تحقیق ضرورت تشکیل حکوت اسلامی و تعامل مردم باحاکم ازدیدگاه امام خمینی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ضرورت تشکیل حکوت اسلامی و تعامل مردم باحاکم ازدیدگاه امام خمینی دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: مفاهیم و دیدگاههای سیاسی و ضرورت تشکیل حکوت اسلامی در اندیشه  امام خمینی    ۸
۱-۱-دیدگاههای سیاسی امام خمینی    ۸
۱-۱-۱-تعریف مفهوم و جایگاه واژه ی سیاست در اندیشه ی امام خمینی    ۸
۱-۱-۲- موضع امام در مقابل هشت گروه درباره ی ارتباط دین و سیاست    ۸
۱-۱-۲-۱-آن ها که نافی رابطه‌دین و سیاستند    ۸
۱-۱-۲-۲-آنها که از ارتباط دین و سیاست،‌قرائتی غیر از امام دارند    ۱۰
۱-۱-۲-۲-۱-طرفداران ولایت مقیده:    ۱۰
۱-۱-۲-۲-۲-مدافعین دخالت مجتهدین جامع الشرایط در سیاست    ۱۰
۱-۲-ماهیت و خصوصیات حکومت اسلامی    ۱۱
۱-۳- ضرورت حکومت    ۱۱
۱-۳-۱-ادله‌ عقلی    ۱۲
۱-۳-۱-۱-لزوم مؤسسات اجرایی    ۱۲
۱-۳-۱-۲-ضرورت استمرار اجرای احکام    ۱۲
۱-۳-۱-۳-حکومت امر حیاتی و بشری    ۱۲
۱-۳-۱-۴-ماهیت و کیفیت قوانین اسلامی    ۱۳
۱-۳-۱-۵-لزوم انقلاب سیاسی    ۱۳
۱-۳-۱-۶-لزوم وحدت اسلامی    ۱۳
۱-۳-۱-۷-اجرای عدالت    ۱۳
۱-۳-۱-۸-جلوگیری از هرج و مرج    ۱۴
۱-۳-۲-ادله نقلی(سنت و سیره)    ۱۴
۱-۳-۲-۱-ادله قرآنی    ۱۴
۱-۳-۲-۲-ادله‌ روایی    ۱۵
۱-۳-۲-۳-سیره‌ نبوی و علوی    ۱۵
۱-۴-مفاهیم اساسی مؤثر بر تعامل مردم و حاکم در اندیشه امام خمینی    ۱۶
۱-۴-۱-مصلحت در اندیشه امام خمینی    ۱۶
۱-۴-۲-قانون و اقسام آن از نگاه امام خمینی    ۱۷
۱-۴-۲-۱- قوانین منصوص    ۱۷
۱-۴-۲-۲-قوانین غیرمنصوص    ۱۸
۱-۴-۳-عدالت    ۱۸
۱-۴-۳-۱- تعریف عدالت در اندیشه امام    ۱۸
۱-۴-۳-۲-اهمیت عدالت در اندیشه امام    ۱۹
فصل دوم    ۲۰
تعامل مردم باحاکم ازدیدگاه امام خمینی    ۲۰
۲-تعامل مردم باحاکم ازدیدگاه امام خمینی    ۲۱
۲-۱-تعامل حاکم و مردم از نگاه امام خمینی    ۲۱
۲-۱-۱- گفتمان سیاسی امام خمینی و دیدگاهها    ۲۱
۲-۱-۲-مراد از حاکم و مردم در اندیشه امام خمینی    ۲۵
۲-۱-۲-۱-مراد از حاکم(اقسام حاکم)    ۲۵
۲-۱-۲-۱-۱-امپراطوران، سلاطین و پادشاهان    ۲۵
۲-۱-۲-۱-۲-معصومین    ۲۶
۲-۱-۲-۱-۳-فقها    ۲۶
۲-۱-۲-۲-مراد از مردم (طبقات مردم)    ۲۷
۲-۱-۲-۲-۱-امام خمینی و روحانیت    ۲۸
۲-۱-۲-۲-۲-امام خمینی و اقلیت های دینی    ۳۱
۲-۱-۲-۲-۳-امام خمینی و حقوق زنان    ۳۳
۲-۲-رابطه حاکم و مردم    ۳۷
۲-۲-۱-سیر رابطه حاکم و مردم در اندیشه‌ امام خمینی    ۳۷
۲-۲-۲-محدودیت های حاکم اسلامی    ۴۲
۲-۲-۲-۱-عدالت    ۴۲
۲-۲-۲-۲-مصلحت    ۴۳
۲-۲-۲-۳-قانون    ۴۳
۲-۲-۲-۴-امر معروف و نهی از منکر    ۴۳
۲-۲-۳-حقوق و آزادی های مردم در مقابل حاکم    ۴۵
۲-۲-۳-۱-حقوق مردم    ۴۵
۲-۲-۳-۲-آزادی های مردم    ۴۸
۲-۲-۴-راههای ارتباط بین حاکم و مردم    ۵۰
۲-۲-۴-۱-رابطه مردم با حاکمان نامشروع    ۵۱
۲-۲-۴-۲-رابطه مردم با حاکمان مشروع    ۵۲
فهرست منابع    ۵۴

 منابع

۱-قرآن.

۲-نهج البلاغه

۳-خمینی،روح الله. ۱۳۷۳٫آوای توحید.تهران:  موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

۴-خمینی،روح الله.۱۳۷۳٫آیین انقلاب اسلامی.تهران:موسسه ی تنظیم ونشرآثارامام خمینی.

خمینی، روح الله.۱۳۷۸٫شرح جنود عقل.تهران: موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی.- ۵

۶-خمینی،روح الله.۱۳۷۴٫اسلام ناب در کلام وپیام امام.تهران:موسسه ی تنظیم و نشر آثارامام

۷-خمینی ، روح الله. ۱۳۷۲ . دیوان امام. تهران:  موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

۸-خمینی،روح الله.۱۳۷۲٫تفسیرسوره حمد.تهران:موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

۹-خمینی، روح الله.۱۳۶۰٫ سر الصلاه. تهران: موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

۱۰-خمینی،روح الله.۱۳۶۵٫ شئون واختیارات ولایت فقیه.تهران:موسسه ی نشرآثارامام.

۱۱-خمینی ، روح الله.[بی تا] . صحیفه ی امام . تهران:  موسسه ی نشر آثار امام خمینی.

۱۲-خمینی، روح الله.۱۳۲۳ .کشف اسرار.تهران:  نشر ظفر.

۱۳-خمینی ، روح الله.۱۳۶۲ .طلب واراده. تهران:  موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی

۱۴- خمینی،روح الله.۱۳۷۳ .کوثر.تهران:موسسه ی نشرآثارامام خمینی.

۱۵- خمینی،روح الله.۱۳۶۸ .وصیت نامه ی سیاسی والهی امام.تهران:موسسه ی نشرآثارامام.

مقدمه

پیش از ورود درموضوع لازم است به دو نوع از نظام هاى سیاسى اشاره کنم:

۱ – نظام سیاسى دادمدارانه، که اسلام در مبانى و پایه هاى شناخت به آن دعوت کرده است. پیشوایان بر این نظام تأکید داشتند و برنامه هاى حکومتى خود را بر پایه ی آن قرار داده و آن را در همه ی ابعاد زندگى اجرا مى کردند و از جمله ی مهم ترین برنامه ی حکومتى شان، رعایت حقوق مردم بود.

۲- نظام سیاسى حکومت مدارانه، که از طریق حق منحرف شده و مایه ی فساد و افساد جامعه و باعث پایمالى حقوق مردم مى شود: از این رو در مبانى اسلام از آن منع شده و پیشوایان، مسؤولان و مدیران جامعه به شدت از آن برحذر داشته و مردم را نیز از همکارى با متولیان این نظام منع کرده اند.

مشروعیت حقوق متقابل حاکم و مردم:

علی علیه السلام در آغاز خطبه ،بعد از حمد و ثنای خداوند می فرماید: اما بعد فقد جعل الله تعالی لی علیکم حقا بولایه امرکم، و منزلتی التی انزلنی الله عز ذکره بهامنکم ولکم علی من الحق مثل الذی لی علیکم (مجلسی،۱۹۸۷م، ج ۳۴، صص ۱۸۴- ۱۸۳).خداوند بواسطه ی منزلت و جایگاهی که به من بخشیده، و ولایت و حکومت شما را به دست من سپرده برای من حقوقی برعهده ی شما قرار داده است و همان طوری که مرا بر شما حقی است، شما را نیز بر من حقی است.

علی علیه السلام سپس به بیان حقوقی که مردم در قبال یکدیگر موظف به مراعات آن هستند، پرداخته و برترین و مهم ترین حق را حقوق متقابل حاکم و رعیت می داند و می فرماید:ثم جعل من حقوقه حقوقا فرضها لبعض الناس علی بعض فجعلها تتکافئ فی وجوهها، و یوجب بعضها بعضا ولایستوجب بعضها الاببعض، فاعظم مما افترض الله تبارک و تعالی من تلک الحقوق، حق الوالی علی الرعیه، و حق الرعیه علی الوالی، فریضه فرضها الله عزوجل لکل علی کل (مجلسی،۱۹۸۷م، ج ۳۴، صص ۱۸۴- ۱۸۳).

خداوند از جمله حقوق خود، حقوقی را برای مردم در قبال یکدیگر واجب کرده و در حالات مختلف این حقوق متقابل را باهم برابر قرار داده، به گونه ای که رعایت برخی از این حقوق با رعایت و عمل به حق مقابل تحقق می یابد.بزرگترین حقی را که خداوند واجب کرده است، حق والی بر رعیت و نیز حق مردم بر والی است، حقوق واجبی که خداوند برای هر یک از والی و رعیت در قبال دیگری فرض و واجب کرده است.

آثار رعایت حقوق متقابل حاکم و رعیت در جامعه:

در ادامه ی خطبه ۴۰ به آثار مهم رعایت حقوق متقابل حاکم و رعیت از قبیل وحدت، عزت، عدالت، صلح و صلاح و رفاه جامعه و ثبات دولت اشاره شده است:فجعلها نظاما لالفتهم، و عزالدینهم، و قواما لسیر الحق فیهم، فلیست تصلح الرعیه الا بصلاح الولاه، ولاتصلح الولاه الاباستقامه الرعیه، فاذا ادت الرعیه الی الوالی حقه و ادی الیها الوالی کذلک، عزالحق بینهم، فقامت مناهج الدین، واعتدلت معالم العدل، و جرت علی اذلالها السنن، و صلح بذلک الزمان، وطاب بهاالعیش، و طمع فی بقاءالدوله، و یئست مطامع الاعداء(مجلسی،۱۹۸۷م، ج ۳۴، ص۱۹۱).

خداوند حقوق رعیت و حاکم را سبب الفت و پیوستگی بین والی و مردم، و هم چنین موجب عزت دین ایشان و پایداری اقامه ی حق در میان آن ها قرار داده است. صلاح حال رعیت محقق نمی شود، مگر به صلاح حال والیان، و نیز صلاح والیان حاصل نمی گردد، مگر به استقامت مردم در انجام دستورات ایشان.

وظایف حاکم اسلامی و حقوق رعیت:

علی علیه السلام در ابتدای عهدنامه ی خود با اشاره به پیوستگی طبقات و گروه های جامعه و نیاز آن ها به یکدیگر، و (مدنی الطبع بودن انسان)، این اصل مهم را به مالک گوشزد می کند که:و اعلم ان الرعیه طبقات، لایصلح بعضها الاببعض، ولاغنی ببعضها عن بعض، فمنها جنودالله، و منها کتاب العامه و الخاصه، و منها قضاه العدل، و منها عمال الانصاف والرفق و منها اهل الجزیه و الخراج، من اهل الذمه و مسلمه الناس، و منها التجار و اهل الصناعات و منها الطبقه السفلی، من اهل الحاجه و المسکنه، وکلا قد سمی الله سهمه، و وضع علی حد فریضته فی کتابه، او سنه نبیه صلی الله علیه وآله عهدا منه عندنا محفوظا(مجلسی،۱۹۸۷م، ج ۳۴، ص۲۱۵).

برقراری عدالت اجتماعی:

اهمیت عدل وجور حاکمان به حدی است که دوام و زوال حکومت وابسته به عدل وجور است.اهمیت برقراری عدالت اجتماعی توسط حاکم در جامعه تا جایی است که در منابع حدیثی ما «مانند عهدنامه مالک اشتر» عدالت اجتماعی به عنوان نور چشم ولات یعنی برترین و بالاترین وظیفه حاکم معرفی شده است:  ان افضل قره عین الولاه، استقامه العدل فی البلاد و ظهور موده الرعیه، و انه لاتظهر مودتهم الابسلامه صدورهم. (مجلسی،۱۹۸۷م، ج ۳۴، ص۲۱۹).

دوری از ظلم و ستم بر زیر دستان:

حاکم اسلامی با اعمال ظلم و جور، خود به خود از منصب حکومت بر مسلمین برکنار، و اطاعت از او «اطاعت طاغوت » شمرده می شود و همکاری و تعامل با وی «تعاون بر اثم و عدوان »، و دوستی و محبت به او «رکون به ظالمین » محسوب و حرمت شرعی پیدا می کند. در واقع اوصاف پسندیده ی حاکم به این خاطر است که مانع از بیدادگری و ظلم او بر مردم باشد. امیرالمؤمنین علیه السلام درباره  ی نکوهش ظلم و سرزنش حاکم ظالم می فرماید: و من ظلم عبادالله کان الله خصمه دون عباده، و من خاصمه الله ادحض حجته، و کان الله حربا حتی ینزع و یتوب، ولیس شی ء ادعی الی تغییر نعمه الله، و تعجیل نقمته من اقامه علی ظلم، فان الله یسمع دعوه المظلومین، و هو للظالمین بالمرصاد(مجلسی،۱۹۸۷م، ج ۳۴، ص۴۸۳).

و هر که ستم کند بندگان را، خدا خصم او است نه بندگان، و هر که خدا خصم او شود حجت او را باطل گرداند. و محارب خدا شود. تا آن که باز ایستد و توبه کند. و هیچ باعث [عاملی] برای تغییر یافتن و زایل شدن نعمت خدا، و زود نازل شدن عذاب [مؤثرتر] از ایستادگی کردن بر ظلم و ستم نیست، زیرا که حق تعالی دعای مظلومان را شنونده است، و ظالمان را جزا دهنده است(مجلسی،۱۴۱۲، ص۱۳۸).

فصل اول: مفاهیم و دیدگاههای سیاسی و ضرورت تشکیل حکوت اسلامی در اندیشه  امام خمینی

۱-۱-دیدگاههای سیاسی امام خمینی

۱-۱-۱-تعریف مفهوم و جایگاه واژه ی سیاست در اندیشه ی امام خمینی

امام خمینی در یکی از سخنرانی ها می گویند:

مگر سیاست چی است؟ روابط مابین حاکم و ملت،‌ روابط مابین حاکم با سایر حکومت ها –عرض می کنم که – جلوگیری از مفاسدی که هست، همه ی این ها سیاساتی است که هست. احکام سیاسی اسلام بیشتر از احکام عبادیش است. (امام خمینی، بی تا، ج۳، ۲۲۷).

امام، دلیل ارتباط دین و سیاست را به سیره ی پیامبر بازگردانده و بر این باور بودند که:

رسول الله پایه سیاست را در دیانت گذاشته است. رسول الله-صلی الله علیه و آله و سلم- تشکیل حکومت داده است. تشکیل مراکز سیاست داده است(امام خمینی،‌بی تا،‌ج۷، ۲۰۴).

۱-۱-۲- موضع امام در مقابل هشت گروه درباره ی ارتباط دین و سیاست

در موضوع ارتباط دین و سیاست،‌ هشت گروه در مقابل امام قرار می گرفتند، که ایشان به صراحت علیه آن ها اعلام موضع نمودند. این هشت گروه،‌ در یک تقسیم بندی، به دو دسته کلی منقسم می شوند:

آن ها که نافی رابطه‌ دین و سیاست هستند؛

آن ها که از ارتباط دین و سیاست، قرائتی غیر از امام دارند.

۱-۱-۲-۱-آن ها که نافی رابطه‌دین و سیاستند

شش گروه، از آنجا که رابطه‌ بین دین و سیاست را نفی می کنند، در مقابل نگرش امام خمینی قرار می گیرند.

بعضی از عرفا: امام با بعضی از نگرش های صوفیانه درباره ی گوشه گیری و ذکر و تفکر و تهذیب، موافق نبود و در مقابل آنها مرتبه اعلای عرفان را امام علی(ع) می دانست که در زمان امام علی از این کارها خبری نبود و پیامبر هم در اولین فرصت، برای اعاده‌ عدل تشکیل حکومت داد.

تبع ایجاد عدالت، فرصت پیدا می شود برای این که هرکس هر چیزی دارد بیاورد.(امام خمینی، بی تا، ج۲۰، ۱۱۶).

انجمن حجتیه: این گروه که حضور و مشارکت دین داران در سیاست در عصر غیبت را نفی
می کردند، نیز در مقابل برداشت امام قرار می گرفتند. امام به تندی می گفتند:

ولایتی های دیروز که در سکوت و تحجر خود، آبروی اسلام و مسلمین را ریخته اند،‌ امروز انقلابی تر از انقلابیون شده اند(امام خمینی، بی تا، ج۲۱،‌ ۲۸۱).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.