تحقیق طنز و مقاله نویسی و تاثیر طنز در مجموعه مقالات چرندوپرند دهخدا بر جامعه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق طنز و مقاله نویسی و تاثیر طنز در مجموعه مقالات چرندوپرند دهخدا بر جامعه دارای ۷۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول:دهخدا و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی زمان او    ۶
۳-۲٫ اوضاع اقتصادی :    ۱۰
۳-۳٫ کوشش ها ومبارزه های روشنفکران و روحانیون    ۱۲
۳-۴٫ قرار گرفتن روشنفکران و روحانیون همراه مردم در برابر دولت    ۱۴
۳-۵٫ شورش مردم در ۲۲ ذیحجه و پذیرفتن مشروطه و سرانجام آن    ۱۹
فصل دوم: “طنز و نقد و بررسی آن در مجموعه مقالات چرندوپرند”    ۲۴
۴-۱-طنز از نظر لغوی اصطلاحی و موضوعی :    ۲۴
۴-۲٫ هدف از آوردن طنز:    ۴۲
۴-۳٫ورود طنز در آثار ادبی    ۴۴
۴-۴-انواع طنز از نظر مضامین:    ۴۷
۴-۵-زمینه های طنز    ۴۸
فصل سوم :مقاله نویسی در روزنامه ها و مجلات و تاثیر آن ها بر جامعه    ۵۲
۵–۱-مقاله نویسی در روزنامه ها و مجلات    ۵۲
۵-۲-تاثیر مقالات دهخدا بر جامعه    ۵۸
۵- ۳٫اعتقاد مردم به اشعار و نوشته های طنز آمیز دهخدا    ۷۱
منابع و مأخذ :    ۷۶

منابع  :

۱-  دهخدا، علی اکبر( ۱۳۶۲) دیوان ، به کوشش سید محمد ذبیر سیاقی ، انتشارات تیراژ ،

۲-  دهخدا ، علی اکبر( ۱۳۵۸)مجموعه مقالات دهخدا ، به کوشش سید محمد دبیر سیاقی ، تهران ، انتشارات دانشگاه

۳- دهخدا، علی اکبر(۱۳۵۵) احوال و افکار دهخدا، به کوشش عارف قنبرزاده، تهران، انتشارات یویش

۴-  دهخدا ، علی اکبر ( ۱۳۵۹) خاطراتی از دهخدا ، به کوشش دبیر سیاقی ، تهران ، انتشارات بی تا

۵-  دهخدا ، علی اکبر( ۱۳۸۳) مرغ سحر در شب تار ، به کوشش ولی الله درودیان ، نشر اختران

۶- دهخدا ، علی اکبر ( ۱۳۸۶ )چرند و پرند ، به کوشش سید علی  شاهرودی لنگرودی، تهران ، انتشارات دانشگاه

۷- دهخدا ، علی اکبر(۱۳۸۰) چرند و پرند، به کوشش اکبر مرتضی پور ، انتشارات عطار.

۸- دهخدا ، علی اکبر (۱۳۳۰) چرند وپرند، به کوشش سعید نفیسی ، تهران ، انتشارات دانشگاه

۹- بهارلو، محمد( ۱۳۷۲) داستان  کوتاه ایران ، انتشارات سخن

۱۰- بهزادی اندوهجردی،  حسین ( ۱۳۸۴) طنز چیست ؟ نشر فرهنگی و هنر

۱۱- براهنی ،  رضا ( ۱۳۶۲) قصه  نویسی ، تهران ، چ۳، نشر نو

۱۲- تراویک ، باکنر(۱۳۷۳)تاریخ ادبیات جهان ، ترجمه عربعلی رضایی ، ج اول ، نشر پژوهش فرزان

۱۳-  جوادی،حسین ( ۱۳۸۴) تاریخ طنز در ادبیات فارسی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران

 مقدمه

« یکی از صنایع و تمهیدات ادبی  که ریشه در یونان باستان و قرون پیش از میلاد دارد ، صنعت « طنز » می باشد، که در نوشته های منثور و منظوم  بکار رفته است. آن طور که تاریخ مکتوب نشان می دهد شاعرانی طنز پرداز از جمله ،آرکیلوکوس ( قرن هشتم پیش از میلاد )، هیپوناکس   ( قرن ششم پیش از میلاد) و ارسیتوفان ( قرن پنجم پیش از میلاد ) در یونان باستان وجود داشته اند که با کلام طنز آمیز خود ، افراد  مورد طنز  را وادار به خودکشی  کرده اند.»( چراغی ؛۱۳۹۰،صص ۵۴-۵۲)

امّا با توجه به کتب و نوشته های موجود، چه فارسی و چه انگلیسی، کلام طنز آمیز و هدف طنز پرداز را به طور خلاصه می توان چنین تعریف کرد: طنزپرداز با استفاده از طنز، خود را موظف می داند  که نادرستی ها و کجرویهای اجتماعی را مورد انتقاد قرار  دهد و برای رسیدن به یک جامعه ی مطلوب و ایده آل، انحراف ها را به باد تمسخر واستهزاء بگیردکه در این راه او از شگردهای متفاوتی چون مستقیم گویی و غیر مستقیم گویی ( از قبیل در لفافه گویی، دروغ گویی، کم و زیاد گویی ، اغراق ، ایهام وکنایه ) استفاده می کند.

مثال اصل کنایه: جمله کنایی « فلانی دوست واقعی است » ( که به منظور مخالف بکارگرفته شده است) را ناقص اصل  کیفیت می داند چون گوینده مطلبی را بیان کرده که خود می دانسته دروغ است.طنز در مورد  آدم ها است؛ پس باید نوعی شخصیت سازی در کار باشد. ساده ترین نوع آن توصیف توسط مؤلف است.یکی از مهمترین راهها برای بررسی وشناخت هر دوره ی تاریخی ، بررسی  مطبوعات آن دوره است . بررسی مطبوعات می تواند ، جهش فکری  و تغییرات جامعه را به طور قابل قبولی نشان دهد. افکاری که در عصر نهضت مشروطه در ایران پیدا شد، پربارترین روزگار طنز ایران ، در دوران جنبش مشروطه است. طنز دوره ی مشروطه به علت اجتماعی بودن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و بهتر است به عنوان یک نوع ادبی مورد بررسی قرار گیرد. در حقیقت طنز این دوره یکی از ابزارهای اصلی و موثر در تحولات سیاسی است . در طنز های این دوره به دلیل رسالتی که طنز نویسان بر دوش خود احساس می کردند، به همه ی جوانب سیاسی و اجتماعی که به جامعه مربوط می شد و از ساختار متنوعی برخوردار بود ، می پرداختند . طنزی  که در دوران مشروطه بوجود آمد، طنزی است  که مقاصد انقلابی و آزادی خواهی و منافع تمام اقشار جامعه را مد نظر داشته و از کینه توزی های شخصی جدا می باشد، همچنین اهداف متعالی انسانی را دنبال می کند.

با صدور فرمان مشروطه تاریخ ایران  چه از نظر سیاسی و چه از نظر اجتماعی وارد مرحله ی جدیدی شد.در اصل می توان گفت : که این فرمان ، مهر تأییدی برمبارزات روشنفکران بود. صدور فرمان مشروطه بر اثر عوامل متعددی بود که امکان داشت  این عوامل چه از درون و چه ازبیرون تاثیر داشته باشند ولی به هر حال باعث شد که  محیط سیاسی و اجتماعی جامعه را همراه با روزنامه نگاری دگرگون کند.

اگر چه به خوبی این موضوع مشاهده می شود که با صدور فرمان مشروطیت رشدی در روزنامه نگاری بوجود آمد و قلم در خدمت بیداری مردم و جامعه قرار گرفت. امّا مشخّص است که بعضی از روزنامه ها، تأثیرشان بیشتر از بقیه ی روزنامه ها می باشد و آن هم روزنامه های طنز است.

«شکوفایی طنز و طنز نویسی در گرو رواج نقدها و انتقادهای سیاسی  و اجتماعی و ارتقای سطح فرهنگی مردم و توسعه ی دانش عمومی خوانندگان نشریات است. با بررسی مقالات و مطبوعات از جهات مختلف از جمله بررسی طنز در مقالات و مطبوعات هر دوره می توان، نمایشگر اوضاع و احوال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن دوره باشیم» ( همان ؛۱۳۹۰صص: ۵۸-۵۷)

در روزگاری که نابسامانی و بیداد بر جامعه ی ایرانی حاکم بود دهخدا که روشنفکری توانا و همنشین و همدرد عامه ی مردم ستم کشیده ی ایران بود با قلم توانای خود مبارزه بر علیه استبداد و استعمار زمان و شاهان بی کفایت و والیان بی لیاقت را آغاز کرد دهخدا با مقالات طنز آمیز خود اوضاع سیاسی و اجتماعی آن زمان را به گونه ای  بیان می کند که اکنون گوئی از دریچه ای به گذشته وقایع را آن گونه که هستند می بینیم.

فصل اول:دهخدا و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی زمان او

 ۳-۱٫ اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان دهخدا

انسان برای بودن و ماندن،زندگی کردن دست به هر کاری می زند.به جا های مختلف سفر می کند، مکان های ناشناخته را کشف می کند، با محیط های مختلف ارتباط برقرار می کند ودر کنار همه ی این ها ،برای بقا وزنده بودنش ، مبارزه می کند.مبارزه گاهی با لشکر کشی ها وخون ریزی ها همراه است، گاه با قلم وکاغذ وگاهی با سکوت .نگارنده این رساله در تتبعات خود به این نکته رسیده است که انسان،زندگی اش را با مبارزه آغاز کرده است.وبی شک اولین چیزی را که شناخته و دریافته، مبارزه بوده است. مبارزه نه تنها برای ماندن و زنده ماندن بلکه برای به پیش رفتن و آگاهی.  انسان بدوی مبارزه می کند برای « بقا » برای اینکه اگر مبارزه نکند زنده نمی ماند وحضرت آدم هم انگار با « راکدماندن » ، یک جاماندن و تسلیم بودن مبارزه می کند . برای آگاهی بیشتر،شناخت بیشتر،وشناختن سرزمینهای دور،دشتهای وسیع پشت کوه ها ، و دریاهای  دورتر  و نمی خواهد راکد بماند و رنج بردن و پویا بودن را نشناسد ، اگر بهشت زندانش باشد.

و این روح مبارز انسانی در تمام تاریخ جاری است و حتی تاریک ترین ادوار تاریخ بشر خالی از مبارزه و انسان مبارز نیست. چرا که انسان های مبارز حلقه هایی هستند که زنجیر « ابتدا » را تا انتها یا تا بی نهایت می سازند و چه فرقی می کند  که سلاح آنها چه باشد ؟

علامه دهخدا نیز حلقه ای از این زنجیر است . مردی  که قلم بر می دارد و راه طنز را بر می گزیند تا مبارزه  کند. علیه هر آنچه ظلم وظالم، فساد و فاسد ، جهل و پوسیدگی است و هر آنچه غیرانسانی و نامردی است. و سخن من ازعلامه دهخدااست و طنز بی نهایت زیبای او. موضوع این پایان نامه بررسی ناچیز و کوتاهی است که مسلماًنمی تواند نمایانگر گزارش کار علامه علی اکبر دهخداآنچنانکه هست باشد اما تلاشی است برای سخن گفتن از علامه دهخداومبارزه ی انسانی او.   (امیری؛ ۱۳۹۱)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آشنایی با شیخ عطار و آثار او و ادبیات صوفیانه و طنز
  • تحقیق طنز و موضوعات مطرح شده در طنز ابوالقاسم حالت
  • تحقیق شعر طنز و معروف ترین شاعران طنزپرداز عصر مشروطه
  • پیشینه تحقیق تکنیک‌ها و روش‌های بیان طنز در آثار نویسندگان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.