تحقیق ظرفیت سنجی و مسکن شهری و مدیریت آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ظرفیت سنجی و مسکن شهری و مدیریت آن دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۲- مفاهیم و تعاریف    ۶
۱-۱-۲- مسکن    ۶
۲-۱-۲- حق مسکن کافی یا مناسب    ۷
۳-۱-۲- مدیریت مسکن    ۸
۴-۱-۲- شهرداری    ۹
۵-۱-۲- ظرفیت    ۹
۶-۱-۲- ظرفیت سازمانی    ۱۰
۷-۱-۲- ظرفیت نهادی    ۱۰
۸-۱-۲- ظرفیت اجتماعی    ۱۱
۹-۱-۲- ظرفیت قانونی    ۱۲
۱۰-۱-۲- ظرفیت سنجی    ۱۲
۲-۲- چارچوب و مبانی نظری    ۱۳
۱-۲-۲- ظرفیت سنجی    ۱۳
۱-۱-۲-۲- توسعه ظرفیت    ۱۳
۲-۱-۲-۲- ارزیابی ظرفیت های موجود و نیازها    ۱۴
۲-۲-۲- مدیریت شهری    ۱۶
۱-۲-۲-۲- مدیریت شهری در ایران    ۱۷
۲-۲-۲-۲- شهرداری در ایران    ۱۸
۳-۲-۲- مسکن    ۲۰
۱-۳-۲-۲- شاخص های مسکن    ۲۱
۲-۳-۲-۲- سازمان های مرتبط با مدیریت مسکن شهری در ایران    ۲۵
۳-۳-۲-۲- بررسی قوانین مسکن در کشور    ۳۰
۱-۳-۳-۲-۲- قوانین ملی در خصوص مسکن    ۳۰
۲-۳-۳-۲-۲- قوانین مرتبط با نقش شهرداری ها در مدیریت مسکن    ۳۴
۵-۳-۲-۲- وضعیت مسکن شهری در ایران    ۳۵
۳-۲- سابقه تجربی و پژوهشی تحقیق    ۳۷
۱-۳-۲- پیشینه تجربی تحقیق    ۳۷
۲-۳-۲- پیشینه پژوهشی تحقیق    ۴۱
۱-۳-۲- ۲- پژوهش های انجام شده در جهان    ۴۱
۲-۳-۲-۲- پژوهش های انجام شده در ایران    ۴۳
منابع    ۴۶

 منابع

شیعه، اسماعیل، (۱۳۸۷)، کارگاه برنامه ریزی شهری، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، چاپ دوم، تهران، ص ۵۴۷ و ۵۴۹

شیعه، اسماعیل، (۱۳۸۲)، مبانی برنامه ریزی شهری، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، چاپ بیست و چهارم، تهران، ص ۵۲

شیعه، اسماعیل، (۱۳۸۰)، مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری، انتشارات دانشگاه علم و صنعت،‌ چاپ دهم،‌ تهران، ص ۲۰۷

ملکی، سعید، (۱۳۸۲)، بررسی نقش شاخص های اجتماعی مسکن در برنامه ریزی توسعه مسکن در شهر ایلام، مجله مسکن و انقلاب، شماره ۱۰۴ ، زمستان، ص ۹۲

هیل، مایکل، (۱۳۸۷)، حسین حاتمی نژاد و سهراب امیریان، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، تهران، ص ۱۰۰

صرافی، مظفر، (۱۳۸۱)، از حاشیهنشینی تا متن شهرنشینی؛ هفت شهر، انتشارات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سال سوم، شماره هشتم، تهران

توسلی، غلام عباس؛ موسوی، مرضیه، (۱۳۸۴)، مفهوم سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با تاکید بر نظریه های سرمایه اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، ص ۵

حسامیان، فرخ؛ اعتماد، گیتی؛ حائری، محمدرضا، (۱۳۸۷)، شهرنشینی در ایران، انتشارات آگاه، چاپ ششم، تهران، ص۱۰۰

حیدرآبادی، قاسم، (۱۳۸۱)، بررسی تاثیر متغیرهای جمعیتی بر شاخص مسکن در استان خراسان، شماره ۳۹ و ۴۰ ، بهار و تابستان، ص۷۶

دانایی فرد، حسن؛ آذر، عادل، (۱۳۹۰)، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکرد جامع، نشر صفار، تهران

Japan international cooperation Agency annual report, (2008), p4

JJ van Wyk, (2005), Housing Management: Processes, Roles and Competencies Applicable to Developing Countries, World Congress on Housing Transforming Housing Environments through Design, South Africa

Shuid, Syaflee (2007), Low medium cost housing in malasyia: issues and challenges, Department of Urban and Regional Planning, Kulliyyah of Architecture and Environmental Design, International Islamic University Malaysia.p1

Smith, Kay Saville; James, Bev; Scotts, Margie. (2007), Local Government and Affordable Housing, Centre for Housing Research Aotearoa New Zealand

Turner, J. F. C. (1997). Barriers and channels for housing development in modernizing Journal of the American Institute of Planners

Adams, D. (2005). Planning, Public Policy & Property Markets. Oxford , UK: Blackwell.

Brown, R. (2008), Local Institutional Development and Organizational Change for Advancing Sustainable Urban Water Futures, Environmental Management, p223

مقدمه

گسترش شهرنشینی و به دنبال آن مشکلات خاص زندگی شهری، بیش از پیش توجه به راهبردها و چاره اندیشی های سودمند برای بهینه سازی زندگی شهروندان را ضروری ساخته است (سعیدنیا،۱۳۸۲: ۱۵). تحولات اقتصادی، گسترش مراکز صنعت بازرگانی و پدیده های ناشی از پیشرفت تکنولوژی در شهر ها مسائل و مشکلات متعددی برای زندگی شهری و اداره امور شهرداریها بوجود آورده است که قسمت اعظم توجه شهرنشینان و همچنین کارشناسان و مسئولان امور را به خود جلب کرده است. بنابراین ایجاد سازمانی به نام شهرداری، عالی ترین تدبیری است که از طرف دنیای متمدن برای پاسخگویی به نیازمندی ها و توقعات بی شمار ساکنین شهرها بکار برده شده است (طاهری،۱۳۷۷: ۱۰). در تمام جهان هر جا شهر و شهرنشینی هست، مهم ترین و اصلی ترین سازمانی که اداره و مسئولیت مدیریت شهری را مستقیماٌ بر عهده دارد، سازمان شهرداری است. سازمان و طرز عملکرد و مسئولیت شهرداری ها هر گونه ای که باشند، نقش آنها در مدیریت شهری اهمیت اساسی خود را دارا می باشد (مزینی،۴۹،۴۸:۱۳۷۸).

با رشد جمعیت نیاز به مسکن روز به روز بیشتر احساس می شود، رشد فزاینده جمعیت و شهرنشینی از عوامل مهمی هستند که نیاز به مسکن را دوچندان ساخته و لذا در صورت عدم برنامه ریزی و نداشتن راه کارهای مناسب در راستای تأمین مسکن و سرپناه، افراد جامعه با معضلات پیچیده ای روبرو می شوند )حیدرآبادی،۱۳۸۱: ۷۶).

مسکن متناسب با نیاز، یکی از نیازهای پایه و اساسی برای داشتن زندگی با عزت است. مطابق اصول۳، ۳۱و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف به تأمین مسکن متناسب با نیاز برای تمامی محرومین از مسکن است. مسکن به عنوان یکی از کالاهای اساسی زندگی مردم دارای ویژگی‌های خاص و منحصر بفردی است که توجه به این ویژگی‌ها در برنامه‌ریزی برای حل مشکل مسکن ضروری است. مسکن کالایی غیرقابل جانشین، ناهمگن و غیر قابل جا به جایی است که همین موضوع اهمیت بیش از پیش سیاست‌گذاری در حوزه زمین و مسکن را نمایان می‌سازد.

در این نوشتار ابتدا مساله ظرفیت سنجی و روش های ارزیابی ظرفیت های موجود بیان شده، پس از آن به مدیریت شهری، رابطه آن با شهرداری ها و وظایف و اختیارات شهرداری ها در ایران و سایر کشورها پرداخته خواهد شد. در ادامه موضوع مسکن شهری، مدیریت آن، بررسی قوانین مرتبط با مسکن و پس از آن وضعیت مسکن شهری در ایران بررسی می شود.

۱-۲- مفاهیم و تعاریف

۱-۱-۲- مسکن

مسکن در لغت به معنی”سکنی گزیدن در مکان” آمده و ابعاد متنوعی دارد. مسکن یک مکان فیزیکی است و به­عنوان سرپناه، نیاز اولیه و اساسی خانوار به شمار می­رود. مفهوم مسکن علاوه بر مکان فیزیکی، کل محیط مسکونی را نیز در بر می‌گیرد که شامل کلیه خدمات و تسهیلات ضروری مورد نیاز در بهزیستن افراد است. در واقع تعریف و مفهوم عام مسکن، یک واحد مسکونی نیست بلکه کل محیط مسکونی را شامل می‌شود و به عبارت دیگر مسکن چیزی بیش از یک سرپناه صرفاً فیزیکی است (مخبر، ۱۳۶۳: ۱۸).

مسکن بنابر اظهار نظر شیعه نیز تنها به خانه­ای­که به مفهوم سرپناه توأم با تعدادی اتاق همراه با سرویس­های مختلف باشد نیست, بلکه مسکن یعنی مجموعه­ای از خانه­ها، خیابان­ها و سرویس­های وابسته به آن است(شیعه،۱۳۸۰: ۲۰۷). با توجه به تعاریف ارئه شده از مسکن، می‌توان مسکن مناسب و بهینه را چنین تعریف کرد: مسکن مناسب عبارت است از فضای سکونتی مناسبی که آسایش، دسترسی مناسب، امنیت، پایداری و دوام سازه‌ای، روشنایی کافی، تهویه و زیر ساخت­های اولیه مناسب از قبیل: آبرسانی، بهداشت و آموزش، محیط زیست سالم، مکان مناسب و قابل دسترسی از نظر کار و تسهیلات اولیه و همچنین زمینه رشد و تقویت روابط اعضای خانواده (ارتباط افقی) و روابط همسایگی (ارتباط عمودی) را برای ساکنانش فراهم آورد و مهم­تر از همه متناسب با  توان مالی خانوار باشد (ملکی،۱۳۸۲، ۶۲).

۲-۱-۲- حق مسکن کافی یا مناسب

حق مسکن مناسب به این معنی است که هر انسان اعم از زن، مرد، کودک و جوان حق دارد از خانه و جامعه امن برخوردار باشد تا در آن با آرامش و شرافتمندانه زندگی نماید و هر کس حق دارد که مسکن مناسب داشته باشد». از آنجا که تعریف “مناسب یا کافی[۱]” در رابطه با مسکن متأثر از عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آب و هوا، شرایط اقلیمی و غیره می باشد، میثاق بین المللی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موارد ذیل را به عنوان اجزای اساسی «مناسب» بودن مسکن معرفی نموده است:

– امنیت قانونی حق تصرف[۲]: امنیت حق تصرف به این معنی است که تمام مردم در هر شرایط زندگی در برابر اخراج اجباری، غصب، مزاحمت و سایر تهدیدات امنیت داشته باشد. دولت ها موظف اند که قانونا این امنیت را فراهم نمایند.

– قابلیت سکنی[۳]: مسکن قابل سکنی مسکنی است که در آن فضای مناسب، امنیت فیزیکی، حفاظ در برابر هوا، باد، باران، سرما و گرما و حمایت در مقابل خطرات نسبت به سلامت مثل خطرات ساختمانی و بیماری برای ساکنان فراهم است.

–  قابلیت دسترسی[۴]: مسکن مناسب باید برای افراد مستحق قابل دسترس باشد. یعنی تمام افراد و گروه های آسیب پذیر که دارای وضعیت نا مناسب قرار دارند، مانند سالخوردگان، کودکان، زنان، معلولان، بیماران روانی، باید مسکن شان مناسب با نیازهای خاص شان باشد. در بسیاری از کشورهای برای افراد معلول که سوار چوکی چرخدار هستند، برای دستیابی به اماکن عمومی و پارک ها امکانات مناسب و راه های ویژه ساخته اند.

[۱] Adequate

[۲] Legal security of tenure

[۳] Habitability

[۴] Accessibility

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.