیز جز لاینفک منشور ملل متحد ساخت.

بموجب تصویب منشور ملل متحد، از طرف اکثریت مورد لزوم از دول عضو، تشکیل این سازمان  من جمله تشکیل دیوان بین المللی دادگستری لازم الاجرا گردید. قضات دیوان در تاریخ ۳ فوریه ۱۹۴۶ طبق پیش بینی اساسنامه آن انتخاب شده و در تاریخ ۳ آوریل ۱۹۴۶ اولین جلسه آن در لاهه(مقر دیوان سابق) تشکیل گردید.

از لحاظ اجتناب از وجود دو دیوان بین المللی در یک زمان، قضات دیوان سابق استعفا داده و بلافاصله خود دیوان نیز برچیده شد.

درمورد دیوان های بین المللی می توان گفت دیوان های بین المللی اغلب بوسیله‌ی توافقنامه‌ها بین دولت‌ها ویا بدستور سازندگان سازمانهای بین اللمللی مانند سازمان ملل بوجود آمده‌اند. از دیوانهای بین المللی می توان به دادگاه‌های نورنبرگ[۶] و توکیو[۷] که بعداز جنگ جهانی دوم تأسیس
شده اند،اشاره کرد. همچنین می توان به سه دیوان بین المللی دیگر که شامل دیوان بین المللی کیفری یوگسلاوی[۸]، دیوان بین المللی دادگستری[۹] و دیوان بین المللی کیفری[۱۰] که در حال حاضر مقر آنها درهلند است، اشاره کرد.

[۱] .Collins,L,Provisional Measures,RCADI,1992,P.P.45-214.

۱- صلج چی،محمدونژدی منش،هیبت ا…، حل وفصل اختلافات بین المللی ، تهران،نشرمیزان،۱۳۸۹،ص۲۰٫

[۳] -Protocol for the Pacific Settlement of International Disputes.

۳-ضیایی بیگدلی، محمدرضا،حقوق بین الملل عمومی، تهران، گنج دانش،۱۳۷۴،صص۴۴۵-۴۰۰٫

۱- ضیایی بیگدلی، محمدرضا،همان،ص۴۴۰٫

۱- Nuremberg.

۲-Tokyo.

۳- International.

۴- International Couroof Justice (ICJ).

۵- International Criminal Court (ICC).

۶- Sierra Leone.

۷- Lebanon.

۸- Cambodia.

۹-World Trade Organization Dispute Settlement Body (WTODSB).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.