تحقیق علف کش متری بیوزین و آلودگی های زیست محیطی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق علف کش متری بیوزین و آلودگی های زیست محیطی آن دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۴
۲- بررسی منابع    ۵
۲-۱ علف کش ها و آلودگی های زیست محیطی آن ها    ۵
۲-۲ -علف کش متری بیوزین    ۶
۲-۲- ۱- خصوصیات  فیزیکی و شیمیایی    ۷
۲-۲-۲ متابولیت های علف کش متری بیوزین    ۷
۲-۳ – سرنوشت علف کش ها    ۸
۲-۳-۱- فرایند های فیزیکی    ۹
۲-۳-۱-۱-جذب توسط گیاه۱    ۹
۲-۳-۱-۲-جذب توسط ذرات خاک۱    ۹
۲-۳-۱-۳- تبخیر و تصعید۱    ۱۲
۲-۳-۱-۴- رواناب۱    ۱۳
۲-۳-۱-۵- آبشویی۲    ۱۳
۲-۳-۲- فرایند ها ی بیولوژیکی موثر در سرنوشت آفت کش ها    ۱۴
۲-۳-۲-۱- تجزیه۱     ۱۴
۲-۴- تجزیه علف کش متری بیوزین در خاک    ۱۶
۲-۴-۱ -تجزیه شیمیایی علف کش    ۱۶
۲-۴-۲- تجزیه زیستی    ۱۶
۲-۵- ماندگاری علف کش ها    ۱۶
۲-۵ -۱- عوامل موثر در تجزیه و ماندگاری علف کش ها    ۱۷
۲-۵-۱-۱- اسیدیته ی خاک    ۱۷
۲-۵-۱-۲- دما و رطوبت خاک    ۱۸
۲-۵-۱-۳- مواد آلی و نقش آن ها در تجزیه علف کش ها    ۱۹
۲-۵- ۲- ماندگاری علف کش ها در خاک و خسارت به گیاهان زراعی موجود در تناوب .    ۲۱
۲-۶- آزمایش های زیست سنجی    ۲۳
منابع    ۲۶

منابع

هادیزاده ،۱۳۸۹،مطالعه زیست سنجی علف کش های سولفونیل اوره، سومین همایش علوم علف های هرزایران، ۲۸و ۲۹ بهمن، بابلسر.

زند، ا.، موسوی، ک.، حیدری، ا.، ۱۳۸۷٫ علف کش ها و روش های کاربرد آن ها با رویکرد بهینه سازی و کاهش کاربرد، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

قشام، ا.، علیزاده، م.، بی همتا، ی.، اشرفی، ی.، ۱۳۸۶، استفاده از زیست سنجی برای تعیین بقایای علف کش های کاربرده شده در مزارع ذرت، سومین همایش علوم علف های هرز ایران،۲۸ و ۲۹ بهمن، بابلسر.

نصرتی، ا.، ایرانبخش،ع.، صبوری، م. ص.، ۱۳۸۶، بررسی روند تجزیه و ماندگاری درعلف کش آترازین و  در شرایط مزرعه، پژوهش و سازندگی درزراعت و باغبانی،شماره۷۵ . ۲,۴-D.

رنجبر، ا.، ۱۳۸۴، بررسی پالاینده های آلی و نیتروژن معدنی بر تجزیه شیمیایی و زیستی علف کش آترازین، پایان نامه کارشناسی ازشد گروه خاک شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.

رضائی، د.، حق نیا، غ.، لکزیان،ا.، حسن زاده خیاط، م.، نصیرلی ، ح.،۱۳۹۰، بررسی تجزیه علفکش آترازین به وسیله باکتری های سودوموناس فلورسنس و آرژینوزا. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه خاک شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.

Benoit, P., and Barriuso, E., 1997. Fate of C14 ring labelled 2,4D, 2,4dichlorophenol and 4-chlorophenol during straw composting. Journal of Biology and Fertility of Soils, 25: 53-59.

Topp, E.,Vallaeys, T., and Soulas, G., 1997. Pesticides Microbial degradation and Effects on Microorganism In: Modern Soil Microbiology, Van Elsas, J. D., J. T. Trevors and E. M. H. Wellington (eds) . Mercel Dekker, Inc., NewYork, USA., pp: 547-575.

Jettner, R. J., walker, S. R., Churchett, J. D., Blamey, F.P.C., Adkins, S. W., and Bell, K. 1999. Plant sensitivity to atrazine and chlorsulfuron residues in a soil free system. Journal of Weed research.39: 57-65

Jorgensen, L. F. 2002. Ground water monitoring. Geological Survey of Denmark and Greenland . Ministry of the Environment., Copenhang.

Ulbrich, A. V., Souza, J. R.,  Shaner, D. 2005. Persistence and carryover effect of imazapic and imazapyr in Brazilian cropping systems . J.ournal of Weed Technology. 19: 986-991.

Zhang J, Lan W, Qiao C, Jiang H, Mulchandani A,and Chen W. 2004. Bioremediationof organophosphorus pesticides by surlace-expressed carboxylesterase from mosquito on Escherichia coli. J.ournal of Biotechnollogy Program., 20: 1567–۱۵۷l

HSDB. 2000. Metribuzin (CASRN: 21087!64!9). HSDB #6844.http://toxnet.nlm.nih.gov/

Huertas-P, J. F., Iruela, M.O., Campana, A. M., Gonzalez-Casado, A. , Sanchez-Navarro. A. 2006. metribuzin and its major conversion products in soil by micellar electrokinetic chromatography. Journal of Chromatography A, 1102: 280–۲۸۶٫

Hyzak, D. L., and Zimdah. R. L. 1974. Rate of degradation of metribuzin and two analog in soil. Journal of Weed Science , 22: 75-79

USEP. 1999. Reserch program description ground water research. U. S. Environmental Protection Agency. EPA/600/9-88/005: Washington , DC.

USEP. 2003. Office of Water (4304T)Health and Ecological Criteria DivisionWashington, DC 20460www.epa.gov/safewater/

مقدمه

رشد روز افزون جمعیت و نیاز آنها به غذا و عدم امکان افزایش سطح زمین های زراعی منجر به استفاده از عواملی در تولید محصولات زراعی شده است که عملکرد آن ها را در واحد سطح افزایش دهند. در این ارتباط، استفاده از آفت کش ها از مهم ترین عواملی هستند که با هدف حفاظت از محصولات زراعی به کار می روند(بولک، ۲۰۰۵). به رغم استفاده گسترده از آفت کش ها تحقیقات نشان داده اند که فقط ۱ درصد از آن ها به جایگاه عمل در گیاه می رسند و حدود ۹/۹۹ درصد ازآن ها باز می مانند یعنی بخش اعظمی از علف کش ها در محیط رها شده و تبعات زیست محیطی وسیعی را به دنبال خواهد داشت(پیمنتال، ۱۹۸۶). اهمیت این موضوع برای علف کش ها که از مهم ترین و پرکاربردترین آفت کش ها در کشاورزی اند(لین، ۲۰۰۳)، درخور توجه می باشد. از مهم ترین تبعات رها شدن علف کش ها در محیط، ماندگاری آن ها درخاک است(زند و همکاران، ۱۳۸۷).این مساله، ضمن اثرات زیان بار بر فعالیت ریزموجودات و پایداری اکوسیستم خاک، منجر به خسارت در محصولات زراعی موجود در تناوب  نیز می شود و آبشویی تدریجی و رواناب آنها تهدیدی جدی برای آلودگی آب های زیرزمینی و جاری می باشد(کجار، ۲۰۰۱; فن، ۲۰۰۹). این مهم به ویژه درعلف کش های تریازین ها و تریازینون ها که خاک کاربرد بوده و خاک  مخزن اصلی نگهداری آن هاست (فوسکادو، ۱۹۹۹) اهمیت بیشتری دارد. در بین این علف کش ها متری بیوزین از مهم ترین گروه تریازینون هاو از بازدارندگان فتوسیستم Π می باشد که به طور گسترده ای در کنترل علف های هرز پهن برگ و باریک برگ بسیاری از محصولات زراعی از جمله سیب زمینی ،گوجه فرنگی و گندم به کار می رود. بر اساس اطلاعات موجود، این علف کش جزء علف کش های با ماندگاری متوسط و بالا در خاک محسوب می شود و از پتانسیل بالایی در آلودگی منابع آب های زیرزمینی و نیز  آسیب به گیاهان زراعی موجود در تناوب برخوردار است.(راتچ، ۱۹۸۶; سینق، ۲۰۰۸). از این رو ارائه راهکارهایی در جهت کاهش زیان بار آن ضروری است. در این راستا توجه به عوامل موثر در سرنوشت علف کش ها در خاک، بویژه تجزیه شیمیایی، تجزیه زیستی، تبخیر، تصعید، آبشویی، رواناب سطحی و جذب توسط ذرات خاک و گیاه مهم و تعیین سهم هریک از عوامل مذکور در سرنوشت آفت کش ها نقش مهمی درمدیریت ماندگاری و بقایای آن ها دارد. از آن جا که بر اساس گزارش های موجود از بین تمام عوامل موثر بر سرنوشت علف کش ها در محیط نقش تجزیه شیمیایی و زیستی[۱] هم تر است(بولک و همکاران، ۲۰۰۵).

۲- بررسی منابع

 ۲-۱ علف کش ها و آلودگی های زیست محیطی آن ها

تولید و عملکرد بالا در بوم نظام های کشاورزی تک کشتی مکانیزه و صنعتی نیازمند کاربرد گسترده ی  آفت کش ها ست این گروه از مواد شیمیایی شامل  علف کش ها ،  حشره کش ها و قارچ کش ها هستند که با توجه به فعالیت بیولوژیکی ویژه شان بر روی گونه های هدف استفاده می شوند(زهنگ و همکاران، ۲۰۰۴). بر اساس آمار موجود از مجموع  آفت کش های مصرفی در بوم نظام های کشاورزی نزدیک به ۵۰ در صد آن ها در بسیاری از کشورها از جمله ایالت متحده آمریکا متعلق به  علف کش ها می باشند ( هورتاز و همکاران ، ۲۰۰۶; فن و همکاران ۲۰۰۹). علی رغم صرفه اقتصادی و سرعت عمل علف کش ها در کنترل علف های هرز، تبعات زیست محیطی ناشی از حجم وسیع کاربرد آن ها از مهم ترین پیامد های این گروه از آفت کش ها در محیط است. علف کش ها بر روی سلامت انسان ها نه تنها از طریق تماس مستقیم (در حین کاربرد یا برخورد تصادفی) بلکه بطور غیر مستقیم (آلودگی آب و غذا ) بر روی سلامت انسان ها تاثیر گذارند و منجر به آسیب به سیستم ایمنی بدن و هم چنین ایجاد سرطان های مختلف می شوند (بوید، ۲۰۰۱). بر اساس گزارش سازمان محیط زیست آمریکا[۲] ۱(۱۹۹۹) حدود ۳۹ علف کش دارای قابلیت سرطان زایی هستند. استوک و بویس (۱۹۸۸) با بررسی دلایل مرگ های سرطانی در ۱۴۹۷ ناحیه ی غیر شهری آمریکا، به این نتیجه رسیدند که بین مصرف علف کش ها و چندین نوع سرطان همبستگی بسیار معنی داری وجود دارد. ترمن و همکاران (۱۹۹۲)، با مطالعاتی درباره ی علف کش ها دریافتند که مقدار آن ها در آب آشامیدنی حاصل از رواناب چشمه ها بیش از حد استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست [۳]است. به خصوص اینکه در ۵۲ درصد نمونه برداری ها آترازین، ۳۲درصد ان ها آلاکلر و ۷ درصد آن ها  سیمازین وجود داشت. بر اساس گزارش های آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا عملیات کشاورزی منجر به ورود ۴۶ آفت کش در آب های زیرزمینی و ۷۶ آفت کش به آب های سطحی آمریکا شده اند (لارسون، ۱۹۹۷) دردانمارک نیز آفت کش ها و متابولیت های آن ها در آب های زیر زمینی مشاهده شده اند(جورجنسون، ۲۰۰۲ ).

علاوه بر تهدید سلامت انسان ، کاربرد گسترده  و مداوم علف کش ها منجر به مقاوم شدن  گروهی از علف های هرز و حذف گیاهان حساس و در نتیجه کاهش تنوع زیستی و افزایش هزینه های تولید نیز می شوند. از سوی دیگر علف کش هایی که وارد خاک می شوند اثرات زیادی بر روی میکروارگانیسم های موجود در خاک می گذارند بطوریکه کاربرد آن ها موجب بهم زدن تعادل فلور میکروبی خاک ، اثر سو برروی حاصلخیزی خاک و عملکرد گیاهان، و هم چنین مانع تثبیت نیتروژن توسط میکروارگانیسم هایی از قبیل ریزوبیوم، ازتو باکتر، آزو پیریلیوم و… و در نتیجه بهم خوردن تعادل نیتروژن خاک می شوند. علاوه بر آن ماندگاری علف کش ها در زیست بوم های محیطی منجر به خسارت آن ها به گیاهان موجود در تناوب و هم چنین آلودگی آب های سطحی و زیرزمین،  می شود.(فن ، ۲۰۰۹).

[۱]– chemical and biological degradation

  ۱-United States Enviromental Protection Agency[3]

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.