تحقیق ضرورت و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تأثیر آن در انتقال به کار افراد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ضرورت و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تأثیر آن در انتقال به کار افراد دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱-۱- آموزش های رسمی    ۵
۲-۱-۱-۱- آموزش متوسطه    ۵
۲-۱-۱-۲- آموزش هنرستانی    ۶
۲-۱-۱-۳- تاریخچه آموزش های فنی و حرفه‌ای    ۷
۲-۱-۱-۴- شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش    ۱۱
۲-۱-۱-۵- ضرورت و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش    ۱۲
۲-۱-۱-۶- برخی مسائل و مشکلات کلی آموزش های هنرستانی    ۱۳
۲-۱-۱-۷- اهم قابلیت های آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش    ۱۳
۲-۱-۱-۸- فرآیند یاددهی- یادگیری در برنامه درسی آموزش های هنرستانی    ۱۴
۲-۱-۱-۹- توسعه اقتصادی با چرخ آموزش    ۱۵
۲-۱-۱-۱۰- رویکرد سند چشم انداز ۲۰ ساله در خصوص آموزش های فنی و حرفه ای    ۱۶
۲-۱-۱-۱۱- اهداف کلی آموزش های فنی وحرفه ای وکاردانش    ۱۶
۲-۱-۱-۱۲- ضرورت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای    ۱۷
۲-۱-۱-۱۳- ارتقای کارآیی آموزش های فنی و حرفه ای    ۱۹
۲-۱-۱-۱۴- رویکردهای آموزش فنی ‌و حرفه‌ای    ۲۰
۲-۱-۱-۱۵- آموزش های فنی و حرفه ای و رشد و توسعه کشورها    ۲۰
۲-۱-۱-۱۶- نظرات برخی از صاحبنظران در رابطه با آموزش های فنی و حرفه ای    ۲۱
۲-۱-۲- اشتغال فارغ التحصیلان    ۲۳
۲-۱-۲-۱- سیاست های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری    ۲۳
۲-۱-۲-۲- GDP به ازای هر فرد استخدام شده (به دلار ثابت PPP سال ۱۹۹۰)    ۲۳
۲-۱-۲-۳- روش های موثر در تغییر و بهبود وضعیت اشتغال    ۲۵
۲-۱-۲-۴- نظریه های اشتغال    ۲۶
۲-۱-۳- رابطه آموزش و اشتغال    ۲۸
۲-۲- پیشینه عملی    ۲۹
۲-۲-۱- پیشینه عملی خارجی    ۲۹
۲-۲-۲- پیشینه عملی داخلی    ۳۳
منابع    ۳۹

منابع

]۱[. قاسمی‌پویا، اقبال، ۱۳۸۳، «ضرورت‌های آموزش فنی حرفه‌ای درجهان امروز»، آموزش بزرگسالان و توسعه، شماره ۲٫

]۲[.  صفاری، حامد و دیگران،. ۱۳۹۰، “دیدگاه دانش آموختگان آموزش عالی کشاورزی در خصوص مهمترین موانع اشتغال در بخش کشاورزی (مطالعه­ی موردی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان)”، مجموعه­ی خلاصه مقالات همایش ملی اشتغال دانش آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی، ناشر: سازمان بسیج مهندسین.

]۳[. عصاره، علیرضا و دیگران، ۱۳۹۱، “بررسی تطبیقی فرآیند یاددهی‌ـ یادگیری در برنامه درسی آموزش فنی و حرفه‌ای دوره متوسطه کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان، ژاپن و درس‌هایی برای ایران”، مجموعه مقالات اولین همایش ملی توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در افق ایران ۱۴۰۴، وزارت آموزش و پرورش، معاونت آموزش متوسطه، دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، تهران، عابد. صص: ۸۳-۶۳٫

]۴[. صدری، حسن، ۱۳۸۶، “مصاحبه، تخصص آموزشی”، دفتر آموزش فنی و حرفه ای، سازمان آموزش و پرورش.

]۵[. “روزنامه دنیای اقتصاد”، پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ، شماره ۳۲۷۰٫

]۶[. ریاحی، محمداسماعیل، ۱۳۸۳، «بررسی عوامل خانوادگی و اجتماعی مرتبط با انتخاب رشته کارآموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان مازندران”، مجموعه مقالات اولین همایش ملی توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش.

]۷[. شعبانلو، کریم، ۱۳۸۱، “بررسی کارآیی بیرونی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نظام جدید آموزش متوسطه استان آذربایجانغربی”، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، دوره هشتم، شماره ۳۱، صص: ۹۹-۸۳٫

]۸[. پرویزیان، محمدعلی، ۱۳۸۲،” شناسایی وضعیت موجود نظام آموزش فنی و حرفه ای از طریق ارزشیابی و ارائه الگو جهت بهبود نظام آموزشی موجود”، اداره کل فنی و حرفه ای استان مرکزی.

]۹[. سلیمی، حسین، ۱۳۸۳، “تأثیر آموزش‌های رسمی کشاورزی در اشتغال و کارآیی فارغ‌التحصیلان کشاورزی شاغل در تعاونی‌های شهرستان کرج”، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی.

]۱۰[. نوری، ج و واری، ا، ۱۳۹۰، “کارآفرینی و راهکارهای موثر در بهبود وضعیت اشتغال دانش آموختگان کشاورزی”، مجموعه خلاصه مقالات همایش ملی اشتغال دانش آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی، ناشر: سازمان بسیج مهندسین.

[۱۱].  Biavaschi, Costanza., Pieters, Janneke., Eichhorst, Werner., Rodríguez-Planas, Nuría., Giulietti, Corrado., Schmidl, Ricarda., Kendzia, Michael J., Zimmermann, Klaus F. & Alexander, Muravyev. 2012. “Youth Unemployment and Vocational Training”., DISCUSSION PAPER SERIES, IZA DP No. 6890, October 2012.

[۱۲].   Kahyarara ، Godius. 2008 “.The Returns to Vocational Training and Academic.Education: Evidence from Tanzania” ، World Development،Volume 36، Issue 11، November 2008، Pages 2223-2242.

[۱۳].   Wining, A. 2005. “Vocational education in Australia”, The Journal of Education Frain, 355, pp: 85-100.

[۱۴].  Ezeani, Aishatu Ngozi & Musa Sheriff, Urama. 2014.” Technical Vocational Education And Training (TVET) And The Nation’s Industrial Development”., The Clute Institute International Academic Conference, Munich: Germany 2014.

[۱۵].   Humby, J. 2005. “Restructuring vocational education in Hong Kong”, International Journal of Education Management, 14, pp: 16-23.

مقدمه

بدون تردید، آموزش و پرورش تأثیری آشکار در افزایش تولید و درآمدها دارد و در این میان، آموزش متوسطه، به ویژه آنچه جنبه فنی و حرفه‌ای دارد، از مقوله سرمایه‌گذاری تولیدی و وسیله توسعه اقتصادی قلمداد می‌شود؛ همان طوری که از آموزشگاه‌ها و هنرستان‌ها انتظار می‌رود باید به عنوان مراکز تولید کار عمل کنند و دانش‌آموزان مجرب تربیت نمایند.

آموزش به ویژه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، وسیله‌ای در خدمت به نیازهای توسعه‌ای جامعه است. کشورهای زیادی این آموزش‌ها را بخشی از سیستم آموزش مدرسه‌ای رسمی خود کرده‌اند. آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح متوسطه اهداف بی‌شماری دارد؛ این اهداف شامل آموزش مهارت‌های محدود برای تربیت افرادی با مهارت‌های شغلی، برای کار در شغل‌های خاص یا دسته‌ای از شغل‌ها تا بالا بردن سطح آموزش عمومی می‌باشد.

آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای زیربنایی در جامعه نقشی مهم و انکارناپذیری در آماده‌سازی و توزیع افراد جامعه در جایگاه مناسب‌شان برعهده دارد. نیروی کار آموزش دیده برای دستیابی به توان اقتصادی در بخش‌های گوناگون جامعه نقش کلیدی دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری برای آموزش فنی و حرفه‌ای نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است. آموزش فنی و حرفه‌ای یک عبارت جامع در دبیرستان‌ها برای مشخص کردن برنامه‌های آموزشی تربیت دانش‌آموزان در کسب مهارت‌های آموزشی و شغلی و قادر ساختن آنها در ورود به کار به محض فارغ‌التحصیلی است.

امروزه در بسیاری از کشورها، آموزش فنی و ‌حرفه‌ای به طور رسمی و غیررسمی، در افزایش تولیدات جامعه موثر است و در میان افراد جامعه نقش انتقال مهارت‌ها را به عهده دارد و با گسترش مهارت‌های موجود و معرفی افراد جدید به بازار کار، سبب تسهیل و شتاب در روند رشد اقتصادی جامعه می‌شود. همچنین آموزش فنی‌ و حرفه‌ای راهی برای ایجاد نیروی کار موثر و کارا و شاخصی برای موفقیت ملی کشور است، زیرا کیفیت برنامه‌های آموزش فنی‌ و حرفه‌ای به طور مستقیم به افزایش تولیدات، کیفیت و کارایی نیروی کار جامعه بستگی دارد ]۱۰[.

در این نوشتار ابتدا در رابطه با آموزش های رسمی هنرستانها و سپس اشتغال و بازار کار فارغ التحصیلان مطالبی آورده شده و سپس به کارهای تحقیقاتی انجام شده در خارج از کشور و خود ایران پرداخته شده است.

 ۲-۱-۱- آموزش های رسمی

۲-۱-۱-۱- آموزش متوسطه

ساختار جدید دوره متوسطه دارای شاخه ها، گروه ها و رشته های مختلف تحصیلی است. مدت تحصیل در متوسطه سه سال است که یک سال آن عمومی و دو سال اختصاصی است. دانش آموزان در پایان سال اول می توانند در یکی از شاخه های متوسطه نظری و هنرستانی (فنی حرفه ای و کار دانش) ادامه تحصیل دهند ]۱۳[.

برخی از اهداف آموزش متوسطه عبارت از موارد ذیل است که دانش آموزان در پایان این دوره باید به آن ها دست یابند:

– به پیشرفت کشور خود اهمیت می دهد و یکپارچگی ملی را با  ارزش می داند؛

– جامعه خود و مشاغل آن را تا حدی می شناسد و برای زندگی در جامعه مهارت کافی دارد؛

– ارزش کار را برای بهبود وضیت فردی و اجتماعی می داند؛

– اهمیت آمادگی برای کار بیشتر و پرهیز از راحت طلبی را در پیشرفت اقتصادی جامعه می داند؛

– نسبت به حفظ و توسعه منابع اقتصادی ملی و منطقی خود حساس است؛

– به نقش مشاغل و حرف در زندگی فردی و اجتماعی آگاه است؛

– احکام اقتصادی اسلام را می داند و در حد وظیفه به آن ها پای بند است؛

– به مشارکت در فعالیت های اقتصادی علاقه مند است؛

– برای حمایت از تولیدات داخلی استفاده از آنها را بر کالای های مشابه خارجی ترجیح می دهد ]۱۴[.

در گزارش نهایی منطقه ای یونسکو آمده است، دوره متوسطه عبارت است از دوره برزخ یا دوره انتقالی میان آموزش پایه که عمومی و غیرتخصصی است و آموزش تخصصی تر در سطح آموزش عالی. این دوره در بسیاری از کشور های در حال توسعه, منبع اصلی تولید نیروی انسانی نیمه ماهر است ]۱۳[.

شاخه متوسطه نظری شامل چهار رشته, ریاضی-فیزیک, ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی می باشد. شاخه متوسطه هنرستانی که شامل آموزش های فنی و حرفه ای و کار دانش است. امروزه هدف اساسی نظام های آموزشی کار آمد تناسب اهداف تعلیم و تربیت با نیازهای واقعی جامعه از طریق شناسایی، رشد و شکوفایی استعداد های فراگیران و آماده سازی نسل جوان برای ساختن جامعه متعالی است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.